Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:42

bigone schreef:
Ben in ieder geval blij dat onze kinderen gevaccineerd zijn, kan eerste kleinkind in een veilige omgeving ter wereld komen.
Behalve wanneer er een keizersnede aan te pas moet komen en er geen arts/ic bed is voor een nacht.

Wat egoïstisch om nu zwanger te worden :D moet misschien iemand wachten op een operatie daardoor

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:42

996981 schreef:
Tiggs schreef:
Hoe weet je dat zo zeker?

Zekerheid heb je nooit hè. Ook niet als je het prikje wel neemt ;)


Nou, je hebt een reden om aan te nemen dat jouw levensverwachting hoger is dan die van 1 60+ er (eigenlijk minimaal 5), maar als jij met corona op de IC komt lijkt me dat helemaal niet per definitie zo.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 22-10-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:42

996981 schreef:
Als ik mijn plekje moet afstaan aan een kind, dan die ik dat direct. Moet ik mijn plekje afstaan aan een 60-er, met diabetes type 2 of hart- en vaatziekten t.g.v. overgewicht? Mwa. Daar denk ik wel even over


Dat moment komt niet en jij zal er niks over te zeggen hebben, dus filosofeer er maar op los hoor.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:43

Tiggs schreef:
Nou, je hebt een reden om aan te nemen dat jou levensverwachting hoger Istanbul die van 1 60+ er (eigenlijk minimaal 5), maar als jij met corona op de IC komt lijkt me dat helemaal niet per definitie zo.

Dus je punt is?

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:44

CharleyT schreef:
996981 schreef:
Als ik mijn plekje moet afstaan aan een kind, dan die ik dat direct. Moet ik mijn plekje afstaan aan een 60-er, met diabetes type 2 of hart- en vaatziekten t.g.v. overgewicht? Mwa. Daar denk ik wel even over


Dat moment komt niet en jij zal er niks over te zeggen hebben, dus filosofeer er maar op los hoor.

Net als iedereen hier. Heerlijk hè, beetje filosoferen

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:50

996981 schreef:
Cer schreef:
Jij stelt het wel een beetje alsof het al zo is, 996981.. dat is ook ietwat dramatisch..

maar, jij vind het allemaal wel eerlijk? De ligtijd, de mensen die moeten wachten op zorg omdat andere mensen vinden dat ze in een dictatuur leven?

(jong en gezond, is dat die 80% die er nu ligt? ik heb die cijfers even gemist... ja ze komen nu wel, de jongere en de gezondere... maar het gros is dat denk ik toch niet, maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Dat vind ik wel bijzonder :j

Het leven is niet eerlijk. Daar kun je heel lang over discussiëren. Het bericht gelezen over hoe de rijke landen afspraken m.b.t. levering vaccins aan arme landen niet nakomen? Als hier iedereen maar een tweede en derde prik kan krijgen. Laat risicogroepen daar maar verrekken. Het is pas ons probleem als er weer een nieuwe variant komt. Maar dan nemen we gewoon nog een prikje als rijke Europees.


Achja, die arme landen toch. Die draaien al jaren op alle steun die vanuit de rest van de wereld geschonken wordt.
Helaas veel instabiele staten met nogal foute staatshoofden, zodat hulp geld grote kans heeft op een heel verkeerde plek terecht te komen.
Kan me er niet zo druk over maken eigenlijk.

BigOne
Berichten: 38281
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:52

996981 schreef:
bigone schreef:
Ben in ieder geval blij dat onze kinderen gevaccineerd zijn, kan eerste kleinkind in een veilige omgeving ter wereld komen.
Behalve wanneer er een keizersnede aan te pas moet komen en er geen arts/ic bed is voor een nacht.

Wat egoïstisch om nu zwanger te worden :D moet misschien iemand wachten op een operatie daardoor


Andere bericht maar weggehaald, ga bij jou in vervolg wel denken dat je niet wijzer bent.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-10-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:53

Amy223 schreef:
Cer schreef:
In principe moet iedereen geholpen mogen worden.. Volgens mij beweren maar weinig mensen dat iemand níet geholpen mág worden..

maar, stel nou, dat dat niet kan... wat doe je dan?


Oké, stel je hebt nog 1 bed, wie ga je dan helpen?

De man van 30 die te veel gezopen/drugs genomen heeft en naar de IC moet,
Of de ongevaccineerde (reden laten we even in het midden) vrouw van 30?

Beiden eigen keuze/risico en er vanuit gaande dat ze allebei 2 weken op de IC liggen.


De eerste die binnenkomt op de SEH zal waarschijnlijk geholpen worden. De tweede gaan ze voor rondbellen naar andere ziekenhuizen

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:54

996981 schreef:
Tiggs schreef:
Nou, je hebt een reden om aan te nemen dat jou levensverwachting hoger Istanbul die van 1 60+ er (eigenlijk minimaal 5), maar als jij met corona op de IC komt lijkt me dat helemaal niet per definitie zo.

