Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:24

996981 schreef:
IMANDRA schreef:
Dat heb ik nergens ontkent, dus ja dat geef ik zonder problemen toe.

Probleem is alleen dat focus op overgewicht, hoewel óók belangrijk, ons/de ICs niet de winter door gaat helpen. Focus op ongevaccineerden (danwel ongevaccineerden binnen risicogroepen) wél.

Dat zeg ik ook niet. Het probleem is dat er vanuit de overheid 0,0 aandacht is voor een gezonde levensstijl, cq gewicht in relatie tot Corona. Dat vind ik een heel slechte zaak

Er is vanuit deze regering sowieso geen aandacht voor een gezonde levensstijl :n dat vinden ze onze eigen verantwoordelijkheid, lang leve de VVD.
Een gezonde levensstijl gaat in mijn ogen ook niet alleen over eten en bewegen, maar ook over mentale gezondheid, een gezonde woonomgeving, welbevinden, etc.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:25

Electra63 schreef:
lenaa_tje schreef:
Nou daar kan je best wel wat over zeggen gezien de plekken in Nederland waar het nu mis gaat.
Ook die plekken geven een risico voor de rest van Nederland.
Maar goed ik vind jezelf opsluiten in je woonplaats niet echt een alternatief voor niet vaccineren



Helemaal aan het begin van Corona was er bij mij in de gemeente een grote uitbraak in een verpleeghuis met veel doden in korte tijd.
Echter in mijn (grote) dorp werkt iedereen 50 km verderop, in het Rijnmondgebied.
Dus hoe een plaatselijke lock-down moet werken?

Dat zeg ik dus ook :j

Ik zou trouwens best pro testen kunnen zijn als het gebeurd.
En dat doet dus niet iedereen. Die zelf testen voor leerlingen waren echt kul. Dat word echt niet gebruikt.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 24-10-21 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:27

Achterom schreef:
996981 schreef:
Dat zeg ik ook niet. Het probleem is dat er vanuit de overheid 0,0 aandacht is voor een gezonde levensstijl, cq gewicht in relatie tot Corona. Dat vind ik een heel slechte zaak

Er is vanuit deze regering sowieso geen aandacht voor een gezonde levensstijl :n dat vinden ze onze eigen verantwoordelijkheid, lang leve de VVD.
Een gezonde levensstijl gaat in mijn ogen ook niet alleen over eten en bewegen, maar ook over mentale gezondheid, een gezonde woonomgeving, welbevinden, etc.

Er wordt niet al jarenlang campagne gevoerd voor gezonder eten, voldoende bewegen, minder alcoholconsumptie en stoppen met roken?

Of dat voldoende is, is een tweede, maar zeggen dat er überhaupt geen aandacht is voor een gezonde levensstijl vind ik niet helemaal terecht.

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:28


Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:35

Laurie schreef:
Achterom schreef:
Er is vanuit deze regering sowieso geen aandacht voor een gezonde levensstijl :n dat vinden ze onze eigen verantwoordelijkheid, lang leve de VVD.
Een gezonde levensstijl gaat in mijn ogen ook niet alleen over eten en bewegen, maar ook over mentale gezondheid, een gezonde woonomgeving, welbevinden, etc.

Er wordt niet al jarenlang campagne gevoerd voor gezonder eten, voldoende bewegen, minder alcoholconsumptie en stoppen met roken?

Of dat voldoende is, is een tweede, maar zeggen dat er überhaupt geen aandacht is voor een gezonde levensstijl vind ik niet helemaal terecht.

Campagne voeren en belasting verhogen op alcohol en sigaretten bedoel je? Dat is toch wel heel minimaal hoor.... kijk naar de inhoud van de gemiddelde supermarkt en het feit dat ongezond eten nog steeds goedkoper is dan gezond eten. De enorme bezuinigingen op de GGZ, de gemeenten (wmo, jeugdzorg) Dat zegt genoeg toch?

996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:35

bigone schreef:
996981 schreef:
Dat zeg ik ook niet. Het probleem is dat er vanuit de overheid 0,0 aandacht is voor een gezonde levensstijl, cq gewicht in relatie tot Corona. Dat vind ik een heel slechte zaak


https://www.loketgezondleven.nl/integra ... programmas

Via welk Corona gerelateerde informatiebron heb je deze website gevonden? In welke persconferentie werden deze initiatieven genoemd?

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:37

Mijn werkgever geeft hulp bij stoppen met roken.
Er zijn belastingvoordelen die een werkgever kan geven d.m.v. je sportabonnement fiscaal uit te ruilen.
Je kan via dit fiscaal voordeel een fiets aanschaffen = meer bewegng stimuleren.
Geen snacks in de bedrijfskantine, maar gezonde salades en broodjes.
Heel veel werkgevers hebben dit soort hulpmiddelen.

