Kleine badkamer, wie denkt mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

Kleine badkamer, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 17:11

Aanstaande zaterdag hebben wij een afspraak voor een adviesgesprek voor een nieuwe badkamer. Er zijn wel wat ideetjes maar ik loop een beetje vast, de badkamer is klein (ongeveer 205 x 177cm) met de deur op een niet heel handige plek -O- voor het idee:

Afbeelding

Op de plattegrond zit de douche nu rechts bovenin, de afvoer zit linksboven en daar zit nu een soort ombouw omheen tot aan het plafond. De wastafel zit aan de linkerwand. De deur gaat gelukkig wel naar buiten toe open. We willen graag een inloopdouche maar dan kom je met de standaard douchewand maten al snel in de knoop met de wasbak als die op dezelfde plek blijft. Misschien is het een optie om halverwege over de breedte een half muurtje te plaatsen als afscheiding voor de douche en daar de wastafel aan te bevestigen maar dan blijft er weer heel weinig ruimte over tussen de wastafel en de deuropening. Zijn er mensen met een soortgelijke kleine badkamer die een voorbeeld willen delen of heeft iemand een geniaal idee voor een praktische indeling? (Het liefst zou ik er ook nog een bad in willen maar dat is al helemaal onmogelijk vrees ik :o )

ClauH

Re: Kleine badkamer, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:27

Is het heel lastig om de deur te verplaatsen naar links of rechts ? Dat scheelt enorm veel ruimte namelijk. Als het geen dragende muur is, is het geen enorme klus. Dan heb je aan de kant waar de deur niet zit ruimte voor een inloopdouche.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:33

En er moet ook een WC in neem ik aan?
Ik zou de gehele "bovenkant" als inloopdouche nemen.
Op pinterest kan je best leuke ideeën opdoen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:40

Jeetje, ik heb vorig jaar mijn badkamer van 1.50 x 1.60 laten verbouwen (ook nog onder een schuin dak), dus jouw badkamer klinkt mij echt al ruim en ik zou willen dat ik hem had :+
Ik kan er een douchecabine, wastafel + kastje en handdoekradiator in kwijt, dus dat zou bij jou helemaal makkelijk moeten passen dan.

Ik snap het probleem 'dan houd je weinig ruimte tussen wasbak en deuropening' niet zo. De deur gaat toch naar buiten open? Dan heb je achter je wasbak toch de volledige ruimte tot de muur achter je/rechts van de deur? Lijkt me breed zat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:41

Kan de deur verplaatst worden naar één van de lange zijdes?? Zo ja dan kun je een bad en inloop douche en dubbele wastafel kwijt. En misschien ook nog een toilet maar dat word krap.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:45

Wat moet erin komen?

De deur verplaatsen zou ideaal zijn. Ik heb een toilet, douche en wastafel in een badkamer van 1.7x1.7m, maar daar zit de deur wel helemaal in de hoek en gebruik ik (ga ik gebruiken, de waterleiding ligt buiten nog niet, dus ik gebruik nu nog het gastenverblijf) voor de douche een douchegordijn die via een hoek gaat.

Even een snelle badkamerschets van hoe het bij mij is (de boiler hangt overigens boven de wastafel, want de rest van het huis heeft ook geen plaats).

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:02

Als je een bad wilt, moet die links staan, dus tegen muur D, en dan moet je een bad nemen met 1 afgeronde hoek zodat je nog normaal je badkamer in kunt. De douche kan dan precies naast het bad. De vraag is hoeveel centimeter je nog tussen de deur en wand B hebt, want jouw deur staat niet op schaal op de tekening in je openingspost. Je deur is te groot getekend als deze inderdaad 77 cm is. Misschien is er op wand B nog ruimte voor een ondiepe wastafel. Als dit niet past, kun je het misschien omdraaien dus bad met afgeronde hoek tegen wand B en wastafel en douche tegen wand D. Meer smaken zijn er niet als je een bad wilt en een douche en ook nog normaal wilt kunnen lopen. Ik maak even een schets ter verduidelijking

