Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:38

996981 schreef:
Als minder dan 20% van de bevolking het voor elkaar krijgt de zorg zo zwaar te belasten dat je het niet kan bolwerken is het wellicht tijd te kijken naar de inrichting van die zorg

Ik zat gisteravond net even iets anders te denken.

Onze zorg in ziekenhuizen is eigenlijk ingericht op kortdurende zorg. Denk aan: Een IC-bed is in de meeste gevallen niet nodig en staat er alleen als back-up. Na een operatie ben je vaak met een paar dagen thuis met eventueel thuiszorg aan het bed. De bedoeling van het ziekenhuis is: 'Goed dat je hier bent want je hebt het nodig, maar zodra het ook maar iets kan dan ga je lekker naar huis om daar verder te werken aan het herstel.'

Op IC Connect staat dat de gemiddelde behandeling op de IC in het begin van de pandemie gemiddeld 2 a 3 weken. Inmiddels is dit enkele dagen tot een maand. Daar is de huidige zorgwereld nog niet op ingericht. (opleiding IC verpleegkundige is 18 maanden... Indien daar vorig jaar maart mee was gestart zouden deze mensen nu dus iets kunnen doen op de IC. Detail: Je moet voor de opleiding al A-verpleegkundige zijn of HBO-V hebben. Deze mensen waren dus al beschikbaar voor de zorg, maar niet voor IC)
(https://icconnect.nl/coronavirus/#:~:te ... %20de%20IC. )

Je kan niet zomaar overal handjes vandaan toveren mét opleiding en kennis. Daar zit echt een heleboel jaar studiewerk in. Een verpleegkundige is niet iemand die je van straat plukt en dingen laat doen. Het is geen instapklaarvak...

Puntje bij paaltje zit je dus in een cirkel: er zijn geen mensen, mensen moeten eerst worden opgeleid, dat kost tijd, die tijd is er niet, dus geen mogelijkheid tot verder opleiden, daarom zijn er geen mensen etc etc etc.

Dus wat moet je proberen? Kijken naar mogelijkheden om te voorkomen dat die zorg in grote mate belast gaat worden. Dus preventief aan de slag gaan. Daar zijn die maatregelen voor: Handen wassen, afstand houden, testen en indien mogelijk: vaccineren.

Iedereen mag zijn of haar eigen keuze maken. Zolang dat maar wel helpt aan het naar beneden brengen van die R.
Laatst bijgewerkt door Winged op 19-10-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:40

oomens schreef:
Als jij dat echt een probleem zou vinden, dan zou je ervoor kunnen kiezen om je verantwoordelijkheid te nemen, je prikken te halen en je aan de voorzorgsmaatregelen te houden


Ik lééf gezond. Eet gezond, beweeg, noem het op.

Heb een héél goed werkend immuunsysteem en wil dat graag zo houden: Héb de Covid19 vaccinatie maar wil verder liever natuurlijke resistentie en geen levenslange afhankelijkheid van inspuiten met allerhanden meuk.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:59

Even voortgaande op mijn vraag:

Als we in NL 100% zijn gevaccineerd, maar de rest van de wereld blijft op 50% hangen bijv. Dan is de kans op een nieuwe variant toch veel groter? En dat kan dan weer een variant zijn waartegen vaccineren niet helpt?

Dus op de lange termijn is de hele wereld naar zsm 70% krijgen dan toch de snelste weg uit de pandemie?

Naast elkaar zie ik toch eigenlijk minder gebeuren. Ik bedoel we hebben het hier over 3e prikken, ik heb er echt te weinig verstand van, maar je zou zeggen: pomp die vaccins in andere landen :o

Dus kort gezegd: is het beleid van alle landen dan niet gericht op: zo snel mogelijk uit de pandemie. Maar toch zoals iemand anders zei: ' eigenbelang' om de zorg te ontlasten?

En zou ons dat op lange termijn dus juist niet uit de pandemie helpen?

Ik heb er echt niet zoveel verstand van hoor, ik vroeg mij dat gewoon oprecht af. Dat wanneer alle rijke landen die nu op 70% ofzo zitten zeggen: en nu geven we alles om de rest van de wereld ook op 70% te krijgen: of dat dan niet uiteindelijk het allerbeste zou zijn :o

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:13

Lau_ schreef:
karuna schreef:
Egype is oranje en rood deels ivm de hoeveelheid besmettingen. Idem kaapverdie maar die is oranje. Oftewel alleen noodzakelijke reizen erheen. Of gewoon niet erheen.mDie reisadviezen zijn actueel. En de meeste verzekeringen vergoeden geen covid dingen. Vakantie is geen nodzakelijke reis. Dan ben je voor mij als reisorganisatie gewoon onverantwoord bezig


Ik ben gisteren naar Kaapverdië gevlogen en voor mij hier 10x veiliger dan in Nederland. Ik kom hier niemand tegen op mijn ligbedje bij het zwembad. Ik ben gevaccineerd en heb mij laten testen voor vertrek en wanneer ik thuis ben laat ik mij weer testen.

Het is hier heerlijk :D

Heel veel plezier en geniet ervan!

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:17

Op het moment dat er 100 % vaccinatie is zal ook een nieuwe variant geen voeten aan de grond krijgen hier. Virussen worden per definitie minder sterk dus over 10 jaar zal dit virus waarschijnlijk ook een griep of verkoudheid zijn.
Virussen willen helemaal niet dat de gastheer dood gaat want dan roeien ze zichzelf uit.
Wanneer er 100 of 95 % vaccinatie is komt er veel minder verspreiding omdat het onschadelijk gemaakt word. Het kan in een gevaccineerd lichaam niet volop delen en doorwoekeren. Dus ook veel minder over springen en besmetten.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:24

bigone schreef:
Op het moment dat er 100 % vaccinatie is zal ook een nieuwe variant geen voeten aan de grond krijgen hier. Virussen worden per definitie minder sterk dus over 10 jaar zal dit virus waarschijnlijk ook een griep of verkoudheid zijn.
Virussen willen helemaal niet dat de gastheer dood gaat want dan roeien ze zichzelf uit.
Wanneer er 100 of 95 % vaccinatie is komt er veel minder verspreiding omdat het onschadelijk gemaakt word. Het kan in een gevaccineerd lichaam niet volop delen en doorwoekeren. Dus ook veel minder over springen en besmetten.

Ik heb een klein vermoeden dat er nu al een verkoudheidsvariant is. Aangezien er nu veel mensen lopen te snotteren en veel positieve gevallen zijn

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:26

Super dat we een aantal virologen met glazen bol hebben hier

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:28

Bij veel mensen zal het bij snotteren blijven, alleen maar fijn dat niet iedereen er ernstig ziek van word. Maar een behoorlijk deel wel gezien het oplopen van de ziekenhuisopnames. En een beetje snotteren kan betekenen dat je niet voldoende afweer aanmaakt en het vaker kunt krijgen waarbij je niet weet of het dan ook weer bij een beetje snotteren blijft.
Mensen die Corona hebben gehad doen er goed aan om alsnog een vaccinatie te halen, dan weet je vrij zeker dat je voldoende afweer aanmaakt.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:30

996981 schreef:
Super dat we een aantal virologen met glazen bol hebben hier

Domme opmerking, gebruik je pc op de juiste manier en je kunt zeer veel onderzoeken vinden. Wel even zorgen dat je door je zoek historie niet weer bij de verkeerde uitkomt.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:36

bigone schreef:
996981 schreef:
Super dat we een aantal virologen met glazen bol hebben hier

Domme opmerking, gebruik je pc op de juiste manier en je kunt zeer veel onderzoeken vinden. Wel even zorgen dat je door je zoek historie niet weer bij de verkeerde uitkomt.

Onderzoeken die aantonen hoe Corona zich gaat muteren en welke invloed dat heeft op de werking van de vaccins?

Ik ga gelijk zoeken!

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:37

Prima, doe je best.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:47

Even aan het zoeken gegaan. Derde hit op zoekopdracht “mutaties Corona”:

Citaat:
Tot nu toe heeft het virus mutaties ontwikkeld die het besmettelijker hebben gemaakt. Alfa, bèta, gamma en delta: ze bevatten allemaal wijzigingen in het spike-eiwit waardoor dit beter lijkt te binden aan receptoren van cellen in de luchtwegen. Of waardoor de mantel van het virus makkelijker zou kunnen fuseren met het celmembraan waardoor het virus zijn inhoud, zijn genetische code, in de cel kan brengen. Mutaties die veelal ook tot gevolg hebben dat antistoffen die mensen na een eerdere besmetting of vaccinatie hebben leren aanmaken, minder vat op het veranderde virus hebben.

Maar wat heeft het virus nog meer in petto? Het waart nu ruim anderhalf jaar rond. De wetenschap heeft tijd gehad om het te leren kennen. Weten we of er gevaarlijke mutaties op de loer liggen? Hoe snel muteert het virus? En hoe groot is de kans dat een variant opduikt, die de bestaande vaccins weet te omzeilen?

