Welke irrationele angsten heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje_

Berichten: 2533
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:57

Herkenbare dingen…
- doodsbang om te vliegen (ben wel al ver geweest, antillen bijvoorbeeld) maar na mh17 is mijn angst flink vergroot.
- overgeven vind ik ook eng, heb me een keer flink verslikt met ademnood tot gevolg. Sindsdien raak ik lichtelijk in paniek als ik moet spugen.

Eigenlijk alle situaties waarbij ik de controle uit handen moet geven. Denk aan bij (de meeste) mensen in de auto, vliegen.

- het idee van alleen al een operatie. Doodeng vind ik dat. Bang om niet meer wakker te worden. Bang dat ik nog wat voel of alles meekrijg. Ook stukje controle denk ik. Al heb ik nog nooit een operatie gehad.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:40

Ik heb als kind zware nachtmerries gehad van the mummy.

Sindien kan ik het niet verdragen als iemand anders een verband bij mij aandoet, enorme angst dat snachts dat verband gaat groeien en mij helemaal bedekken en dat ik een mummie wordt.
Ik heb een ehbo cursus gedaan, en als er nu iets van verband rond mij moet doe ik het zelf. Want verband dat ik zelf heb aangebracht gaat snachts niet groeien.

Compleet irreëel, maar enorm storend.

Kookaburra

Berichten: 5436
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:54

Ceffyl schreef:
Hilarisch al die irreëele angsten :D

Ik heb op het station een lichte angst dat één of andere malloot me voor de trein duwt. Ik sta dus altijd best een eindje van de rand af en houd de andere wachtenden toch stiekem een beetje in de gaten.

Ja, sowieso dit! Ooit op de middelbare school een boek gelezen waarin inderdaad iemand door een ander voor de trein werd geduwd. Sindsdien dus altijd in de gaten gehouden wie dichtbij mij staat op een perron.

Als ik moe ben en simpel mijn hoofd stoot, dan ben ik lichtjes angstig om te gaan slapen. Wat als er een bloeding is en ik wordt niet wakker?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:41

Ik vind achterop bij iemand ook erg eng.

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:48

Dat mijn kinderen worden ontvoerd. Dus ik doe als ik naar bed ga alle ramen dicht. Hoe warm het ook is...

Storm

Berichten: 20876
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:48

Een tijd geleden was er ook zo'n soort topic en schreef iemand dat diegene bang was dat ze tijdens het okselscheren en het mesje van de ene oksel naar de andere bewoog, haar tepel eraf zou scheren.

Nu heb ik dat dus ook ^)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:46

Ik kan echt niet over roosters lopen. Ook van die open putdeksels loop ik mooi langs. Ben niet eens bang om er doorheen te vallen ofzo maar het geeft zo'n onveilig gevoel.

Een trap gemaakt van van die roosters is helemaal de hel. Terwijl die dingen altijd super stevig zijn en ik ook makkelijk over minder stevige dingen heen loop.

Cinnepin

Berichten: 8971
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:05

Vlieg angst. Ik heb geregeld gevlogen, en ook naar de andere kant van de wereld, maar mij krijg je niet meer in zo'n ding.

Spinnen, die beestjes doen niks

Dat als ik weg ben of slaap mag er niks op de kook plaat liggen, bang dat het vlam vat.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:12

Avelienvd schreef:
Nielojram schreef:
Dat ik met mijn auto te water kom..

Kijk eens naar een cursus auto te water. Helpt je ongetwijfeld


Ik haak hier even in want mijn irrationele angst is het zelfde als Nielojram met als toevoeging de kop in de krant: Vrouw verdrinkt tijdens cursus auto te water -O-

marley93

Berichten: 6049
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:37

Ik ben trouwens ook als de dood voor die enorme meervallen. Ik zou never nooit in zo'n modderige rivier gaan zwemmen vanwege het bestaan van die beesten. %)

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:52

Cinnepin schreef:
Dat als ik weg ben of slaap mag er niks op de kook plaat liggen, bang dat het vlam vat.


