Ervaring wachttijd arbeidsongeschiktheid België?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Ervaring wachttijd arbeidsongeschiktheid België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 13:35

Nooit gedacht dat ik nog eens zo een vraag zou stellen op een forum, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer en aan de telefoon praat iedereen alleen maar Frans dus ik ga het hier maar proberen. Misschien dat iemand iets weet?

Het gaat hier om de Belgische regels. Ik kom zelf uit Nederland, vandaar dat ik een beetje vanaf 0 begin met dit uit te zoeken.

De situatie:
Mijn partner is eind juni door de huisarts thuis gezet vanwege een burn-out. In eerste instantie voor 2 weken (tot half juli), maar dit is ondertussen verlengt tot minimaal half september. Hij heeft dit aangegeven bij de mutualiteiten, die hebben om enkele bewijzen gevraagd en daarna een periode niks meer gehoord. Vandaag krijgen we een brief dat hij niet in aanmerking komt voor zijn ziekte-uitkering, want (quote uit brief): U kunt tijdens de reglementaire wachttijd van twaalf maanden immers onmogelijk de 180 gewerkte dagen rechtvaardigen vermits uw inschrijving als verplicht verzekerde pas kan ingaan op 1 september 2020.

Aangezien hij van 1 september t/m eind juni voltijd geeft gewerkt klopt dit niet. We zijn alles nagegaan maar hij komt ver boven de 180 dagen uit. Ik heb daarom gebeld voor opheldering (mijn partner kan dit totaal niet aan. Alle vooruitgang is met 1 brief teniet gedaan). Het probleem is dat schijnbaar iedereen bij onze mutualiteit Franstalig is (terwijl we bij een Vlaamse zitten, maar goed), waardoor het gesprek wat moeizaam is. Toch wat antwoorden gekregen, namelijk:
- Het gaat om de 12 maanden voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid.
- En dan afgerond op kwartalen. Ze gaan dan in dit geval uit van kwartaal 2.

Hij moet volgens hun 180 dagen gepresteerd hebben in kwartaal 2,3 en 4 van 2020 en kwartaal 1 van 2021. Nu is hij op 30 april 2020 weggegaan bij zijn vorige werkgever, en heeft hij daarna door de crisis tot 1 september niet gewerkt. Echter vanwege een vergoeding van zijn vorige werkgever kon hij geen aanspraak maken op werkloosheidsvergoedingen.
Als we dan alleen kijken naar de werkdagen in die periode komen we uit op 176 dagen.
Dus geen recht op uitkering.

Maar, volgens mij kloppen hier gewoon dingen niet. Ook omdat de persoon aan de telefoon de door hun gestuurde brief tegenspreekt. En ik letterlijk nergens iets kan vinden over die kwartalen.
Overal staat 12 maanden voor het ingaan van de arbeidsongeschiktheid (dus eind juni). Dan komt hij ruim aan die dagen. Waarom dan opeens gaan rekenen van 1 april?
Ook lees ik dat de wachttijd is voor het begin vd loopbaan - hij werkt al ruim 15 jaar dus ook dat is niet het geval..

Ik doe mijn best om het uit te zoeken, maar ik word er niet wijzer van. Informatie via de telefoon krijgen is ook erg lastig. Een juridisch loket kan ik niet echt vinden. We hebben geen rechtsbijstand voor zulke gevallen (wel voor schadegevallen maar ja). En mijn partner kan dit helemaal niet hebben.

Iemand advies / ervaring / kennis van het stelsel?

BigOne

Re: Ervaring wachttijd arbeidsongeschiktheid België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:43

Geen Belgische organisatie ( juridisch ) waar je dit voor kunt leggen? Of een vakbond ? En het gaat om zijn ziektewet uitkering of arbeidsongeschiktheid, bij ons is dat twee verschillende zaken zoals je weet.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 13:47

Het gaat om een arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar ik heb het idee dat dat meer lijkt op de Nederlandse ziekte uitkering, omdat het voor langdurige ziekte is.

Overal vind ik dat ik bij de mutualiteit moet zijn, maar die hebben dit dus gezegd. Qua organisaties kan ik niet vinden. Vakbonden wel, maar die gaan hier niet over. Het gaat ook niet om de werkgever natuurlijk.

Ik vind België echt zo moeilijk te begrijpen soms...

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:57

Gewoon bij de vakbond vragen? Deze helpen je meestal gewoon verder met een betere uitleg.

Meestal zitten ze nog samen gevestigd waardoor dit gewoon ineenkeer mee geregeld word?

In trouwens ook de vertrouwelijke brief opgestuurd?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:36

Voor zover ik weet als import ( :+ ), zijn er 2 systemen in Belgie om geld te krijgen als je uit valt door ziekte.
Bedienden krijgen 1 maand betaald door de werkgever en schakelen daarna over naar ziekte-uitkering door de mutualiteit. Dit moet je telkens staven met speciale papieren ingevuld door een arts. Zie dat je altijd op tijd bent hiermee, want 1 dag te laat kunnen ze al mee zeuren.
Arbeiders krijgen 2 weken betaald door werkgever voor ze naar de mutualiteit overschakelen. Ook veel papierwerk.

