Waterontharder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 12:37

Nadat ik vandaag voor de zoveelste keer een paar uur van mijn vrije zondag kwijt ben met het ontkalken van mijn douchecabine, heb ik het besluit genomen: er komt een waterontharder.
Maar welke? Type, merk, kwaliteit. Hoe duurzaam is het? Hoe milieu (on)vriendelijk?

Brand maar los!!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:42

Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 01-08-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 12:42

Oh, fijn. Dank je wel, ik ga kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:55

Wellicht is het goedkoper om met betere produkten schoon te maken na het douchen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:58

ikke schreef:
Wellicht is het goedkoper om met betere produkten schoon te maken na het douchen?

Maak jij de douche iedere keer na het douchen schoon dan? Dat is toch geen doen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:00

Achterom schreef:
ikke schreef:

Maak jij de douche iedere keer na het douchen schoon dan? Dat is toch geen doen...

Met je handdoek even de cabine afdrogen doet wel wonderen :j

Maar ik lees ook graag ervaringen, want neem aan dat kalk ook in de leidingen gaat zitten, in de verwarmingsketel enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:02

Achterom schreef:
ikke schreef:

Blijkbaar wel vaak genoeg om nauwelijks tot geen last te hebben van kalk.

Nu woon ik in een omgeving met weinig kalk maar mijn moeder deed dat al. Doekje, water, scheutje azijn, even over de tegels, klaar. Zelden of nooit last van kalk.

DuoPenotti schreef:
Achterom schreef:

Met je handdoek even de cabine afdrogen doet wel wonderen :j

Maar ik lees ook graag ervaringen, want neem aan dat kalk ook in de leidingen gaat zitten, in de verwarmingsketel enz.

In leidingen? Hier een dertig jaar oude installatie gesloopt tijdens de verbouwing, maar geen spoor kalk gevonden, ook niet in de warmwater leiding.

Kalk slaat alleen neer waar het water de kans krijgt om te verdampen. Aan het uiteinde van je kraan, bijvoorbeeld.
Die zeefjes gaan hier eens in de twee - drie jaar een nacht in een bakje azijn, klaar.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-08-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 13:03

ikke schreef:

Ik denk over een waterontharder, niet over een andere schoonmaak methode dan dat ik nu doe.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:07

Ik ben hier toevallig ook nu mee bezig (oa ook omdat ik geen zin heb om iedere week kalk te poetsen), en ik ga voor een Boshuis iQualQ combi 150.

Het is behoorlijk milieu vriendelijk, omdat het zout niets 'raars' is wat je toevoegt aan het water. Het zoute water gaat ook maar om 30 tot 40 liter per keer, ongeveer eens per week dus dat is niet milieuonvriendelijk. Tel daarbij op dat je veel minder hoeft schoon te maken en dus veel minder chemicaliën aan het water toevoegt, en dat al je apparaten veel langer mee gaan (en dus minder snel vervangen hoeven te worden, waardoor je minder afval produceert) en je kunt concluderen dat een waterontharder eigenlijk gewoon prima is.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:24

Wij hebben ook een Boshuis, weet even niet welk type. Zeer tevreden over en mijn apparatuur ook :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:24

Overigens heb ik contact gehad met mijn loodgieter om de Boshuis te laten installeren. Zij rekenen voor de waterontharder en de installatie €2250,-.
Ik heb daarna contact opgenomen met Boshuis zelf, en bij hen kost hetzelfde werk €1670,-. Dat komt dus op een verschil van €550,-, dus ik raad je van harte aan om ook met de leveranciers zelf contact op te nemen :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 18:55

Vjestagirl schreef:
Overigens heb ik contact gehad met mijn loodgieter om de Boshuis te laten installeren. Zij rekenen voor de waterontharder en de installatie €2250,-.
Ik heb daarna contact opgenomen met Boshuis zelf, en bij hen kost hetzelfde werk €1670,-. Dat komt dus op een verschil van €550,-, dus ik raad je van harte aan om ook met de leveranciers zelf contact op te nemen :o

Goede tip!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:09

Even een schopje. Vergeet niet dat het heel afhankelijk is van waar je in Nederland woont. Maar bij alle waterbedrijven voldoet het water aan hoge normen en blijft het ook binnen de norm van toegestane kalk. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je een gebied woont met relatief hard water, je hiervoor zou kiezen. Neem dan wel een echte en geen magneet. De echte werken met harsbolletjes die je met zout moet terugspoelen. Heb je er al eentje gekocht Rien?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:43

Onze waterontharder van MooiWater is afgelopen maandag geplaatst. Als tip kregen we om een foto van de waterkoker te maken, deze niet schoon te maken en over een paar weken te kijken. Nou, na een week is dat echt al een heel groot verschil. Ook de kraan in het bad waar we douchen (en die is echt aan vervangen toe, nog een paar weken wachten op de nieuwe badkamer) glimt veel meer en de gootsteen beneden glimt ook veel meer. Kan niet wachten op de nieuwe badkamer en dat we geen kalk meer hoeven weg te poetsen :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:15

Iemand nog een tip voor een waterontharder regio zuidoost NL?
Ik heb nu bij 3 bedrijven in de buurt geprobeerd om er een te krijgen
- eentje is gekomen, heeft het water opgemeten en is vervolgens nooit met een offerte gekomen. Ik heb hier 2x over nagebeld maar niks. Een bedrijf dat al geen offerte stuurt vertrouw ik ook niet met het plaatsen van de ontharder
- eentje heeft een offerte gestuurd met alleen een prijs. Geen specificaties over wat (merk/soort) ze nou precies kwamen leveren. Ook met 2x nabellen geen echte reactie. We moesten er maar zelf naar googelen en dan vonden we de gevraagde informatie wel
- derde bedrijf heeft wel diverse vragen gesteld, en of we foto's enzo wilden opsturen van de plek waar het geplaatst moest worden maar …. geen offerte

Ik zoek overigens een echte, niet zo'n magneetje.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:24

Scum schreef:
Iemand nog een tip voor een waterontharder regio zuidoost NL?
>knip<
Ik zoek overigens een echte, niet zo'n magneetje.

Al contact opgenomen met Boshuis? Werkt landelijk. Hebben wij goede ervaring mee.
https://www.boshuis.nl/contact/

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:36

Ik laat de 8ste ook een boshuis plaatsen, die vond ik heel vriendelijk en duidelijk