Dat checken we hier beide. Ooit een keer thuis gekomen nml dat we ws de gaskookplaat niet goed dichtgedraaid hadden en de katten een plastic bakje erop geschoven hadden met groente afval. Was heerlijk aan het smeulen. Huis rook nog weken naar rrok

Kairos
Berichten: 2736
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 12:44

moonfish13 schreef:
Ben je stressgevoelig Kairos?
Ik ben er een die in nood juist kneiterhelder handelt en volgens mijn hart-long fysio is dat omdat ik veel stress ervaar in mijn leven.
Daardoor ben ik gewend aan de stress in een noodsituatie en handel ik dus, waar anderen bevriezen.
Ik was bij een ongeval met een auto met twee jongeren in die auto, waarbij 9 man toekeek, de enige die nog iets deed.
Terwijl een meisje van 17 in shock gillend en huilend met bloed uit haar oor rondliep.
Niemand ging er heen, de ouders kwamen later ook en waren zo in shock dat ze niks deden dan huilen en nog eens huilen.
Moeders was verpleegkundige zei ze later, maar kon niet handelen.
Pas toen ik met 112 aan de lijn specifieke vragen moest beantwoorden ging bij haar moeder de knop om en nam ze de telefoon over.
Maar tot die tijd kon ze het echt even niet. :(:)
Ik zelf reageer dus later pas, ik doe op het moment zelf mijn ding en stort later in als iets heel heftig was.
Laatst een vreselijke rotervaring opgedaan en volgende ochtend vroeg de huisarts hoe het ging, zei ik nog “goed hoor!”
Een dag later was ik een compleet wrak met ptss symptomen en de paniek door mijn hele lijf.
Een menselijk brein kan raar reageren.

Ja ik ben best wel gevoelig voor stress enzo inderdaad, het menselijk brein blijft een gek iets. Ik ben ook normaal wel degene die ideeën oppert als iedereen vastloopt, dus ik hoop gewoon dat ik handel als er wat gebeurd. Mijn moeder zei ook altijd van bij mijn vorige werkgever was ik degene zonder bhv die hielp, terwijl alle bhv’ers toekeken

Britta31

Berichten: 13185
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:11

Inderdaad een rooster trap :brr:

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:27

Britta31 schreef:
Inderdaad een rooster trap :brr:




Hahaha, mijn hoofd staat nog op Engels, en ik las het dus als hanen val :') :+


Rooster trap, ik vind ze zelf niet echt eng, wél met hond maar die heeft zich daar dan ook ooit heel lelijk op bezeerd.

Ik heb wel een angst voor hoogtes wanneer ik op of in door mensen gemaakte structuren ben.
Dus zo'n zelfde trap die erg hoog gaat, wordt wel een probleem. Vliegen ook. Een hoge galerijflat, brrrr.

Maar ik kan dan wel weer vrijwel zonder angst in de bergen lopen. Ook bij afgronden enzo.

Het menselijk brein is raar. Interessant, en raar.

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:28

marley93 schreef:
Ik ben trouwens ook als de dood voor die enorme meervallen. Ik zou never nooit in zo'n modderige rivier gaan zwemmen vanwege het bestaan van die beesten. %)


Ja dit, maar dat heb ik met alle vissen :P Enige keer dat ik een meertje in ga is op de rug van een paard zodat er geen vis in de buurt komt :P

En ik ben doodsbang voor reigers. Ooit als klein meisje is er één de woonkamer in gevlogen (wij hadden een vijver met karpers) en sindsdien teisterde reigers samen met een mini t-rex mijn nachtmerries .. :')

Matheno

Berichten: 7960
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:29

Als ik sta te tanken klem ik mijn sleutels altijd stevig vast. Ben altijd bang dat ik ze in de put laat vallen.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:31

Ik ben bang voor kermisattracties. Daar krijg je mij dus echt niet in. In een pretpark ga ik overigens overal in :')

Nielojram

Berichten: 7862
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:15

Matheno schreef:
Als ik sta te tanken klem ik mijn sleutels altijd stevig vast. Ben altijd bang dat ik ze in de put laat vallen.


