Welke irrationele angsten heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:08

Toen ik klein was hebben mijn ouders mij een keer meegenomen naar aviodroom, een soort museum over vliegtuigen waarbij je ook in zo'n grote boeing kon kijken. Dat ding kon natuurlijk helemaal niet meer vliegen waarschijnlijk, maar ik vond het dood en doodeng. Want wat als ie ineens wegvloog en wij dan op vakantie moesten zonder bagage mee :')

En ik heb een soort raar bijgeloof dat je met je woorden of gedachtes ongeluk kan aantrekken. En dan bijvoorbeeld "Ik ben echt blij dat ik nog nooit wat gebroken heb" (als je dat zegt of denkt dan gaat het juist gebeuren) of "Ik vind het wel spannend hoor met het vliegtuig gaan, maar goed de kans op ongeluk is toch heel klein" (dan gaan wij juist bij een ongeluk betrokken raken) en in het algemeen als mensen zeggen "maar dat gaat toch nooit gebeuren" of "die kans is toch heel klein" :+ Ik moet het ook altijd afkloppen, en dan specifiek 3x 7 keer tikken om die gedachtes of woorden weer te neutraliseren om te zorgen dat het niet gebeurd, dan is het weer "veilig" :o En ik weet echt dat het compleet irrationeel is, maar goed ik doe het altijd voor de zekerheid, anders blijf ik erover malen.

musiqolog
Berichten: 3367
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:23

Felicxa schreef:
En ik heb een soort raar bijgeloof dat je met je woorden of gedachtes ongeluk kan aantrekken. En dan bijvoorbeeld "Ik ben echt blij dat ik nog nooit wat gebroken heb" (als je dat zegt of denkt dan gaat het juist gebeuren) of "Ik vind het wel spannend hoor met het vliegtuig gaan, maar goed de kans op ongeluk is toch heel klein" (dan gaan wij juist bij een ongeluk betrokken raken) en in het algemeen als mensen zeggen "maar dat gaat toch nooit gebeuren" of "die kans is toch heel klein" :+ Ik moet het ook altijd afkloppen, en dan specifiek 3x 7 keer tikken om die gedachtes of woorden weer te neutraliseren om te zorgen dat het niet gebeurd, dan is het weer "veilig" :o En ik weet echt dat het compleet irrationeel is, maar goed ik doe het altijd voor de zekerheid, anders blijf ik erover malen.

Dat is inderdaad bijgeloof, maar geen raar soort bijgeloof. Het idee dat je door op te merken dat alles goed gaat ongeluk afroept bestaat in alle culturen. Of dat je jezelf of een ander geen geluk mag wensen. In het Duits zeggen sommige mensen daarom expres "Hals- und Beinbruch" om juist dat onheil af te weren en alles goed te laten verlopen. Dus als je dat ooit in Oostenrijk van een skileraar te horen krijgt: hij wil niet dat je je nek en benen breekt. :)

Ik vind mezelf niet bijgelovig, maar ik handel er zeker niet altijd naar. Ladder op straat? Ik loop er omheen. Iets heel belangrijks op vrijdag de 13e? Zou ik nooit doen. Niet eens omdat ik bang ben dat dat ongeluk brengt. Gewoon, een cultureel iets, folklore die ik in ere wil houden. Ik trouw niet in spijkerbroek en T-shirt - ik trouw niet op vrijdag de 13e. Zoiets.

Amado7

Berichten: 10740
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:38

Dat noem ik toch wel bijgeloof hoor :D


Hier ook wel eens gedachte dat je tegen een boom aan zou rijden oid. Niet dat ik dat ooit zou willen of doen _O-

Verder niet echt irrelationele angsten.

Kookaburra

Berichten: 5436
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:43

Ik klop wel altijd af. Als er geen hout in de buurt is, dan maar op plastic of metaal.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:21

sinds ik in de mestput gevallen ben ben ik bang voor de roosters boven mestputten, terwijl het niet op die op zo'n plek gebeurd is maar bij een gat bij de mesthoop waar ik niks van wist en die niet afgedekt was.

dat wat sommige zeggen over de trein op het perron ken ik ook wel, en ik heb ook wel dat ik in de auto soms voor me zie hoe we een ongeluk krijgen wat nooit gebeurd

oh en vreemden aanspreken vind ik nog steeds eng, geen idee waarom want ze doen me nooit wat maar daar heb ik dus echt een hekel aan. Maar als er nieuwe klanten bij mij in de winkel komen heb ik daar dan weer niet echt last van.

musiqolog
Berichten: 3367
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:22

Amado7 schreef:
Dat noem ik toch wel bijgeloof hoor :D

Dat mag. Maar ik geloof dus niets bij. Ik geloof in de verste verte niet dat het anders met me afloopt als ik toch onder die ladder doorloop. Waarom ik het dan wél doe, vind ik verdomd moeilijk uit te leggen...

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:36

Ik ben nog steeds bang voor die roosters in de wedstrijd-zwembaden. Ik zwem er liever niet overheen en blijf altijd echt in mijn baan :Y)

Nielojram

Berichten: 7862
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:00

Kookaburra schreef:
Ik was gister mijn bed aan het opmaken en moest aan dit topic denken. Ik ben namelijk bang dat ik mijn vingers breek als ik het hoeslaken/molton om de hoekjes van het matras pruts.


Ik ken mensen die hun handen zijn verloren met die actie..

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:59

Wow! Hoe dan?!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:08

Googlen op roltrap ongelukken helpt niet...

Ik heb ooit eens als kind een reconstructie gezien van een kind dat vast kwam te zitten, die staat nog op mijn netvlies gebrand...

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:21

Oh ik weet nog eentje... Dat de lift naar beneden gaat vallen -O- .

Danielleeee_
Berichten: 3186
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:23

Wat een grappig topic! Stiekem wel fijn dat er veel meer mensen met zulke angsten zijn.

Nou, de eerste is dat ik op het balkon van mijn vriend struikel, omhoog val/spring over het hek en dan naar beneden duik :') Hoe dom het ook klinkt, ik vind het nog steeds spannend om op het hek te leunen.

Als ik over een bruggetje loop of over iets anders met water eronder, dat ineens al mijn waardevolle spullen uit mijn (dichtgeritste) jaszakken of tas vallen.

Zelfde met de trein, dat iets waardevols ineens uit mijn jas/tas springt en tussen de trein en perron op het spoor valt. Ik wéét dat het niet gebeurt, maar toch ben ik er altijd bang voor.

Dat als ik over een putdeksel of andere roosters loop, dat die naar beneden stort en dat ik dus in dat gat val. Ik loop daar dus ook nooit overheen, ondanks dat ze gewoon sterk genoeg zijn dat mensen erover kunnen lopen.
Hier in de stad zit zo'n rooster op de stoep langs een gebouw, maar ik durf daar echt niet op te staan.

Gelukkig heb ik verder niet echt angsten. De angsten die ik heb zijn vooral met hoogtes en water. Twee dingen die me nooit blij maken :+

xrobbiee

Berichten: 301
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 01:14

Ik ben altijd bang dat als ik de wasmachine of vaatwasser aan zet dat mijn telefoon daar in zit, dus voor ik die aan zet moet ik echt 4 keer checken dat die echt in mijn broekzak zit/op tafel ligt oid. Geen idee waarom maar ik heb dan altijd echt dikke stress.

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 01:26

xrobbiee schreef:
Ik ben altijd bang dat als ik de wasmachine of vaatwasser aan zet dat mijn telefoon daar in zit, dus voor ik die aan zet moet ik echt 4 keer checken dat die echt in mijn broekzak zit/op tafel ligt oid. Geen idee waarom maar ik heb dan altijd echt dikke stress.


Ow dat heb ik met de katten, ik ga altijd eerst even katten tellen voor ik de (af)wasmachine of droger aan zet

marley93

Berichten: 6049
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:08

Niobe schreef:
xrobbiee schreef:
Ik ben altijd bang dat als ik de wasmachine of vaatwasser aan zet dat mijn telefoon daar in zit, dus voor ik die aan zet moet ik echt 4 keer checken dat die echt in mijn broekzak zit/op tafel ligt oid. Geen idee waarom maar ik heb dan altijd echt dikke stress.


Ow dat heb ik met de katten, ik ga altijd eerst even katten tellen voor ik de (af)wasmachine of droger aan zet


Goed blijven doen hoor, laatst hadden ze bij mijn moeder op de praktijk weer een kitten die was meegewassen. Zo verschrikkelijk naar. %)

Suliko

Berichten: 4356
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:53

Door een stom verhaal van een vriendinnetje op de basisschool heb ik tot mijn 15e onder het bed gekeken voor ik ging slapen. Bang dat er iemand onder ligt. Uiteindelijk afgeleerd toen ik een aantal jaar een bed van pallets had. Maar ik slaap nog steeds het liefst op een bed waar geen mens onder past. _O-

Als ik alleen thuis ben (woon samen met mijn vriend, hij is groot en sterk :Y) )heb ik soms nog wel eens de neiging om alle kamers te willen checken voor ik ga slapen. Al gebeurt dat meestal als ik te laat naar bed ga, gestresst ben of een spannende film heb gekeken.

Dat iemand me voor de trein duwt op het perron.

Af en toe de gedachte dat iemand me aan mijn haar mijn fiets aftrekt (heb lang haar).

Gaspitjes die je zelf moet aansteken, vooral zonder aansteker met een lange hals, dat er een steekvlam uitkomt. Al heb ik dat een keer echt mee gemaakt, maar daarvoor was die angst er ook al.

Dat iemand een stok tussen mijn fietswiel steekt (ook een keer zien gebeuren als kind).

Hier in Utrecht heb je van die heerlijke trappen van roosters of met ruimtes tussen de trede boven kanalen. Ik twijfel dan nog altijd of ik mijn belangrijke spullen beter kan vastklemmen in mijn hand of ze in mijn zakken doe. Bij beide de angst dat sleutels, portomonnee, mobiel, ov-chipkaart toch vallen.