RIZIV zegt dit:
Citaat:
Dat u werknemer/werkloze bent en aangifte gedaan hebt van uw arbeidsongeschiktheid, betekent niet automatisch dat u recht hebt op een uitkering.

U hebt pas recht op een uitkering als:

u een wachttijd hebt doorlopen van 12 maanden
en
u een voltijdse werknemer of een werkloze bent: dan moet u 180 dagen gewerkt hebben tijdens deze 12 maanden. Een aantal dagen tellen ook mee als gewerkte dagen, waaronder dagen van gecontroleerde werkloosheid, dagen van jaarlijkse vakantie of dagen van inhaalrust.
Dagen van arbeidsongeschiktheid tellen nooit mee als gewerkte dagen.
Een werknemer moet ook voldoende socialezekerheidsbijdragen betaald hebben.
of
u een deeltijdse werknemer bent: dan moet u 800 uren gewerkt hebben tijdens deze 12 maanden en voldoende socialezekerheidsbijdragen hebben betaald. Een aantal uren tellen ook mee als gewerkte uren, waaronder uren van jaarlijkse vakantie of uren van inhaalrust.
Periodes van arbeidsongeschiktheid tellen nooit mee als gewerkte uren.
Opgelet: Wanneer u door uw arbeidsregeling geen 800 uren kan aantonen tijdens 12 maanden, wordt deze periode verlengd tot 36 maanden.
en

Zoals ik dat lees, betekent het dat je 12 maanden moet "wachten" na het afsluiten van een ziekteverzekering. Dat is met een tandverzekering bijvoorbeeld ook.
Daarnaast moet je die 180 dagen hebben gewerkt als voltijdse.
Het is dus een en-en situatie.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 18:53

Rebel_Jits schreef:
Zoals ik dat lees, betekent het dat je 12 maanden moet "wachten" na het afsluiten van een ziekteverzekering. Dat is met een tandverzekering bijvoorbeeld ook.
Daarnaast moet je die 180 dagen hebben gewerkt als voltijdse.
Het is dus een en-en situatie.

Dat had ik inderdaad ook gevonden! Maar de vraag is wel wat die 12 maanden is. Hij zit al 3 jaar bij deze ziekteverzekering, dus dan denk je dat het voorbij is. Alleen gaat de verzekering uit van 1 september 2020, de dag dat zijn contract met de huidige werkgever in is gegaan. Dat vind ik zo vreemd.

Daarnaast heeft hij die 180 dagen gedaan, als je rekent tot de dag dat hij met ziekte is gegaan (dat waren er zelf meer dan 200). Alleen hier rekenen ze maar tot 1 april (start kwartaal) en dat snap ik niet.
Kan alleen vinden dat ze bij een zelfstandige kijken naar de kwartalen, maar niet bij een gewone werknemer (bediende). Vandaar de verwarring...

Je gaat Nederland door dit gedoe wel missen!!

sayenti schreef:
Gewoon bij de vakbond vragen? Deze helpen je meestal gewoon verder met een betere uitleg.

Meestal zitten ze nog samen gevestigd waardoor dit gewoon ineenkeer mee geregeld word?

In trouwens ook de vertrouwelijke brief opgestuurd?

Heb ze gebeld maar ben naar de Mutualiteit gestuurd. Zal het morgen nog eens proberen, misschien als ik iemand anders aan de lijn krijg...

De vertrouwelijke brief is opgestuurd. Zijn werk attendeerde hem daarop, omdat hij na een maand zijn gewaarborgd loon natuurlijk niet meer had. Maar die is (op tijd) ingediend :).

Dank voor het meedenken!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:53

Volgens mij zit je zo op een traject waar het gaat om de kleine lettertjes en als je het echt wil uitdiepen moet je daar iemand met verstand opzetten, met bijbehorend prijskaartje.

Want wanneer gaat die 12 maand volgens de wet in. Vanaf werkgever/ werknemer band komt hij er niet aan. Wanneer begin je aan je loopbaan volgend de wet, je kunt ook een loopbaan bij een bepaalde werkgever bedoelen.

Ook geef je aan volgens hun telling op 176 dagen en niet 180 uit te komen.

Als je deze dingen wilt weerleggen, gaat je niet lukken met een keer een telefoontje en vertellen hoe jij de regels anders interpreteert. Klinkt flauw, maar je gaat vast niet ineens volgende keer bellen iemand vinden die zegt: "He mevrouw, als je het zo interpreteert klinkt het ook wel goed dus laten we het zo doen"

Zoek iemand die het scenario en de regels juist kan interpreteren adviseer ik je. Niet leuk, pijn in portemonnee ook. Maar dan weet je straks echt zeker dat jullie er alles aan gedaan hebben of gewoon pech hadden.