Als iemand antwoorden weet, is het Eric Snijder wel. Al dertig jaar onderzoekt hij coronavirussen. Maar ook hem is veel nog niet bekend. Alleen over die laatste vraag is hij duidelijk: “Die mutant komt er, vroeg of laat. Die zekerheid kan ik u wel geven, virussen muteren eindeloos door. Als je dat wil voorkomen, moet je ze in de vriezer stoppen. De vraag is: wanneer komt die variant er? Heeft het virus daar dertig mutaties voor nodig of kan het met één verandering al het verschil maken? En kunnen we onze vaccins daarop aanpassen?”

https://www.trouw.nl/wetenschap/moeten- ... ogle.nl%2F

Maar dat zal aan mijn zoekgeschiedenis liggen :j

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:51

996981 schreef:
Super dat we een aantal virologen met glazen bol hebben hier

Het is toch niet meer dan logisch? Verkoudheidsseizoen komt eraan en is er al.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:55

purny schreef:
996981 schreef:
Super dat we een aantal virologen met glazen bol hebben hier

Het is toch niet meer dan logisch? Verkoudheidsseizoen komt eraan en is er al.

bigone schreef:
Op het moment dat er 100 % vaccinatie is zal ook een nieuwe variant geen voeten aan de grond krijgen hier. Virussen worden per definitie minder sterk dus over 10 jaar zal dit virus waarschijnlijk ook een griep of verkoudheid zijn.
Virussen willen helemaal niet dat de gastheer dood gaat want dan roeien ze zichzelf uit.
Wanneer er 100 of 95 % vaccinatie is komt er veel minder verspreiding omdat het onschadelijk gemaakt word. Het kan in een gevaccineerd lichaam niet volop delen en doorwoekeren. Dus ook veel minder over springen en besmetten.

Hier gaat het om Purny

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:59

Dat is volgens mij 'leren van het verleden' en daar heb je, denk ik, geen glazen bol voor nodig..

Covid is niet het eerste en enige virus, wel op dit moment en van deze omvang, maar an sich is het een virus, en daar kan wel het 1 en ander over bedacht worden.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:08

Natuurlijk zijn er vermoedens. Er staat echter niks vast. Dat is precies mijn punt. Virologen hebben ook vermoedens, maar er is er geen 1 die zulke uitspraken doet. Hier op bokt wel. Ik vind dat op zijn minst bijzonder te noemen

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:09

Als we écht hadden geleerd van het verleden, hadden we ons voorbereid op een pandemie als deze. Experts roepen al jaren dat het er aan zit te komen

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:11

996981 schreef:
Als we écht hadden geleerd van het verleden, hadden we ons voorbereid op een pandemie als deze. Experts roepen al jaren dat het er aan zit te komen

Het is toch algemeen bekend dat de politiek niks heeft geleerd van het verleden?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:11

bigone schreef:
Virussen willen helemaal niet dat de gastheer dood gaat want dan roeien ze zichzelf uit.

Hier haal je oorzaak en gevolg door elkaar. Een virus 'wil' helemaal niks. Een virus doet maar wat.
Het is wel zo dat de meest succesvolle virussen hun gastheer in relatief goede gezondheid laten, want dan kan die hen leeker goed verspreiden. Virussen die veel van hun gastheren doden zijn op termijn minder succesvol. Pech voor dat virus, maar ook pech voor die gastheren.
Maar dat weet je pas achteraf.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:25

996981 schreef:
IMANDRA schreef:
Een van de dingen die wordt genoemd is dat door de maandenlange druk veel verpleegkundigen zijn uitgevallen (overwerkt, burn out) of weggevallen (ander vak gezocht). Tel daarbij op dat de motivatie om je extra hard in te zetten weg is omdat het merendeel gewoon voorkomen had kunnen worden met vaccinatie (geen uitzicht op beter) maar nu alsnog flink de zorg ophoudt.. Puur alleen omdat mensen zo idioot zijn het vaccin niet te nemen maar daarentegen als ze ziek worden wél het onderste uit de pan willen halen qua zorg, innovatie en wetenschap. Hypocriet vind ik dat. Daardoor kunnen deze verpleegkundigen nu minder aan dan we voorheen konden. Er zijn simpelweg te weinig mensen en geen een inrichting van de zorg kan daar tegenop boxen, behalve dan het beperken van Corona patiënten… maar nee dat kan écht niet volgens jullie.

Dus het is deels gevolg van de heftige tijd die we achter de rug hebben en het nu niet kalm krijgen van de IC omdat die 20-30% de reguliere zorg alsnog flink vertraagd. Dat is dus niet per se een gevolg van de inrichting, maar vanwege de loeizware druk die ze al hebben gehad. En vergis je niet, de huidige aantallen betrekken nog echt een zeer flink gedeelte van de beschikbare capaciteit.

1 Coronapatiënt kan wel tot 15 regulier zorg patiënten verstoten.

Je bent je ervan bewust dat de werkdruk in de zorg al járen hoog is? Dat het ziekteverzuimpercentage altijd een van de hoogsten van alle branches is?

Het gaat structureel niet goed. Al heel, heel lang.

Welk perspectief wordt deze mensen geboden? Juist; geen. We modderen gewoon nog langer zo door


Ja daar ben ik me bewust van. Maar die hoge werkdruk is niet te vergelijken met de werkdruk die er nu is. Met het ziekteverzuimpercentage wat er nu is.

