Muizen op zolder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Muizen op zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:02

Nouja eigenlijk op de vliering.

Wij wonen nu ruim 3 jaar in ons huis en nooit last gehad van muizen, echter ging mijn man voor de vakantie iets van de vliering pakken en ontdekte muizenkeutels.
We gaan na de vakantie maar vallen plaatsen, alleen vraag ik me af waar die beesten vandaan komen.
Ze zitten dus op de vliering (we hebben nergens anders muizenkeutels ontdekt).
Maar hoe komen ze daar? Het is behoorlijk hoog en we hebben aan beide kanten geen buren. Zouden ze toch ook op de andere verdiepingen moeten zitten?
Heeft iemand hier ervaring mee?

ElCamino

Re: Muizen op zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:22

Heb je toevallig holle pijpen waar je leidingen en /of elextra kabels doorheen lopen?
We kregen muizen daardoor in huis, hadden een pvc pijp met electradraden etc van de garage naar huis lopen.... inclusief de muisjes.... ze gingen ook door de spanten van het dak...

8nnemiek

Re: Muizen op zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:24

Als het huis spouwmuren heeft kunnen ze daar ook door kruipen.
Wij hebben er ook een paar keer eentje binnen gehad. Elke keer maar eentje, en elke keer 's nachts met de hand kunnen vangen en buiten ver weg losgelaten.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:54

Als er een potlood doorheen kan, past er ook een muis door. Dat geldt voor stootvoegen in de buitenmuur, maar ook voor openingen die ontstaan onder kozijn / dorpel. Je kunt deze vrij makkelijk dichtmaken met RVS weringsgaas. Dan blijft de ventilatie intact.

Binnen in huis kun je de ruimte rondom je leidingen (in de keuken (onder je kastjes / koelkast!), in de meterkast of bij de cv) ook dicht maken met dat gaas (let op dat er wel rvs draad in zit). Voor kieren of grote gaten is er speciale kit waar muizen niet doorheen vreten omdat het zacht wordt. Hiermee voorkom je dat ze via de spouw je huis zelf in komen.

Let wel op dat als je in een rijtjeshuis of 2-1 kap woont, de muizen ook via de spouw van de buren naar binnen kunnen komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:13

Het is 9 dagen geleden dat je het ontdekt hebt, is het probleem inmiddels opgelost?

Wij wonen op het platteland. En tja muizen horen erbij. Ik wil ze alleen niet in mijn huis. Ik heb ooit een plaag gehad, want ik kreeg ze maar niet te pakken met vallen etc. Nu zijn we muis vrij. Wat ik nu doe is , en dat werkt echt heel erg goed. Ik heb ALTIJD, bepaalde gifkoekjes die ik op bepaalde plekken leg waar niemand komt. Ik vind nu nog maar eens heel incidenteel een dode muis.
Vroeger wachtte ik te lang en dan werd het binnen enkele dagen gewoon een plaag. Het leek wel als het kouder werd, dat ze dan onze verborgen plekjes als kraamkamer gebruikte. Ik heb zelf het idee, dat mijn manier van vroeger veel dier onvriendelijker was als nu. Want bv met de verhuizing waar ik midden inzit nu, gaat alles van de muren etc en ik heb maar 1 skeletje gevonden. De muizen in dit huis kunnen als ze binnen zijn moeilijk ergens heen (ze komen denk ik via de achterdeur als die wel eens open gaat of staat of de voordeur. Alles is zo goed geïsoleerd. Ik had zelf verwacht teveel skeletjes te vinden en voelde me bij voorbaat al schuldig. NIet dus. Doordat we gelijk korte metten met ze maken, en dit is boerengif en gaat echt heel erg snel weet ik van de boer, hebben we nu dus van één jaar maar een muisje gevonden ipv die grote hoeveelheden van vroeger omdat we ze niet in de vallen etc kregen (dat doen ze hier echt niet, daar intrappen).
Dus mijn advies is pak het gelijk heel fors aan en regel het snel zodat je niet teveel muisjes later moet doden. Ik ken meer mensen die een muizenplaag hebben gehad in Nederland of hier die net als ik, dat gif zo akelig vinden. Maar inmiddels denk ik daar dus toch anders over, daar het snel gaat, geen uitbreiding meer komt en je er dus nog maar af en toe een hoeft te doden. Ik zie ook nooit meer muizen en ik hoor ze nooit meer.
En voordat ik dit advies van de buuf had opgevolgd was het gewoon 2x per jaar raak hier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:32

Hier dezelfde ervaring als Pien. Beter meteen met gif aan de gang dan wachten tot het een echte plaag wordt.