Wie heeft er een brandblusser in huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Wie heeft er een brandblusser in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 19:58

De titel zegt het al...of een blusdeken?

En als je een blusser hebt welke heb je dan? Ik ben wel es band dat mijn frituurpan doorbrandt ofzo en ik heb dus geen blusser of deken in huis...Ik kan dan gewoon helemaal niets.

Graag linkjes...ik zit te denken aan een poederblusser? Moet ff kijken welke blusser voor wat geschikt is. Ik heb dat ooit geleerd maar ik ben het vergeten... :+

geerte

Re: Wie heeft er een brandblusser in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:59

Ik heb een brandblusser in huis en in mijn auto. Heb ook een blusdeken.
Heb geen linkjes want heb ze al een tijdje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:00

Ik heb een blusdeken, die hangt in de bijkeuken. Feitelijk zou de keuken een betere plek zijn, maar ik vind het ding zo lelijk dat ik hem daar niet hebben wil O:) .

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:01

Wij hebben een branddeken in de keuken en een brandblusser is de gang.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:02

Telt brandblusser én deken ook? :D

Nadat iemand in het portiek van mijn vorige huis brand probeerde te stichten (naast de slaapkamer!) heb ik die zooi meteen aangeschaft. Linkjes heb ik niet meer, wat voor type blusser het is weet ik ook even niet…

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:03

Ik heb dat niet, ook nog nooit vlam in de pan gehad oid.
Frituren doe ik sowieso niet binnen, die lucht en vettigheid krijg je toch nooit meer uit je huis :?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:05

Wij hebben een brandblusser. Hangt bij de trap, grenst aan de voordeur.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:08

Poederblusser is af te raden, dat poeder kruipt namelijk overal in, is mij tijdens een BHV cursus verteld, ook in je apparatuur en dat krijg je er van z'n levensdagen niet meer uit. De instructeur gaf aan dat voor thuis een schuimblusser eigenlijk het handigst is. Schuimblussers zijn alleen niet geschikt voor gasbranden.

Schuimblusser zijn goed voor categorie a & b branden (Brandklasse A: vaste organische stoffen zoals papier, hout, kunststoffen, kolen, stro etc
Brandklasse B: vloeistoffen zoals olie, alcohol, benzine, vetstoffen, bitumen), poederblussers ook voor klasse c (gasbranden; aardgas, butaan etc.).

Er zijn volgens mij nog meer brandklasse, maar die weet ik zo even niet meer.

Ik heb overigens zelf geen brandblusser in huis. Ik heb wel ooit een blusdeken gehad, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet waar die op dit moment uithangt.

Ik heb geen gas meer in huis, dus kans op vlam in de pan is klein, maar dan is het deksel op de pan en een theedoek daar weer overheen om 'm goed af te sluiten.

Vanaf medio 2022 zijn rookmelders trouwens ook verplicht, bij huur is in principe de verhuurder verplicht daar voor te zorgen. Bij koop moet je er zelf voor zorgen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Brandblusser én deken, zowel in auto als in huis. Geen idee als je zelf wat wilt kopen eigenlijk, ik heb ze via Hoekstra brandbeveiliging en ik weet eigenlijk niet of die ook particulier leveren....

Maar, hebben jullie een lokale brandweer? Die lui zijn ook altijd bereid je van advies te voorzien. En hier kan je ze ook altijd stellen: https://www.brandweer.nl/
Dan weet je in elk geval zeker dat je correcte informatie krijgt.

Liselot

Wij hebben 2 brandblussers in huis, eentje op de bovenverdieping en eentje in de woonkamer. Zijn beide van Angeleye en zijn ideale thuisblussers

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:11

Momenteel alleen een blusdeken in de keuken.
Na de verhuizing is onze brandblusser ergens in de kelder beland...geen handige plek bedenk ik me net.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:37

Ik wou antwoorden van niet, maar ik realiseer me net dat we brandblussers hebben in de trappenhal van ons appartementengebouw. Net naast mijn voordeur, dus nog binnen handbereik.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:48

Wij hebben ook alletwee in huis ja. :j Blusdeken en blusser hangen netjes in de keuken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:56

Blusdeken van de IKEA, in de keuken naast het fornuis.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:02

Wij hebben een blusdeken en schuimblusser in de keuken en een schuim- en poederblusser in de garage (& nee nooit brand gehad maar wel als de dood ervoor)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:03

Schemerdier schreef:
Ik wou antwoorden van niet, maar ik realiseer me net dat we brandblussers hebben in de trappenhal van ons appartementengebouw. Net naast mijn voordeur, dus nog binnen handbereik.

