Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swah

Berichten: 1861
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:14

Het is toch ook niet zwart/wit en of/of?
Ik ben mega pro vaccineren, maar ook voor het aanpakken van overgewicht, het verbeteren van de zorg (vooral qua administratieve lasten), en meer openheid in het bestuur van ons land en af van de oude regenten politiek.

Dat kan toch allemaal samen? Het een heeft alleen wat sneller effect, het andere op de (middel)lange termijn.

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:17

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja en hoe vaak moet men jou nog uitleggen dat het in veel gevallen niet op te lossen is met een gezonde levensstijl?
Heb je nu echt zo'n plaat voor je kop of ben je bewust aan het trollen omdat het telkens weer aandacht krijgt?
Oprechte vraag trouwens. Want ergens moet er toch ook bij jou een keer een kwartje vallen zou je zeggen.
Ik begrijp echt oprecht jou denkwijze niet.

Bij welk percentage van de gevallen van overgewicht ligt het aan iets anders dan een te hoge energieopname in verhouding tot het -verbruik?


Je gaat hier natuurlijk ook compleet voorbij aan het feit dat het misschien wel feitelijk is wat je zegt, maar dat rondom dat feit veel andere factoren meespelen (bijv psychisch)

En inderdaad best bijzonder dat je wél blijft hameren op overgewicht en niet op ongevaccineerden.

996981
Berichten: 9832
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:24

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Bij welk percentage van de gevallen van overgewicht ligt het aan iets anders dan een te hoge energieopname in verhouding tot het -verbruik?


Je gaat hier natuurlijk ook compleet voorbij aan het feit dat het misschien wel feitelijk is wat je zegt, maar dat rondom dat feit veel andere factoren meespelen (bijv psychisch)

En inderdaad best bijzonder dat je wél blijft hameren op overgewicht en niet op ongevaccineerden.

Dat klopt. En in de psychische gezondheidszorg ie het al jaren code zwart. Hoeveel aandacht is daarvoor? Wat wordt er aan gedaan?

996981
Berichten: 9832
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:26

Op het gebied van algehele gezondheid valt nog héél veel winst te behalen. De vaccinatie graad ga je niet veel meer omhoog krijgen

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:32

996981 schreef:
Op het gebied van algehele gezondheid valt nog héél veel winst te behalen. De vaccinatie graad ga je niet veel meer omhoog krijgen

Waarom niet? Er zijn nu toch nog genoeg mensen die zich niet hebben laten vaccineren zonder dat zij een medische reden hebben waardoor ze het vaccin niet zouden kunnen krijgen?
Die zou je met een vaccinatieplicht in principe allemaal kunnen meenemen.

Dat daarnaast het bestrijden van overgewicht een goed idee is, dat staat buiten kijf. Je gaat er alleen niet op korte termijn heel veel ziekenhuisopnames mee voorkomen. Daarvoor is het een te complex probleem. Er zijn talloze, moeilijk te beïnvloeden factoren die meespelen, en bovendien is zowel het ontwikkelen van overgewicht als het (blijvend) kwijtraken ervan een langdurig proces.
Wederom dus niet echt iets waarmee je nú, en in de nabije toekomst, de druk op de zorg kunt verlichten.

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:37

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Je gaat hier natuurlijk ook compleet voorbij aan het feit dat het misschien wel feitelijk is wat je zegt, maar dat rondom dat feit veel andere factoren meespelen (bijv psychisch)

En inderdaad best bijzonder dat je wél blijft hameren op overgewicht en niet op ongevaccineerden.

Dat klopt. En in de psychische gezondheidszorg ie het al jaren code zwart. Hoeveel aandacht is daarvoor? Wat wordt er aan gedaan?


Dat daar (en aan overgewicht, en aan tal van andere problemen) inderdaad meer aandacht voor moet komen wil niet zeggen dat er dan maar niks moet worden gedaan aan de grote ongevaccineerde groep die mede door gebrek aan vaccinatie op de ic komt. Op de korte termijn zal je al dingen moeten oplossen. Vaccinatiestatus is in principe op te lossen op de korte termijn. Overgewicht en psychische gezondheidszorg niet, maar daar moet zeker meer aandacht voor komen.

Maar hey, niemand hier beweert wat anders. Maar het is natuurlijk wel makkelijk dat als stropopredenering te gebruiken, want dan hoef je je eigen slechte argumenten niet onder ogen te komen.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:54

Ik weet dat ik met obesitas en diabetes niet gezond ben. Daarentegen rook en drink ik niet en heb ik met mijn 56 jaar nog geen bot in mijn lichaam gebroken. Ik heb op mijn 14e een blindedarmoperatie gehad en verder nog nooit in het ziekenhuis gelegen.

Tot zover heb ik dus nog geen ziekenhuisbed bezet gehouden in de laatste 42 jaar. Maar natuurlijk zijn ongevaccineerden veel beter bezig volgens iemand hier.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:54

Spenk schreef:
En op de verpleegafdelingen is het wel 80%.

67% ongevaccineerd.

ruitje

Berichten: 12359
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:04

Swah schreef:
Het is toch ook niet zwart/wit en of/of?
Ik ben mega pro vaccineren, maar ook voor het aanpakken van overgewicht, het verbeteren van de zorg (vooral qua administratieve lasten), en meer openheid in het bestuur van ons land en af van de oude regenten politiek.

Dat kan toch allemaal samen? Het een heeft alleen wat sneller effect, het andere op de (middel)lange termijn.


Precies dit zeg. Het lijkt de laatste pagina's wel : of dikke mensen hebben pech of ongevaccineerden hebben pech :+

Ik denk wel overigens dat de laatste pagina's eigenlijk een 'goed' voorbeeld is van hoe zwaar triage zou zijn voor degene die het moet beslissen... ga er maar aan staan om te zeggen: jij wel de IC op, jij niet.

Dat lijkt mij oprecht een baan waar ik van binnen kapot aan zou gaan...

996981
Berichten: 9832
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:13

Er zijn mensen die zich, om welke reden dan ook, niet willen laten vaccineren. Dat kunnen in de ogen van anderen goede, minder goede, of ronduit slechte redenen zijn.

Er zijn inmiddels heel veel maatregelen getroffen om deze mensen alsnog over de streep te trekken. De groep die nu niet gevaccineerd is, is heel moeilijk tot niet te overtuigen.

Daar kun je vanalles van vinden, maar dat verandert niks. Je kunt je dus in mijn ogen beter richten op de andere gebieden waar nog winst te behalen valt. Dat dit niet gebeurt, snap ik oprecht niet.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:15

Fitzroy schreef:
Tja, en dan? Maatregelen invoeren waar niemand zich aan houdt?
Ik zeg: verplichte vaccinatie …


Inderdaad. Ik verwacht dat veel mensen zich niet meer aan maatregelen zullen gaan houden. Ze situatie is niet nieuw meer, de spanning van “wordt er gecontroleerd “ is weg. Hier werd amper gecontroleerd en gehandhaafd. Op mondkapjesplicht niet en ook zijn we vaak na de avondklok buiten geweest en was er geen controle te zien. Dus mensen zullen het zeker durven om zich niks van regels aan te trekken. En daarnaast zullen ze er weinig nut in zien.

Want waarom eigenlijk? Als je bent gevaccineerd en iedereen om je heen ook … waarom zou je je dan aan strenge maatregelen gaan houden!!?? Ik leef liever met het risico dat ik alsnog een keer Corona krijg en 1 of 2 weken ziek op bed lig en wie weet blijft het bij een verkoudheid. Het risico is gewoon heel laag, waardoor maatregelen veel te ingrijpend worden en buiten proportie.

