Welke auto voor grote honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Welke auto voor grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 13:48

Probeer het toch ook hier maar :)

Welke auto hebben jullie voor de echt grote hond? Ik zit met een tweeledig probleem:

- formaat hond (grootste heeft een hoogte van 87 cm)
- hond is gehandicapt en kan niet meer springen

Op dit moment kan ik hem alleen vervoeren in mijn Fordje Ka op de achterbank :') Is niet alleen een gek gezicht maar het kan niet heel erg comfortabel zijn. Dit is een auto met een hele lage instap en zo kan hij zelf instappen.

Waarom til ik hem niet? Hij weegt 87 kg en ik kan zelf niet zwaarder dan 5 kg tillen.
Waarom heb ik geen loopplank? Maanden geoefend maar zodra hij omhoog moet laat hij zich vallen. Te bang.

Wat rijd ik nu? Een BMW X5 maar ook dat is veel te klein voor twee Duitse Doggen. 1 Dog gaat prima dus mijn dame neem ik hierin mee maar de reu komt er niet in, te hoog.

Wat al geprobeerd:
SUV - te hoog (Ford Explorer / X5)
Station - te laag; ze moeten de auto 'induiken' want ze kunnen niet rechtop staan of zitten (Volvo V60 / Skoda Octavia / Peugeot 307)
MPV - te laag en klein (Peugeot 3008)
Bus - instap te hoog (Opel Vivaro)

Het enige wat ik zelf nu nog als optie zie is een Renault Kangoo family en dan de stoelen achterin laten verwijderen. De meeste bestelbusjes hebben een dichte achterbak en dat is geen optie. Maar veel mensen met paarden hebben honden dus misschien mis ik wel een hele fijne optie. Ik sta namelijk niet te trappelen om mijn X5 weg te doen -O- maar de hondjes gaan uiteraard voor :)

Alvast bedankt.

kimmie261

Re: Welke auto voor grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:06

Ik weet niet hoeveel je voor een hondenauto uit wil geven , maar een optie is een oude Volvo V70 ambulance op te kopen, die zijn mooi hoog van achter en comfortabel maar ze zijn als ze nog niet over gespoten zijn best opzichtelijk en het zijn vaak ook diesels, wat weer duur is in de wegenbelasting...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:12

kimmie261, bedankt voor het meedenken!
Ik ben voornemens om beide auto's in te ruilen voor 1 auto. Ik heb nu al een tijdje de Ka op het erf staan en er wordt niet mee gereden behalve naar de fysio met de reu. Dat vind ik zonde.

Mijn voorkeur heeft daarom wel een enigzins nieuwe auto alleen al die family bestelbusjes worden niet meer nieuw gemaakt :\ Bijv. de Kangoo, Combo of Tepee vind ik alleen nog met dichte bak.

Zelf rijd ik best wat kilometers (30.000 per jaar) en ik wil liever niet al te vaak stil staan langs de weg haha. Oja het moet ook nog een automaat zijn omdat ik helaas niet meer kan schakelen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:26

Omdat dit topic beter op HTT past ga ik het daarheen verplaatsen.
BB --> HTT

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:20

Nou rijden die Volvo's wel, die zijn gemaakt voor heel veel KM te maken, en zijn als ambulances allemaal automaat , maar ik kan me voorstellen wat je zoekt, mijn honden passen nog in een gewone V70, maar voor echt grote doggen zou het inderdaad wel krap worden.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:23

Een caddy?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:26

Een Volkswagen Caddy icm loopplank moet prima te doen zijn!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:33

Hier ook een csddy gehad, met schuifdeur aan de zijkant waardoor ze er heel makkelijk in konden stappen. Nu had ik wel de bedrijf uitvoering maar een open tussenschot, nieuwe versies hebben dat geloof ik niet meer.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:48

Hier duitse doggen en wij hebben speciaal voor de honden een citroen berlingo met deuren en achter ramen. De achterbank altijd plat en ze vinden het fantastisch. Niet de mooiste auto, maar wel het meest praktische voor de honden met voldoende ruimte om comfortabel te reizen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:51

Kijk eens bij Fiat qubo. Ideaal, zelf ook gehad. Achterbank opklapbaar en geheel verwijderbaar (hebben alle Qubo's). Schuifdeuren achter, geen ruit oid tussen bestuurder en achter. Ruimte met achterbank opgeklapt is 1 x 1 m. Achterbank er uit is nog iets meer ruimte. Lage instap achter en rondom getinte ruiten.https://www.autoreview.nl/autotests/id/7381/fiat-qubo-het-nieuwe-auto-denken

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:08

Wij hebben een caddy maxi, ideaal!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 21:09

Een Caddy met de stoelen plat, kunnen ze dan nog wel via de schuifdeur naar binnen? De reu kan maximaal 45 cm hoog zelf instappen. Meestal is de achterbak te hoog.