Dat er toch een trein aankomt op volle vaart bij een spoorwegovergang.

deksel

Berichten: 3812
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:42

Ik heb zo ontzettend veel angsten. Angsten voelt niet helemaal als het juiste woord. Het is niet dat ik mijzelf er door laat tegen houden, maar wel dat het door m'n hoofd heen spookt.

Vroeger als kind was ik bang dat als ik op de wc zat en een ander spoelde ergens anders door, dat bij mij omhoog kwam. Of dat er een slang uit de wc pot kwam.
Ook vind ik het nog steeds vervelend om onder/over een brug te rijden. Tunnels haat ik ook. Ik krijg dan zo'n naar gevoel.
De angst voor de roltrap heb ik ook. Ooit was daar zo'n ongeluk mee gebeurd, dat die naar beneden stortte met superveel mensen er op. Nou, sinds die dag spookt dat altijd door m'n hoofd als ik op een roltrap sta.
Ook ben ik bang voor overvliegende poepende vogels. Ik probeer dan altijd m'n hoofd af te dekken want ik wil niet bepoept worden.
Heel veel angsten in dit topic komen me bekend voor. Gelukkig laat ik het m'n leven niet beheersen want dan zou ik niets meer kunnen :').

meisje_

Berichten: 2533
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:34

Oh nog een, dat ik in een lift kom vast te zitten en ze me vergeten en of de zuurstof opraakt :+

Kookaburra

Berichten: 5436
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:38

meisje_ schreef:
Oh nog een, dat ik in een lift kom vast te zitten en ze me vergeten en of de zuurstof opraakt :+

1 kleine troost. De zuurstof kan in ieder geval niet opraken ;)
Tsja. De rest van je verhaal... :P

Zebrastreep

Berichten: 9845
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:47

Dit topic spreekt mij teveel aan :')

Ik heb al veel last van angsten en de meesten daarvan zijn dus echt niet terrecht.

Zo ben ik bang voor ziektes met lichamelijke klachten tot gevolg. Corona is echt een ramp voor mij wat dat betreft ook al heb ik (afkloppen) het nog niet gehad zo ver ik weet.

Prikangst! Een corona vaccinatie was ook geen pretje en met name de tijd erna.

Op hoogte bang dat ik naar beneden spring ik ben blij te lezen dat dat dus niet gek is en meer mensen dat hebben ik dacht dat het gewoon idioot was.

Als ik hard een berg naar beneden ga op de fiets heb ik de neiging om mijn stuur los te laten en soms doe ik dat ook nog wel eens :')

Angst voor de dood... Soms al bij een klein dingetje.

Ik ben hier voor wel behandeld maar een deel zal ook bij mij horen of ik dat leuk vindt of niet en dat heb ik maar geaccepteerd is niet anders.

c_alsemgeest

Berichten: 20732
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:30

Niobe schreef:
xrobbiee schreef:
Ik ben altijd bang dat als ik de wasmachine of vaatwasser aan zet dat mijn telefoon daar in zit, dus voor ik die aan zet moet ik echt 4 keer checken dat die echt in mijn broekzak zit/op tafel ligt oid. Geen idee waarom maar ik heb dan altijd echt dikke stress.


Ow dat heb ik met de katten, ik ga altijd eerst even katten tellen voor ik de (af)wasmachine of droger aan zet



Ja doe ik ook...
Maar bij de mijne was dat ook niet irrationeel :+
Die kale gekken kropen altijd overal in. Wasmachines, vaatwassers.

Zo is Princess een keer als verstekeling mee geweest naar de sportschool in de tas :')

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 15:52

Mijn man wist er nog 1 voor mij: ik vind het eng om onbekenden te bellen

Ik ben een tijdje bang geweest voor de kookplaat, mijn inductiekookplaat ging opeens kapot (kortsluiting) en bij de nieuwe was ik best bang dat het weer zou gebeuren

Harde knallen vind ik ook eng, b v een knallende ballon

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:07

Ik heb er nog 1, maar wel gebaseerd op een ervaring: bang dat er iemand achter een doouche gordijn staat. Thuis moeten die dus altijd open zijn. Zo niet ruk ik ze open met het hart in mijn keel. Als ik navakantie thuis kom, of in een huisje of hotel met douche gordijn is dat altijd t eerste wat.ik check

musiqolog
Berichten: 3367
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Welke irrationele angsten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:03

O, telefoonangst! Dat is echt zo algemeen... Ik heb er een beetje last van, en sommige mensen die ik ken véél. Eén iemand die ik ken neemt haar telefoon nooit op; die luistert alleen haar voicemail af.

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:13

musiqolog schreef:
O, telefoonangst! Dat is echt zo algemeen... Ik heb er een beetje last van, en sommige mensen die ik ken véél. Eén iemand die ik ken neemt haar telefoon nooit op; die luistert alleen haar voicemail af.


Dat doe ik ook!
Ik “screen” alles. En bellen voor mezelf vind ik ook super ontzettend eng.

Maar als het over mijn werk gaat, dan heb ik er 0 problemen mee.