Als het probleem is dat een specifieke groep druk legt op de zorg, dan moeten ze dát aanpakken. Ik bouw nu liever weerstand op voor andere virussen.
Buiten onze QR code tonen leven we gewoon weer terug als vanouds. We vieren weer uitgebreid verjaardagen, geen afstand, gewoon feliciteren en doen weer vanalles. Het is heerlijk en ik ga niet meer terug naar maatregelen.

Verkoudheid, loopneus, kriebelhoest hoort erbij in deze tijd. Iedereen om ons heen heeft dat zo nu en dan. We doen een zelftestje als we twijfelen en zijn open naar elkaar en melden even dat we verkouden zijn, maar negatief getest hebben als we afgesproken hebben. Laatst iemand die toch niet kwam … prima. Een ander die het geen probleem vond en wel kwam … ook prima. Heerlijke familie en vriendengroep gelukkig die er allemaal zo in staan. We zullen toch weer weerstand op moeten gaan bouwen.

Iedereen in onze familie/vriendengroep vind ook dat eventuele maatregelen alleen mogen gelden voor niet gevaccineerden.

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:17

996981 schreef:
Er zijn mensen die zich, om welke reden dan ook, niet willen laten vaccineren. Dat kunnen in de ogen van anderen goede, minder goede, of ronduit slechte redenen zijn.

Er zijn inmiddels heel veel maatregelen getroffen om deze mensen alsnog over de streep te trekken. De groep die nu niet gevaccineerd is, is heel moeilijk tot niet te overtuigen.

Daar kun je vanalles van vinden, maar dat verandert niks. Je kunt je dus in mijn ogen beter richten op de andere gebieden waar nog winst te behalen valt. Dat dit niet gebeurt, snap ik oprecht niet.


Vrijwillig ervoor kiezen niet nee. Maar enige dwang, al dan niet via verplichting, kan wel op korte termijn werken. Vind wel dat dit alleen mag worden ingezet als het alternatief is dat er anders (veel) mensenlevens worden geschaad door triage op de IC. Maar daar gaan we in dit tempo nu wel naar toe.

Iets met “wie niet luisteren wil, moet maar voelen” of zo.

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:20

996981 schreef:
Er zijn mensen die zich, om welke reden dan ook, niet willen laten vaccineren. Dat kunnen in de ogen van anderen goede, minder goede, of ronduit slechte redenen zijn.

Er zijn inmiddels heel veel maatregelen getroffen om deze mensen alsnog over de streep te trekken. De groep die nu niet gevaccineerd is, is heel moeilijk tot niet te overtuigen.

Daar kun je vanalles van vinden, maar dat verandert niks. Je kunt je dus in mijn ogen beter richten op de andere gebieden waar nog winst te behalen valt. Dat dit niet gebeurt, snap ik oprecht niet.


Je kunt daar dus ook van vinden dat er een vaccinatieplicht moet komen. En dan verandert er wel wat. Je stokpaardje overgewicht mag nu wel in de kast. Want de meeste redenen zijn - excusez le mot- gewoon onzin en niet gebaseerd op enig feit.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:26

MoniqueT schreef:
Ik weet dat ik met obesitas en diabetes niet gezond ben. Daarentegen rook en drink ik niet en heb ik met mijn 56 jaar nog geen bot in mijn lichaam gebroken. Ik heb op mijn 14e een blindedarmoperatie gehad en verder nog nooit in het ziekenhuis gelegen.

Tot zover heb ik dus nog geen ziekenhuisbed bezet gehouden in de laatste 42 jaar. Maar natuurlijk zijn ongevaccineerden veel beter bezig volgens iemand hier.

Juist, en diegene heeft duidelijk één groep uitgekozen om lekker op door te drammen. Makkelijk en overzichtelijk, en ook goed voor je ego als je zelf niet tot die groep behoort.

