automatische deur voor kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

automatische deur voor kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:10

Nadat het jaren goed gegaan was zijn vorig najaar onze 2 kippen op een nacht doodgebeten. Vos? Marter? Hond?
Dus een paar maand gewacht en nu hebben we terug 2 kipjes. Het hok is verstevigd en iedere avond doe ik braaf het hok dicht en 's ochtends weer open. Nu willen we wel eens op weekend en ik ben toch niet helemaal gerust als het hok open blijft. Dus een beetje aan het rondkijken voor een automatische deur. Maar werkt dit naar behoren? Heeft iemand daar ervaring mee?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:13

Ik weet dat er van alles is :) Wil het zelf ook, in de toekomst, als ik de stal ga bouwen. Voor nu heeft het kippenhok een echte deur die steeds open en dicht moet, dat is iets minder handig te automatiseren. Dus elke avond doe ik 'm dicht en 's ochtends open. Langere tijd weg kan toch niet ivm de andere dieren zonder oppas, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Maar het is wel fijn als er werk uit je handen wordt genomen :D

Ik lees dus even mee :)

welmoedz

Re: automatische deur voor kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:16

Ja! Wij hebben er 1 van agradi, kerbl uit m'n hoofd? Werkt top, nooit meer vroeg het bed uit om de kippen los te hoeven laten :).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:28

Ja Kerbl had ik gezien !
Ok die mag al op mijn verlanglijstje.
Klopt het dat ik zo'n groen kastje nodig heb en dan een schuifluik? Of zijn er nog andere onderdelen nodig?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:30

Ik heb er een van Omlet: perfect! Werkt op batterijen die ik 2x per jaar vervangen moet. Hij heeft een licht sensor en bepaald dus zelf het juiste moment om te sluiten, maar dat kan je ook instellen. Hij kan handmatig en op tijd sluiten, maar de sensor bevalt zo goed dat ik dat nooit gebruik.

Er zit een lampje bij voor in het hok, handig controleren of ze er allemaal zijn. En het is een van de weinige die je ook gemakkelijk aan de binnenkant kan bevestigen, zodat hij niet in het zicht zit. Ik heb een hooiberg kippenhok, vond het zonde om zo'n groot luikje aan de buitenkant te hebben.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:37

Omlet, leuke naam voor kippenaccessoires :D
Ziet er ook een mooi systeem uit, horizontale schuifdeur ipv vertikale.
Weer iets om over na te denken.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:00

Wij hadden een automatische met sensor. Op zich heel mooi, hij was goed in te stellen. Ik had hem zo ingesteld dat hij dichtging vlak nadat de kippen in het hok gingen. Helaas was de marter nog slimmer, die wachtte niet eens meer tot de schemering. Wij hebben het maar opgegeven om nog kippen te houden. Als we ze een beetje in leven wilden houden moesten we er zo'n fort knox van maken dat het echt geen scharrelkippen meer zouden zijn.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:07

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:58

zorro schreef:
Ik heb er een van Omlet: perfect! Werkt op batterijen die ik 2x per jaar vervangen moet. Hij heeft een licht sensor en bepaald dus zelf het juiste moment om te sluiten, maar dat kan je ook instellen. Hij kan handmatig en op tijd sluiten, maar de sensor bevalt zo goed dat ik dat nooit gebruik.

Er zit een lampje bij voor in het hok, handig controleren of ze er allemaal zijn. En het is een van de weinige die je ook gemakkelijk aan de binnenkant kan bevestigen, zodat hij niet in het zicht zit. Ik heb een hooiberg kippenhok, vond het zonde om zo'n groot luikje aan de buitenkant te hebben.

