Auto aanschaffen/leasen. Hoe? Wat? Waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Auto aanschaffen/leasen. Hoe? Wat? Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 11:38

Na bijna 5 jaar in Engeland, een jaar in Nieuw Zeeland en een jaar in Australie, verhuis ik aankomende maand terug naar Nederland met mijn gezinnetje en zullen wij daar een auto moeten aanschaffen.
Dit heb ik in Nederland nog nooit gedaan..

Hier in Engeland is leasen en kopen op (0% rente) afbetaling heel normaal. Super fijn natuurlijk, want zo kom je zonder een dikke portemonnee aan een goeie, betrouwbare auto.. Maar ik heb het idee dat dit geen gewoonte is in Nederland?

Met de hele verhuizing, is onze spaarrekening flink gekrompen en wordt het lastig om een goeie en vooral betrouwbare gezins auto aan te schaffen..
Dus nu zijn wij opzoek naar oplossingen hiervoor.

Zijn er websites, garages, etc etc welke betrouwbaar zijn, waar wij voor een nette prijs een auto kunnen leasen?
Of eventueel op afbetaling (met lage of geen rente) kunnen kopen?

Ivm ons 1 jaar oude zoontje is betrouwbaar een absolute must!! En het liefst een redelijk formaat ivm kinderwagen en al het andere spul (hebben nu een Opel Astra, liefst dat formaat ongeveer)

Wie weet raad?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:42

Ik vind betrouwbaar heel lastig om te zeggen, het is wel zo dat als je leased je geen reparatiekosten hebt dus dat scheelt, leasen is aan het einde van de rit vaak wel een stuk duurder. Of je kunt kopen met garantie dat heb je met nieuwe auto's maar ook bij tweedehands voor een paar maanden als je extra betaald.

Een bedrijf kan nog zo betrouwbaar overkomen, nog kan er wat aan de hand zijn met de auto. Mijn man had eens een auto gekocht bij een dealer met echt veel goede reviews, was de auto heel snel stuk, we hadden een paar maanden garantie en de auto werd wel netjes opgehaald om te maken, maar toch kan er altijd iets mankeren.

ImkeTarek

Re: Auto aanschaffen/leasen. Hoe? Wat? Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 12:07

Ik snap inderdaad dat je over een flink stuk techniek praat, welke op elk willekeurig moment kapot kan gaan, of een storing kan krijgen.

Qua betrouwbaarheid bedoelde ik meer dat de verkoper betrouwbaar is. Dus eerlijk is over de geschiedenis van een auto (bij occasions) bv, dat al het onderhoud gedaan is en dat ze op een eerlijke manier om gaan met problemen opgelopen in het garantie termijn..

Hoop dat dat zo wat meer duidelijkheid geeft :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:18

Leasen wordt wel gebruikelijker volgens mij. Je kan tegenwoordig zelfs occasions leasen.
Ik vond het persoonlijk nog vrij duur, maar je weet ook dat je buiten de brandstof geen extra kosten meer hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:46

zonnebloem18 schreef:
Leasen wordt wel gebruikelijker volgens mij. Je kan tegenwoordig zelfs occasions leasen.
Ik vond het persoonlijk nog vrij duur, maar je weet ook dat je buiten de brandstof geen extra kosten meer hebt.

Welnee; in NL is lease voor de particulier nog gezemel in de marge. Te duur, te veel voorwaarden.
Ik ben enigszins bekend met hoe het in GB gaat, dan hebben we in NL nog een weg te gaan om op dat punt te komen.

Financieren is dan weer heel normaal in NL en rentes zijn laag maar geen 0%. Dat mag namelijk niet in NL; wetgeving. In NL moet de verkoper/garagist je laten zien wat de auto kost, welk rentepercentage de financier hanteert en wat de auto je dus totaal kost. Verdisconteren van de rentekosten in de prijs, zoals dat gebeurt bij 0% rente, is in NL al enige jaren verboden.

Over het algemeen zijn dealers redelijk betrouwbaar maar wat duurder dan de reparatiebedrijven.
Informeer goed in je omgeving welke garages de betere keuzes zijn. In die zin: in welke regio ga je wonen? Dan kunnen lokale Bokkers je de do's and don'ts vertellen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:51

Ik heb zelf goede ervaringen met House of Cars in Eindhoven maar volgens mij hebben ze nu alleen auto’s in het hogere segment. Wil natuurlijk niet zeggen dat hij niemand kent of inruil heeft. Ik zou hem zeker bellen. Ook eens een reparatie gehad, gordelproblemen, en ik kom hem daar stukken goedkoper laten repareren.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 12:52

Bedankt voor de info Ikke! Heel fijn. Mijn vriend heeft idd al een website gevonden.