Ik zeg ook niet dat het normaal wel goed gaat. Ik zeg alleen dat Corona ook echt zijn weerslag heeft gehad op de zorg waardoor het nu echt veel erger is.

En er is inderdaad geen perspectief, dat zei ik volgens mij ook. De motivatie om 'the extra mile' te gaan in de zorg is compleet weg. Omdat een grote groep weigert te vaccineren en er daardoor wel aangemodderd moet worden met meer maatregelen, zonder zicht op oplossing. En laten de ic-verpleegkundigen nu nét die 'verantwoordelijke' groep moeten verplegen... dan snap ik echt het gebrek aan motivatie wel, en dat de druk dan ook éxtra zwaar valt.

Want je realiseert je dat deze extra hoge druk al máándenlang bezig is?

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:39

IMANDRA schreef:
Ja daar ben ik me bewust van. Maar die hoge werkdruk is niet te vergelijken met de werkdruk die er nu is. Met het ziekteverzuimpercentage wat er nu is.

Ik zeg ook niet dat het normaal wel goed gaat. Ik zeg alleen dat Corona ook echt zijn weerslag heeft gehad op de zorg waardoor het nu echt veel erger is.

En er is inderdaad geen perspectief, dat zei ik volgens mij ook. De motivatie om 'the extra mile' te gaan in de zorg is compleet weg. Omdat een grote groep weigert te vaccineren en er daardoor wel aangemodderd moet worden met meer maatregelen, zonder zicht op oplossing.

Hoe kun je in godsnaam de schuld blijven leggen bij 20% van de bevolking, (waarvan een klein percentage daadwerkelijk zorg nodig heeft) terwijl het de taak van de overheid is te zorgen voor de zorgmedewerkers?

Ongevaccineerde kunnen er niks aan doen dat de zorg de afgelopen decennia oninteressant is gemaakt om in te werken. Ze zijn niet de schuld van het structureel hoge ziekteverzuim en de structureel moeilijk vervulbare vacatures.

Hoezo moet er überhaupt iemand de schuld krijgen? Mensen blijven veroordelen over keuzes gaat ons hier niet uit helpen.

Zelfs als iedereen zich nu laat vaccineren zitten we nog met een probleem. Zorgmedewerkers zijn niet ineens weer gemotiveerd en gezond als er weinig tot geen coronapatienten meer worden opgenomen.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:43

996981 schreef:
Natuurlijk zijn er vermoedens. Er staat echter niks vast. Dat is precies mijn punt. Virologen hebben ook vermoedens, maar er is er geen 1 die zulke uitspraken doet. Hier op bokt wel. Ik vind dat op zijn minst bijzonder te noemen

Niemand zegt dat, het woord waarschijnlijk staat er niet voor niets bij.
Wanneer Corona het pad van de Russische griep volgt zal het waarschijnlijk over een periode gemuteerd zijn tot een onschuldige verkoudheid.
Laten we het hopen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:44

Lau_ schreef:
karuna schreef:
Egype is oranje en rood deels ivm de hoeveelheid besmettingen. Idem kaapverdie maar die is oranje. Oftewel alleen noodzakelijke reizen erheen. Of gewoon niet erheen.mDie reisadviezen zijn actueel. En de meeste verzekeringen vergoeden geen covid dingen. Vakantie is geen nodzakelijke reis. Dan ben je voor mij als reisorganisatie gewoon onverantwoord bezig


Ik ben gisteren naar Kaapverdië gevlogen en voor mij hier 10x veiliger dan in Nederland. Ik kom hier niemand tegen op mijn ligbedje bij het zwembad. Ik ben gevaccineerd en heb mij laten testen voor vertrek en wanneer ik thuis ben laat ik mij weer testen.

Het is hier heerlijk :D


Waarom moet ik dit nu toch weer lezen.... :~ :')
Enjoy ! {:}

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:45

bigone schreef:
996981 schreef:
Natuurlijk zijn er vermoedens. Er staat echter niks vast. Dat is precies mijn punt. Virologen hebben ook vermoedens, maar er is er geen 1 die zulke uitspraken doet. Hier op bokt wel. Ik vind dat op zijn minst bijzonder te noemen

Niemand zegt dat, het woord waarschijnlijk staat er niet voor niets bij.
Wanneer Corona het pad van de Russische griep volgt zal het waarschijnlijk over een periode gemuteerd zijn tot een onschuldige verkoudheid.
Laten we het hopen.

Ik vind dit anders nogal een uitspraak;

“ Op het moment dat er 100 % vaccinatie is zal ook een nieuwe variant geen voeten aan de grond krijgen hier.”

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:49

Maar het is wel zo. Want als een virus geen gastheer heeft, kan het zich niet vermeerderen en dus ook niet muteren.