Wat maakt een plantje een bloem of onkruid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Wat maakt een plantje een bloem of onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 18:12

Nu had laats mijn zoontje de vraag waarom heet onkruid onkruid, dat heeft toch ook mooie bloemetjes?.
Zijn er biologen of botanische mensen op bokt die weten waar de grens ligt en wat bepaald dat het bloemen of onkruid is?.
Ik vind dat best lastig uit te leggen, wie kan ons helpen!. Want ik vind het best interessant en mijn 4 jarige verwacht wel een antwoord :o

_San87_

Re: Wat maakt een plantje een bloem of onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:14

Volgens mij is geen enkele plant onkruid, wij noemen het enkel zo omdat die plantjes ongewenst zijn op de plek waar ze groeien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:16

Ik ga ook uit van de uitleg van san87. Een ongewenste plant op die plek is onkruid.

Vjestagirl

Een roos in een aardappelveld is onkruid. Het ligt enkel en alleen aan de plek waar het staat of iets onkruid genoemd wordt of niet.

goldyc

Onkruid zijn planten die op plekken groeien waar we ze niet willen. Een klaproos in een paarden wei zou ik ook als onkruid beschouwen, en ik ou die bloem ook verwijderen. Want klaproos is, voor zover ik weet, giftig voor paarden.
Een klaproos op een andere plek zou ik echter laten staan, aangezien ik ze persoonlijk prachtig vind

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:17

Zo heb ik het ook altijd begrepen, San87, Als een plantje groeit, waar het volgens de mensen niet hoort te groeien wordt het onkruid genoemd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:17

Onkruid is een plant die op een niet wenselijke plaats groeit. Vingerhoedskruid in mijn weiland is onkruid, toen heb ik ze in mijn tuin gezet en nu zijn het mooie planten met prachtige bloemen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:18

Ik houd van schijnpapaver die hier in de buurt veel in de tuinen opduiken. Maar men vindt het onkruid.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:20

Onkruid is een plant die je niet in de tuin wil, het verschilt dus per persoon.
Wat voor de een onkruid is, is voor de ander een mooie plant.

Het is natuurlijk wel zo dat in principe elke plant nuttig is voor de natuur, dus ècht onkruid bestaat niet, alleen in de ogen van de mens.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:22

Voor mij zijn het vooral de planten die erg woekeren zoals zevenbladskruid. Maar de heerlijke munt is ook een ellendeling aangezien die met een heel diep ondergronds wortelstelsel je hele tuin doorgaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:37

Inderdaad, woekeraars.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:46

_San87_ schreef:
Volgens mij is geen enkele plant onkruid, wij noemen het enkel zo omdat die plantjes ongewenst zijn op de plek waar ze groeien.

Klopt, dit is zo ongeveer de definitie die in de biologie/plant science ook gebruikt wordt. Als je jaar 1 bv aardappels op een veld teelt, en het jaar daarna graan en er komen nog enkele aardappels op, dan zijn de aardappels "onkruid" want op dat moment ongewenst en nadelig voor de planten die dan wel gewenst zijn.

Zelf hou ik in de tuin absoluut niet van de term onkruid en vind de visie van je zoon erg mooi. Ik vind het interessanter om per plant de naam en eigenschappen te kennen omdat dat soms leuke verassingen oplevert (eetbaar, waardplant voor zeldzame insecten etc.) Zo krijg je veel meer inzicht in de natuur en het ecosysteem dan met overkoepelende termen als "onkruid".

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:49

Ik vind alle bloemen en platen onkruid. :+ Alleen gras vind ik leuk. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:50

Behalve leuke verrassingen over dat soort eigenschappen van een plant, leert de plant je ook vaak wat over de bodem en kan je ook helpen bij het verbeteren van je bodem. Paardenbloem komt bijv voor in verdichte grond en zorgt door z’n penwortel dat de grond losser gemaakt wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:58

Als ik aan onkruid denk dan denk ik aan heermoes. Die k#tkerstboompjes duiken overal op en je krijgt ze niet weg door die enorm lange wortels. Het breekt supersnel af dus je krijgt hem nooit helemaal eruit. En Round up doodt het ook niet.

Maar goed, er is ook heel mooi onkruid. Met bloemen inderdaad. Veel wilde planten kunnen ook prachtig zijn. Onkruid is pas onkruid als je het niet wilt. Als jij paardenbloemen prachtig vindt en de brandnetels gebruikt voor de thee dan is het geen onkruid voor jou.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:09

Wat in de volksmond onkruid heet zijn biologisch gezien "wilde planten", niets meer en niets minder. Dus idd heel veel mooie bloemen. Wij, als vakgroep biologie, laten op de middelbare school de leerlingen kennismaken met deze wilde planten in de eigen leefomgeving d.m.v. een herbarium en een floratest.

De benaming onkruid mag je in mijn ogen alleen gebruiken als deze wilde planten op een plek staan waar je ze echt niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:12

Heermoes(paardenstaart), bramen, springbalsemien, pispotje, hedera, Oost-Europese Berenklauw, Japanese knotweed.
Geloof dat ik aardig wat "onkruiden" benoemd heb. Iets met exoten, of niet gewenst.
Ligt ook nog eens aan vanuit welke hoek je het bekijk. JKK is voor mijn tuin geen onkruid en dat geld ook voor Colcicum, terwijl dit voor paardeneigenaren een heel ander verhaal is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:13

Bij mij in de tuin is hedera dan weer geen onkruid. Ik heb hem tegen een rek op de schutting.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:15

Suzanne F. schreef:
Als ik aan onkruid denk dan denk ik aan heermoes. Die k#tkerstboompjes duiken overal op en je krijgt ze niet weg door die enorm lange wortels. Het breekt supersnel af dus je krijgt hem nooit helemaal eruit. En Round up doodt het ook niet.

Grappig die ....kerstboompjes. Wij noemen ze altijd "legoplantjes", omdat je ze ook weer in elkaar kunt zetten.

Heermoes is trouwens idd de juiste benaming, maar bijne iedereen noemt het paardenstaart (Heermoe hoort wel in de paardenstaartfamilie).

En mocht je willen spuiten dan moet je MCPA hebben als ik het goed heb.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:17

Onkruid is inderdaad zoals San het beschrijft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:42

Onkruid is gedefinieerd als inheemse/wilde planten in een siertuin, weiland, tussen landbouwgewassen etc.
Daarnaast kun je gecultiveerde/niet-inheemse planten die 'ontsnapt' zijn naar de natuur ook als onkruid betitelen. Denk aan Japans knoopkruid bijvoorbeeld. Of Rhododendron grandiflora in Schotland (groot probleem daar)
En tenslotte kun je in je eigen tuin ook cultuurplanten als onkruid gaan betitelen als ze wel heel erg enthousiast je tuin aan het overnemen zijn. Sommige bamboe-soorten bijvoorbeeld :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:52

Onkruid zijn ook vaak kruiden, die juist heel nuttig zijn voor de mens. Zoals bijvoorbeeld brandnetel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:59

Of hartstikke giftig zoals gevlekte scheerling en vingerhoedskruid.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:06

En van vingerhoedskruid, ondanks dat ze giftig zijn, worden ook weer medicijnen gemaakt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:24

Net als van taxus