Diergeneeskunde studie op latere leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Diergeneeskunde studie op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 20:55

Hi allemaal!

Al lange tijd heb ik gezegd diergeneeskunde te willen studeren. Echter, rond mijn middelbare schooltijd had ik mijn twijfels, omdat ik ook psychologie erg leuk vond. Uiteindelijk ben ik toen voor psychologie gegaan en daar inmiddels mee klaar. Ik ben nu bezig met promoveren, maar ben daar begin volgend jaar mee klaar.

Maar nu… eigenlijk heb ik de laatste jaren steeds meer spijt dat ik niet toch voor diergeneeskunde ben gegaan. Daarom wil ik het eigenlijk tóch alsnog proberen. Financieel hoop ik het te redden met hulp van vriend en daarnaast inkomsten vanuit mijn werk als kattentrimmer (wat ik doe naast promoveren). Maar toch ook die twijfel: ik ben dan 27 als ik start, dus pas 33 als ik klaar ben. En kan ik het uberhaupt nog wel, weer helemaal de studie in? Om nog maar te zwijgen over het beperkt aantal plekken voor de studie :D

Heeft er iemand ervaring met deze studie starten op latere leeftijd? Hoe is dat bevallen? Altijd fijn om even te sparren met “lotgenoten” :)

gomir

Re: Diergeneeskunde studie op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:59

Op latere leeftijd nog aan een studie beginnen kan prima. Bij geneeskunde zie je via de zij-instroom vaker mensen van jouw leeftijd (en ouder), bij diergeneeskunde weet ik niet of het vaker voorkomt.

Hou er wel rekening mee dat het instellingscollegegeld behoorlijk prijzig kan zijn als je al een afgeronde studie hebt.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:00

Ik zie 27 jaar om te starten met deze studie niet als latere leeftijd.
Ik denk dat meerdere medestudenten de 25 al gepasseerd zullen zijn. Denk aan studenten die net als jij eerst een andere studie hebben gevolgd of studenten die een wat langer voortraject hebben gehad dan sommige anderen (denk aan Mavo-Havo-VWO).

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 21:02

gomir schreef:
Op latere leeftijd nog aan een studie beginnen kan prima. Bij geneeskunde zie je via de zij-instroom vaker mensen van jouw leeftijd (en ouder), bij diergeneeskunde weet ik niet of het vaker voorkomt.

Hou er wel rekening mee dat het instellingscollegegeld behoorlijk prijzig kan zijn als je al een afgeronde studie hebt.

Dat klopt, dat is waarom ik het eerder niet wilde. Echter blijkt (al heb ik even gemaild om het te checken), dat het onder de uitzonderingen valt. Zou mijn eerste studie in gezondheidszorg/onderwijs zijn (want psychologie is dat niet, dgk wel), en dan betaal je wettelijk collegegeld. Anders was het idd een erg duur grapje :=

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:04

Ik start komend schooljaar aan diergeneeskunde en ik wordt 23. 27 vindt ik dus zeker niet oud ik tik ook de 30 bijna aan als ik klaar ben. Ik heb hiervoor 2 MBO opleidingen gedaan en een HBO propedeuse gehaald om nu dus te starten aan diergeneeskunde in Gent.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:08

Ik begin volgende maand aan mijn master, maar ben al heel wat studiegenoten tegen gekomen die eerst een andere opleiding hebben gedaan :j
Ik ben meteen na de middelbare school begonnen, maar daarmee was ik al bijna in de minderheid :Y)

Heel veel zijn bijvoorbeeld eerst niet toegelaten, waardoor ze toch wat anders gingen doen. Sommigen switchen dan na een jaar naar diergeneeskunde, anderen maken eerst hun andere studie af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:09

Dan ben je met 33, zeg 34 klaar. Dan kun je nog 35 jaar je droom beroep uitoefenen. Of de rest van je leven jezelf afvragen wat als?

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:28

Echt, als het financieel e.d. allemaal kan: doen doen doen! Als dit is wat je graag wilt, waarom zou je het dan niet doen? Ik begin komend studiejaar zelf aan het 3e jaar van een 6 jarige studie en ik ben inmiddels een stuk dichter bij de 30 dan bij de 20. Tuurlijk zitten er veel jongeren tussen maar ik ben ook zeker niet de oudste. Het bevalt mij zeker goed om te doen wat ik wil, ook al ben ik daar op 'latere leeftijd' aan begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:28

Als je het niet doet word je ook 33, maar dan zonder diergeneeskunde ;) Gewoon ervoor gaan hoor als het kan.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:10

Voordat je eraan begint: loop mee en wees bewust wat het vak inhoud. Zou zonde zijn als je na 4 of 5 jaar het toch niet helemaal geweldig vind.

33 of 34 is echt niet oud. Het is een zwaar beroep dus als je dat nog 30-35 jaar kan uitoefenen is het heel mooi.

Op dit moment is er echt een enorm tekort aan dierenartsen. Dat zorgt dat de werkdruk hoog is en helaas het salaris daar nog niet in mee is gegroeid.