Oh zo herkenbaar.
Als ik mijn vuilniszak in de metro gooi, zelfde hand waar ik normaal mijn sleutels in heb, denk ik altijd, 'niet mijn sleutels erin gooien'...
Loop dan altijd met mijn sleutels in mijn andere hand, maar dat voelt zo onnatuurlijk..
Heerlijk, conditionering :D

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:22

Dat als er iets overvliegt, een drone, vliegtuig, ballon of bijvoorbeeld met harde wind plastic zakken, dat ze op mij vallen. Of dat er iets uit een vliegtuig valt.
Ik durf dingen ook niet op te pakken waarvan ik weet dat ze net in de lucht geweest zijn, zoals een drone.
De hoge vliegtuigen ben ik wel redelijk aan gewend (anders heb ik echt geen leven), maar als er 1 laag overkomt, dan wil ik heel gauw ergens gaan staan met een dak boven mijn hoofd. Zo ben ik al eens in paniek uit een weiland gerend om onderdak te vinden. :')

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:27

Toen ik like 10 was las ik met mijn stomme hoofd De Chirurg van Tess Gerritsen, een misdaadthriller. Daarin kroop de dader door een klein raampje naar binnen. Ik kan sindsdien echt helemaal niets open laten, ook al past mijn kat er nog niet eens doorheen :') Ook alle deuren moeten zorgvuldig op slot. Anders kan ik écht niet slapen. Ben het ook wel eens vergeten, maar dat was niet fijn wakker worden de volgende dag... Gelijk paniek. Waarom? Ik was toch gewoon alleen wakker geworden?

Ik ben ook héél bang voor brand door apparatuur, like, ik gebruik nooit twee zwaardere dingen tegelijk. Of de wasmachine draait, maar dan kan ik niet stofzuigen. Als de wasmachine draait kan ik ook geen koffie zetten, dus dan pauzeer ik het programma of wacht ik het gewoon af. Geen idee waarom. Als ik mijn stoomreiniger gebruik ben ik ook altijd bang dat het 'te veel' is. :+ Dus ik ben altijd mega snel klaar met dweilen, dan werk ik echt met een tempo alsof ik nog 10 huizen moet dweilen.

Daarbij ben ik ook een schijterd met mijn katten. Ben ik een dagje weg dan gaan de alarmbellen al rinkelen. Heb ik de deur wel goed op slot gedaan? Misschien iets vergeten wat schadelijk voor ze kan zijn? Gas in het huis? Weet ik het, ik kan echt de meest niche situaties bedenken. -O-

Zo zijn er nog wel meer dingen denk ik, die nog wat vreemder zijn haha

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:56

Dat ik vermoord word oid en dat ze moeten lachen om mijn eetgewoonten als ze dan m'n maag opensnijden bij de sectie :')

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:12

dakplaat schreef:
Dat ik vermoord word oid en dat ze moeten lachen om mijn eetgewoonten als ze dan m'n maag opensnijden bij de sectie :')


Hahaha in die categorie zit mijn angst dat ik ooit een keer aangereden wordt terwijl ik niet netjes alles geschoren heb en dat de dokters mij dan vies vinden. (Overigens heb ik al een keer een spoedoperatie ondergaan en toen was het ook niet glad, daar heeft niemand een probleem van gemaakt, dus het is echt irreëel)

Verder was ik als kind heel bang dat er een zeehond aan m'n kont zou likken als ik in het donker naar de wc ging. :')

xPabloBokt

Berichten: 9508
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:33

In een golfslagbad durf ik niet te dicht bij die roosters in het diepe stuk te gaan hangen omdat ik bang ben dat ik erin gezogen wordt. :+

Kookaburra

Berichten: 5436
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:29

Ik was gister mijn bed aan het opmaken en moest aan dit topic denken. Ik ben namelijk bang dat ik mijn vingers breek als ik het hoeslaken/molton om de hoekjes van het matras pruts.

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:29

Negerzoen schreef:
Je kent het wel; soms ben je bang dat er iets gebeurt dat helemaal niet op logische redeneringen is gebaseerd. Je weet dat je angst overdreven is, en vaak vooral lachwekkend, maar toch houdt het je onbewust bezig :):)

Zo ben ik zelf bang dat de magnetron in mijn gezicht ontploft als ik door het ruitje gluur.
Dat als ik de deur van een lift open houd door met één been in de lift te staan en met de ander nog op de verdieping, de lift ineens naar beneden stort.
Dat als ik 's nachts een slok water drink uit de bidon naast mijn bed (zonder dop), daar een spin in zit.
Dat als ik over een putdeksel stap, ik daar mijn sleutels in laat vallen.

Welke irrationele angsten heb jij :D


Dat is mij een aantal jaar terug overkomen met mijn auto sleutels :=