Welke irrationele angsten heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:35

Ik ben bang voor/op bruggen. :)

Schijnt wel echt een ding te zijn. :=

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:39

Dat de aarde uit het heelal valt en de mensheid dus zo vergaat. Het begon met hele erge vliegangst en nu is het dus doorgetrokken naar dit. Op slechte dagen voel ik de 'turbulentie' bijna...

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:48

Angst is een groot woord maar wel vervelend. :\
Een tijd terug heeft er 2x benzinedamp in ons huis gestaan, wat omhoog was gekomen via de ontluchting van de ketel.
Daar ben ik flink ziek van geweest en had enorm fout kunnen gaan als ik niet nog wakker was.
Sindsdien heb ik echt een aversie tegen mijn slaapkamer om te gaan slapen.
Alles is hermetisch dicht nu maar ik krijg het nog niet voor elkaar om mijn bed in te stappen.
Ik suf eerst wat op de bank tot ik echt moe ben en ga dan met zware tegenzin naar bed..
Lijkt heel simpel, maar weg is je veilige haven.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:52

Ik droom heel vaak dat ik in de laatste seconde van een auto-ongeluk zit. Het moment dat je achterop klapt. En dan schrik ik wakker. Keer op keer.

Nooit zo'n ongeluk gehad en ik houd altijd voldoende afstand maar in mijn droom/angst laat ik altijd het stuur los (handen naar voren om het tegen te houden ofzo) en lukt remmen niet meer. Zo stom.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:09

Dat ik met mijn auto te water kom..

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:25

Nielojram schreef:
Dat ik met mijn auto te water kom..

Kijk eens naar een cursus auto te water. Helpt je ongetwijfeld

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:28

Ik zal nooit op een putdeksel stappen.Ben altijd bang dat de deksel omkiept.

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:34

Mijn meest hilarische en compleet irrieele angst : duikboten

Ik kan niet bij water lopen zonder de gedachte ‘ daar kan zomaar een russische duikboot zitten’ :D gelukkig kan ik er om lachen :') maar het blijft lastig om naast kanalen ed op boten te stappen

_Denise_

Berichten: 5611
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:38

Absoluut: Paddenstoelen en berenklauwen. Ik lach erom hoe stom het is, maar het is helaas echt fobisch.

Verder:
Overgeven
Vliegangst
Op moeten kijken tegen grote, hoge constructies (soort van tegenovergestelde van hoogtevrees - want dat heb ik dan weer niet)
Gelukkig aardig leren leven met hypochondrie

Flowery

Berichten: 2446
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:50

Ledenmaten die buiten bed hangen als ik ga slapen, ben toch bang dat iets dan mijn arm of been grijpt :') Slaat nergens op en dat weet ik rationeel wel, maar toch blijft het een ding _O-

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:29

Haha, dat met die ledematen buiten het bed heeft iedereen denk ik wel een beetje :D

Ik ben op de roltrap altijd bang dat mijn schoen(veter) oid vast komt te zitten in de roltrap en dat ik er soorvan wordt "in gezogen " :')

Ik ben ook heel vaak bang dat als ik bijv op werk/in het openbaar ben dat mijn broek aan de achterkant open scheurt en dat ik dan niks Heb om me te bedekken.

Verder ben ik bij aquaria etc. bang dat ineens het glas breekt en dat al het water en de vissen/haaien enzo eruit vallen naar mij toe :')

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:30

Dat de ect begint voordat ik in slaap ben

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:37

Als iemand anders mijn eten/drinken bereid dat ze er drugs in doen. Al moet ik zeggen dat ik dit alleen heb als ik veel stress heb. Dan controleer ik alles qua eten en drinken 100 keer zelfs als mijn vriend het bijv gemaakt heeft :+

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:40

Weerwolven. Als kind een enge cartoon ofzo erover gezien, en met alle ratio van de wereld maak je mij echt niet blij met een mooie volle maan. :')

Ook kan sinds mijn laatste ziekenhuisopname niet goed meer met naalden. Dat ging altijd prima, maar afgelopen najaar hebben ze zo vaak moeten prikken dat ik nu echt lichte paniek krijg wanneer er een naald mijn arm in moet.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:40

Ik durf niet in spiegels te kijken als het donker in de kamer is. Ben dan altijd bang dat ik iets “extra’s” in de spiegel ga zien :')

xSCWx
Berichten: 7068
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:41

Wat sommigen hier beschrijven: bang zijn dat ze van een gebouw willen springen, een ruk aan het stuur willen geven heeft een naam: call of the void (roep van de leegte). Er zijn meerdere studies aan gewijd, ik kopieer even een stukje van een site met uitleg (https://allthatsinteresting.com/call-of-the-void)
Citaat:
The analogy Jennifer Hames gives in relation to the call of the void, or the high place phenomenon is that of a person walking near the edge of a roof.
Suddenly the person has a reflex to jump back, even though they weren’t in danger of falling. The mind quickly rationalizes the situation. “Why did I back away? I can’t possibly fall. There’s a railing there, so, therefore—I wanted to jump,” quotes the study as the conclusion people come to. Basically, since I lurched away, I must have wanted to jump, but I really don’t want to jump because I want to live.


