Nieuwe werkster steelt geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Natrick

Nieuwe werkster steelt geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 21:43

Sinds vorige week maandag hebben wij een nieuwe werkster. Leuke vlotte meid, die netjes haar werk doet.

Zojuist bracht ik de kinderen naar bed en was mijn dochter (5) met haar spaarpot bezig. Ik zag dat er geld uit mistte, en vroeg of ze de briefjes (2x 5 euro) soms ergens anders had gestopt. Goed, kan gebeuren, toch voor de zekerheid ook van mijn zoontje (3) de spaarpot gecheckt. Deze staat op zijn kamer, hoog op een plank waar hij niet zelf bijkan. Hmm gek, deze mist ook het briefgeld, nou controleer ik dat natuurlijk niet elke dag. Maar toch vreemd.. Met licht rinkelende alarmbellen toch ook even mijn eigen 'potje' beneden gecheckt. Deze staat in in dichte kast, als je de kast open doet wel vrij vooraan.. En jahoor ook hier mist zestig euro. Vorige week heb ik nog geld voor de werkster uit dit potje gehaald en exact gecheckt wat erin zat... en nu zit er alleen nog vijf euro in en wat losse muntjes... Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, waarom heb ik het geld niet 'beter' opgeborgen.

En nu, nu denk ik dat mijn nieuwe, aardige werkster het geld heeft meegenomen. Ik ben vandaag even een half uurtje/45 min met mijn zoontje weggegaan terwijl zij bezig was. Als ze boven bezig is sta ik er natuurlijk ook niet naast.

Ahhh nu gaan er dus allemaal vragen door mijn hoofd. Wie heeft dit geld meegenomen? Zou zij het zijn? En waarom? Wie haalt er nu geld uit het spaarpotje van een kind :(. Of is er een andere verklaring? Ik vind het gekmakend en wat zal ik nu doen? Haar er mee confronteren? Toch volgende keer weer laten komen en kijken of er weer wat weg is? Om haar vervolgens te confronteren... Ik weet niet of ik daar toe in staat ben..

Ik ben heel benieuwd of iemand ervaring heeft met een gelijksoortige situatie en wat is wijsheid? Het gaat natuurlijk niet om enorme bedragen, desondanks voelt het wel heel naar..

knollentuin

Re: Nieuwe werkster steelt geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:45

Camera neerzetten ? En idd lokgeld gebruiken, het begeurdb nog te vaak dit

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:49

Kan je niet nieuw briefgeld in de spaarpotjes doen wat je inspuit met speciaal spul wat op je handen blijft zitten? Of kijk ik nu teveel films?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:49

Ik denk dat confrontatie de enige optie is. Je kan haar toch niet zomaar zo door laten gaan? Nu is het geld, wat is het straks?

Je kan er nog voor kiezen om het mild te spelen en te vragen waarom ze het geld geleend heeft..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:51

Een "vriendin" die geld uit mijn portemonnee heeft gestolen terwijl ik de kinderen naar bed aan het brengen was.... ik ken het.
Kun je ergens een camera neerzetten?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:52

Ja.. lokgeld met camera en dan politie bellen. Diefstal... dan kunnen ze haar mernemen. Krijgt ze iig strafblad... is niet normasl als ze stelen van jou en je kinderen... telefoon op laden en die kan ook filmen

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 21:54

Het liefst zou ik haar dus helemaal niet meer laten komen.. Dat is mijn eerste reactie.. Ik krijg hier al de zenuwen van, laat staan dat ik een week moet wachten en haar in de 'val' moet lokken.. Maarja, als ik haar app, joh je hoeft niet meer te komen, dan weet ik het ook nooit..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:54

Heb je een gsm over (mag zonder simkaart)
Zet er alfred cam op.
Deze kun je instellen dat hij opneemt bij beweging.
5 euro in her potje van je zoon en laat maar poetsen daar.

Zonder bewijs zou ik niet snel willen beschuldigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:55

Dit is een hele lastige want je hebt geen bewijs. Je kunt haar altijd confronteren maar als ze er toch niks mee te maken heeft, kun je iemand wel heel erg kwetsen alleen al door te denken dat ze het gedaan zou kunnen hebben.
Als ze het wel gedaan heeft gaat ze het ws toch niet toegeven en ik denk dat hoe dan ook het vertrouwen wel weg is.

