Evacuatie, Wat bereid je voor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Evacuatie, Wat bereid je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 21:59

Momenteel hebben wij hier het advies om te evacueren. Het is nog niet dwingend maar dat kan het wel worden (wordt momenteel over beslist.) Fase 1 is al dringend advies. Wij zitten in fase 2 maar die twee schelen zeg maar 50m dus ik vrees dat als fase 1 dwingend wordt dat wij dan snel zullen volgen.

Voor de paarden is al een plan B geregeld. Indien het sein komt dat we moeten evacueren komen vrienden ons helpen met laden en mogen ze daar naar de weide.

En nu? Wat doe je in afwachting? Pak je een tas of wacht je af? Het voelt heel onwezenlijk, hier staan slechts wat plassen in de paddock. Meer niet. Het probleem is dat de Maas die hier vlakbij ligt het leven heel snel, heel onaangenaam kan maken. Dus wat bereid je voor voor jezelf? En als je moet evacueren, mag je dan helemaal niet meer in je huis om bv nog spullen bij te halen zou het langer duren dan 24 uur of moet je voorbereid zijn op meerdere dagen?
Het geluk bij een ongeluk is dat ons huis 1. hoger ligt en 2 we op de bovenverdieping wonen door verbouwingen. De meerderheid van onze spullen (al onze kleren en meubels) staan dus op de 1e verdieping...

Mijn hersenen zijn niet gemaakt voor dit soort situaties en mijn man heeft nacht (dus ik ben alleen.) Wie van de bokkers heeft ervaring met dit soort situaties en zou mij een klein overzichtje kunnen geven van wat ik best toch al voorbereid ondanks dat het nog niet zeker is?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:00

Ik zou voor de zekerheid wel een tas pakken, liever even rustig nadenken wat je mee wilt nemen en veilig wilt stellen dan dat je opeens snel moet handelen. Kijken hoe je gas en electra af kunt sluiten voor het geval dat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:02

Geen ervaring, maar ik zou idd mijn spullen maar vast gaan pakken. Als je plots moet evacueren vannacht of morgen kan je het maar gedaan hebben. Je hebt dan weinig tijd, zeker als je ook nog je paarden gaat laden.

Artimes

Re: Evacuatie, Wat bereid je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:03

Ik zou voor de zekerheid ook je tas pakken.
Ook zou ik spullen van waarde zoveel mogelijk boven zo hoog mogelijk opbergen.
Succes, hopelijk loopt het met een sisser af voor je!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:04

Ik zou alvast tassen met kleding en toiletspulletjes inpakken en klaar zetten. De belangrijkste spullen (laptop, foto's enz) Hoog en droog zetten/meenemen.
De paarden zou ik al verhuizen, het is 50m en echt heel dichtbij. Je wilt niet als er op je deur geklopt word met de mededeling je moet nu weg. Dan is er al een soort paniek en dan nog paarden inladen is niet fijn.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:05

Ik zou ook waardevolle spullen veilig stellen (fotoboeken, sieraden e.d.).

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:07

Ik zou waardevolle spullen hoog zetten dus boven bijvoorbeeld en een tas klaarzetten met de belangrijkste spullen zoals wat kleding, medicijnen, toiletspul en belangrijke dingen zoals verzekering en bankpassen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:08

Heel eerlijk zou ik de paarden al evacueren. Dat kan nu nog rustig en dan heb je daarna de rust om zelf je spullen te pakken en te vertrekken als het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:09

Paarden vast verplaatsen zodat je daar niet meer over in hoeft te zitten. Als je geluk hebt, is t voor niets maar als het nodig is dan ben je er van verzekerd dat het is gelukt.

Zelf zou ik denken aan kleding, ondergoed, medicijnen, tandenborstel, belangrijkste harde schijf (staan bij mij dierbare foto’s op), map met documenten, telefoonoplader zodat je zaken op elke locatie kan regelen. En de rest zo hoog mogelijk opbergen in huis en hopen op het beste.

Daar bovenop zou ik goed zittende kleding aan doen; het lijkt me prettiger om te evacueren in m’n comfortabele broek en shirt dan iets waar ik me niet heel prettig in kan bewegen. Klein detail misschien, maar lijkt me niet per se overbodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-21 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:09

Al het bovenstaande.. En heel eerlijk? Als je waardevolle meubels hebt, zou ik die ook naar de eerste verdieping sjouwen. Electra zoals de tv en computers ook sowieso.. Better safe than sorry :o

Edit: uiteraard nadat je dieren veilig zijn en je belangrijke documenten zoals paspoort en zorgpapieren bij de hand hebt.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 15-07-21 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:10

Ik weet niet of jullie ook de tips hebben gekregen die hier gedeeld worden? Gas en elektra afsluiten om kortsluiting te voorkomen. Waardevolle spullen veiligstellen. En ik zou een tas pakken alsof je op vakantie moet. Extra kleren, tandenborstel.. dat soort spul. En verder duimen.. ik duim in elk geval voor je!

