Ik heb een schaduwaccount aangevraagd omdat ik tegen best wel wat probleempjes aan loop.
Ik loop al een aantal jaar bij het GGZ met persoonlijkheidsstoornis(sen).
Steeds opnieuw stel ik hoge eisen aan mijzelf door toch weer te gaan (willen) werken, weer op mijzelf wonen, een relatie aangaan etc. Maar iedere keer gaat het mis.
Nu is er begin dit jaar bij de gemeente een aanvraag gedaan (door een van mijn behandelaars) om een beschermd wonen indicatie aan te vragen.
*Eerder heb ik begeleid gewoond maar doordat ik steeds maar een beschikking van 3 maanden kreeg kon ik me niet open stellen aan die begeleiders omdat ik bang was als ik ze had toe gelaten ik geen nieuwe beschikking meer zou krijgen (ja, ik heb erge verlatingsangst) dus uiteindelijk ben ik weer bij ouders en broers/zussen gaan wonen. (ondertussen ben ik al zo'n 8x verhuisd in 3 jaar tijd)
Ook dat leek opnieuw niet te klikken door omstandigheden (verschillende ideeën over 'leefregels') onderlinge spanningen etc. Door paniekaanvallen en angstaanvallen voelde ik me vaak ook niet veilig en kwam ik moeilijk tot rust. De enige plek waar ik enigzins tot rust kom en me veilig voel (van mijzelf) is bij een vriend.
Om even terug te komen, ditmaal zijn we dus voor een beschermd wonen indicatie gegaan wat inhoudt dat je 24/7 recht op zorg hebt en dat je dus altijd terug kan vallen op de zorginstelling waarmee je in zee gaat. Dit omdat de huisartsenpost bellen (die de crisisdienst belt en die jou daarna terug bellen wat goed een uur kan duren en je altijd iemand anders krijgt) niet passend is als ik acuut iets nodig heb.
*Laat ik even voorop stellen dat dit niet gaat om gevaar voor mijzelf of anderen!! dat het dan gaat om een paniekaanval waarbij ik een luisterend oor nodig heb, iemand die me gerust stelt en me dan weer opweg helpt met wat praktische tips (drink wat water, ga een film kijken etc etc.)
Bij de desbetreffende gemeente meerdere gesprekken gehad, aangegeven wat mijn wensen zijn en ook duidelijk aangegeven dat ik in de avond het meeste kans heb op paniekaanvallen dus dan vooral de zorg nodig heb, staat genoteerd in het gespreksverslag.
Vervolgens kregen wij bericht dat ze een passende zorginstelling hebben gevonden en dat we daarmee in gesprek konden, zo gezegd zo gedaan. Ook bij hun duidelijk aangegeven wat ik nodig heb en dat dit incidenteel zal zijn, dus max 1a2x per week.
Alles klonk mooi en passend voor beide partijen dus hun zouden gaan zoeken naar een woning voor mij. Na 2 weken had ik nog niks gehoord dus heb ik eens gebeld hoe het ervoor staat. Ze gaf aan dat de omgeving waar ik zoek erg lastig is en of ik mee kon zoeken. Natuurlijk, dus ik ben alle sites af gaan zoeken. Ze dachten goed mee, ik kon aangeven als ik iets te ver weg vond.
Vervolgens een appartement in de buurt gevonden, wat bleek die middag was er een kijk middag, dus ik als een malle daarheen. Het zag er allemaal netjes (nieuwbouw) uit dus oke erop gezegd.
Een paar dagen later krijg ik bevestiging dat het voor mij is.
!! Om even duidelijkheid te scheppen, ik huur het van de zorginstelling en hun huren het van de verhuurder!! Dus ik huur niet direct bij de eigenaar.
Maar toen begon de ellende pas, (respect als je tot zo ver al hebt gelezen)
Om alles rond te krijgen moesten er meerdere dingen aangevraagd worden (bijzondere huurtoeslag, inschrijven adres etc.) dus vroeg ze via Whatsapp mijn DigiD. Omdat ik niet begreep wat ze hiermee bedoelde belde ze mij op en vroeg nogmaals naar de inloggegevens van mijn DigiD. Ik heb meteen gezegd dat ik dat niet ga doen en dat dat voor mij niet fijn voelt. Haar tegen antwoord was dat al haar clienten dat deden maar dat ik dan maar alles zelf aan moest vragen enzo.
Ondertussen had ik al 2x gevraagd hoe het zit met het houden van een hulphond in het appartement omdat ik daarmee bezig was, geen reactie. Dus nogmaals vraag ik dat via Whatsapp aan haar en of ik eventueel het nummer van degene van wie hun het huren zou kunnen krijgen zodat ik zelf navraag kan doen. De reactie was dat dat absoluut niet de bedoeling is.