Weet je zeker dat er geen andere oorzaak kan zijn? Iemand anders in je huis geweest? Ik vind het vooral heel onlogisch om uit 3 verschillende potjes geld te halen. Maar ik kan me sowieso niet voorstellen dat je geld van een ander steelt dus wat is logisch en wat niet in de ogen van een dief.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:59

Natuurlijk kun je zeggen je hoeft niet meer te komen, je kunt gewoon zeggen dat je niet tevreden was en dat kan ook zijn omdat je het niet vertrouwd. Alleen krijg je er niet je geld mee terug, of je dat terugkrijgt als je haar confronteert misschien ook niet. En zelf zou ik ook niet durven te confronteren als ik verder geen bewijs heb, maar voor bewijs moet je haar dan weer laten komen en misschien doet ze de volgende keer niks.

Ik vind het trouwens ook wel onlogisch om dan uit 3 potjes te halen vooral als er niet heel veel in zit :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 05-07-21 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:59

Ik zou eerst bewijs sparen voordat je haar confronteert. Mensen ontkennen namelijk altijd zelfs als het op camera staat. Pas als je ze het laat zien kunnen ze het niet meer ontkennen maar vaak blijven ze tot daar aan toe ontkennen. Heb het regelmatig mee gemaakt op mijn werk. En iedere keer denk ik weer ‘zodra je geconfronteerd wordt weet je toch al dat wij het weten?’ En dat NOG ontkennen! Moedeloos word je er van.
Ergens een goedkoop cameratje kopen en ophangen en een ander potje vullen met geld (net doen of je niet meer in de spaarpotten gekeken hebt dus van niets weet) en daar de camera boven hangen. Gewoon ergens in een kastje zodat niemand iets vermoed.
Je weet haar reden niet (als ze het al is maar daar gaan we nu maar even vanuit), geldzorgen drijven mensen tot waanzin.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:01

Weet je zeker dat je partner het geld niet heeft gepakt?Even snel contant geld nodig en alle spaarpotten op de kop gezet.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:02

AnnedB schreef:
Dit is een hele lastige want je hebt geen bewijs. Je kunt haar altijd confronteren maar als ze er toch niks mee te maken heeft, kun je iemand wel heel erg kwetsen alleen al door te denken dat ze het gedaan zou kunnen hebben.
Als ze het wel gedaan heeft gaat ze het ws toch niet toegeven en ik denk dat hoe dan ook het vertrouwen wel weg is.

Weet je zeker dat er geen andere oorzaak kan zijn? Iemand anders in je huis geweest? Ik vind het vooral heel onlogisch om uit 3 verschillende potjes geld te halen. Maar ik kan me sowieso niet voorstellen dat je geld van een ander steelt dus wat is logisch en wat niet in de ogen van een dief.

Nou dat is het ook en maakt het ook zo ingewikkeld. Ze doet namelijk wel goed haar werk en het is ook niet makkelijk om iemand te vinden... Ik ben zelf aan het einde van de ochtend gaan werken en mijn schoonmoeder heeft op mijn zoontje gepast. Nou heeft mijn schoonmoeder zelf geld in de potjes van de kinderen gestopt.. Dus ik denk niet dat zij deze eruit heeft gehaald _/-\o_ . Verder is er niemand anders bij ons thuis geweest.. En als je stiekem binnenloopt (al weet ik niet hoe?) dan laat je die vijf euro ook niet liggen toch?

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:04

Britta31 schreef:
Weet je zeker dat je partner het geld niet heeft gepakt?Even snel contant geld nodig en alle spaarpotten op de kop gezet.

Jep, we hebben het er net uitgebreid over gehad.. We hadden ook genoeg contant geld in huis de laatste maanden i.v.m. wat dingen verkocht via marktplaats. Dus ook geen reden om die spaarpot om te keren.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:06

Suzanne F. schreef:
Kan je niet nieuw briefgeld in de spaarpotjes doen wat je inspuit met speciaal spul wat op je handen blijft zitten? Of kijk ik nu teveel films?