Ikzelf ben fobisch van naalden, leuk joh heb laatst nog een paniek aanval gehad bij het bloed prikken omdat mijn man niet mee de kamer in mocht (ivm Corona) -O- ik vind mezelf ook zo belachelijk, het is niet eens om de pijn maar om het idee dat er een naald mijn arm in gaat. Heel onnatuurlijk ofzo.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:51

Flowery schreef:
Ledenmaten die buiten bed hangen als ik ga slapen, ben toch bang dat iets dan mijn arm of been grijpt :') Slaat nergens op en dat weet ik rationeel wel, maar toch blijft het een ding _O-



Als ik een been uit mijn bed laat hangen heb ik grote angst dat één van mijn katten in mijn teen bijt := best realistisch dus.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:00

Dat ineens de zwaartekracht wegvalt en ik de lucht inschiet :+ . Het ergste heb ik dat gevoel als ik s'avonds plat lig, kijkend naar de sterren :z


Oh en uiteraard bijna al de rest dat er hier wordt opgesomd :')

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:11

Hilarisch al die irreëele angsten :D

Ik heb op het station een lichte angst dat één of andere malloot me voor de trein duwt. Ik sta dus altijd best een eindje van de rand af en houd de andere wachtenden toch stiekem een beetje in de gaten.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:42

Ceffyl schreef:
Hilarisch al die irreëele angsten :D

Ik heb op het station een lichte angst dat één of andere malloot me voor de trein duwt. Ik sta dus altijd best een eindje van de rand af en houd de andere wachtenden toch stiekem een beetje in de gaten.

Dat heb ik ook!

Ik ben bang dat als er iets heftigs gebeurd, dat ik niet juist handel en er daardoor mensen overlijden. Zeg maar bang voor een freeze reactie als je eigenlijk moet gaan helpen bij bv een ongeluk

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16257
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:49

Ik ben bang voor motten en vlinders. Maar dan ook echt panikerend bang. Als ik samen met een mot in een kamer ben en hij vliegt tegen mij aan val ik flauw van angst :+

Echt belachelijk en ik hoop er ooit vanaf te komen. _O-

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:50

Ik ben in het donker ook altijd bang dat er iemand van een afstand mij in de gaten houdt door de ramen heen

Dit is extreem verergerd na een stalker serie op Netflix te kijken

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:52

Ben je stressgevoelig Kairos?
Ik ben er een die in nood juist kneiterhelder handelt en volgens mijn hart-long fysio is dat omdat ik veel stress ervaar in mijn leven.
Daardoor ben ik gewend aan de stress in een noodsituatie en handel ik dus, waar anderen bevriezen.
Ik was bij een ongeval met een auto met twee jongeren in die auto, waarbij 9 man toekeek, de enige die nog iets deed.
Terwijl een meisje van 17 in shock gillend en huilend met bloed uit haar oor rondliep.
Niemand ging er heen, de ouders kwamen later ook en waren zo in shock dat ze niks deden dan huilen en nog eens huilen.
Moeders was verpleegkundige zei ze later, maar kon niet handelen.
Pas toen ik met 112 aan de lijn specifieke vragen moest beantwoorden ging bij haar moeder de knop om en nam ze de telefoon over.
Maar tot die tijd kon ze het echt even niet. :(:)
Ik zelf reageer dus later pas, ik doe op het moment zelf mijn ding en stort later in als iets heel heftig was.
Laatst een vreselijke rotervaring opgedaan en volgende ochtend vroeg de huisarts hoe het ging, zei ik nog “goed hoor!”
Een dag later was ik een compleet wrak met ptss symptomen en de paniek door mijn hele lijf.
Een menselijk brein kan raar reageren.

Femke_Tweety

Berichten: 12015
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:13

Parkeergarages. Brrrr.
Ik ben niet panisch, kan mezelf in bedwang houden en er ook echt inrijden.

Maar ik vind ze vreselijk.
Bang dat die dingen instorten en ik er tussen kom te zitten.

Als het een bovengrondse is, probeer ik ook áltijd om bovenop te parkeren.
Is minder eng...

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:43

Om te beginnen: rijden. Ik vind paardrijden gigantisch leuk, maar ook heel eng. Zeker als het paard niet precies doet wat ik wil. Ik vind een drafje al gauw te hard, en voor een galop moet ik me echt vermannen. En dan hebben we het over die volleerde manegebeesten hè, waarbij een rijprobleem dus altijd boven het zadel zit en niet eronder! En nee, het zijn ook niet paarden op zich. Ik ben bijvoorbeeld niet panisch bang dat een paard me op stal gaat trappen of bijten, terwijl sommige exemplaren daar best toe in staat zijn.

Iets dergelijks heb ik bij achtbanen. Ik zou echt voor geen miljard in de Python gaan... Misschien ga ik als ze dreigen een dierbare van me om te leggen wanneer ik het niet doe.

En ja, in het donker ben ik ook geen held. Buiten gaat nog wel, daar wen je aan. Thuis is gek genoeg een ander verhaal. Als ik 's nachts naar de wc moet, heb ik altijd vaag het idee dat er een spook op zit. :+ (Geen idee waarom je zou moeten als je al dood bent, maar dat terzijde.) Toch altijd weer een kleine opluchting als er niets is.

En sociale angsten, laten we die ook niet vergeten. Ik ben nogal een Einzelgänger, maar behoefte aan mensen heb ik heus wel. Alleen ben ik altijd bang dat ik door mijn onhandigheid voor l*l sta. Zodoende riskeer ik nog meer isolatie. Pas vrij recent ben ik erachter gekomen dat ik misschien wel sociaal onhandig ben, maar dat het idee per ongeluk uit de toon te vallen vrij universeel is. Dat is al een hele geruststelling. :)