Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:27

Achterom schreef:
Tja, das nu'91. Die willen het hoge ziekteverzuim vooral misbruiken voor hun eigen doelen bij de cao onderhandelingen. Zijn niet bepaald representatief voor "de" zorgmedewerker. Als die al bestaat trouwens.


https://www.nu91.nl/
Pardon? Wordt nu de belangenorganisatie vd zorg nu ook al zo naar weg gezet? In welke tijd leven we eigenlijk dat dit soort organisaties zo weg gezet worden.
Er is allang zoveel mis in de zorg als het gaat om bezuinigingen, lage salarissen, te hoge werkdruk, te weinig personeel etc dat er echt wel een belangengroep mag zijn, en ik kom zelf uit de zorg maar Nu 91 heb ik nooit een kwaad woord over gehoord.

Cer ik deel je zorgen!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-09-21 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:30

pien_2010 schreef:
Achterom schreef:
Tja, das nu'91. Die willen het hoge ziekteverzuim vooral misbruiken voor hun eigen doelen bij de cao onderhandelingen. Zijn niet bepaald representatief voor "de" zorgmedewerker. Als die al bestaat trouwens.


https://www.nu91.nl/
Pardon? Wordt nu de belangenorganisatie vd zorg nu ook al zo naar weg gezet? In welke tijd leven we eigenlijk dat dit soort organisaties zo weg gezet worden.

Cer ik deel je zorgen!

Nu'91 is een vakbond, we leven in een tijd dat vakbonden bepaald niet meer representatief zij en vooral hun eigen belangen najagen waardoor hun leden massaal opgestapt zijn.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:32

Dat is wel het laatste waar ik mij druk om maak Cer.

Enig idee welke gegevens al overal liggen door het feit je een smartphone hebt? Of social media? Dat je baas al je gegevens heeft en je maar af moet vragen of ze systeem veilig is?

DigiD wordt tegenwoordig voor alles gebruikt. De artsen delen al jaren elektronische patiënten dossiers met elkaar.

Nee het zal mij echt niks kunnen schelen als iemand weet waarmee je gevaccineerd bent...

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:33

Dat zeg jij! We leven in een tijd waarin zo'n verrechtsing plaats heeft gevonden, dat mensen die het nodig hebben niet eens meer door hebben dat een vakbond belangrijk is voor ze, en dus massaal geen lid worden.
Ik heb zelfs mijn zoon gestimuleerd na uitleg over de vakbond, waarom hij lid moet worden. Hij heeft het gelukkig gedaan en op individueel nivo hebben ze veel voor hem betekend. Maar met te weinig leden kan een vakbond niets.
En dit kabinet komt teveel op voor mensen van het pluche en dat zijn niet de arbeiders en werkers uit de zorg.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:36

Spenk schreef:
Dat is wel het laatste waar ik mij druk om maak Cer.
Enig idee welke gegevens al overal liggen door het feit je een smartphone hebt? Of social media? Dat je baas al je gegevens heeft en je maar af moet vragen of ze systeem veilig is?
DigiD wordt tegenwoordig voor alles gebruikt. De artsen delen al jaren elektronische patiënten dossiers met elkaar.
Nee het zal mij echt niks kunnen schelen als iemand weet waarmee je gevaccineerd bent...

En dat artsen al jaren dingen delen, wil niet zeggen dat het goed gaat... of wel?

Mijn baas kan mijn gegevens hebben, en die zou me onterecht kunnen ontslaan..
Echter, als overheid dingen gaat doen die oneerlijk zouden kunnen zijn, hebben mensen toch wel een groter probleem..

Het gaat niet om het vaccin alleen, het gaat om alles bij elkaar. Het werd al eerder (voor Corona ook al) af en toe aangeslingerd.. is je bonuskaart wel handig (je gaat ervan uit dat de AH je gevens niet aan de ziektekostenverzekeraar verkoopt) bijvoorbeeld? En nu weet je eigenlijk zeker dat de gegevens gedeeld worden met de overheid.. of niet?

Ik ben benieuwd Spenk, hoe verklaar jij de toeslagen affaire .. ?

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:44

pien_2010 schreef:
Dat zeg jij! We leven in een tijd waarin zo'n verrechtsing plaats heeft gevonden, dat mensen die het nodig hebben niet eens meer door hebben dat een vakbond belangrijk is voor ze, en dus massaal geen lid worden.
Ik heb zelfs mijn zoon gestimuleerd na uitleg over de vakbond, waarom hij lid moet worden. Hij heeft het gelukkig gedaan en op individueel nivo hebben ze veel voor hem betekend. Maar met te weinig leden kan een vakbond niets.
En dit kabinet komt teveel op voor mensen van het pluche en dat zijn niet de arbeiders en werkers uit de zorg.

