Inrichting huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Anne_V

Inrichting huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 16:23

Mijn vriend en ik hebben een discussie over hoe duur 't zal zijn om ons huis helemaal in te richten als we eenmaal willen gaan samenwonen. Hij is een behoorlijke controlfreak, dus wil nu alles alvast op een rijtje gaan zetten :')

Kunnen jullie helpen waar we aan moeten denken? Zal om een klein / normaal huis gaan

madeliefw

Re: Inrichting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:27

Dat ligt er aan of je alles nieuw wil en van welke kwaliteit. Een bankstel varieert van gratis of een paar tientjes via marktplaats of kringloop tot 600 bij leenbakker of kwantum tot 3000 bij eijerkamp tot 6000 van een of ander design. Zo is het met alle spullen.

Google eens op uitzetlijst voor wat je nodig hebt.

En vergeet vooral niet de kosten voor verf, gordijnen of andere raambekleding etc. Een gordijn is zo 450 euro per raam op maat gemaakt. Bij bouwmarkten, ikea etc wat goedkoper.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:28

Je kan het zo duur maken als je zelf wil en of het alleen om inrichting gaat of ook stoffering.

Met op aanbiedingen letten en tweedehands kopen of bij de kringloop kan je met 2000 euro echt al wel klaar zijn.

Maar je kan ook kiezen voor meubilair die dat al per stuk kost :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:09

Ik denk dat je dat pas in kunt schatten als jullie weten wat jullie willen. Zoals hierboven al gezegd is: nieuw of tweedehands maakt groot verschil.

Een vloer kan ook flink oplopen, wij hebben hem met 50% korting gekocht, dat zijn leuke aanbiedingen. (Muur)verf is vaak in de aanbieding bij Gamma en Praxis, dus de folders goed in de gaten houden.

Wij hebben alles nieuw gekocht en van echt hout en een goede kwalitatieve bank, geen Ikea prijs. Wij waren dus wel paar duizend euro kwijt. Maar zijn er nog steeds heel blij mee.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 08-08-21 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 17:12

Mijn vriend en ik willen liefst meteen voor duurzaam gaan, dus wordt vermoedelijk alles nieuw kopen en kijken voor kwalitatief goede spullen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:48

Inderdaad, het scheelt heel erg wat je wil...

Ik ben ook aan het zoeken naar spullen om mijn huis in te richten. Borden, bestek e.d. heb ik nieuw gekocht. De meeste toestellen zijn ook nieuw, m.u.v. mixer ('erfenis' van mijn moeder) en een paar huishoudtoestellen die ik voor heel weinig geld in de kringloop gekocht heb. Ook mijn matras is nieuw (dat is een kostelijk grapje, maar een goede matras vind ik wel belangrijk).
Een eettafel en 3 stoelen heb ik inmiddels gekocht voor een kleine €200 (levering incl.) in de kringloopwinkel. De stoelen kosten nieuw al meer dan die €200.

Kijk gewoon stilletjes aan rond naar wat jullie aanstaat, dan krijg je een idee van de prijs.
Daarnaast spreid ik mijn aankopen voor mijn nieuwe huis, zodat ook de kosten gespreid zijn en ik ook nog kan sparen. Ik hou daarnaast in een excelfile bij hoeveel ik heb op mijn spaarrekening en welke kosten daar wellicht vanaf moeten voor verbouwingen e.d.; op die manier kan ik overzicht houden op hoeveel geld ik vermoedelijk ga overhouden voor meubels enz. Dat laat je ook toe te bepalen hoeveel je kan besteden aan aankopen voor als jullie gaan samenwonen en evt je verwachtingen / wensen aan te passen. Zo doe ik het tenminste... Ik reken bovendien ook liefst ruimer dan niet ruim genoeg, want onverwachte kosten zijn er vlug.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:51

Ik ben in gedachten m’n huis afgegaan en dan zit ik ongeveer rond de 10.000
Wij hebben relatief goedkope meubels, veel Ikea en Kwantum. Rijtjeshuis.
Oh en als ik de gordijnen en vloeren enzo nog moet meetellen zit ik nog hoger. En dan heb je nog de kleine dingen zoals een waterkoker, bestek en decoratie. Maar wij begonnen met deels spullen van z’n studentenkamer en vanuit daar steeds vernieuwen naar onze smaak.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:57

Scheelt inderdaad heel erg wat je wilt. Voor onze woonkamer waren wij rond de 4500 euro kwijt. Dus: bank, tv-meubel, salontafel, vitrinekast, eettafel voor 8 personen en dus ook 8 stoelen. Wij zijn bij Bouman & Potter geweest, wat zeker niet het duurste van het duurste is, maar redelijk wat gradaties boven een IKEA.

