Van Windows naar Apple: externe harde schijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Van Windows naar Apple: externe harde schijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:23

Omdat ik online tegenstrijdige berichten lees, wil ik het hier ook maar eens vragen. Stel ik koop een Apple laptop of desktop. Wat doe ik dan met mijn externe harde schijven die allemaal vol staan met jarenlang beeld- en documenten materiaal? Is de enige optie echt dat alles geformatteerd moet worden of kan ik wel bestanden nog openen en eventueel diegene waarmee ik iets wil doen, kopiëren naar de Apple computer? Het gaat om allemaal archief materiaal namelijk, niet iets wat ik dagelijks of wekelijks nodig ben.

Ik was namelijk bijna zo ver om een MacBook te kopen totdat ik hier tegen aan liep. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:51

Hoe zijn je schijven geformatteerd?

Op een Mac kun je elke schijf lezen, maar als je schijven in NTFS formaat zijn geformatteerd dan heb je een app nodig om erop te kunnen schrijven.

Als een schijf in FAT of Ex-Fat formaat is geformatteerd dan kun je deze op elke computer gebruiken.

Geen probleem dus, je kan je oude schijven altijd blijven gebruiken.

magda_90

Re: Van Windows naar Apple: externe harde schijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:55

Geen idee, sorry. Hoe zie ik dat? Het zijn veel van dezen.
Afbeelding

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:30

Ik kan het er wel vanaf halen maar niet op schrijven. Dus voor mij prima en heb er verder niks mee gedaan, als ik bestanden wil bewerken zet ik ze op mijn Mac of op een andere harde schijf die ik wel heb ingesteld op gebruik van Apple (MyPassport)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 17:30

Loeky01 schreef:
Ik kan het er wel vanaf halen maar niet op schrijven. Dus voor mij prima en heb er verder niks mee gedaan, als ik bestanden wil bewerken zet ik ze op mijn Mac of op een andere harde schijf die ik wel heb ingesteld op gebruik van Apple (MyPassport)

Dat is meer dan genoeg dankjewel. Het gaat inderdaad om archief materiaal dus hoogstens heb ik wat oude foto's of documenten af en toe nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:16

Als je de Mac hebt dan kun je zien hoe een schijf is geformatteerd door met de rechtermuis op de map te klikken -> Toon info
En dan staat het bij de structuur.
Afbeelding

Ik neem aan dat je dat op een Windows computer op dezelfde manier kan opzoeken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 21:33

Ik ga er morgen naar kijken. Dankjewel. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 02:29

Die zal hoogstwaarschijnlijk NTFS geformatteerd zijn. Die kun je wel lezen, maar niet schrijven. Gewoon eentje extra halen en dan op je gemakje 1 voor 1 de schijven naar Mac format omzetten, en volgooien vanaf 1 van de NTFS schijven en dan die weer formatteren.

Kun je gewoon op je Mac doen doordat je dus wel kan lezen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 07:22

Ik heb sinds een klein jaar een MacBook Air en daarvoor Windowstroep ( sorry, vind windows persoonlijk echt 8)7 ) En heb een Verbatim harde schijf waar de foto's van mijn windowmachine op staan.
Nu heb ik vd week de schijf in mijn Macbook geprikt en kon ik zonder problemen of aanpassingen aan mijn Mac mijn foto's openen. En net even geprobeerd, ik kan ook zonder aanpassingen aan mijn harde schijf mijn foto's naar mijn bieb van mijn Mac kopiëren..
Ik ga wel alles op een SD kaart zetten, nadat er een aantal schijven op mijn windowsding gecrasht zijn, wil ik er zeker van zijn dat alles goed bewaard blijft en dat gaat beter op een SD kaart dan op een externe harde schijf ( of je moet SSD nemen )
Overigens, ik ben echt onwijs blij met mijn Mac en zou nooit meer terug willen naar windows.. :D

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:02

Inderdaad alles van de schijf overzetten, dan formatteren als ExFAT en dan heb je een schijf die je op Mac en PC kan lezen :)

Maar als het belangrijke archiefdata is: Heb je dan wel een backup want 1x opslaan is geen backup ;-)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:43

Choiix schreef:
Inderdaad alles van de schijf overzetten, dan formatteren als ExFAT en dan heb je een schijf die je op Mac en PC kan lezen :)

Maar als het belangrijke archiefdata is: Heb je dan wel een backup want 1x opslaan is geen backup ;-)

Dit zou ik dus niet doen. Ik heb dit een tijdje gedaan, maar alleen maar ellende. ExFAT is totaal niet stabiel. ExFAT is niet journaled wat kan leiden tot data verlies.

Als je echt af en toe iets met Windows moet, met overzetten, zet het dan in de cloud en download, of gebruik een fat32 sticky.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:31

Nadeel van Fat32 is dat je er bestanden van max. 4GB op kan zetten. Ik gebruik ook regelmatig ExFat, vooral omdat ik met grote videobestanden werk die ik aan klanten aanlever, en die op zowel pc als mac moeten kunnen draaien. Soms kan niet anders helaas.