Obesitas is een probleem, maar alle mensen met obesitas over één kam scheren als blijkbaar luie vreetzakken die de zorg belasten vind ik behoorlijk laag en kinderachtig. Er zijn genoeg mensen met (licht) overgewicht die verder gezond zijn en ook gezond eten en leven. Er zijn genoeg mensen die vastzitten in een jojo-stramien en daardoor heel moeilijk afvallen. Er zijn genoeg mensen die heel ongezond leven maar geen last hebben van overgewicht. Het feit dat overgewicht erg zichtbaar is, en dat het ver weg ligt van het schoonheidsideaal maakt dikkerds echter tot een gemakkelijke zondebok.

Een ongezonde levensstijl is een maatschappelijk probleem met veel kanten. Het heeft bijvoorbeeld ook te maken met sociale achtergrond. Er is geen gemakkelijke oplossing voor. Kinderen die in een sociaal zwak milieu opgroeien op een (kort door de bocht gesteld) dieet van voornamelijk patat, hamburgers en frisdrank kunnen er weinig aan doen als ze op jonge leeftijd al obese en ongezond zijn.

In ieder geval staat het probleem van een ongezonde levensstijl qua mogelijke oplossing niet in verhouding tot het probleem van de nog steeds te lage vaccinatiegraad, en het daaruit voortvloeiende gevaar dat corona onnodig lang en ingrijpend het maatschappelijk leven ontwricht.

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:30

Precies. Maar het is natuurlijk zo veel makkelijker om te roepen “ja maar overgewicht” in plaats van inhoudelijk in te gaan op de problematiek van ongevaccineerden die de zorg overspoelen en daardoor meer druk geven op de zorg én andere mensen hun reguliere zorg vertragen met alle gevolgen die daar bijhoren.

Want ik heb deze persoon nog geen een keer zien ingaan op hoe we het probleem van de hoeveelheid ongevaccineerden op moeten lossen of aan moeten pakken. Want dat probleem is er. Enkel altijd ‘whataboutism’.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78559
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:31

996981 schreef:
Daar kun je vanalles van vinden, maar dat verandert niks. Je kunt je dus in mijn ogen beter richten op de andere gebieden waar nog winst te behalen valt. Dat dit niet gebeurt, snap ik oprecht niet.


Prima, laten we dat doen, allemaal per direct in lockdown totdat iedereen een goed BMI heeft, dat gaat sneller als de vaccinatiegraad omhoog krijgen, want die ongevaccineerden zijn niet te vaccineren.

996981
Berichten: 9832
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:31

Er wordt hier zó gehamerd op de cijfers, behalve als het gaat om de groep die, zowel ongevaccineerd al les gevaccineerd, het meest op de IC belandt. Maar dat mag ik als persoon zonder ongezond gewicht niet aanhalen, want mijn gezonde gewicht komt me natuurlijk aanwaaien :+

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:35

Nee, jij zit te drammen zonder te denken in oplossingen die veel sneller zijn dan overgewicht aanpakken. Maar dat wil jij dan weer niet lezen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:38

Je kunt het niet laten, hè.
Kom van je stokpaardje af en ga eens in op de vraag die IMANDRA je stelt.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:38

996981 schreef:
Er wordt hier zó gehamerd op de cijfers, behalve als het gaat om de groep die, zowel ongevaccineerd al les gevaccineerd, het meest op de IC belandt. Maar dat mag ik als persoon zonder ongezond gewicht niet aanhalen, want mijn gezonde gewicht komt me natuurlijk aanwaaien :+

Dus ik hoefde niet gevaccineerd want ik heb geen over gewicht?
Ook jij bent behoorlijk aan het drogredeneren.

996981
Berichten: 9832
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:42

Jullie kunnen drammen op ongevaccineerden, een vaccinatiegraad van 100% gaan we niet krijgen, tenzij met dwang. Zolang je dan met die vaccinatie graad van 100%, gewoon nog mag reizen naar landen waar die vaccinatie graad niet zo hoog is, krijgen we nog steeds te maken met mutaties. Wat stellen jullie voor? Gedwongen vaccinatie, herhalen iedere 6 maand en pas weer reizen als de hele wereldbevolking geënt is?