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:11

Maar dan moet je echt een bad van 70 cm breedte nemen, niet breder, anders kun je niet meer tussen je bad en je wastafel lopen. En dan dus een hele ondiepe wastafel, liefst ook met afgeronde hoek. Maar dan heb je het dus echt over iets heel alternatiefs, want de normale badkamermeubels zijn vast minimaal 50 cm diep en dan heb je icm je bad maar 57 cm om er tussendoor te lopen
Afbeelding

Of misschien beter nog in spiegelbeeld.. want dan struikel je niet half over je bad als je
binnenkomt. Dus zo:

Afbeelding

Als je ook nog een wc wilt zul je het bad moeten opgeven en dan de wc naast de douche hangen langs muur A met een wandje ertussen. En dan de wastafel tegen een zijmuur. Zoiets:

Afbeelding

Maar wel goed nameten of je dan nog wel knap loopruimte overhoudt!!
Er bestaat trouwens inklapbare douchewanden. Misschien wat voor jou
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 03-08-21 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:14

Bad van 180 kan ook tegen de achterwand, ze frezen een paar sleuven waar de randen van het bad in vallen en tegelen daar bovenop. Bad van 180 x 70 zou passen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:16

bigone schreef:
Bad van 180 kan ook tegen de achterwand, ze frezen een paar sleuven waar de randen van het bad in vallen en tegelen daar bovenop. Bad van 180 x 70 zou passen.

Ja maar ts wil een inloopdouche en dat past dan niet meer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:17

Klopt, daarom zou de deur verplaatsen ideaal zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:23

bigone schreef:

Maar als je het bad dan langs wand A zet dan wordt het wel een prop badkamer als je dan alsnog een bad en een douche wilt op die manier. En dan heb je sowieso geen ruimte meer voor een wastafel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:25

Ik zou persoonlijk kiezen voor een bad waar je ook in douchet of een inloopdouche. Ik denk dat het anders wel heel hokkerig en vol aanvoelt. Er bestaan ook baden met die aan de voetenkant smaller zijn, dan heb je meer loopruimte

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:30

capopjekop schreef:
Ik zou persoonlijk kiezen voor een bad waar je ook in douchet of een inloopdouche. Ik denk dat het anders wel heel hokkerig en vol aanvoelt. Er bestaan ook baden met die aan de voetenkant smaller zijn, dan heb je meer loopruimte

Dat denk ik ook. Ter vergelijking, mijn badkamer is 2,15 x 3,00 meter met bad, inloopdouche en wastafel (de gang met die lichte vloer hoort er dus niet bij)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:18

Onze badkamer is ongeveer vergelijkbaar qua afmetingen (alleen in de breedte misschien iets breder), en wij hebben het zo gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Douchescherm is 1.20m. En op de grond loopt een dorpel waardoor het water niet door de hele badkamer stroomt (die moest omdat ze het niet genoeg af konden graven om genoeg een heuveltje te creëren), maar dit vind ik helemaal niet lelijk of storend en juist heel handig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:24

Dorine92 schreef:
bigone schreef:

Maar als je het bad dan langs wand A zet dan wordt het wel een prop badkamer als je dan alsnog een bad en een douche wilt op die manier. En dan heb je sowieso geen ruimte meer voor een wastafel

Wanneer je de inloop douche er tegenover plaatst heb je aan de lange zijde of aan een muurtje die je half voor het bad metselt nog ruimte voor een wasbak. Maar word wel krap. Zou er een mooie dubbele wastafel en inloop douche plaatsten . Foto’s hierboven zijn wel mooi.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:39

Ik vind het ontwerp van Arantes haar badkamer erg gaaf, een inloopdouche tegen de achterwand en dan wc en wasbak aan de andere wanden. Met nog een bad wordt het wel heel veel lijkt mij, tenzij je wilt douchen in bad, dan zou ik deze ook tegen de achterwand plaatsen. Al op Pinterest rondgekeken voor ideeën?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 22:10

