Split airco goedkope bijverwarming t.o.v. gas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Split airco goedkope bijverwarming t.o.v. gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 14:32

Ik ben totaal niet technisch, maar las laatst een artikel op nu.nl over split airco’s en in de reacties stond dat in andere landen het al wordt gezien als goedkope bijverwarming, gezien het gas steeds duurder wordt, zeker in combinatie met zonnepanelen. Nu hebben wij een paar zonnepanelen (6 geloof ik), niet voldoende voor ons totale energieverbruik, maar toch. Met het steeds warmere weer in de zomer ben ik best wel benieuwd of dit een reële optie is, want dan heb je dus het hele jaar rond wat aan een airco, en wat de terugverdientijd zo ongeveer zou zijn?

Wij wonen in een zeer goed geïsoleerd rijtjeshuis (eengezinswoning), we koken elektrisch, maar verwarmen dus op gas. Ons gasverbruik was vorig jaar 573m3 en elektriciteitsverbruik 2140 kwh, teruglevering 976 kwh dus nettoverbruik 1164 kwh.

Anoniem

Re: Split airco goedkope bijverwarming t.o.v. gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:46

Mijn grootouders hebben dit laten plaatsen en speciaal daarvoor flink wat zonnepanelen gelegd. Na 2 jaar hebben ze terug een haard gezorgd om te verwarmen. Zelfs met extra zonnepanelen voor het bijverwarmen te dekken was hun elektriciteit na een half jaar al op, om het zo te zeggen. Het verbruikt zo gigantisch veel. Met de cijfertjes kan ik jou niet helpen, maar als je nu al niet toe komt met jou zonnepanelen zou ik er niet voor opteren :)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:52

Wij gebruiken onze split airco als airco en soms bijverwarming. Vrienden van ons hebben er 2 en gebruiken ze als airco en hoofdverwarming. De prijzen zijn afhankelijk van het type en rendement. Stel je neemt er 2 in jou woning met elk een vermogen van 3,5 KW, beter 1x 3,5 en 1x 5 KW. De prijzen varieren tussen de 500 en 2250 per stuk, daar komt bij de installatiekosten 750 tot 1000 per stuk. Rekening ermee houden dat de goedkopere vaak buiten je woning niet voldoen aan de recente geluidsnormen en dus een extra omkasting nodig hebben. Binnen in de woning maken de goedkope types meer lawaai. Soms hebben de goedkope types een incourant koudemiddel. Altijd is van toepassing dat WIJ van mening zijn: het comfort bij verwarmen is onder de maat omdat bij kouder weer de ventilator hoorbaar en VOELBAAR is, dat is ook zo bij de topmerken.
Terug verdienen, door de val van het kabinet blijft de huidige salderingsregeling nog bestaan. En daar zit het addertje onder het gras. Ik kan daarom geen getallen aangeven voor terug verdienen en eigenlijk is dat ook niet interessant, gebruik het als airco en vergeet het verwarmen. De goedkopere hebben een aanzienlijke slechtere SCOP.
Ik ben o.a. erkend installateur van airco's, warmtepompen enz.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 30-06-21 15:03, in het totaal 3 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:52

Wij verwarmen alléén nog via de airco en een kleine elektrische sfeerhaard.. Onze gasrekening was afgelopen winter nooit meer dan 15 euro per maand (alleen voor douchen en warm water), en we hebben elk jaar nog stroom over van de zonnepanelen (we hebben er 14).
Ik vind het echt ideaal! Een airco heeft een veel hoger rendement dan een gewone elektrische kachel, dus áls je elektrisch wil stoken dan is een airco echt perfect.

Ik vind het geluid niet storend, maar onze airco heeft ook een stille modus en dan is ie ook echt muisstil.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:14

dorientjuh schreef:
Wij wonen in een zeer goed geïsoleerd rijtjeshuis (eengezinswoning), we koken elektrisch, maar verwarmen dus op gas. Ons gasverbruik was vorig jaar 573m3 en elektriciteitsverbruik 2140 kwh, teruglevering 976 kwh dus nettoverbruik 1164 kwh.

Electra, ik mis wat, waar komen die getallen vandaan? Voorbeeld: Als de genoemde getallen afkomstig zijn van de energiemeter dan is je elektriciteitsverbruik hoger. Je hebt ook direct verbruik vanaf de zonnepanelen..

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:19

8nnemiek schreef:
Wij verwarmen alléén nog via de airco en een kleine elektrische sfeerhaard.. Onze gasrekening was afgelopen winter nooit meer dan 15 euro per maand (alleen voor douchen en warm water), en we hebben elk jaar nog stroom over van de zonnepanelen (we hebben er 14).
Ik vind het echt ideaal! Een airco heeft een veel hoger rendement dan een gewone elektrische kachel, dus áls je elektrisch wil stoken dan is een airco echt perfect.

Ik vind het geluid niet storend, maar onze airco heeft ook een stille modus en dan is ie ook echt muisstil.