Maar heeft allemaal niets te maken met de problemen door de pandemie, wereldwijd.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:42

Nou ik vond dat er zeker aandacht was naar sporten en gezond naar buiten gaan afgelopen voorjaar.. werden er mee dood gegooid met die reclames van de overheid op de radio.

Verder zijn Nederlands en LO de enige vakken binnen het vmbo wat een verplicht aantal uren (best flink ook) kent :+ ook daar is zeker aandacht voor.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:53

Je ziet ook steeds meer zwaardere modellen in ondergoed en bikini reclames. (Meer in de zin tegen bodyshaming). Flinke rondingen word een soort van normaal gemaakt. . Net zoals de gemiddelde dames kledingmaat van 38 naar 40+ is gegaan.
zo normaal is het niet natuurlijk dat de bevolking is , gegroeid,,
Het komt gewoon door de overvloed aan vreten.
Wezen we eerst naar de ,dikkerds, in Amerika door hun achterlijke grote porties terwijl we hier ook niet zijn achter gebleven.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:56

Nou niet helemaal mee eens Popsta. Vind het tot op zekere hoogte een goede ontwikkeling: in plaats van magere modellen van maatje 34-36 zien we nu steeds meer normale maten ala maat 38-40-42. Die maat is overigens ook niet per de overgewicht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:57

Nos

Citaat:
Coronabezetting ziekenhuizen op hoogste niveau sinds begin juni

In de Nederlandse ziekenhuizen liggen nu 748 coronapatiënten. Dat zijn er 45 meer dan gisteren. De bezetting blijft daarmee flink oplopen en heeft het hoogste niveau bereikt sinds 9 juni. Van die 748 coronapatiënten liggen er 185 op de intensive care, 6 meer dan gisteren.

Die cijfers zijn het saldo van nieuwe opnames en uitstroom (door herstel of overlijden). Wordt alleen gekeken naar de instroom, dan ligt die net als de afgelopen dagen op een vrij hoog niveau. Op de verpleegafdelingen werden 88 nieuwe coronapatiënten opgenomen, op de IC's 17.


NOS

Ook het aantal geregistreerde besmettingen stijgt flink door. Tot 10.00 uur vanochtend werden bij het RIVM 6350 nieuwe positieve tests gemeld. Dat zijn er 655 meer dan gisteren. Daarmee ligt het gemiddelde van de afgelopen zeven dagen 48 procent hoger dan dat van de week ervoor.

Snelle maatregelen

Gisteren trokken de ziekenhuizen al aan de bel over de oplopende druk op de zorg. Bestuurders drongen in dagblad Trouw aan op snelle maatregelen om de instroom te beperken. Nu staat de evaluatie van de coronamaatregelen gepland voor 5 november.

"In Den Haag moet men het nodige doen om ervoor te zorgen dat ziekenhuizen de winter zonder overbelasting doorkomen", zei bestuursvoorzitter Wim van Harten van het Arnhemse ziekenhuis Rijnstate. Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg zinspeelde op lokale lockdowns in gebieden waar veel besmettingen zijn bij een lage vaccinatiegraad.


En een artikel over wie besmettelijker is van omroep gelderland

Citaat:
NIJMEGEN - Nu de coronabesmettingen weer oplopen, laait ook de discussie tussen gevaccineerden en ongevaccineerden weer op. En vanuit die laatste groep is een veelgehoord argument dat gevaccineerden - omdat ze zich niet hoeven laten testen - eigenlijk gevaarlijker zijn dan ongevaccineerden. Hoeveel waarheid zit daar in? Omroep Gelderland vroeg het drie corona-experts.
Arts-microbioloog Bert Mulder van het CWZ in Nijmegen is er kort over. “Het is gewoon waar”, bevestigt hij. “Als je dan toch tijdens een evenement besmettingen ziet, dan komt dat waarschijnlijk niet van een ongevaccineerde, want die zijn getest. Het is waarschijnlijker dat het vanuit een gevaccineerde komt; die worden niet getest, maar kunnen nog steeds het virus overbrengen. We zagen het pasgeleden op de Pannerdense kermis,. Daar werd keurig met QR-codes gewerkt, maar toch raakten er zo'n vijftig mensen besmet.”
Maar, benadrukt hij, het is geen argument om je niet te laten vaccineren. "Het blijft verstandig je wel te vaccineren, want dan ben je een stuk beter beschermd tegen ernstige infectie.”
'Onterecht'
Microbioloog Heiman Wertheim van het Radboudumc en medisch microbioloog Andreas Voss, ook van het CWZ, vinden echter dat ongevaccineerden hiermee de wereld omdraaien. “De eerste keuze zou moeten zijn: ik laat me vaccineren”, vindt Voss. “Gevaccineerden hebben er iets aan gedaan om overdracht naar anderen te voorkomen en zichzelf te beschermen. Ongevaccineerden hebben een groter risico om ziek te worden én een grotere kans om het op anderen over te dragen, inclusief mensen op wie het vaccin een miniem effect heeft.”
'Wie wordt er ziek?'
Heiman Wertheim sluit zich daarbij aan. “Uiteindelijk gaat het er om wie er ziek wordt. De gevaccineerden kunnen zeker geïnfecteerd raken, maar onderzoek toont aan dat zij minder en ook korter besmettelijk zijn. Voor wie zijn ze dan gevaarlijk? Juist: voor de niet-gevaccineerden. Als zij zich laten vaccineren, is er gewoon minder aan de hand."
“Wie is het gevaar?", vervolgt Wertheim. "Het gevaar is vooral de niet-gevaccineerde. Die worden ziek: driekwart van de coronapatiënten in de ziekenhuizen is niet gevaccineerd. Het vaccin voorkomt ernstige ziekte, waardoor mensen niet of nauwelijks in het ziekenhuis belanden en geen bed voor bijvoorbeeld een hartpatiënt of kankerpatiënt bezet houden.”