Of op een briefje gefopt schrijven, en dan zeggen dat ze boven begint, gaat ze daarna naar beneden ga je naar boven om te controleren. Is het dan weg zeg je gewoon dat ze dr zakken moet legen en je ziet dan natuurlijk direkt of het dat briefje is.
Stop is van 3/4 briefjes van 5 of 10 euro in die spaarpotjes en schrijf op elk briefje gefopt ofzo

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:10

Zou je dochtertje het niet gepakt kunnen hebben om "winkeltje" mee te spelen?Kinderen doen soms rare dingen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:13

Jeetje wat naar zeg. Dan vertrouw je iemand om je huis schoon te maken.... Je weet natuurlijk niet voor de volle 100% dat zij het is. Ik zou als ik jou was een Go Pro in je kamer leggen waar zij schoonmaakt en het geld zou kunnen pakken. Of een telefoon in je tas die net uitsteekt. Nou weet ik heel officieel gezien ook niet of je zomaar je werknemers mag filmen. Maar het is het proberen waard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:16

Voor je het kunt bewijzen heb je geen poot om op te staan. Dus of per direct afscheid of envelop met redelijk wat briefjes van vijf en tien neerleggen en zorgen dat het vlak voor ze komt duidelijk zichtbaar ligt. Weg gaan , kinderen eventueel eerst ergens onderbrengen en dan terug komen en geld tellen. Of inderdaad een camera , in ieder geval overduidelijk en voor je gemoedsrust met de volgende werkster ook wel prettig. Dan kan ze ook niets ontkennen. Betrap je haar met bewijs dan geld terug eisen.
En misschien kan je man er dan ook bij zijn .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-07-21 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:17

Ze is nog maar 1 week geweest? Voor opzeggen hoef je geen reden en geen bewijs te hebben, zeker niet na zo'n korte tijd. Gewoon 'we zien af van het vervolg, je hoeft niet meer te komen volgende week.'
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je ooit nog gerust bent als ze in huis is.

Maar je kunt ook aangifte doen van diefstal, met verdenking. Ik denk niet dat er veel mee gebeurt, maar misschien wel als ze al vaker is gemeld.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:18

Britta31 schreef:
Zou je dochtertje het niet gepakt kunnen hebben om "winkeltje" mee te spelen?Kinderen doen soms rare dingen.

Ja, uit haar eigen spaarpot wel.. Dus daar was ik ook in eerste instantie niet verbaasd over. Niet uit mijn kastje of uit die van haar broertje (kan ze niet bij, ook niet met een stoel/krukje). Nou zegt ze ook over het algemeen wel hoor, als ze dit heeft gedaan. Ze heeft nog geen besef van de waarde ervan. Het is meer gek dat het op drie plekken weg is.
Laatst bijgewerkt door Natrick op 05-07-21 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:20

Jeetje, wat een rotsituatie.

Voordat je afscheid neemt zou ik voor de zekerheid wel even kijken of je bij de kinderen iets kunt vinden. Ken nl. iemand die ook zo'n dilemma had en een van de kinderen was winkeltje gaan spelen en had het geld uit spaarpotten onder haar matras gelegd. Gewoon omdat ze dat leuk vond. Kinderen he. Kan.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:21

Oscar schreef:
Jeetje, wat een rotsituatie.

Voordat je afscheid neemt zou ik voor de zekerheid wel even kijken of je bij de kinderen iets kunt vinden. Ken nl. iemand die ook zo'n dilemma had en een van de kinderen was winkeltje gaan spelen en had het geld uit spaarpotten onder haar matras gelegd. Gewoon omdat ze dat leuk vond. Kinderen he. Kan.

Ik denk dat er altijd een (al is het een kleine) kans is dat zij het niet heeft gedaan en er een andere verklaring is. Dat is ook het vervelende hier aan. Ik wil zeker niet iemand vals beschuldigen, en dan over een maand het geld ergens in een hoekje terug vinden.. :o

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:24

Shadow0 schreef:
Ze is nog maar 1 week geweest? Voor opzeggen hoef je geen reden en geen bewijs te hebben, zeker niet na zo'n korte tijd. Gewoon 'we zien af van het vervolg, je hoeft niet meer te komen volgende week.'
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je ooit nog gerust bent als ze in huis is.

Maar je kunt ook aangifte doen van diefstal, met verdenking. Ik denk niet dat er veel mee gebeurt, maar misschien wel als ze al vaker is gemeld.

Ze is nu 2x geweest, en natuurlijk kan ik gewoon opzeggen wanneer ik wil. Het is niet dat zo dat ze hier een vast dienstverband heeft. Het is inderdaad dat ik niet echt meer gerust zal zijn als ze hier is, eigenlijk wil ik nu überhaupt geen werkster meer... -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:25

Dan rest je niks anders dan een camera. Gericht op de centen. En je kunt haar eruit schoppen, wanneer dit vaker gebeurd dan worden heel veel mensen na jou de dupe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:26

Is het wit of zwart?
Wit zal de werkgever het ook graag met bewijs weten.