Inderdaad, ze hebben allemaal een stille modus.

Maar dan halen ze de capaciteit niet of de luchtverdeling onvoldoende.
Het is maar welke comforteisen je stelt. Onze vrienden zijn er dol gelukkig mee terwijl wij, als wij daar op bezoek zijn, er nooit voor zouden kiezen.

Onze airco wordt daarom bij voorkeur niet verbruikt als verwarming. Het is inderdaad wel eens gebeurt op een zonnige winterdag om de kennis te vergaren hoe om te gaan met einde saldering.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:32

We gebruiken de airco soms om de huiskamer te verwarmen. Dat is voor ons voordeliger ivm zonnepanelen. Echter om gas te besparen hebben we laatst alles geisoleerd. We verwachten dat dit veel gaat schelen. Er is nu al een heel ander klimaat in huis. In de winter waaide je zowat van de bank af zoveel tocht en kou kwam er onder de vloer uit. Nu is de vloer warm.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:34

Ik denk dat het voor jullie inderdaad een hele goede optie is.

Jullie gasverbruik is al laag en alles is goed geïsoleerd. Een tussenwoning maakt het sowieso al minder gevoelig voor temperatuurschommelingen.

Let wel op in dit gasverbruik zit ook verbruik voor warm water. Dus je stook gebruik is nog minder. Neem een warme maand zoals augustus en pak dat gasverbruik als uitgangspunt voor je warm water verbruik. Dan weet je ook ongeveer je stookverbruik per jaar (jaarverbruik minus 12 x augustus verbruik)

Airco's kunnen efficiënt verwarmen. Hebben vaak een cop waarde die erg hoog ligt.

Hoe hoger de Cop hoe beter ze electra om kunnen zetten in bruikbare koeling/warmte. Let op dit zijn verschillende waardes voor koeling en warmte. Bij extreem lage temperaturen neemt de Cop waarde altijd af.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:36

dorientjuh schreef:
Ik ben totaal niet technisch, maar las laatst een artikel op nu.nl over split airco’s en in de reacties stond dat in andere landen het al wordt gezien als goedkope bijverwarming, gezien het gas steeds duurder wordt, zeker in combinatie met zonnepanelen. Nu hebben wij een paar zonnepanelen (6 geloof ik), niet voldoende voor ons totale energieverbruik, maar toch. Met het steeds warmere weer in de zomer ben ik best wel benieuwd of dit een reële optie is, want dan heb je dus het hele jaar rond wat aan een airco, en wat de terugverdientijd zo ongeveer zou zijn?

Ben je zeker dag met 'goedkoop' niet bedoeld wordt dat je de elektriciteit die je over hebt van de zonnepanelen daarvoor kan gebruiken?
Als jullie al elektriciteit moeten bijkopen moet je gewoon het verbruik van die airco rekenen.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:38

Horsy83 schreef:
Ik denk dat het voor jullie inderdaad een hele goede optie is.

Jullie gasverbruik is al laag en alles is goed geïsoleerd. Een tussenwoning maakt het sowieso al minder gevoelig voor temperatuurschommelingen.

Let wel op in dit gasverbruik zit ook verbruik voor warm water. Dus je stook gebruik is nog minder. Neem een warme maand zoals augustus en pak dat gasverbruik als uitgangspunt voor je warm water verbruik. Dan weet je ook ongeveer je stookverbruik per jaar (jaarverbruik minus 12 x augustus verbruik)

Airco's kunnen efficiënt verwarmen. Hebben vaak een cop waarde die erg hoog ligt.

Hoe hoger de Cop hoe beter ze electra om kunnen zetten in bruikbare koeling/warmte. Let op dit zijn verschillende waardes voor koeling en warmte. Bij extreem lage temperaturen neemt de Cop waarde altijd af.

Zorg altijd dat he bij de koudste temperaturen het huis nog warm kunt krijgen (rekening houdend met de gezakte cop) of laat je gasaansluiting intact en stook dat laatste beetje bij.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:41

Sclimpre schreef:
dorientjuh schreef:

Ben je zeker dag met 'goedkoop' niet bedoeld wordt dat je de elektriciteit die je over hebt van de zonnepanelen daarvoor kan gebruiken?
Als jullie al elektriciteit moeten bijkopen moet je gewoon het verbruik van die airco rekenen.

Dat is zeker waar! Je kunt de opties van extra panelen zonneboiler (zit subsidie op) en gasloos gaan ook nog afwegen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 19:32

Nico12 schreef:
dorientjuh schreef:

Electra, ik mis wat, waar komen die getallen vandaan? Voorbeeld: Als de genoemde getallen afkomstig zijn van de energiemeter dan is je elektriciteitsverbruik hoger. Je hebt ook direct verbruik vanaf de zonnepanelen..