Ik studeer over 8 maanden af, en ben dan 26, bijna 27

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:24

Ik ben 25 bijna 26 en begin binnenkort weer aan een mbo 4 opleiding. Die rond ik als ik niet versnel af op m’n 28e dus. Eventueel wil ik erna nog door naar hbo dan begin ik dus pas op m’n 28e. Ik heb heel lang getwijfeld door leeftijd inderdaad maar wat voor mij de doorslag gaf is dat iemand zei over 3 jaar ben je hoe dan ook 28. Met of zonder extra diploma op zak.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:25

Ik studeer zelf diergeneeskunde in Utrecht en ben straks ook relatief "laat in mijn leven" klaar met de studie. Zou je vooral willen aanraden om, mocht je de stap echt overwegen, eerst veel mee te gaan lopen bij dierenartsen om te kijken of dit echt is wat je wil. In de loop der jaren ga je toch zien dat mensen gaan twijfelen/niet meer 100% zeker weten of het hun droomberoep is en ook het percentage jonge dierenartsen dat uit de praktijk stapt is vrij hoog. De selectie viel mij redelijk mee, ik denk dat de selectie beter te doen is als je al een andere studie gedaan hebt (juist omdat je dan beter begrijpt wat ze van je verwachten tijdens het leren van de stof + je hebt waarschijnlijk minder moeite met de Engelse leerteksten.) Waar je ook even rekening mee moet houden is dat de studie minimaal 6 jaar duurt, maar ivm wachttijden tussen bachelor en master kan dit uitlopen. (Bovenstaande is allemaal niet negatief bedoelt, maar zijn dingen die handig zijn mee te nemen in je overweging.)
Als het echt je droom is en het is financieel haalbaar zou ik zeggen, waarom niet. Je kunt natuurlijk ook altijd gewoon stoppen met de studie mocht het toch erg tegenvallen en dan heb je in ieder geval later geen spijt! :)

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:25

Ik heb afgelopen jaar op het HBO een 25-jarige klasgenoot gehad die komend schooljaar in België de diergeneeskunde opleiding start. Hij heeft zelf 7/8 jaar fulltime gewerkt, maar het studieleven verliep hem tot nu toe prima. Er is maar één manier om er achter te komen of jij dit ook weer kan!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 22:29

Meelopen met een dierenarts wil ik sowieso doen idd. Ik trim toevallig ook sinds bij kort bij een dierenarts in de praktijk, dus wil sowieso daar eens wat meer meespieken :j

En verder natuurlijk ook iedereen bedankt voor de berichtjes; het is natuurlijk waar, 33 word ik hoe dan ook, met of zonder extra studie :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:38

Ik ben op mijn 28e begonnen met mijn hbo studie. Het gaat mij zo veel makkelijker af dan 5 jaar geleden.
Ondanks dat ik daarnaast 24 uur werk en 2 jonge kinderen heb en een huishouden die om aandacht vraagt.

Ik merk dat op mijn opleiding, de 'jongeren' het meest en het snelst afhaken en het minst doen en dan dus ook veel moeten herkansen. Ik heb het gevoel dat zij de opleiding kiezen, omdat ze wat moet kiezen en het dan tegenvalt.

Het is juist alleen maar fijn, dat ik nu wat ouder/volwassener ben, dat ik mij kan focussen op wat echt belangrijk is voor mij (mijn studie met goed gevolg en binnen het gestelde termijn afronden) en dat ik weet wat ik wil, dan dat ik mij druk maak of ik vrijdag/zaterdag wel of niet tot 03:00 in de kroeg kan hangen en of ik niet ergens gewoon mijn opleiding cadeau kan krijgen.

Dus ik zou zeggen; Zeker doen! Je hebt het overduidelijk in je, aangezien je bezig bent met je promoveren. Super knap! *D

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:55

Mijn dierenarts vertelde dat hij op z'n 29e diergeneeskunde ging studeren nadat hij Natuurkunde had gedaan. Na je 35e zijn er nog heel wat jaren over om te werken!

Ik heb het ook serieus overwogen om nog diergeneeskunde te gaan studeren en zou het nog steeds graag willen. Net als jij heb ik psychologie gedaan (alleen bachelor dan :') ). Helaas ga ik het financieel niet redden, zeker niet met het instellingstarief. Als tijd en geld voor jou geen probleem is zou ik het doen! In mijn studie ben ik ook vaker 'oudere' studenten tegengekomen (van 30 tot 50).

Ik zou leeftijd niet als bezwaar zien. Ik heb na 3 jaar niet gestudeerd te hebben mijn opleiding weer opgepakt. Dat was voor mij een stuk makkelijker dan ik had gedacht. Maar ik denk dat het iets is wat heel erg afhankelijk is van de persoon. Er zijn mensen die dat echt niet kunnen, maar dat kun je denk ik alleen ondervinden als je het gaat doen.

Veel succes met je beslissing, en mocht je er uiteindelijk voor gaan dan wens ik je heel veel succes!