Onze slaapkamer daarentegen is wel vooral IKEA. Denk dat dat grofweg 1500 gekost heeft, compleet met PAX kast, bed (matras hadden we al), nieuw beddengoed, nachtkastjes. (ladekast komt nog)

Witgoed vond ik echt de uitgave waar ik het meeste van moest slikken. Wasmachine, droger, koelkast en magnetron-combi tikte al aan, maar dan heb ik ook nog een vriend die een exclusieve koffiebonen apparaat wilde hebben.. := 3500 :')

Denk dat het ook heel belangrijk is om in kaart te brengen wat de dingen zijn die je wilt doen die niet meteen het meest zichtbaar is, of het leukste om te kopen. Verf, vloer, raambekleding, bekabeling e.d.

Ik denk, tenzij je genoegen neemt met veel tweedehands en upcycling, dat een goede 15000 euro zo op is. Vooral omdat je dat kleine meuk ook nodig hebt, zoals al je keuken benodigdheden, planten en verdere decoratie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:04

Dat ligt er helemaal aan wat je wil doen aan het huis en wat voor meubels, raambekleding, vloeren.
Wij hebben ons huis van binnen helemaal laten schilderen en sauzen. Dat kostte zo’n 8000€.
Vloeren beneden lagen er hier goed in, boven nieuwe vloerbedekking, dat kostte zo’n 2000€.
Gordijnen hebben we van boven van de kwantum, ongeveer 500€ voor drie kamers. Beneden duurdere gordijnen met mooie roedes, 2700€ voor 2 ramen :Y)

Qua meubels is het helemaal wat je smaak is. Hier staat een hoekbank van 2000€, tafel en stoelen van 1000€. Kan veeeeel duurder, maar ook wel voor wat minder.
Ons bed was 3000€ 8 jaar terug ongeveer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:13

Wij hebben vorig jaar verbouwd.
We hebben voor onze tussenwoning grofweg 8500€ betaald voor het schilderen en nieuwe meubels. (Excl bed)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:08

Nieuwe badkamer en/of keuken kan al flink wat geld kosten.
Net als zonnepanelen, dubbel glas, goede cv ketel.

Isolatiemateriaal is ook niet gratis.
Goede verf, lampen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:14

luuntje schreef:
Nieuwe badkamer en/of keuken kan al flink wat geld kosten.
Net als zonnepanelen, dubbel glas, goede cv-ketel.

Ja, die had ik er ook nog niet bij berekend. Maar ligt er ook aan of je in een koop- of huurhuis gaat.
Keuken is zo 20k en badkamer 12-15k.
Zonnepanelen zijn niet zo duur, krijg je belastingvoordeel op en dubbelglas/HR+++ subsidie. Dat scheelt veel.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 19:38

Super fijn om zo alvast een richtlijn te hebben :j

Mijn vriend en ik willen gaan voor een koophuis , we zijn nu aan 't kijken hoeveel hypotheek we samen kunnen krijgen en hoeveel geld we nog nodig hebben voor de inrichting. Zijn we straks hopelijk goed genoeg voorbereid :Y)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:40

Hebben jullie uberhaupt al een woning? Bijvoorbeeld 1 van jullie een eigen woning waar jullie in gaan samenwonen.

Want dan scheelt het ook of jullie een 'oude' woning kopen waar nog het 1 en ander aan aangepast moet worden (en verduurzaamt, als jullie dat willen) of als jullie een relatief nieuwe woning kopen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:35

Wij hebben gekozen voor een industriële stijl.

Grote hoekbank :1400 euro
Boomstamtafel met zwarte x poot 220cm met 6 stoelen 2500 euro
Bed met nachtkastjes 200x200 incl lattenbodem: 1600 euro

Loopt dus snel in de papieren. Ik denk dat een gemiddelde woonkamer van goede kwaliteit al naar de 7k gaat.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:01

Zal erg wisselen, zit er zelf ook middenin. Ga eind van het jaar verhuizen naar nieuwbouw en kosten zijn eigenlijk al meer dan ik kan betalen. Gelukkig kan ik lenen van mijn ouders en opa voor redelijk wat uitgaven.
Heb al wel wat dingen voor in de keuken, en een salontafel+ eettafel + stoelen voor 150 euro kunnen overnemen. Heb ook wel een bed waar ik evt even op voorruit kan vanuit mijn studentenkamer, maar heb liever toch een 2 persoonsbed. Kast etc heb ik ook wel staan maar zet ik liever op de logeerkamer. Maar ga al mijn spullen ikea kopen, en later wel over naar duurder. Keuken qua witgoed gelukkig al gedekt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:06