Dank voor de reacties tot zover! Wisselende reacties dus. Nico: de genoemde getallen zijn afkomstig van Greenchoice.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:56

Ik mis in dit verhaal de kosten voor het aanleggen van airco. Wij hebben sinds december zonnepanelen laten aanleggen met het idee om ook airco te laten aanbrengen. Offerte voor twee splitairco’s voor woonkamer en een voor een slaapkamer (ivm muur moeten we dan ook wisselen van kamer om te slapen, want anders zou het helemaal een kostbare aangelegenheid worden) bedroeg €5000. We hebben besloten eerst eens echt bij te houden om hoeveel nachten en nu zou gaan. De teller staat dit jaar op 2 nachten waarvan ik dacht toen ik naar bed ging: ja, vanavond zou het heel fijn geweest zijn. In oktober gaan we de balans eens opmaken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 20:14

Ceetje_bokt schreef:
Ik mis in dit verhaal de kosten voor het aanleggen van airco. Wij hebben sinds december zonnepanelen laten aanleggen met het idee om ook airco te laten aanbrengen. Offerte voor twee splitairco’s voor woonkamer en een voor een slaapkamer (ivm muur moeten we dan ook wisselen van kamer om te slapen, want anders zou het helemaal een kostbare aangelegenheid worden) bedroeg €5000. We hebben besloten eerst eens echt bij te houden om hoeveel nachten en nu zou gaan. De teller staat dit jaar op 2 nachten waarvan ik dacht toen ik naar bed ging: ja, vanavond zou het heel fijn geweest zijn. In oktober gaan we de balans eens opmaken.

Daarom lijkt ons een airco aanschaffen waarschijnlijk alleen interessant als je hem ook als bijverwarming kunt gebruiken.

Wij hebben trouwens nog aardig wat ruimte over op ons dak aan de zuidkant om extra zonnepanelen te leggen. Ik denk dat er nog zeker wel 6-10 bij kunnen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:20

Ik heb sinds twee jaar airco beneden, wist niet dat er ook splitlevel was 8)7 , en was 800 of 850 euro kwijt.
Wilde er ook boven eentje maar omdat we hier weg willen wacht ik nog even.
Ik ben er wel superblij mee, we horen hem haast niet op de stille stand maar ook buiten niet.
Verwarmen doet hij ook, moet er alleen nog aan wennen om die aan te zetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:22

ik lees mee.
Wij hebben in de zomer een hete slaapkamer, al heel snel. Dan zou een airco wel fijn zijn.
In de winter hebben er een belachelijk lage gasprijs. We hebben een kleine houtkachel en dat is voldoende.
Ik laat de verwarming alleen een half uurtje aan slaan in de ochtend zodat de keuken, berging en douche even opwarmen. Maar boven de 18 komt hij zelden. Dus wij waren ook aan het kijken of een split arco die kan verwarmen voor ons ideaal zal zijn.
We hebben ook zonnepanelen en overcapaciteit.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:46

Wij hebben het afgelopen winter aangelegd, slaapkamers en werkkamer. Het zat al in de planning maar nu ook fijn met thuis werken, nuet het hele huis warm hoeven stoken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:58

dorientjuh schreef:

Getallen komen volgens TS van de leverancier gas en electra.
Stel wij wonen in uw huis en hebben hetzelfde verbruik. Het elektriciteitsverbruik zoals genoemd 2140 KW. Als de zonnepanelen buiten beschouwing worden gelaten dan 2140 + 50% dus het echte elektraverbruik is 3210 KW. 50% kan per gezin uiteraard verschillen, gewoon fijn te weten hoe zuinig je apparaten e.d. zijn en het gedrag bewoners.

Direct verbruik van stroom vanaf de zonnepanelen wordt steeds belangrijker, immers jouw teruglevering is nu ongeveer 976 x 23 cent per KW en dat wordt afgebouwd naar 976 x 5 cent per KW. Gelukkig is ons kabinet gevallen waardoor de afbouw vertraagd is.
Hierbij dus een waarschuwing om niet extra zonnepanelen te nemen zolang er geen accu's voor redelijk geld zijn.

Terug verdienen, stel je neemt alleen beneden een airco, slaapkamers geen verwarming.
Verbruik gas 573 _ 123 is raming 450 m3 gas voor verwarmen. Kosten 450 x 80 cent = 360 + vastrecht (20- 80) = € 400,-
Airco stel SCOP 5 = 90 KW = € 200,- electra ( praktijkverbruik hoger omdat SCOP erg hoog is)
De airco 1 stuks 3,5 KW (SCOP =5) = 1500+750 standaard installatie = € 2250,-
Terug verdientijd is dus 11 jaren bij slechts 1 airco, onderhoud gasketel en airco niet gerekend.
Gezien het lage comfort hoop ik dat je inziet, alleen verwarmen met airco geen optie.

Advies, 10 jaren wachten en dan wellicht een echte lucht/ water warmtepomp. De prijzen zullen t.o.v. het inkomen dalen en het compressiegas, nu meestal R32, zal dan minder milieubelastend zijn. Misschien wel het milieuvriendelijke CO2 waardoor je tevens geen dure STEK/ F gassen monteur (zoals ik) meer nodig hebt.