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 16:57

Popstra schreef:
Je ziet ook steeds meer zwaardere modellen in ondergoed en bikini reclames. (Meer in de zin tegen bodyshaming). Flinke rondingen word een soort van normaal gemaakt. . Net zoals de gemiddelde dames kledingmaat van 38 naar 40+ is gegaan.
zo normaal is het niet natuurlijk dat de bevolking is , gegroeid,,
Het komt gewoon door de overvloed aan vreten.
Wezen we eerst naar de ,dikkerds, in Amerika door hun achterlijke grote porties terwijl we hier ook niet zijn achter gebleven.

Die beweging komt dan natuurlijk wel weer overgewaaid uit Amerika en staat tegen over de fitgirl en pro ana beweging. Die laatste sowieso ongezond maar die andere 2 ook als je in door slaat. Nu is doorslaan volgens mij altijd een slecht idee. :+

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:13

Achterom schreef:
Campagne voeren en belasting verhogen op alcohol en sigaretten bedoel je? Dat is toch wel heel minimaal hoor.... kijk naar de inhoud van de gemiddelde supermarkt en het feit dat ongezond eten nog steeds goedkoper is dan gezond eten. De enorme bezuinigingen op de GGZ, de gemeenten (wmo, jeugdzorg) Dat zegt genoeg toch?

Er wordt toch zeker wel het een en ander gedaan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tieakkoord

Stellen dat er niks komma nul geen aandacht is voor je gezondheid vind ik echt niet terecht :)

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:21

Trouwens ook in het geld wat het onderwijs krijgt om Corona achterstanden weg te werken zit een verplicht onderdeel voor sport/lifestyle. Scholen mogen dat niet ergens anders aan uitgeven.
Dus ook daar zie je weer dat er aandacht naar toe gaat.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:27

Laurie schreef:
Achterom schreef:
Campagne voeren en belasting verhogen op alcohol en sigaretten bedoel je? Dat is toch wel heel minimaal hoor.... kijk naar de inhoud van de gemiddelde supermarkt en het feit dat ongezond eten nog steeds goedkoper is dan gezond eten. De enorme bezuinigingen op de GGZ, de gemeenten (wmo, jeugdzorg) Dat zegt genoeg toch?

Er wordt toch zeker wel het een en ander gedaan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tieakkoord

Stellen dat er niks komma nul geen aandacht is voor je gezondheid vind ik echt niet terecht :)

Beleid maken staat niet gelijk aan ook daadwerkelijk iets doen...
lenaa_tje schreef:
Nou ik vond dat er zeker aandacht was naar sporten en gezond naar buiten gaan afgelopen voorjaar.. werden er mee dood gegooid met die reclames van de overheid op de radio.

Lekker effectief was dat ook... :')
Citaat:
Verder zijn Nederlands en LO de enige vakken binnen het vmbo wat een verplicht aantal uren (best flink ook) kent :+ ook daar is zeker aandacht voor.

LO, ook al zoiets dat echt helpt...
Als er één manier is om kinderen een afschuw voor bewegen aan te leren, dan is het dat wel...

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:55

Achterom schreef:
Beleid maken staat niet gelijk aan ook daadwerkelijk iets doen...

Heb je het linkje gelezen? Er staat ook welke doelen er al gerealiseerd zijn.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:25

@achterom dit verschilt gewoon per school. Dit was ook mijn vooroordeel. Ik heb momenteel geen enkele leerling die LO niet leuk vindt. Ik was totaal verbaasd toen ik hier kwam werken dat al die kinderen gym zo leuk vonden. Bij m’n vriend op school idem dito.
Ook LO maakt ontwikkelingen door :D
Nu moet ik zeggen dat wij op school ook al konden fitnessen, yoga’en, tegen extra bijdrage paardrijden etc etc.