Voor schijven die je alleen op de Mac gebruikt vind ik Mac OS Uitgebreid een fijn formaat. Die is wel journaled inderdaad.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 10:46

Choiix schreef:

Ja ik heb van alle 6 nog een kopie. En dat maakt de zaak gecompliceerd omdat het niet één schijf is die ik dan moet overzetten maar 12. Uiteindelijk wil ik er een NAS bij hebben maar voor nu staat de laptop hoger op de prio lijst.

Ze staan vol met fotoreportages van mij en ook van mijn overleden vader. Ook veel documenten die belangrijk zijn. Het is wel derhalve lezen en we komen geen nieuwe data meer bij op die schijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:50

Misschien een idee om één grote, nieuwe backup schijf te kopen en daar alle data van de andere schijven op te zetten? Dan kun je daarna de rest netjes orderen en waar mogelijk een deel opnieuw formatteren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 10:52

Ja dan zou dat de NAS zijn inderdaad want die werken zowel op Mac als op Windows prima had ik begrepen. Dan spaar ik wat langer door en haal die er ook wel meteen bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:15

Dat ligt er bij een NAS ook aan hoe die is geformatteerd. Als je de NAS wil gebruiken om backups te maken met Time Machine dan moet die volgens mij als Mac OS Uitgebreid worden geformatteerd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 11:20

Ik heb er destijds met CoolBlue uitgebreid over gepraat en zij hebben mij als advies eentje gegeven die zowel op Mac als op Windows draait. Ik moet thuis even spieken welke dat ook al weer was. Eentje met vier grote schijven in elk geval. Daar kan ik dan behoorlijk lang weer mee door.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:24

Ik zou voor het gemak een schijf specifiek voor dit doeleinde kopen en die vanaf dag 1 formateren voor het schrijven van zowel Apple als Windows. Dan zet je alle huidige schijven over daarop, heb je het sowieso op 2 plekken staan (zeker met waardevol materiaal aan te raden) en je zou er nog over kunnen denken het ook in een cloud te zetten. Mocht er een keer wat gestolen worden of iets anders onverhoopts gebeuren heb je altijd nog érgens een opslag.

Imo hoeft die nieuwe schijf niet per direct een NAS te zijn, maar dat is net wat je eigen voorkeur heeft en wat je wilt spenderen budget wise.
Laatst bijgewerkt door Courses op 20-08-21 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:25

8nnemiek schreef:
Nadeel van Fat32 is dat je er bestanden van max. 4GB op kan zetten. Ik gebruik ook regelmatig ExFat, vooral omdat ik met grote videobestanden werk die ik aan klanten aanlever, en die op zowel pc als mac moeten kunnen draaien. Soms kan niet anders helaas.

Voor schijven die je alleen op de Mac gebruikt vind ik Mac OS Uitgebreid een fijn formaat. Die is wel journaled inderdaad.

Fair enough. Maar ik zou dat dus nooit gebruiken voor schijven waar je data op wilt zetten die je meer als echte opslag gebruikt. Als je een schijfje hebt als een soort “werkgeheugen”, voor dagelijks gebruik en zo dan kan het best ok zijn, maar zou ze dan altijd bij thuiskomst direct weer veilig stellen.

Maar echt. Voor backup of langdurige opslag echt GEEN ExFAT gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 20-08-21 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:27

Je hoeft ze natuurlijk niet gelijk alle 12 om te zetten. Een back up op een schijf met een andere format kan natuurlijk niet zoveel kwaad. En als je echt alleen gaat aflezen en niet schrijven zou ik me er al helemaal niet druk om maken. Lezen kan gewoon zonder problemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 11:46

Shiloh schreef:
Je hoeft ze natuurlijk niet gelijk alle 12 om te zetten. Een back up op een schijf met een andere format kan natuurlijk niet zoveel kwaad. En als je echt alleen gaat aflezen en niet schrijven zou ik me er al helemaal niet druk om maken. Lezen kan gewoon zonder problemen.

Ja daar gaat het om namelijk, ik zet er geen bestanden meer op. Het is alleen lezen en als ik wat nodig ben, dan kopieer ik het maar de Mac toe en werk vandaar uit verder.

Als ik de Mac aanschaf, dan komt er inderdaad een nieuwe schijf die zowel op Mac als op Windows werkt.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:41

magda_90 schreef:
Shiloh schreef:

Ja daar gaat het om namelijk, ik zet er geen bestanden meer op. Het is alleen lezen en als ik wat nodig ben, dan kopieer ik het maar de Mac toe en werk vandaar uit verder.

Als ik de Mac aanschaf, dan komt er inderdaad een nieuwe schijf die zowel op Mac als op Windows werkt.

Dat kun je gewoon doen.. Vanmorgen nog gedaan, zoals ik al aangegeven had :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 13:12

Top. :) dankjewel!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 22:28

Alleen lezen werkt sowieso. macOS kan NTFS gewoon lezen alleen niet naar zo’n disk schrijven zonder extra tooltjes.