Wij gaan in omgeving Nijmegen wonen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:17

ImkeTarek schreef:
Bedankt voor de info Ikke! Heel fijn. Mijn vriend heeft idd al een website gevonden.

Wij gaan in omgeving Nijmegen wonen

In Nijmegen zitten wel goede garages, zoals in de meeste steden.

Eindhoven, zoals Autumn voorstelt, is vanaf Nijmegen zo'n 80km en ongeveer een uur rijden.
Zoek het even op, krijg je meteen weer wat gevoel bij afstanden en reistijden in NL :D Zeker grotere landen zoals Australië kijken daar toch anders tegenaan. 's Lands wijs, 's lands eer :D

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 13:22

Mijn vriend gaat in Eindhoven werken. De laatste 5 jaar hebben wij in Engeland gewoond, hier is het qua afstanden redelijk hetzelfde als Nederland ;) . En met regelmatige bezoekjes aan familie, is Nederland nog steeds erg normaal gelukkig :) !

Maar een uurtje rijden vinden wij niet heel ver weg (perspectief is idd door Australie flink veranderd!), dus bv in Eindhoven voor een auto kijken is geen probleem :)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:37

zonnebloem18 schreef:

Ik lease soort van een occasion. Heb mijn bedrijfslease auto overgenomen in de private lease toen ik van baan veranderde. Gunstiger dan nieuwe leasen maar wel het gemak van lease.
Ik heb zoveel gezeik gehad met de 2 auto’s die ik ooit zelf in bezit heb gehad dat ik besloten heb nooit meer een auto te kopen.
In principe betaal ik 1 vast bedrag per maand + brandstof. Daarin zit dan ook onderhoud, verzekering, wegenbelasting etc. Heerlijk, nooit meer anders.
Ik zei; in principe 1 bedrag aangezien er wat kosten zijn die voor mij zouden zijn (lekke band bijvoorbeeld) maar dat heb ik nog niet aan de hand gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:48

ImkeTarek schreef:
Mijn vriend gaat in Eindhoven werken. De laatste 5 jaar hebben wij in Engeland gewoond, hier is het qua afstanden redelijk hetzelfde als Nederland ;) . En met regelmatige bezoekjes aan familie, is Nederland nog steeds erg normaal gelukkig :) !

Maar een uurtje rijden vinden wij niet heel ver weg (perspectief is idd door Australie flink veranderd!), dus bv in Eindhoven voor een auto kijken is geen probleem :)

Dat uurtje rijden is een ding; de route Nijmegen - Eindhoven is echt niet leuk!

Ik kom uit het Eindhovense, woon nu wat noordelijker dan Nijmegen maar dat was voor mij een grondige reden om mijn baan in Eindhoven op te geven en meer in de buurt te gaan werken.
Als je rush-hour van Nijmegen naar Eindhoven moet, mag je blij zijn als je dat redt in 1,5 uur. Moet je aan de zuidkant zijn, ga dan maar uit van 2 uur rijden!

Waarschuwing: in GB zijn ze niet altijd even aardig op de weg; in NL is het erger! Ik kom al ruim 20 jaar regelmatig in GB, dat is echt relaxter rijden ook al is daar in die 20 jaar veel verandert.

Overigens; waarom neem je die Astra niet gewoon mee? Ja, hier doet iedereen paniekerig over rechts gestuurde auto's maar heel eerlijk; het enige probleem is als je in een parkeergarage moet zijn; die consoles zitten aan de verkeerde kant :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:40

Ik lease via zo n collectief van de consumentenbond waar ik erg blij mee ben. Ik kan altijd van het contract af zonder boete of opgaaf van reden. Heb hem nu 4 jaar, volgend jaar nog een jaartje en dan moet ik op zoek naar wat anders.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:08

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je budget voor kopen.
Ik heb 1,5 jaar geleden een ogenschijnlijk goede auto gekocht. Netjes met APK, ernaar laten kijken. Leek goed. Aanschafwaarde €800 Uiteindelijk in 8 maanden oneindig veel kosten aan gehad, in totaal aan reparaties €1600. Toen de APK kwam en hij nog eens €800 nodig had, heb ik hem weg gedaan. Kort samengevat; in 8 maanden heb ik €300 per maand afgeschreven + wegenbelasting + verzekering. Al met al (diesel + extra toeslag) bijna €400. Nou daar had je een hele dikke auto voor kunnen leasen :+ ipv een klein oud bakje zonder airco :)
Ik zit nu naar private lease te kijken; €185 per maand, zekerheid dat je auto het doet, net autootje.