Dus je punt is?


Jij zegt te weten op wie de keuze valt, ik trek die opmerking in twijfel.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:55

bigone schreef:
996981 schreef:

Wat egoïstisch om nu zwanger te worden :D moet misschien iemand wachten op een operatie daardoor


Je kunt er wel een big smile bijzetten maar ik zeg toch ook niet tegen jou dat je ma geen operatie nodig had ?? Ik vind dit een ontzettend smerige poedersuiker van jou.

Niet de enige smerige poedersuiker in dit topic. En jij weet heel goed, na wat geneus in mijn berichten, dat ik zelf dit jaar ook bevallen ben ;)

De mens is een egoïstisch wezen. Dat is niet ineens sinds Corona. Bijna iedereen vindt dat hij meer recht heeft op geld, zorg, etc dan een ander. Of het nu de buurman is, of iemand die we niet kennen

DuoPenotti

Berichten: 29571
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:55

CharleyT schreef:
De eerste die binnenkomt op de SEH zal waarschijnlijk geholpen worden. De tweede gaan ze voor rondbellen naar andere ziekenhuizen

Hoeft niet.
Kan ook zijn dat iemand die al stabieler is op de IC word overgeplaatst en die nieuwe op die plek komt.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:59

996981 schreef:
Cer schreef:
Ondertussen heb je een vraag of 3 ontweken...
ik heb daar wel bewondering voor, om zo op 1 spoor vast te houden, dan een beetje te ontwijken en dan weer ergens anders over te beginnen... ik denk dat jij in de politiek zit, daar doen ze dat ook zo :j

Enfin, ik heb me weer vermaakt voor de vrijdag, ben benieuwd wat de komende verhalen weer gaan worden :D

Ik was aan het werk ;) ik zal even voor je terugzoeken. Welke vragen wil je graag per definitie beantwoord?


Alstu, U vraagt wij draaien :)
Even snel een paar teruggezocht. Weet niet of ik ze allemaal heb.

Cer schreef:
maar, jij vind het allemaal wel eerlijk? De ligtijd, de mensen die moeten wachten op zorg omdat andere mensen vinden dat ze in een dictatuur leven?


Cer schreef:
Wánt, wat ook al een aantal keren aangegeven is, is dat het 'stuur de vaccins daar maar heen', niet zo eenvoudig uit te voeren is.
Maar goed, stel.. stel dat je het hier houdt.. en zegt we prikken eerst hier, en dan zijn er nog mensen die dat niet doen, omdat ze denken dat ze dan onderdrukt worden, en dan overspoelen ze nog de zorg.. wat dán?
(want dat heeft nu natuurlijk op dit moment geen ene reet te maken met dat zij het weigeren zodat de vaccins naar arme landen kunnen.. echt.. werkelijk... :')



IMANDRA schreef:
996981 schreef:
[ quote ]

Laten ze dan eerst de mensen die dronken of met drugs/lachgas op achter het stuur stappen, een ongeluk krijgen en op de IC belanden weigeren. [ / quote ]

Mensen die zelf hun letsel hebben veroorzaakt in het algemeen. Been gebroken bij skiën? Sleutelbeen gebroken bij het paardrijden? “Eigen schuld dikke bult”


Misschien moet je jouw eigen advies opvolgen: je oogkleppen afzetten, en naar het hele plaatje kijken wat betreft wat er nu speelt. Mensen die zelf hun letsel hebben veroorzaakt, of diabetes type 2 patiënten die ic nodig hebben etc. etc., zijn niet de ergste druk op de zorg op dit moment. Het probleem ligt écht bij ongevaccineerde mensen die op de ic komen door een ernstige besmetting. Willen we de ergste druk op de zorg eraf halen, op korte termijn zodat anderen er niet (meer) onder lijden, dan zal je die ongevaccineerden op de ic moeten verminderen. Dus hoewel alle voorbeelden die ik noem tot op zekere hoogte 'eigen schuld dikke bult' zijn, alle voorbeelden in principe gewoon verzorgd moeten worden, is er nu sprake van een uitzonderlijke situatie waarbij 1 specifieke groep de zorg volkomen ontwricht door de hoeveelheid én opnameduur met alle gevolgen van dien. Dan moeten we keuzes gaan maken, keuzes die we in een ideale situatie niet willen maken.

Of wil je beweren dat het anders is, en het niet de ongevaccineerden zijn die, relatief aan het totaal aan mensen wat IC nodig heeft, de grootste druk veroorzaken?

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:10

Cer schreef:
maar, jij vind het allemaal wel eerlijk? De ligtijd, de mensen die moeten wachten op zorg omdat andere mensen vinden dat ze in een dictatuur leven?