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:05

Mijn dochter heeft echt een gruwelijke hekel aan gym. Had ik ook. Vond het echt verschrikkelijk.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:14

robert45 schreef:
Electra63 schreef:
QR-code op meer plaatsen verplicht stellen, gaat wel helpen.
Ik hoor van mijn neef van 20 dat steeds meer vrienden van hem zich laten vaccineren, omdat het testen voor ieder feestje toch wel gaat vervelen. :D


Dat is de groep waar dus totaal geen winst te halen is. De ziekenhuisopnames zijn eigenlijk allemaal vanaf een jaar of 50/60 (85 procent)

Het aantal doden is voornamelijk boven de 70 ( 89 procent)

Vanaf 50 jaar is een vaccin heel verstandig, daaronder heeft het nauwelijks zin. Ook niet tegen het voorkomen van nieuwe varianten want die komen allemaal uit het buitenland.

Bron voor de cijfers: allecijfers.nl


Ook bij die groep is winst te behalen. Door het verhogen van de vaccinatiegraad verlaag je het R-getal en dat is verder onafhankelijk van leeftijd. Een virusepidemie bestrijd je door het R-getal omlaag te brengen en vaccineren is één van de meest efficiënte middelen om dat doel, het verlagen van het R-getal te bereiken.

De reden waarom het verlagen van het R-getal van belang is, is heel simpel, door het R-getal onder de 1 te brengen krimpt de groep met besmette personen.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:15

Suzanne F. schreef:
Mijn dochter heeft echt een gruwelijke hekel aan gym. Had ik ook. Vond het echt verschrikkelijk.

Ik kan mij zelf ook niet voorstellen dat ik of mijn toekomstige kinderen het wel leuk gaan vinden :')
Maar goed mijn 4e klassers vinden het allemaal leuk.

996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:25

Karl66 schreef:
robert45 schreef:


Dat is de groep waar dus totaal geen winst te halen is. De ziekenhuisopnames zijn eigenlijk allemaal vanaf een jaar of 50/60 (85 procent)

Het aantal doden is voornamelijk boven de 70 ( 89 procent)

Vanaf 50 jaar is een vaccin heel verstandig, daaronder heeft het nauwelijks zin. Ook niet tegen het voorkomen van nieuwe varianten want die komen allemaal uit het buitenland.

Bron voor de cijfers: allecijfers.nl


Ook bij die groep is winst te behalen. Door het verhogen van de vaccinatiegraad verlaag je het R-getal en dat is verder onafhankelijk van leeftijd. Een virusepidemie bestrijd je door het R-getal omlaag te brengen en vaccineren is één van de meest efficiënte middelen om dat doel, het verlagen van het R-getal te bereiken.

De reden waarom het verlagen van het R-getal van belang is, is heel simpel, door het R-getal onder de 1 te brengen krimpt de groep met besmette personen.

Dat vind ik dus interessant. Gezien de stijgende groep gevaccineerden verwacht je een dalend R-getal.

In de praktijk blijft dit niet zo te zijn:

Afbeelding
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... uctiegetal

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:12

Ik zeg dat ook niet dat vaccineren het enige middel is om deze pandemie te bestrijden. En laten ze nou net alle andere maatregelen losgelaten hebben...

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:12

lenaa_tje schreef:
Suzanne F. schreef:
Mijn dochter heeft echt een gruwelijke hekel aan gym. Had ik ook. Vond het echt verschrikkelijk.

Ik kan mij zelf ook niet voorstellen dat ik of mijn toekomstige kinderen het wel leuk gaan vinden :')
Maar goed mijn 4e klassers vinden het allemaal leuk.

Ik ben natuurlijk een oude muts, maar bij mij zijn ze er in geslaagd om mijn niet al te hoge zelfbeeld ver beneden nul te krijgen. Ik dacht echt dat ik niet sportief was, één van de gevolgen van bijles gym.
Terwijl ik zo een halve marathon loop. Maarja, dat is geen balsport hè.

996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:17

Karl66 schreef:
Ik zeg dat ook niet dat vaccineren het enige middel is om deze pandemie te bestrijden. En laten ze nou net alle andere maatregelen losgelaten hebben...

Dus je uitspraak ''Door het verhogen van de vaccinatiegraad verlaag je het R-getal'' klopt alleen als je vaccineert in combinatie met andere maatregelen?

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:20

Even een vraag tussendoor. Vanavond kreeg ik een melding via de corona app dat ik woensdag in contact ben geweest met iemand die corona heeft. Word je dan altijd gebeld door ggd voor bron en contact onderzoek? Of hoe groot is de kans dat iemand in een andere ruimte positief is getest?