Dus vol goede moed wil ik mijn adreswijziging doorgeven, dat doe ik op het door hun doorgegeven adres. Een aantal dagen later kom ik langs mijn toekomstige appartment en nu staat er een huisnummer op, een ander huisnummer als ik had gekregen en dan er op de huurovereenkomst stond. (Ik heb voor inschrijven adres nog duidelijk in een bericht gevraagd of het echt dat huisnummer is en dat was echt zo) Ik meteen aan de zorginstelling laten weten en dit vond ze raar want hun zouden dit adres doorgekregen hebben. Een dag later vroeg ik opnieuw hoe het zat en dat ik zo snel mogelijk actie wilde ondernemen want dadelijk sta ik ineens bij wildvreemde mensen ingeschreven die mijn post krijgen.
Toen kreeg ik een nummer van wie hun het huren (denk ik?) en moest ik maar met hun bellen.
Dat gedaan, inderdaad verkeerde huisnummer dus snel de gemeente gebeld. Was allemaal moeilijk, in de wacht gestaan en moest me via internet op het goede adres inschrijven. Geprobeerd maar dit lukte niet, opnieuw contact met de gemeente en gelukkig kon mijn inschrijving eruit gehaald worden en zou ik me na een aantal uur opnieuw in kunnen schrijven (van iedere stap steeds de zorginstelling op de hoogte gehouden)
Een week later kon ik me nog steeds niet inschrijven op het adres wat mij is doorgegeven met aangepast huisnummer. Maar we hadden toch de sleuteloverdracht, dus daar nogmaals gevraagd. Ze ging erachteraan. Tot mijn verbazing hingen er ook geen gordijnen terwijl die er wel zouden zijn, dus ook daar zou ze achteraan gaan. Zo ook de sleutel dat ik via een ander gebouw achterom bij mijn mini tuintje zou kunnen komen gezien ik geen zin heb om met kliko's door mijn woning te rijden (voor die sleutel moest de zorginstelling wel extra betalen zei ze) Maar ook kon ik nog nergens mijn afval kwijt dus ook dat zou geregeld worden door de zorginstelling. Je begrijpt al, met angststoornis ga je hier al huiverig in.
Diezelfde middag kreeg ik een bericht dat ze ook de verkeerde postcode door hadden gegeven dus dat ik me daardoor al die tijd niet kon inschrijven (dus ook geen internet en tv kon regelen) ja, ik had dit zelf kunnen checken, maar ik ga ervan uit dat een huurovereenkomst kloppend is. Achteraf gezien lichtelijk naïef.
De gordijnen lieten nog even op zich wachten en met de sleutel en afval ging ze aan de slag.
Na enkele dagen kreeg ik bericht dat er een pasje opgestuurd zou worden voor een ondergrondse container en dat ik voor groenafval de week erop een kliko zou krijgen. Ik vraag aan haar waar deze ondergrondse kliko dan zou staan en kreeg als antwoord: 'ergens tegenover'
Het volgende bericht werd verwijderd voor ik het kon lezen. Ik heb het verder laten gaan maar ik moest dus ook weer zelf uit gaan zoeken waar zo'n ding staat want erg behulpzaam was ze niet.
Na een week heb ik gevraagd waar de gordijnen bleven want zonder gordijnen kan je er niet slapen (benedenverdieping met schuren bijna grenzend aan de slaapkamer. Een paar dagen later kreeg ik te horen dat ze gordijnen kwamen hangen. (1,5 week na start huren) Ook de sleutel van achterom kwam toen pas.
Ondertussen was de woonbegeleiding gestart en voor mij is het in het begin erg aftasten maar ik probeerde me open te stellen, ook moesten er natuurlijk nog wat zaakjes geregeld worden.
Na 3 weken zou ik er samen met een vriend gaan slapen, dus ik ga eerst douche en het moment dat hij eronder stapt komt er koud water en de boiler begint een ontiegelijk brommend geluid te maken. Kan, 1e x dat dat ding echt moet werken. Dagen later toen ik de woonbegeleiding zag aangegeven en zij heeft een mail gestuurd naar de zorg instelling. IK moest maar naar een nummer bellen om het met hun verder te regelen.
Tevens was het mij nog niet duidelijk hoe het nou zat met ze zorg in de avond op afroep dus dit vroeg ik bij de woonbegeleiding na en zij zei mij: 'daar doen wij niet aan, wij bieden geen zorg in de avond je mag alleen bellen als bijvoorbeeld je huis in de fik staat of je bijvoorbeeld geen warm water meer hebt'
Maar ze gingen navraag doen en na een paar dagen belde de woonbegeleiding op met eigenlijk nog steeds hetzelfde antwoord.
Dus mijn angststoornis kwam weer enorm om de hoek kijken dit ook meteen aangekaart bij mijn psychologen van het GGZ en zouden we een week later als ik bij hun was oppakken en navraag doen.
Ik heb toen nogmaals geprobeerd er te slapen maar hetzelfde verhaal na 10-15 min geen water meer (half 11 in de avond) dus een bericht gestuurd naar de zorginstelling (want daar mocht ik wel berichten voor sturen toch?) en die boiler was om 3 uur in de nacht nog steeds aan het brommen. Ik had knallende koppijn en werd helemaal gek van het geluid dus ben midden in de nacht gegaan en ook dit heb ik laten weten. In de loop van de ochtend kreeg ik pas antwoord dat IK dan maar naar dat nummer moest bellen. Dat weekend de boel de boel maar gelaten want ik zou die maandag toch mijn psychologen spreken.
Samen hebben we naar de zorginstelling gebeld en er nam niemand op dus hebben we een mail gestuurd. Toen werden we door haar terug gebeld en ging ze helemaal los.
'wat begrijp je er dan niet aan? ik ben toch duidelijk geweest? je weet toch wat wij samen hebben afgesproken?'
dus ik antwoord: 'voor mij was het niet duidelijk vandaar dat ik het na heb gevraagd bij de woonbegeleiding'
'maar die woonbegeleiding weet niks over onze afspraken, ik snap echt niet wat er niet duidelijk is geweest' 'ik vind dit geen prettige manier van samenwerken met jou en heb dit ook nog nooit zo meegemaakt'
Dus ik geef aan dat ik het ook niet prettig vind hoe hun werken en dat ik er nu nog steeds niet kan slapen. Toen kwamen de woorden: 'ja eerst kon je er niet slapen omdat er geen gordijnen hingen, regelen we gordijnen is er weer iets anders waarom je er niet kan slapen' en dit op een hele neerbuigende toon. Zo kwamen er nog meer woorden aan bod. Dit alles heeft mijn psyg ook gehoord.
Die middag had ik weer woonbegeleiding en die begon ook tegen mij: 'als mijn ketel in mijn huis kapot is moet ik dat ook zelf regelen dat dat gemaakt wordt dus dat geldt ook voor jou' Ik heb haar toen uitgelegd dat dat een andere situatie is en dat hun verhuurder zijn dus dat hun dat moeten oplossen. Na wat woorden over en weer hebben we het in het midden gelaten en hebben we samen gebeld naar de loodgieter (die pas een week later is gekomen, waar vervolgens ook een miscommunicatie door hun in zat dus die was er ook niet op afgesproken tijd)
Verder had ik begin van de start van de huur de huurtoeslag aangevraagd, hier zou een afwijzing op komen en die zou ik dan naar de zorginstelling moeten sturen, zodat er speciale huurtoeslag aangevraagd kon worden. ze heeft mij 2x gevraagd deze te sturen en ik he 2x aangegeven dat ik het niet kan vinden dus gaf ze aan dat de woonbegeleiding de volgende keer mee moest kijken, dus ik ingelogd en laten kijken maar ook zij kon het niet vinden.
Dus die dag dat er in de ochtend al heel lelijk door de zorginstelling werd gedaan werd in de middag nog even fijntjes over gedaan. Want de woonbegeleiding moest met haar videobellen en zo kon ze dan mee kijken '(Want ik wou mijn DigiD niet geven!)'
Uiteindelijk was het gevonden maar voor mij was het nog steeds niet duidelijk wat het nu precies was, maar toen begon ze op een niet zo aardige toon: 'Hier ben ik nu al weken op aan het wachten! Hoe lang staat dit er al in? Want ik vraag hier al weken om' Opnieuw heb ik mijn tong enorm afgebeten.
En nu moest ze weer kijken hoe ze dat dan moest regelen want ik wilde mijn DigiD niet geven!!
Dit laatste allemaal is van een week geleden, ik zal vast wel wat dingen vergeten zijn.
Wat wil ik hiermee bereiken? Ten eerste van mij afschrijven maar ook wat ik hier verder mee moet.
Mijn vertrouwen is dusdanig beschadigd dat ik geen gebruik meer ga maken van de 24/7 zorg omdat ik dan altijd die dame in kwestie aan de telefoon zou krijgen.
Voor mij is dit geen beschermd wonen en voldoet deze zorginstelling ook niet aan waar ik de beschikking voor heb gekregen en waarvoor hun betaald krijgen.
In de afgelopen 1,5 maand heb ik er maar 2 nachten kunnen slapen maar ik moet wel gewoon huur betalen? En zou ik een klacht tegen hun kunnen indienen?
Ik ben al naar andere opties aan het kijken om eventueel via een andere zorgaanbieder beschermd te kunnen wonen maar dit zou via de gemeente moeten en die heb ik vandaag gesproken en die hebben een lange wachttijd voor een consult.
Of heb ik gewoon de Wet van Murphey....