Fijn dat ze jouw zoon hebben geholpen, ik ken helaas teveel mensen waarvoor ze geen poot hebben uitgestoken. Of compleet verkeerd hebben geadviseerd.
Ik ben zelf ook zorgmedewerker en voel me totaal niet door hen vertegenwoordigd, door geen enkele vakbond trouwens. En heb daarom mijn lidmaatschap al jaren geleden opgezegd. Een club als de v&vn bijvoorbeeld is een veel betere belangenbehartiging.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:50

Een vakbond zit er in de eerste plaats voor zichzelf. Dat kan je ook gelijk zien aan megalomane panden die zeer luxe zijn ingericht en waar het lidmaatschapsgeld goed is besteed.

Vakbonden komen met steeds idiotere eisen om toch maar te laten zien dat ze heel belangrijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:51

Wil je überhaupt werken voor een baas die je op die manier ontslaat dan? Die ben je beter kwijt dan rijk :n

En mensen die iedere scheet hier op Bokt plaatsen en vervolgens wantrouwend gaan doen over hun privacy, sorry, maar daar moet ik vooral heel hard om lachen :')

En vakbonden, tja, die doen alleen maar iets voor je als het bedrijf waar jij werkt genoeg leden bij die vakbond heeft.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:53

Cer schreef:
Spenk schreef:
Dat is wel het laatste waar ik mij druk om maak Cer.
Enig idee welke gegevens al overal liggen door het feit je een smartphone hebt? Of social media? Dat je baas al je gegevens heeft en je maar af moet vragen of ze systeem veilig is?
DigiD wordt tegenwoordig voor alles gebruikt. De artsen delen al jaren elektronische patiënten dossiers met elkaar.
Nee het zal mij echt niks kunnen schelen als iemand weet waarmee je gevaccineerd bent...

En dat artsen al jaren dingen delen, wil niet zeggen dat het goed gaat... of wel?

Mijn baas kan mijn gegevens hebben, en die zou me onterecht kunnen ontslaan..
Echter, als overheid dingen gaat doen die oneerlijk zouden kunnen zijn, hebben mensen toch wel een groter probleem..

Het gaat niet om het vaccin alleen, het gaat om alles bij elkaar. Het werd al eerder (voor Corona ook al) af en toe aangeslingerd.. is je bonuskaart wel handig (je gaat ervan uit dat de AH je gevens niet aan de ziektekostenverzekeraar verkoopt) bijvoorbeeld? En nu weet je eigenlijk zeker dat de gegevens gedeeld worden met de overheid.. of niet?

Ik ben benieuwd Spenk, hoe verklaar jij de toeslagen affaire .. ?

Waarom zou ik dat moeten verklaren? Dat is ook wel wat gecompliceerder dan je alleen op de TV ziet. Daar ga ik mij verder niet aan branden.

Je DigiD is al jaren van de overheid met al je gegevens. Nee het maakt mij niet uit. Als het jou wel uit maakt tja dan moet je stoppen met alles dat digitaal is. Ik moet gewoon bijna lachen om mensen die dit nu ineens als een probleem zien sorry. Alles wordt digitaal gedeeld bokt, social media. En nu is dit ineens een probleem.

Ik kan daar geen seconde wakker van liggen. En de mensen die dat wel doen kunnen beter alles deleten want er is zoveel over je te vinden.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:56

Ik vind het delen niet erg, dat is maar een fractie van wat ik verplicht moet delen met andere instanties. Ik vind alleen dat er meer aandacht mag of moet zijn voor de beveiliging. Hoe meer we delen, hoe meer er ook gehackt kan worden en op straat kan komen te liggen.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:59

ID fraude is een serieuze zaak en ben je niet blij mee want je leven is wel grotendeels over. Ik praat dan over ID bewijs, BSN nummers ea in bezit van dieven .
Dat is heel wat anders dan privé verhaaltjes op Bokt.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:05

pien_2010 schreef:
ID fraude is een serieuze zaak en ben je niet blij mee want je leven is wel grotendeels over. Ik praat dan over ID bewijs, BSN nummers ea in bezit van dieven .
Dat is heel wat anders dan privé verhaaltjes op Bokt.