Bedankt voor alle reacties, komen goede opties voorbij! Deur verplaatsen naar lange zijde is geen optie helaas (aan 1 kant ruimte met boiler/wasmachine en andere kant slaapkamer al zou dat misschien nog niet zo'n slecht idee zijn als hij daar op uitkomt, is ook nog het overwegen waard). Helemaal naar rechts op de korte zijde zou wel kunnen. Waarschijnlijk gaan we ervoor om van de achterste helft de douche te maken met als afscheiding een glazen wand met deur, daarvoor alleen de wasbak. Toilet zou ideaal zijn maar is waarschijnlijk qua afvoer wat lastig omdat die er nu ook niet in zit. Op pinterest en Google images heb ik al heel veel gezocht maar vaak staan de afmetingen er niet bij of is de indeling net weer anders, daarnaast vind ik het gewoon leuk om te zien hoe anderen hun badkamer hebben ingedeeld :)
Het geeft in ieder geval hoop dat er in een kleine ruimte ook iets moois te maken is :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 06:49

Hier een soortgelijke badkamer. Wij zijn voor een glazen wand gegaan met schuifdeuren, zo kon de douche ruimte groter worden en geeft het optisch ook meer lucht.
Onze badkamer is iets langer, maar er zit een koof achterin omdat de buis van de houtkachel daar ook achterlangs loopt een we daar ruim 30cm inleveren

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:52

Volgens mij bedoelden de anderen ook helemaal niet de deur verplaatsen naar de lange zijde, maar: direct in de hoek plaatsen ipv dat je daar nog een nutteloze strook ernaast hebt.

Mooie (kleine) badkamers worden hier gedeeld!

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:47

Misschien een beetje off-topic, maar een vraag voor degene die een nis in de douche hebben (waar je je shampoo neer kunt zetten bijv): blijft daar veel water in staan? Is het lastig schoon te houden? Wij twijfelen of we ook zo'n nis willen, ik vind het wel heel mooi maar ben een beetje bang dat je het iedere keer droog moet maken na het douchen.

En Arantes, ik zie dat jij zo'n mooie waskom hebt <3 Is die lastig schoon te maken en houden? Hoorde van iemand dat je zulke kommen met lang niet alle schoonmaakmiddelen mag schoonmaken en dat ze wit uit kunnen slaan?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:03

xMaritt schreef:
Misschien een beetje off-topic, maar een vraag voor degene die een nis in de douche hebben (waar je je shampoo neer kunt zetten bijv): blijft daar veel water in staan? Is het lastig schoon te houden? Wij twijfelen of we ook zo'n nis willen, ik vind het wel heel mooi maar ben een beetje bang dat je het iedere keer droog moet maken na het douchen.

En Arantes, ik zie dat jij zo'n mooie waskom hebt <3 Is die lastig schoon te maken en houden? Hoorde van iemand dat je zulke kommen met lang niet alle schoonmaakmiddelen mag schoonmaken en dat ze wit uit kunnen slaan?

Wij hebben een nis en die heeft mijn man met tegelen iets af laten lopen waardoor er geen water in blijft staan. Ook geen gedoe met schoonmaken

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:20

Onze nis loopt ook iets af, maar onder je flessen shampoo blijft het altijd een beetje nat en krijg je op den duur kalk vorming als je niet regelmatig schoonmaakt.
Maar dat geld denk ik voor alle hoekjes en gaatjes in een douche.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:46

xMaritt schreef:

Iets af laten lopen en dan is er niks aan de hand :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:58

Als ik hier het deel onder het schuine dak waar de wasmachine staat er af haal blijft er ong. 210 x 120 over. Achterste deel is douche, lange wand rechts zit meteen naast de deur de wastafel. Deur zit in het midden, dus muurtje waar de deur in zit heeft nog zo'n 50cm en dat is zat om niet te botsen met de wastafel bij binnenkomst. Ruimte zat eigenlijk (al is het handig om een droge plek te hebben voor je handdoek e.d.) Maak die inloopdouche over de achterste helft door een halve wand te plaatsen (glas bv, dan voelt het niet zo klein en hang de radiator aan de voorste helft van die lange wand, wastafel aan de andere muur er tegenover. Bad zou ik vergeten, dan heb je geen ruimte en helemaal niet mocht je met meerderen in die badkamer moeten zijn. Kleine ruimtes moet je echt niet volproppen, hoe minder er in hoe prettiger er in te bewegen is.