996981
Berichten: 9832
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:43

En dan gaan zitten wachten op de volgende gezondheidsramp?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:44

Maar de noodkreten uit diverse ziekenhuizen en van diverse IC artsen geven toch duidelijk aan dat het grootste probleem de groep ongevaccineerden is die nu het ziekenhuis belast!!?? Dat is toch geen nieuws meer?
En met twee prikjes heb je iemand in 4 weken tijd gewoon heel erg goed beschermd. Makkelijker kun je het niet maken, wel moeilijker.

En natuurlijk is overgewicht iets om aan te pakken. Nu heb ik geen zwaar overgewicht, maar ik ben wel echt te zwaar. Ik ben een emotie eter en weet dat dat mijn fout is. In 4 weken kun je niet van flink overgewicht en een risicogroep naar een gezond gewicht. Daarnaast is gewicht een zeer complex iets en moet je eigenlijk kijken naar de oorzaken. En die kunnen allemaal erg verschillend zijn.
Van mij mag heel het zorgsysteem op de schop, want het is ronduit triest hoe het in de GGZ gesteld is. Ik kan me voorstellen dat mensen het opgeven met hulp te zoeken omdat je vaak alleen maar tegen hoge eigen bijdragen of enorme wachtlijsten aanloopt. En dan ben je aan de buurt en wordt je soms weer doorverwezen en kom je op de volgende wachtlijst. Ik heb er zelf voorgestaan en ben gestopt met hulp zoeken omdat ik de energie er niet meer voor had en ook de portemonnee niet.

Misschien als iedereen zich (verplicht) laat vaccineren en die druk op de zorg wegvalt, dat het dan eens tijd wordt dat er gekeken kan worden naar de zorg anders inrichten. En dan ook zeer zeker de psychische gezondheidszorg.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 24-10-21 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:45

996981 schreef:
Er zijn mensen die zich, om welke reden dan ook, niet willen laten vaccineren. Dat kunnen in de ogen van anderen goede, minder goede, of ronduit slechte redenen zijn.

Er zijn inmiddels heel veel maatregelen getroffen om deze mensen alsnog over de streep te trekken. De groep die nu niet gevaccineerd is, is heel moeilijk tot niet te overtuigen.

Daar kun je vanalles van vinden, maar dat verandert niks. Je kunt je dus in mijn ogen beter richten op de andere gebieden waar nog winst te behalen valt. Dat dit niet gebeurt, snap ik oprecht niet.

Er zijn initiatieven genoeg, vooral voor kids want daar ligt de basis. Gezond eten en bewegen kun je leren.
Dat verandert totaal niets aan de ziekenhuisopnames tussen nu en een maand of drie , vier.
Wanneer jij al aangeeft dat je moeite moet doen om op een gezond gewicht te blijven wat denk je dan van iemand die vijf kilo te zwaar is? Daar staat minimaal 10 weken voor en die tijd hebben we niet.
Vaccineren en beter aan de regels houden is voor nu de enigste manier.
En wanneer de besmettingen en opnames zo doorgaan word het weer een rustige kerst. En dan kun jij je statistiek, het reizen, de vetzakken enzenz erbij halen, werkt niet.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:46

996981 schreef:
Jullie kunnen drammen op ongevaccineerden, een vaccinatiegraad van 100% gaan we niet krijgen, tenzij met dwang. Zolang je dan met die vaccinatie graad van 100%, gewoon nog mag reizen naar landen waar die vaccinatie graad niet zo hoog is, krijgen we nog steeds te maken met mutaties. Wat stellen jullie voor? Gedwongen vaccinatie, herhalen iedere 6 maand en pas weer reizen als de hele wereldbevolking geënt is?

Oh nee hoor van mij hoeft echt niet de hele bevolking gevaccineerd wel is de vaccinatie graad momenteel nog gewoon te laag.
Dus kun je opnieuw lockdown maatregelen nemen of meer vaccinatie dwang gaan toepassen