Nieuwe indeling begane grond, architect inschakelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

McGregor

Nieuwe indeling begane grond, architect inschakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 11:32

Ons nieuwe huis heeft een indeling die (denk ik) efficiënter kan. Zelf kom ik er alleen niet uit, mede vanwege de bestaande trap, voordeur, meterkast en kelderkast. Daarom overweeg ik een architect te vragen om een schets / plan te maken. De uitvoering kunnen wij zelf (ik heb gelukkig voldoende vakmensen om me heen).

Wie van jullie heeft ook een architect ingeschakeld, wat was de opdracht en hoe heb je het ervaren? En: wat waren de kosten (bij benadering).

Ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:43

Wij zijn bezig met ombouwen en hoewel we het niet van plan waren hebben we toch een orientatie gehad met een architect en ben daar echt blij mee.
Deze kwam direct met hele fijne betaalbare ideeen waar ik zelf nooit opgekomen was. Hij vond ook meteen een verstopte deur (ooit omgebouwd tot kast) en kon binnen no-time zeggen welke wanden snel aangepast kunnen worden en welke moeilijk zijn.
Idem met ramen vergroten en het toch behouden van het karakter van het huis.
Je moet er ook een beetje geluk mee hebben denk ik, je moet wel iemand hebben die meedenkt en niet de eigen smaak doordramt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:46

Hier hebben wij een architect betrokken bij de verbouwing van een schuur tot woning. Daarbij moesten dus alle functies in een grote lege ruimte ingepast worden. Wij hebben de samenwerking als zeer prettig ervaren. Hij kwam met oplossingen waar wij zelf niet aan dachten en wees ons op tekortkomingen in ons eigen ontwerp. Bovendien hebben we een markant pand en kwam hij met ideeën om dat aan de ene kant te versterken en wist hij aan de andere kant hoe ver we konden gaan binnen de regels van de gemeente om het te moderniseren. Daarom bewust een lokale architect uitgekozen. Detaillering en materiaalgebruik hebben we flink bovenop gezeten, wij wilden perse geen zwart staal, betonvloer of zwarte keuken. Dat was voor hem even wennen, maar vond hij ook uitdagend.

Architect heeft verschillende schetsontwerpen gemaakt op basis waarvan een aannemer een offerte kon opstellen, heeft een constructiecontrole laten doen (oud pand, dus wat spannender) en heeft detailtekeningen gemaakt voor vergunningaanvraag. Hij heeft ook vooroverleg met de gemeente gedaan en stelt de vergunningaanvraag op. Opdracht wijziging bestemmingsplan en bouwbegeleiding doen we zelf.

Kosten architect om en nabij 12.000 euro, kosten verbouwing hebben we het maar niet over :x Maar de architect was elke cent waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:50

Oja, kosten.
We hebben nog geen rekening (nog in planning), maar omdat die kosten samen lopen met de volledige ombouw planning (dus ook alles wat niet architect gerelateerd is) kan ik dat slecht inschatten. Bij ons zal het niet heel veel zijn omdat de architect zelf niet groots betrokken gaat zijn bij de latere omzetting, meer in de plan-fase. Het is verder geen speciaal ingewikkeld huis.

Urona447

Re: Nieuwe indeling begane grond, architect inschakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:49

Hier ook een architect ingeschakeld en ik ben er nog elke dag blij mee.

Kosten waren volgens mij rond de 5000 euro maar dat was inclusief maatwerk kasten en maatwerk keuken ontwerp.