Ja maar dat zit niet zomaar aan je DIgid gekoppeld. Je ID kaart moet je daarom ook nooit zomaar delen en kopieren.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:06

Jullie missen het punt een beetje... :j
Het gaat om vertrouwelijke informatie en werkgever.. Nee daar wil je niet voor werken, maar denk eens een beetje aan toekomst .. als een werkgever later dus wel gaat tracken en tracen... (of hebben we overal zoveel vertrouwen in dat dat nooit zal gaan gebeuren? kan hoor, maar is misschien wat naief)

Wat de toeslagenaffaire betreft.. dat is gewoon overheid, met gewoon regeltjes en gewoon informatie en gewoon mensen die daardoor in grote problemen zijn geraakt... Wat is het verschil? Het is een overheidsinstantie die betrouwbaar moet zijn... of vergis ik me nu heel erg?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:08

Spenk schreef:
pien_2010 schreef:
ID fraude is een serieuze zaak en ben je niet blij mee want je leven is wel grotendeels over. Ik praat dan over ID bewijs, BSN nummers ea in bezit van dieven .
Dat is heel wat anders dan privé verhaaltjes op Bokt.

Ja maar dat zit niet zomaar aan je DIgid gekoppeld. Je ID kaart moet je daarom ook nooit zomaar delen en kopieren.

Nu zit er een stukje van je medische verhaal toch aan je DigiD gekoppeld... en alles waar je kunt inloggen met je DigiD, dat zit toch aan elkaar? Je belasting? (en je geldstromen)

En uiteindelijk is DigiD een overheidsbedrijf, of niet? Geen idee hoor, maar ik heb altijd het idee dat als je iemands DigiD kunt uitlezen, je best veel over iemand te weten komt.
En zo niet, dan kunnen ze nu met zo'n corona pas daar ook dingen aan gaan hangen. Jullie wuifden het verhaal van China wel heel makkelijk weg als 'dat gaat hier nooit gebeuren..'... (dachten de mensen die nu failliet zijn door bijv de toeslagen affairen misschien ook?)

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:11

Ben het daar helemaal mee eens. De toeslagenaffaire is nog niet klaar en afgelopen jaar, zo hoorde ik op TV zijn er weer mensen uit hun huis gezet met alle afschuwelijke gevolgen van doen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:12

Dat gaat niet zomaar gebeuren, omdat dat wel in strijd is met de wet. Dus tenzij een werkgever kan aantonen dat het echt van belang is om jou te traceren kan dat echt niet zomaar. We hebben heel veel wetten die ons beschermen. Zo zouden ze goed moeten kunnen beargumenteren waarom het belang van het bedrijf zwaarder weegt als jouw persoonlijke belang en dat het noodzakelijk is.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:18

Die wetten hebben we nu nog wel.. maar wetten kunnen in het belang van het volk aangepast worden..

En, welke wetten waren er voor de mensen van de toeslagen affaire? Ik ben echt wel een beetje geschrokken van die hele toestand.. het zal je maar gebeuren... je bent alles kwijt geraakt door een blunder van de overheid... die van die wetten... en de bescherming....

GGD personeel wat gegevens verkoopt.. ook zo'n mooi voorbeeld :j jaja, mensenwerk, maar dat soort mensen kunnen overal werken. en eer de boel hersteld is, ben je jaren verder... :)

Ik vind dat wel degelijk iets om in de gaten te houden..

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:24

sureido schreef:
bigone schreef:
Wanneer de horeca in Amsterdam al een vrijbrief van Halsema krijgt komt die anderhalve meter en opnieuw sluiting van horeca rap terug,

https://nos.nl/l/2397840#UPDATE-container-56003049

Waarom? :') We hebben genoeg vaccinatie graad.


Hier hordes NLers en andere toeristen zonder maskers of afstand tussen de locals in de nachtclubs tot 03.30.
Gaat ook goed.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:28

Een normale werkgever kan niet zo de regels aan de laars lappen als de overheid heeft gedaan. In belang van het volk kan dat aangepast worden, ja. Maar dat is qua privacy wel iets wat heel onwaarschijnlijk is, want dat is niet in belang van het volk.

De hele toeslagen affaire is verschrikkelijk. Daar is echt niks aan te verdedigen of uit te leggen. Gewoon schandalig.

Zoals die ggd gegevens, ja die mensen kunnen overal werken. Maar wat is jouw idee om dat te voorkomen? Die coronapas is wel het minst erge om uit te lekken, andere gegevens zou veel erger zijn. Instanties en bedrijven mogen ook niet zomaar alle gegevens vragen en opslaan die ze willen.

Edit: daarom zeg ik dat ik die gegevens opslaan van vaccinatie of coronapas niet erg vind. Maar dat de beveiliging van alle gegevens onder de loep genomen moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:31

Cer schreef:
Jullie missen het punt een beetje... :j
Het gaat om vertrouwelijke informatie en werkgever.. Nee daar wil je niet voor werken, maar denk eens een beetje aan toekomst .. als een werkgever later dus wel gaat tracken en tracen... (of hebben we overal zoveel vertrouwen in dat dat nooit zal gaan gebeuren? kan hoor, maar is misschien wat naief)


Ik vind vooral dat je enorm overdrijft, word je er nu echt gelukkiger van om zo somber en negatief te denken? Track en trace, het is toch geen PostNL wat je werkgever met je gegevens kan?
Werkgevers zijn behoorlijk gebonden door AVG en al die ongein, daarin ben je als werknemer behoorlijk beschermd, dus nee ik geloof niet in T&T door de werkgever..