Even ter info: dit is niet binnen handbereik. Bij brand moet je in seconden denken, en vaak is het verstandiger om je uit de voeten te maken dan een bluspoging te ondernemen. Als je nog een deur moet openen om bij de blusser te komen: vergeet het maar. Gewoon wegwezen dan.
Brandjes die wel nog te blussen zijn (pan in brand bvb) zijn ook zonder blusser te doen. Deksel en Natte theedoek erover bvb.

Bedenk dat een autoblusser 2-8 seconden spuit en die in huis mss 30 seconden. Je zult dus moeten weten wat je doet (hoe zet je hem aan?), dichtbij genoeg moeten kunnen komen en gericht kunnen blussen. Hier kun je ook cursussen voor volgen.

Laat je blusser ook jaarlijks controleren en keuren. In huis ben je best met een schuim, bij elektrische installaties kun je een CO2 blusser overwegen. Om er echt wat aan te hebben heb je er minstens 1 per verdiep op de meest risicovolle plek. Zorg dat hij hangt, en altijd vrij is. Er is geen tijd om eerst nog de veegborstel weg te zetten.

Voorkomen en waarschuwen met melders zijn sowieso de eerste stap. Lees je in over gevaren en risico’s (zoals spullen op de trap leggen). Bij brand is rook en hitte ontwikkeling heel snel en gevaarlijk: blijf laag en zorg dat je alle deuren kunt openen zonder dat ze op slot zitten.

Autoblussers vind ik helemaal onzin. Ik heb een auto gehad die uitgebrand is en ik kan je verzekeren: daar was zo’n ding niets waard.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:04

Blusdeken hangt in mijn keuken. Heb een muur die net iets langer doorloopt waardoor hij niet direct in het zicht hangt en geeft wel veilig idee zo. Mijn vader die oud brandweerman is, zegt dat een dienblad ook kan helpen als er vlam in de pan is, maar gebruik dan toch liever de deken, meer oppervlak om er verder bij vandaan te kunnen zijn...

Brandblusser niet. Rookmelders heb ik echt alleen maar ruzie mee. Zelfs met vijfjarig lange batterij gaat dat ding na een jaar nog midden in de nacht af waardoor ik hardverzakking krijg en ben nog steeds moed aan het verzamelen om een nieuwe op te hangen....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:05

Autoblusser heb je m.i. inderdaad niks aan, begrijp niet zo goed dat die verplicht is voor de autokeuring in Belgie.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:09

Heb een groot huis en een blusdeken in de keuken en eentje in de schuur/werkplaats. Verder drie grote brandblussers, 1 in de gang, vlakbij de keuken, eentje in de werkplaats en eentje in de inpandige schuur. allemaal voor het grijpen. Ook nog een kleintje bij de achterdeur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 21:32

Ik heb al tien jaar een brandmelder in het keukenkastje liggen. Nieuw in de verpakking. :')

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:37

Ik heb in de schuur twee brandblussers. In huis alleen een deken op dit moment. Overigens blus je een frituurbrand met een vetbrandblusser. Dat is misschien iets om rekening mee te houden als je een blusser aanschaft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 21:37

Die ga ik onthouden. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:38

Mijn huis is gelukkig erg veilig. Ik woon nog in een studentenhuis en hier is op elke verdieping een brandblusser en in de keuken nog een branddeken. Ook is er in elke ruimte een brandmelder en de brandweer komt elk jaar controleren of alles nog veilig is. Veiliger kan bijna niet :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:41

Heb in de keuken een blusdeken en een poederblusser. Beneden in de garage een gewone brandblusser.
Op elke verdieping een rook/warmte melder en in de auto ook een poederblusser.

Na brand in het ouderlijkhuis als kind zijnde, waarbij de gehele bovenverdieping in de fik heeft gestaan ben ik behoorlijk panisch voor vuur...