Nee dat vind ik niet eerlijk. Ik vind zelf ook niet dat we in een dictatuur leven en dat ik om betere redenen me nog niet laat vaccineren dan zij die dat wel vinden. Maar ja, mensen vinden áltijd dat wat zij doen het (enige) juiste is. Ik kan dus niet beslissen of dat daadwerkelijk zo is. Of het eerlijk is of niet. Nogmaals; het leven is niet eerlijk.

Cer schreef:
Wánt, wat ook al een aantal keren aangegeven is, is dat het 'stuur de vaccins daar maar heen', niet zo eenvoudig uit te voeren is.
Maar goed, stel.. stel dat je het hier houdt.. en zegt we prikken eerst hier, en dan zijn er nog mensen die dat niet doen, omdat ze denken dat ze dan onderdrukt worden, en dan overspoelen ze nog de zorg.. wat dán?
(want dat heeft nu natuurlijk op dit moment geen ene reet te maken met dat zij het weigeren zodat de vaccins naar arme landen kunnen.. echt.. werkelijk... :')


Née, jíj vindt dat het er geen ene reet mee te maken heeft ;) “het is niet eenvoudig” dus we maken ons er niet druk om en leven gewoon verder. Wij hebben er hier geen last van dat andere mensen creperen. Wij hebben er alleen last van als onze dikke vader van 60+ Niet geholpen kan worden aan zijn diabetes been :j


IMANDRA schreef:
996981 schreef:
[ quote ]

Laten ze dan eerst de mensen die dronken of met drugs/lachgas op achter het stuur stappen, een ongeluk krijgen en op de IC belanden weigeren. [ / quote ]

Mensen die zelf hun letsel hebben veroorzaakt in het algemeen. Been gebroken bij skiën? Sleutelbeen gebroken bij het paardrijden? “Eigen schuld dikke bult”


Misschien moet je jouw eigen advies opvolgen: je oogkleppen afzetten, en naar het hele plaatje kijken wat betreft wat er nu speelt. Mensen die zelf hun letsel hebben veroorzaakt, of diabetes type 2 patiënten die ic nodig hebben etc. etc., zijn niet de ergste druk op de zorg op dit moment. Het probleem ligt écht bij ongevaccineerde mensen die op de ic komen door een ernstige besmetting. Willen we de ergste druk op de zorg eraf halen, op korte termijn zodat anderen er niet (meer) onder lijden, dan zal je die ongevaccineerden op de ic moeten verminderen. Dus hoewel alle voorbeelden die ik noem tot op zekere hoogte 'eigen schuld dikke bult' zijn, alle voorbeelden in principe gewoon verzorgd moeten worden, is er nu sprake van een uitzonderlijke situatie waarbij 1 specifieke groep de zorg volkomen ontwricht door de hoeveelheid én opnameduur met alle gevolgen van dien. Dan moeten we keuzes gaan maken, keuzes die we in een ideale situatie niet willen maken.

Of wil je beweren dat het anders is, en het niet de ongevaccineerden zijn die, relatief aan het totaal aan mensen wat IC nodig heeft, de grootste druk veroorzaken?


Nogmaals; het probleem ligt niet bij ongevaccineerden die op de IC belanden. Het probleem zijn álle mensen die na een besmetting op de IC belanden. Gevaccineerden liggen er even lang, vragen net zo veel handjes.

De meeste die op de IC belanden hebben onderliggend lijden. Die kunnen er wél wat aan doen. Niet per direct misschien, maar zeggen dat je er niks aan kan doen dat je risico patiënt bent klopt in de meeste gevallen niet. De meeste onderliggende ziektes die meer risico geven bij een Corona besmetting hebben te maken met levensstijl. Hartstikke fijn dat ze een prik genomen hebben. Dat gaat alle andere gezondheidsrisico’s voor deze groep niet verkleinen.

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:16

Feit is dat het vooornamelijk niet gevaccineerden zijn die op de IC belanden ipv. Wel gevaccineerden. Als die op de IC belanden hebben ze vaak onderliggend lijden. Dat is dus wel een IC bed extra voor de niet gevaccineerden.. tja.
Ik vraag mij wel af waar de conclusie over gaat dat niet gevaccineerden niet op de IC terecht komen. Daar word juist wel gesproken over IC sluiten voor Corona patiënten. Dat zegt niks over gevaccineerd of niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:17

Citaat:
Meer dan honderd nieuwe covid-patiënten op verpleegafdelingen
Voor het eerst sinds eind juli komt het aantal nieuwe coronapatiënten op verpleegafdelingen op één dag boven de honderd uit. In de afgelopen 24 uur zijn er 118 patiënten met covid-19 opgenomen op verpleegafdelingen in Nederland, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.