Mocht je wat meer te besteden hebben/willen haha, dan kun je misschien beter kopen :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:11

Via de ANWB kan je ook leasen en goede voorwaarden ook!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:20

Let vooral ook op je kilometers als je een auto in de privatelease neemt. De reclames zijn altijd leuk. Voor 10.000km. Maar wij hebben er nu 1 met 20.000km en dat scheelt echt wel een smak geld. Logisch, want meer afschrijving. Maar kijk daar goed naar.

Wij leasen zelf een nieuwe Renault Clio bi-fuel bij Bochane. Fijne auto en tot nu toe hele fijne service. Wij hebben al best wel dingetjes gehad aan de airco en electronica (wij noemen 'm liefkozend de maandagochtendauto := ) en alles is keurig gemaakt, met leenauto, geen kosten. Vooral dat laatste vind ik wel heel fijn. Het kost aardig wat per maand, maar dat is een vast bedrag en niks extra's. Dat geeft ook wel een gevoel van zekerheid.

Daarnaast hebben we nog een oude Kia diesel. Gekocht in november en al 6x terug geweest, gelukkig binnen de garantie. Maar de dealer heeft ons behoorlijk geprobeerd te naaien met banketstaaf, beloftes, leugens en slechte reparaties. Inmiddels valt hij buiten de garantie en duim ik heel hard dat het gezeik nu over is. Motor is gereviseerd, die is prima. Maar er popt elke keer wel wat anders op.
Is overigens een dealer in de regio Nijmegen (Malden). Mocht je voor een occasion gaan en zelf aanschaffen, ga daar dan zeker niet kijken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:36

lies_sparkle schreef:
Ik heb 1,5 jaar geleden een ogenschijnlijk goede auto gekocht. Netjes met APK, ernaar laten kijken. Leek goed. Aanschafwaarde €800 Uiteindelijk in 8 maanden oneindig veel kosten aan gehad, in totaal aan reparaties €1600. Toen de APK kwam en hij nog eens €800 nodig had, heb ik hem weg gedaan. Kort samengevat; in 8 maanden heb ik €300 per maand afgeschreven + wegenbelasting + verzekering. Al met al (diesel + extra toeslag) bijna €400. Nou daar had je een hele dikke auto voor kunnen leasen :+ ipv een klein oud bakje zonder airco :)
Ik zit nu naar private lease te kijken; €185 per maand, zekerheid dat je auto het doet, net autootje.

Mocht je wat meer te besteden hebben/willen haha, dan kun je misschien beter kopen :)

Maar dan heb je een koekblik met 10.000 km per jaar voor die prijs. TS zoekt een gezinsauto, dus dan kom je qua prijs in de lease al een stuk duurder uit. Ik weet niet hoeveel kms TS denkt te gaan rijden, maar waarschijnlijk wel meer dan 10.000 per jaar :P

Ik lees trouwens even mee omdat ik uiteindelijk zelf ook opzoek moet waarschijnlijk. Op dit moment lease ik nog via mijn werkgever heel voordelig, maar het hele bedrijf stapt over op PHEV en elektrisch en dat wordt hem niet voor mij. Twijfel nu dus ook over private lease of een auto financieren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:38

Voor private lease alleen ervaring met kia via de dealer: prima!

Anwb samen met leaseplan biedt ook goede lease.

Ik lease zelf zakelijk bij Leaseplan.

Mogen aanbiedingen met 0% rente ook niet meer Ikke? Ik heb mijn laatste eigen auto zo gekocht, in 2014. Kia C’eedSW. Was toen een actie. 50% aanbetalen de rest met 0% rente.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:44

lies_sparkle schreef:

Herkenbaar verhaal, auto 13 maanden gehad, aangeschaft voor 7900 euro.
Gerepareerd voor bij elkaar bijna 3.000 (oa draagarmen vervangen en iets met /achter de koppeling) verkocht voor voor 5,500.
Nooit maar dan ook nooit meer. Ik heb daarna een private lease Nissan Micra genomen via de ANWB (aanbieding) en betaal nu 235 euro per maand. Incl wegenbelasting en verzekering.