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:10

Allereerst.. jakkie en heel onwerkelijk als je te horen krijgt dat je wel eens geëvacueerd moet worden..
ik zou je adviseren om (nu het nog kan) enkele spullen van waarde (foto’s, belangrijke documenten etc) veilig te stellen. En ik zou je tas voor meerdere dagen inpakken.
Kleding
Laptop
Laders
Toiletspullen
Medicijnen voor zover je die gebruikt
Wat te snacken
Eventueel spullen die je gebruikt voor je werk
Dag soort dingetjes.

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:11

Pluttersput schreef:
Ik weet niet of jullie ook de tips hebben gekregen die hier gedeeld worden? Gas en elektra afsluiten om kortsluiting te voorkomen. Waardevolle spullen veiligstellen. En ik zou een tas pakken alsof je op vakantie moet. Extra kleren, tandenborstel.. dat soort spul. En verder duimen.. ik duim in elk geval voor je!

Slim ja! Ik zou zelf nooit bedacht hebben om gas en elektra af te sluiten. Maar we logisch!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:12

Extra koelelementen in de vriezer om deze zo lang mogelijk koud te houden.

Backups maken op externe harde schijf.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:14

Naast afsluiten van gas, electra en water, chemicaliën uit keukenkastjes ook verplaatsen naar hogere verdiepingen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:14

Heb je nog andere huisdieren? Reismandjes en voer voor hen klaar hebben staan?
In het geval van katten: binnen houden zodat je ze mee kan nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 22:14

Ik reageer straks waarschijnlijk. De paarden worden nu verplaatst ivm advies om onze woning te verlaten. :\ man komt ook naar huis. Ik kan hier heel slecht mee om.. (stress en epilepsie gaat noet goed samen.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-07-21 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:15

Een paar foto's maken voordat je weggaat is ook aan te raden. Mocht je wel schade krijgen heb je bewijs voor de verzekering hoe het was.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:15

Ayasha schreef:
Ik reageer straks waarschijnlijk. De paarden worden nu verplaatst ivm advies om onze woning te verlaten. :

Sterkte!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:16

Heel veel sterkte!

Bloemetje75

Re: Evacuatie, Wat bereid je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:16

Sterkte!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:17

Wanneer er kans bestaat dat er water in huis komt, denk er ook aan dat vocht enorm door de muren omhoog trekt. Dus belangrijke papieren of fotoboeken bijvoorbeeld meenemen, zodat het niet gaat schimmelen

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:19

Sterkte! Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee :(:)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:19

Ayasha, kan je man niet naar huis komen. Dit lijkt mij wel een billijke reden om niet te werken maar jou te ondersteunen. Ik kan mij voorstellen dat dit voor jou nu heel overweldigend is. Jouw man kent jou goed en kan goed inspelen op je zorgen.

Zelf zou ik ook gas en elektriciteit afzetten, waardevolle meubels naar het eerste verdiep (hier is de hulp van je man ook nodig), elektro veilig stellen en een 'overlevingstas' voorzien met alles in wat noodzakelijk is. Zorg ook dat je jouw medicatie bij de hand hebt.

De tip om de paarden en andere dieren reeds te verhuizen vind ik een goede. Persoonlijk zou ik dat ook doen. Dat is al een grote zorg minder. Stel dat het water komt, gaat het zeer snel en is de tijd vreselijk krap.

Ik hoop met heel mijn hart dat jullie gespaard blijven. Y;(

Edit: ik lees dat je de paarden aan het evacueren bent. Sterkte meid en laat je helpen. In deze tijden is alle hulp nodig xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:21

Bootsiebob schreef:
Wanneer er kans bestaat dat er water in huis komt, denk er ook aan dat vocht enorm door de muren omhoog trekt. Dus belangrijke papieren of fotoboeken bijvoorbeeld meenemen, zodat het niet gaat schimmelen
Afhankelijk van waarmee je geëvacueerd wordt en waarheen. Heel zuur, maar als het water je bijna letterlijk aan de lippen staat en je kunt alleen nog in de Ford Ka van de buurman mee, zijn die fotoboeken (en adapters etc.) maar bijzaak. Dan zijn medicatie, kleding en misschien iets kleins wat écht belangrijk voor je is prioriteit, gevolgd door toiletspullen. Wel zou ik de waardevolle spullen zo hoog mogelijk opbergen inderdaad.

Heel veel sterkte, Ayasha! :knuffel: