Studiestress of (emotioneel) uitgeput?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amyy_

Studiestress of (emotioneel) uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 14:35

Lieve lezers,

Nu ik na een uur eindelijk de tranen heb kunnen drogen, wil ik mijn gedachten graag delen met andere. Misschien is het therapeutisch om te doen, misschien herkennen anderen dit en misschien zijn er wel tips te halen.

September 2020 startte ik met de universitaire deeltijdopleiding filosofie, naast mijn fulltime baan. Daarnaast heb ik een eigen paard, die aandacht wil en ben ik gaan samenwonen met mijn vriend, die ook aandacht wil. Ook volg ik opleiding tot zadelmaker.

Op dit moment wel ik 4 dagen van 10 uur en ben ik per dag 2u aan reistijd kwijt, als de file weet te ontlopen. Op de dagen dat ik niet werk, studeer ik en probeer ik ruimte te maken voor mijn paard, mijn vriend en vrienden/vriendinnen/familie.

Februari 2021 heb ik corona gehad, wat er flink ingehakt heeft. Helaas ben ik nog steeds niet de oude en snel vermoeid, last van concentratieproblemen etc.

Op dit moment voel ik mij zo slecht, dat ik het liefst zou stoppen met de opleiding filosofie, zodat ik weer kan ademen. Ik voel mij een compleet ander persoon momenteel. Vroeger had ik ruimte voor spontaniteit, vrijheid, creativiteit. Op dit moment ben ik zo druk en zit mijn hoofd zo vol, dat hier helemaal geen ruimte meer voor is.

Ik ben prikkelbaar, heel snel overstuur, huilbuien. Ik mis mijn oude ik. De oude ik die tijd had voor leuke dingen, die wist te ontspannen.

Doordat ik er door corona even uitgelegen heb, heb ik twee vakken van de opleiding gemist en daarna heb ik nog twee keer een onvoldoende gehaald. Dus van de 8 vakken die ik heb gevolgd, zijn er 4 vakken die ik opnieuw moet doen. Twee moet ik aankomende week inhalen, maar alleen die gedachte doet mijn hoofd al op hol slaan.

Nu ik dit zo schrijf & teruglees, klinkt het wel heel negatief allemaal, maar goed, dit zijn de gedachten die ik momenteel heb.

Van nature was ik iemand die positief in het leven stond, zin had in het ondernemen en doen van dingen, spontane uitjes plande, mensen veraste, tijd maakte voor mijn paard, liefdevolle dingen deed voor mijn vriend. Dit ontbreekt nu allemaal.

Nu is het ook het einde van het schooljaar en is het misschien ook even tijd voor een break. Geen idee.

Lieve bokkers die zich door mijn dramatische verhaal heen gewerkt hebben, bedankt! Wat denken jullie? Is een de universitaire opleiding te veel op dit moment? Moet ik gewoon even de kiezen op elkaar zetten en doorgaan (side note: ik heb nu jaar 1 van de 6 achter de rug. Uiteindelijk ben ik niet van plan om filosoof te worden. Het is meer iets om een papiertje achter de hand te hebben).

Groetjes,

Een hele dramatische bokker

Goof

Re: Studiestress of (emotioneel) uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:43

Dus je bent in 4 dagen tijd 48 uur (minimaal) kwijt aan werk + reistijd. En de overige 3 dagen studeer je, ga je naar je paard, ben je met je vriend, volg je een opleiding tot zadelmaker en heb je overige sociale contacten.

Hell..... ik word al moe als ik het lees.
Wat denk je zelf van die korte samenvatting?

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:47

Ik volg een deeltijdstudie maar dan Bedrijfskunde deeltijd op HBO niveau. Kan mij heel goed herkenen in jou situatie, vooral het vermoeide en de zware studielast. Mijn situatie is wel heel anders want ik werk parttime maar heb wel in beging juni een peesontsteking in mijn voet gekregen welke inmiddels redelijk goed lijkt te herstellen maar het viel mij wel zwaar. Daarnaast op liefdesgebied ook nog het een en ander wat gewoon moet slijten met de tijd en verwerkt moet worden.

Dan wordt zo'n deeltijdstudie gewoon heel zwaar is mijn ervaring. Ik weet niet hoe jou rooster er uit ziet en heb niet zoveel tegen mij werken als jij maar stel wel hoge eisen aan mezelf.
Als ik jou nu hoor dan denk ik dat het een combinatie is. Alles wat tegen kon vallen is ook gebeurd als ik het zo lees en dat in combinatie met de studiestress...

Wat zegt je school er over? Wij hebben naast de studiebegeleiders en docenten ook coaches en daar heb ik het soms wel mee besproken. Ik heb geen uitstel gekregen of iets maar toch, dan praat je er wel over en zij kunnen eventueel aangeven wanneer je iets moet aangeven. Haar advies was ook gun jezelf regelmatig leuke dingen, dus ook een dagje niks aan school en gewoon even alleen maar doen wat jij leuk vindt.

Hopelijk heb je er iets aan, mocht je vragen hebben mag je ook pb sturen :knuffel:

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:49

Dramatisch? Absoluut niet.
Volgens mij vergeet jij een beetje dat je nog wat jaren hebt in je leven, en dat voor een papiertje achter de hand? Ga eens opzoek naar wat jij wil in het leven, want je klinkt niet gelukkig. Wil je echt nog 5 jaar zo doorkachelen met alle (mentale&fysieke!) gevolgen van dien?
Ga alles afwegen want dat besluit kan niemand maken en kijk naar wat je gelukkig maakt. Vriend, paard, volgens mij is één baan of één studie daarnaast meer dan zat, vind je niet?
Ik denk erg zwart wit hoor; het maakt je niet gelukkig dus stop ermee, vooral als het niet ''de laatste loodjes'' zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:53

Lieve Ts, wat zou jij je beste vriendin adviseren als zij dit aan jou zou laten lezen?

Ik denk dat je namelijk zelf je antwoord al weet. :(:)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:01

Goof schreef:
Dus je bent in 4 dagen tijd 48 uur (minimaal) kwijt aan werk + reistijd. En de overige 3 dagen studeer je, ga je naar je paard, ben je met je vriend, volg je een opleiding tot zadelmaker en heb je overige sociale contacten.

Dit dus. TS, ik zou even heel hard pas op de plaats maken, want hoe leuk sommige dingen ook zijn, je kunt niet alles tegelijk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:10

Dat klinkt als een heel druk programma, niet gek dat je zo moe en prikkelbaar bent. Waarom heb je gekozen voor deze studie? :) Heb je hem nodig voor je werk of doe je het voor jezelf/voor de lol?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:48

Ik stuur je later nog even een pb, herken me wel in je verhaal :) ik kan je denk ik wel tips geven!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:51

Ik had alleen nog maar dit gelezen:
"September 2020 startte ik met de universitaire deeltijdopleiding filosofie, naast mijn fulltime baan. Daarnaast heb ik een eigen paard, die aandacht wil en ben ik gaan samenwonen met mijn vriend, die ook aandacht wil. Ook volg ik opleiding tot zadelmaker."

En toen dacht ik al: Hoe dan!?

Veeeeeeel te veel hooi op je vork, ben ik bang :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:00

_Nancy schreef:
"September 2020 startte ik met de universitaire deeltijdopleiding filosofie, naast mijn fulltime baan. Daarnaast heb ik een eigen paard, die aandacht wil en ben ik gaan samenwonen met mijn vriend, die ook aandacht wil. Ook volg ik opleiding tot zadelmaker."

Precies dit. Ik dacht Huh? Ik dacht altijd dat er maar 24 uur in een dag zaten maar bij jou zijn het zeker meer?
Fulltime baan en daarnaast nog een deeltijdstudie is eigenlijk al teveel. Dat zie ik aan een collega op het werk ook. Die trekt het gewoon niet. En dan ook nog een paard erbij? Oh en dan nog een opleiding? Oh en thuis dan?
Lijkt mij volstrekt onmogelijk voor iemand die geen Superman is of een toverstokje heeft.

Je zal dingen moeten laten vallen en ik vermoed dat de opleiding(en) de eerste zijn die moeten afvallen. Tenzij je het jezelf kan veroorloven om minder te gaan werken?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:39

_Nancy schreef:

Dit dacht ik ook. Werd al moe toen ik het las. Dit is echt veels te veel. Misschien je opleidingen (tijdelijk) stoppen. Of terug naar 1 opleiding en een dag minder werken?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:40

Huppakee, weg met die studie (of iets anders), het zou niet normaal zijn als je dit wel zou trekken. Zorg voor meer tijd voor jezelf voordat je er helemaal uit ligt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:47

Dit is echt te veel, ik voel me al bijna overspannen als ik lees wat jij doet.

Ik volg ook een deeltijdopleiding en ben daarom twee dagen gaan werken. Zo is het prima te combineren met mijn werk en gezin. Ik zie aan studiegenoten dat zij het ook vaak niet halen als ze vier dagen werken.

Zorg dat je balans in je leven krijgt, er is nu geen balans in je belasting en je belastbaarheid en daar ga je op spaak als je er niks aan doet.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:52

Goof schreef:

Dit dus haha lijkt mij ook goed om even van een afstandje te kijken waar je nu zo op leeg loopt. Dat je leegloopt lijkt mij met dit schema niet gek, maar misschien kan je parttime gaan werken, een bijrijder zoeken, etc.? Stoppen met je opleiding Filosofie is een optie maar er zijn wellicht andere oplossingen.
Van een afstandje vind ik het iig niet gek dat je er even doorheen zit, wát een schema! Beetje lief zijn voor jezelf is ook belangrijk!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:05

Bij het lezen van je tekstje denk ik maar 1 ding...
Hoeveel uren heb jij in een dag zitten ??? :wow: :=

Ik sluit me dus aan bij de meerderheid. Dit is gewoon veel te veel. Wat wil je hiermee bereiken ?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:09

Ik sluit me aan bij mn voorgangers. En zou ook snel stappen ondernemen voordat je wel een burn out krijgt oid.
Want ik vrees dat je daar bijna niet onderuit kan met zoveel te doen.
Het hoeft niet allemaal nu gelijk.. denk aan jezelf voordat het te laat is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:13

Ik snap wel dat je dit niet trekt. Normaal is fulltime werken, een partner (of gezin) en een paard al dik hard werken... Laat staan nog een opleiding filosofie en zadelmaker. Ook nog na COVID.

Prioriteiten stellen, anders doet je lichaam dat voor jou.

Ik heb twee bedrijven, twee paarden op eigen terrein, een partner, hond en familie en vrienden willen af en toe ook nog iets van me. Ik vind al dat ik het te druk heb maar kan hiernaar handelen. Het is doable.
Voor jou is dit duidelijk echt veel teveel.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:17

Je kan niet alles tegelijk doen... Ik word al moe van de gedachte alleen :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:21

Is het een idee om eens te kijken met bijvoorbeeld een psychosomatisch therapeut naar je belasting en belastbaarheid?

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:21

Ik vraag me het volgende af na het lezen van je verhaal: Waarom doe je dit allemaal tegelijk? Moet het persee nu? En doe je dit omdat je er zelf gelukkig van (denkt) te worden?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:17

Na het lezen van je op, vraag ik mij af of corona er ook maar iets mee van doen heeft hoe je je nu voelt. Heey lijkt mij persoonlijk er meer op dat je keihard richting een burnout gaat. Ik zou nu keihard aan de rem trekken voordat je lichaam en geest dat volledig gaat doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:59

Oeh meid, wat heb jij een veel te drukke planning. Ik zou echt keuzes gaan maken als ik jou was.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:02

''Op dit moment voel ik mij zo slecht, dat ik het liefst zou stoppen met de opleiding filosofie, zodat ik weer kan ademen. Ik voel mij een compleet ander persoon momenteel. Vroeger had ik ruimte voor spontaniteit, vrijheid, creativiteit. Op dit moment ben ik zo druk en zit mijn hoofd zo vol, dat hier helemaal geen ruimte meer voor is.''

Ik zou echt je gevoel volgen, want ik denk dat niemand zo'n ontzettend drukke planning zal trekken op de lange termijn. Als jouw gevoel zegt stoppen met de opleiding, dan denk ik dat dat oprecht meer rust zal geven.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:34

quickie schreef:
Na het lezen van je op, vraag ik mij af of corona er ook maar iets mee van doen heeft hoe je je nu voelt. Heey lijkt mij persoonlijk er meer op dat je keihard richting een burnout gaat. Ik zou nu keihard aan de rem trekken voordat je lichaam en geest dat volledig gaat doen.

Precies dit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:07

Die studie filosofie loopt niet weg.

Mijn buuf zit in een vergelijkbare situatie: 40 uur werk, reistijd, hbo opleiding en een paard.
Het is een lieve meid, maar ze loopt op haar tandvlees.

Kies voor jezelf, op een burn-out zit je niet te wachten.