Welke jaartallen hebben jullie? Veel van die nieuwe bestelauto's zijn dichte bak of geen ramen meer en elektrisch. Dat laatste wil ik niet ivm familie die ver weg woont (256 km enkele reis).

MoOtJuHh hoe stappen jouw Doggen in?

Bravura, bedankt! Die kende ik nog niet.

Annamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:15

Een kennis van mij reed haar Duitse Doggen altijd rond in een Fiat Doblo. Valt volgens mij ook redelijk mee met hoe hoog de opstap is, maar of het minder is dan 45 cm zou ik niet durven zeggen. Alleen is het niet een hele charmante auto :+ .

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:23

Geen tips voor een grote auto. Wel iets voor instapgemak. Van de week zag ik bij de DA een man die zijn grote hond achter in zijn SUV liet stappen middels een kratje. Zo ontstond een soort trappetje. Misschien een alternatief voor een loopplank?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 21:28

Annamk, dat het geen charmante auto wordt lijkt vast te staan :') ach uiteindelijk moet zo'n ding ons veilig van A naar B brengen.

Ga morgen Fiat maar eens bellen. Op de site staan de Doblo en Fiorino met dichte bak. Misschien hebben ze toch andere opties.

Wellicht kan ik uitwijken naar DLD als de Caddy iets is. Moet eigenlijk gewoon een keer gaan meten ergens.

criollo_yess, geen gek idee. Helaas heeft de reu een ruggenmerginfarct gehad. Hij is een tijdje verlamd geweest en sindsdien erg onzeker. Zodra het geen vlakke ondergrond is raakt hij in paniek. Traplopen kan/doet hij niet meer.

Heb nog gekeken naar een rolstoelauto met elektrische laadklep maar die kost weer veel ruimte achterin.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:31

Citroen c4 grande?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 21:40

Vleddertje1, ik kan de maten niet goed vinden maar de hoogte is 79 cm. Dan kan hij niet rechtop zitten of staan en dat is wel de bedoeling helaas.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:41

Is een aanhangwagen voor hinden geen optie?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:45

De Fiorino is dezelfde auto als de Qubo. Echter is de Fiorino met dichte bak zonder achterbank en de Qubo met ruiten met uitneembare achterbank.
Auto achter tegen de stoeprand, dan is de laadbak denk ik wel op ongeveer 45 a 50 cm. Misschien wel wat minder.

Citroen Nemo, Peugeot Bipper en Fiat Qubo zijn gelijk qua uiterlijk, komen vanaf dezelfde fabriek maar verschillen enigszins qua interieur. Misschien ook nog iets om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 13-07-21 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:49

Selka schreef:
Vleddertje1, ik kan de maten niet goed vinden maar de hoogte is 79 cm. Dan kan hij niet rechtop zitten of staan en dat is wel de bedoeling helaas.

Welke hoogte bedoel je dan? Want ik heb een grand c4 juist voor grote hond..even opgemeten en achterbak is van bodem tot dak 96 cm

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 21:52

mag, nee. Mijn doggen zijn watjes en ik zou ze denk ik maar 1 keer mee krijgen. Plus die dingen zijn super klein. Ik vind de paarden in de trailer al niet prettig. Mijn honden wil ik in het zicht houden:)

Bravura, aha oke. Kan alleen geen nieuwe(re) qubo's vinden. Staan maar 2 automaten te koop en die vind ik echt te oud.

Welk model heb jij vleddertje? Ik keek op de site bij het nieuwe model en daar stond 79 cm. Inderdaad achterbak tot plafond.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:59

Welk model heb jij vleddertje? Ik keek op de site bij het nieuwe model en daar stond 79 cm. Inderdaad achterbak tot plafond.[/quote]

Wij hebben idd wel een oudje als honden auto

Citroen c4 picasso grande uit 2010..
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 13-07-21 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:03

Caddy maxi. Als je voor de 7 pers. Uitvoering gaat wellicht de midden stoelen er gewoon uithalen. Instap via schuifdeur moet dan prima kunnen.

In onze van 2008 kan zelfs teckel zonder echt te hoeven springen zelfs instappen. Dus moet voor een dog prima haalbaar zijn.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:06

Peugot teepee

Lage instap grote ruimte. Helemaal met achterbank plat

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:26

Kan je geen airride laten installeren? Hadden wij op onze Toyota Land Cruiser voor de caravan aan te koppelen. Kan je als je stilstaat laten zakken en wanneer je gaat rijden weer omhoog doen