Wij hadden 5000 euro opzij gelegd voor de inrichting

Als je er woont komt er beetje bij beetje toch dingen bij en wissel je wat af is mijn ervaring

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:07

Amber_anne schreef:

Als je er woont komt er beetje bij beetje toch dingen bij en wissel je wat af is mijn ervaring

Is dat inclusief vloer?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:17

Amber_anne schreef:

Wat heb je van die 5000€ gekocht? Hier zit alleen aan verf al 5000€ op de muren, plafonds, kozijnen en deuren.
Op de kosten van verf verkijk je je al gauw vind ik := zeker as het voor zo’n groot oppervlak is en je dure kleuren hebt uitgezocht :+

En idd een vloer dan?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 08-08-21 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:21

Wij waren voor de meubels in de woonkamer (eettafel plus 4 stoelen, tv kast, barkast, spiegel, bank en salontafel) 10k kwijt. Keukenrenovatie 5k.
Zonnepanelen 4k
Airco 4k
Nieuwe meterkast 1k
Bed 3.5k
Slaapkamerkasten 2k
Laminaat en plinten boven 1k
Wij hadden het geluk dat we de woning van mijn ouders konden overkopen en zij de badkamer en het toilet al hadden gedaan.
Weet niet of je er iets aan hebt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:27

_Anne_V schreef:
Mijn vriend en ik willen liefst meteen voor duurzaam gaan, dus wordt vermoedelijk alles nieuw kopen en kijken voor kwalitatief goede spullen

Ik heb vrijwel alles nieuw gekocht toen ik op mijzelf ging wonen. Appartement van 65m2 (huur, nieuwbouw). Rechtstreeks vanuit huis dus had vrijwel niets qua meubels en benodigdheden. Misschien twee pannen en een prullenbakje ofzo, van mijn studententijd. Ook nieuw bed gekocht toen ik ging verhuizen. Was tussen de 8.000 en 10.000 kwijt. Vloer hoefde trouwens niet. Muren ook niet. Raamdecoratie wel. Keuken was qua apparatuur compleet (combi-oven, vriezer, koelkast). Wasmachine gekocht, maar geen droger. Rekje werkt prima. Beddengoed neem ik wel eens mee naar mijn ouders :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:39

Verven hoefde niet en we hebben gewoon een goedkope vloer gekozen. Gordijnen zaten ook al in het huis

Wij zijn voor duurzaam gegaan door veel tweedehands spullen te kopen, krijgen en bij de uitverkoop te winkelen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:29

Ik ben toevallig shoppende...

Rijtje tot nu toe:
Mangohouten kast 750
Mangohouten Tafel (rond, 130cm) 500
Stoelen (5 stuks, velvet) 275
Mangohouten Tv meubel 330
Mangohouten kapstok 110
Slaapbank 360

Dan heb ik nog zaken die meeverhuizen: kledingkasten, bed, bank, planten, lampen (ook prijzig!), bureau, kantoorinrichting, diepvries en (extra) koelkast.

Ik moet nog een hoop witgoed meenemen in mijn berekening, een traprenovatie, behang, verf. Mogelijk vloeronderdelen, mogelijk gordijnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:41

Ik was voor een appartement met 2 kamers en een balkon rond de 12.000 - 13.000 kwijt en heb een aantal dingen lowbudget gedaan. Vrijwel alles nieuw behalve mijn bureau en bureaustoel. Er zat al een nieuwe keuken in en badkamer en toilet. De laatste 2 heb ik alleen een beetje opgeknapt.
Verkijk je vooral niet op de verlichting. Dat had ik echt te laag ingeschat maar kost echt heel veel geld. Zelfde met raambekleding.

In vergelijking met Snorlex had ik dus wel de gehele vloer, muren, verf etc erbij + apparatuur keuken. Zonder die dingen was ik denk ik 8/8,5 kwijt geweest.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 10:40

Kookaburra schreef:
Hebben jullie uberhaupt al een woning? Bijvoorbeeld 1 van jullie een eigen woning waar jullie in gaan samenwonen.

Want dan scheelt het ook of jullie een 'oude' woning kopen waar nog het 1 en ander aan aangepast moet worden (en verduurzaamt, als jullie dat willen) of als jullie een relatief nieuwe woning kopen.

We hebben allebei nog geen eigen woning. Hij heeft wel wat spullen al, maar goedkope "troep", daarom wil hij het nu in één keer goed doen :D