In totaal liggen 697 patiënten met het coronavirus in Nederlandse ziekenhuizen: 523 op een verpleegafdeling (27 meer dan donderdag) en 174 coronapatiënten op de intensive care, 21 meer dan in de 24 uur daarvoor.

Nos

Was het niet bij meer dan 40 nieuwe patienten er een andere fase in gegaan werd? Hoe dan ook geen fijne cijfers dit -O-

Negeert verder het gebakkelei hierboven :n

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:18

Wat weten we nu eigenlijk over de gezondheid van de mensen die ongevaccineerd op de IC komen?
Waren die echt allemaal gewoon gezond? Of waren dat risicopatienten?

DuoPenotti

Berichten: 29571
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:26

Needje schreef:
Wat weten we nu eigenlijk over de gezondheid van de mensen die ongevaccineerd op de IC komen?
Waren die echt allemaal gewoon gezond? Of waren dat risicopatienten?

hoe dat nu zit weet ik niet.
Maar toen ik van het voorjaar nog vw-werk deed bij de IC ging de leeftijd toen ook omlaag omdat de oudere al waren geprikt en de Delta variant steeds meer de overhand nam.
En het leek er toen ook op dat het steeds minder mensen waren met onderliggend lijden.
Hoorde dan ook van familie dat ze het echt niet hadden verwacht.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:29

Needje schreef:
Wat weten we nu eigenlijk over de gezondheid van de mensen die ongevaccineerd op de IC komen?
Waren die echt allemaal gewoon gezond? Of waren dat risicopatienten?

Het grote gros is ouder of heeft onderliggend lijden. Uitzonderingen zijn er. Net als die jonge gezonde man die diabetes type 2 krijgt en de gezonde jonge vrouw die een hartinfarct krijgt

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:33

Omdat ik van de mensen om me heen die niet geënt zijn te horen kreeg dat ze goed gezond zijn en jong en daarmee het risico om met Corona in het ziekenhuis te komen dusdanig laag is dat ze enten niet nodig vinden.
Wat ik op zich best kan begrijpen. Je loopt ook niet met een bliksemafleider op je kop als het onweert en er een minieme kans is dat je geraakt wordt.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:34

De splitsing tussen gezondheid van gevaccineerden en ongevaccineerden wordt zover ik weet niet gemaakt. Wel wordt de splitsing naar leeftijd gemaakt (edit: het gaat in het plaatje om de IC-opnames van de volledige covid-19 periode):

Met comorbiliteiten tellen ze de volgende mee:
- Longproblemen(COPD/Respiratoir insufficiënt)
- Nierproblemen (Renaal falen)
- Leverproblemen(Cirrhosis)
- Hart/vaatproblemen (Cardiovasculair insufficiënt)
- Kanker (Maligniteit/Hematologisch insufficiënt)
- Immunologisch insufficiënt
- Diabetes

Afbeelding

De hoeveelheid zonder onderliggend lijden, de blauwe patiënten, is dus wel degelijk een grote groep.

Edit: bron is deze pdf: https://stichting-nice.nl/COVID_rapport_20211005.pdf
Laatst bijgewerkt door Mizora op 22-10-21 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:57

Welke periode betreft dit? En gaat het om ziekenhuisopnames of IC-opnames? Er ontbreekt wat context.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:16

Mijn excuses. Het gaat hier om de IC-opnames over de volledige covid19-periode. Ik heb de post ook direct aangepast om dit te verduidelijken. Indien je het vergelijkt met het plaatje in het rapport van juni 2021, zie je eigenlijk geen echte veranderingen plaatsvinden. Het beeld is dus niet wezelijk aangepast per leeftijdsgroep.

Kijk je naar dezelfde opzet alleen dan in plaats van leeftijdsgebonden naar periodegebonden, dan zie je dat het aantal gevallen zonder comorbiliteiten stijgt. Dit past bij het beeld dat er steeds jongere mensen op de IC's terechtkomen, waar sowieso in de populatie minder mensen met comorbiliteiten zijn.
Afbeelding

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:22

Kijk, dat is al een stuk helderder!
Dank je voor de aanvulling.

BigOne
Berichten: 38281
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:29

Dat word niet gezegd maar blijkbaar wel gedacht.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:33

Ca 80% van de coronapatienten op de IC is niet gevaccineerd. Dit artikel op NOS.nl gaat in om wat het personeel op de IC hiervan vindt:

https://nos.nl/artikel/2402631-onmacht- ... en-geprikt

Deze IC-medewerker heeft er een bewonderenswaardig genuanceerde kijk op (citaat uit het artikel):
"Anti-vaxxers vind ik vaak mooie mensen. Ze zijn vaak zorgzaam. Maar elke keuze heeft een gevolg. Dat is een feit, geen verwijt."