Hier een hok van Omlet met de automatische deur. Topding, kan niet anders zeggen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:28

Wij hebben sinds een paar weken kippen en hebben deze deur: https://www.agrishop.nl/voss-farming-ch ... enhok.html met los zo'n aluminium kippenluik. Hij bevalt erg goed, installatie was makkelijk en hij kan op zowel lichtsensor (die erbij zit) of op tijd ingesteld worden. De eerste avond zaten de kippen nog buiten toen het luikje dicht ging, stond hij op te vroeg afgesteld :+ inmiddels werkt het perfect. Je kunt hem ook nog handmatig bedienen, voor als je het hok wil schoonmaken of zo.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 08:42

Intussen is de Kerbl geinstalleerd en goedgekeurd door de kippen.
We (mijn man en ik, het is mijn verjaardagkadoo geworden) hebben getwijfeld tussen de Omlet en de Kerbl.
Bij de Omlet leek het mechanisme wat steviger (het katrolletje van de Kerbl ziet er niet uit dat het het eeuwige leven gaat hebben), maar bij de Omlet had ik dan weer de bedenking dat het mechanisme misschien zou haperen als er vuil tussen kwam.
Tenslotte haalde de Omlet het met een kleine voorsprong. Alleen bleek de levertijd 5 weken te zijn en wilden we het installeren voordat we op vakantie vertrokken zodat de oppas zo weinig mogelijk werk zou hebben.
Dus werd het toch de Kerbl. Eerst geinstalleerd met de lichtsensor maar die bleek op een te donkere plaats te hangen. Dus voorlopig enkel op tijd ingesteld.
Tegen alle verwachtingen in hadden de kippen het snel begrepen. Dat had ik niet verwacht, ant de automatische deur is in de zijwand gemonteerd, dus ik was bang dat de kippen voor de gesloten 'voordeur' zouden zitten te wachten. Maar nee, in zo'n klein kippenhoofdje zit meer verstand dan je zou verwachten. Ze hebben ook een automatische eetbak gekregen en ook dat hadden ze snel door. Slimme kippen!
@Toffeltje : jouw fort Knox-reactie ging door mijn hoofd op een avond dat de Kerbl al besteld, maar nog niet geleverd was. In het donker het hok gaan dichtdoen en ipv 2 zat er maar 1 zielig kip binnen. Zou het dan toch nog op de valreep mislopen? Gelukkig vond ik de ontbrekende kip de volgende morgen in een hoekje van het kippenren op een vracht eieren. Maar ik denk wel dat ik nog schrikdraad rond de ren ga zetten, dus toch een beetje Fort Knox-in-de-planning. ;)
Iedereen bedankt voor de reacties !

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:46

Klinkt goed! Kunnen jouw kippen de mijne leren hoe de automatische voerbak werkt? Hier snappen maar twee van de zeven het...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 10:48

Ai, dat was ook waar ik bang voor was.
En als je de bak een tijdje open zet met bv een steen op de loopplank?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:54

Zo hebben die twee het geleerd :j maar de andere vonden het maar een eng ding. Die zijn ook wat ouder en niet zo tam, ik weet niet of er nog ruimte over is in het kopje om dit te leren... Ze krijgen nu twee keer per dag eten. Zo beperk ik de schade van alle buurtvogels die mee-eten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 12:07

Ja, een kip heeft maar een klein kopje :D
Daarom was ik er met weinig verwachtingen aan begonnen, dan kan het alleen maar meevallen.
Maar dan heb ik blijkbaar nog geluk gehad !

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:02

Of ik heb gewoon niet zulke slimme kippen :D
Heb je de Feed-o-matic? Bij mij vonden ze eerst het glimmende van de buitenkant heel eng. Maar dat ging later beter, zolang ik hem niet verplaats... ik ga misschien maar weer eens experimenteren of ze het willen leren. Ik heb nu ook een hoop kuikens tijdelijk, misschien dat die vanwege hun jonge leeftijd het sneller snappen en dat de oudere dan toch interesse krijgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:07

Ja de Feed-o-matic !
Onze kippen boeit het niet dat die blinkt.
Maar in het kippenhok is niet zoveel licht, er is enkel een dakraampje dus geen directe zonlicht dat erop schijnt.