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:40

HC , mag er toch van uitgaan dat die hordes buitenlanders in ieder geval een bewijs hebben getoond bij binnenkomst in het land? Absoluut niet voldoende maar toch iets van controle.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:56

bigone schreef:
HC , mag er toch van uitgaan dat die hordes buitenlanders in ieder geval een bewijs hebben getoond bij binnenkomst in het land? Absoluut niet voldoende maar toch iets van controle.

Ik ben van de week in Italië aangekomen en heb mijn bewijs nergens hoeven laten zien. Ook niet op de vliegvelden.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:04

bigone schreef:
HC , mag er toch van uitgaan dat die hordes buitenlanders in ieder geval een bewijs hebben getoond bij binnenkomst in het land? Absoluut niet voldoende maar toch iets van controle.


Bijvoorbeeld dat ze gevaccineerd zijn?
Dat was toch bij al jouw opmerkingen ook geen criterium voor open gooien!!

Enneh, het blijkt wél gewoon voldoende hier en hier is het met de vakantiegangers echt een wereld ´losser´ dan die thuis zijn.

ruitje

Berichten: 12337
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:04

Ik ben het dus met je eens Cer. Ik vind het hebben van een bonuskaart of het delen van dingen hier op Bokt daar niet mee te vergelijken. En ik vind het neerzetten van mijn zorgen daarover als lachwekkend of iemand neerzetten als negatief denken ook niet zoveel bijdrage aan een discussie, beetje op de man ipv op de bal Relaxed.

Want het is nou niet dat er niet meerdere voorbeelden zijn van de afgelopen tijd waaruit blijkt dat misbruiken van je gegevens gewoon gebeurd door de overheid:

Je hebt de toeslagenaffaire als voorbeeld. Maar ook de politie die afluistersystemen/gezichtsherkenningsystemen gewoon niet gebruikt volgens de wet( sterker nog, dat mag niet ingezet worden en gebeurd gewoon wel). De sleepwet die juridisch niet goed in elkaar zit.

Daarnaast is de overheid een kei in datalekken :+

Citaat:
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kreeg 23.976 datalekmeldingen binnen in 2020 en ruim een vijfde daarvan kwam bij de overheid vandaan. Het betekent een stijging van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De AP meet verder een ‘explosieve toename van het aantal hacks’ en luidt de noodklok.


Dan deze bron nog:
https://www.bitsoffreedom.nl/2020/12/16 ... e-normaal/

De conclusie uit dat verslag van 2020( dus dat is nog geen onderzoek naar de laatste maatregelen) is dat er gewoon niet goed gekeken word naar wat er verzameld word en wie daar bij kan betreft de coronainfo die verzameld word door de overheid. Overigens word daarin ook aangestipt dat het niet alleen geld voor de overheid, maar ook voor de ontwikkelaars van bepaalde apps :)

Dit zijn dus allemaal feiten uit het verleden.

Ik wil ook nog wel iets aanstippen wat niet feitelijk is ( of eigenlijk ook wel, als je kijkt naar WO2) : Zelfs als jij zoiets hebt nu met de toeslagenaffaire en de politie/AIVD die zich niet aan wetten houd: Oh maar ik vertrouw deze overheid wel. ( want dat mag natuurlijk, iedereen mag daar zijn eigen keuze in maken :) ) :

Weet jij veel wie er over 5 of 10 jaar aan de macht is en wat er dan over je geregistreerd staat. Misschien is het Thierry Baudet wel, dan heb ik liever nergens geregistreerd staan dat ik gevaccineerd ben :') ( klein grapje tussendoor om een voorbeeld te geven moet kunnen hoop ik :') )

Waarom ik het dan vervelend vind dat het gele boekje niet mag is dus dat wanneer je je wel laat vaccineren uit solidair oogpunt, of voor jezelf: je dus verplicht word dingen te delen met de overheid wil je meedoen aan het normale leven. Dat is toch een 'bijvangst' die helemaal niet nodig is?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:09

Maar dat gele boekje is heel makkelijk te vervalsen daar schrijf je met pen je naam is. Dus dat dat niet geldt is meer dan logisch. Ze willen toch een systeem om het te checken.

Kijk dat mensen kritisch zijn over gegevens dat is prima. Maar als je dat niet wil tja dan moet je stoppen met deelnemen eraan. En echt social media etc weet veel meer van je dan je denkt. Daarom denk ik dat wel eens onderschat wordt wat er sowieso al over je te vinden is.