Autoruit gesneuveld door maaien snelweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Autoruit gesneuveld door maaien snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 18:21

Vandaag waren we onderweg om opa nog te feliciteren met zijn 100e verjaardag. De kanten werden gemaaid op de snelweg. De rijstrook was niet afgezet. Op het moment dat ik naast de maaimachine rijdt vliegt er iets door de zijruit van mijn auto.
Omdat er meteen een invoegstrook volgde kon ik pas stoppen op de vluchtstrook. De maaier reed door, stopte niet met claxonneren en mocht er van de politie niet achteraan.

Verzekering niet bereikbaar, rijkswaterstaat wel iemand, maar die kon alleen een formulier toesturen. Waar ze zich meteen indekken.
Ik kan mijn auto niet gebruiken tot woensdag omdat een noodraam niet beschermd tegen inbraak en diefstal en ik heb hem gelukkig bij iemand binnen mogen zetten.
Superonhandig want net OV ben ik niet op tijd op het werk....

Iemand ervaring met het afhandelen van soortgelijke schade? Of door rijkswaterstaat?

Avelienvd

Re: Autoruit gesneuveld door maaien snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:27

Jouw verzekering zou gewoon bereikbaar moeten zijn om jouw melding aan te nemen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:43

Avelienvd schreef:
Jouw verzekering zou gewoon bereikbaar moeten zijn om jouw melding aan te nemen

Ja maar om de schade te verhalen moet je of zelf aan de slag of rechtsbijstand hebben toch? (Om de tegenpartij aansprakelijk te stellen)

Vaak als je goed verzekerd bent heb je bijv recht op vervangend vervoer.
Dus eigen maatschappij bellen kan altijd. Zij kunnen je vast in de goede richting sturen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:56

Als de tegenpartij bekend is, kun je die informatie doorgeven aan je verzekering en dan regelen zijn de rest. Dat is mijn ervaring.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:11

Gewoon bellen naar het noodnummer van je verzekering, die zijn 24/7 beschikbaar en kunnen je vertellen wat je moet doen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 19:11

Mijn verzekeringsmaatschappij is niet bereikbaar. Ik koos voor spoed.

Ik heb inderdaad een rechtsbijstandverzekering. Maar vraag me vooral af hoe netjes rijkswaterstaat het afhandelt? Ik kon geen soortgelijke schade-ervaringen vinden.

Als het via mijn eigen verzekering moet, kan ik het misschien beter zelf betalen vanwege de no-claim.

Maar ik hoop eigenlijk dat rijkswaterstaat het vergoedt. Als hun niet gemaaid hadden, had ik nog een ruit. Ik ben blij hoor dat ze de wegen onderhouden.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:41

Ik heb eens een zijruit eruit gehad midden op de snelweg zonder enig idee wat de oorzaak is geweest. Gewoon pats en geen ruit meer bij de passagiersstoel. Ik heb dit volledig vergoed gekregen van mijn eigen verzekering zonder enige consequenties. Was toen WA verzekerd. Carglass heeft toen een tijdelijke ruit geplaatst en later de ruit vervangen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:42

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:43

ingedebruijn schreef:
Als de tegenpartij bekend is, kun je die informatie doorgeven aan je verzekering en dan regelen zijn de rest. Dat is mijn ervaring.

Hier dezelfde ervaring. Gewoon alle info in de app uploaden en dan wordt het geregeld. En idd bellen wat je nu moet doen.
Verder geen ervaring met rijkswaterstaat als tegenpartij. Maar weet je zeker dat het van de maaimachine afkwam? Wat kwam er precies door je ruit? Dat zal dan toch nog in de auto liggen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 20:23

Het gebeurde naast de maaimachine. Vermoedelijk is er tussen de messen iets van een steen gekomen. Ik zat ook niet alleen in de auto. Ik weet niet of hij er doorheen of er tegenaan is gegaan. Ik heb niet gezocht en de auto is nu niet thuis.
Ik blijk in ieder geval verzekerd. Wel met een eigen risico, maar zonder gevolgen voor de no-claim.

Ik heb contact gehad met rijkswaterstaat en formulier ingevuld.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:09

Als je verzekering niet bereikbaar is zou ik toch eens naar een andere maatschappij gaan omkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:58

Valt dit niet gewoon onder het waarborgfonds? Hetzelfde als schade krijgen door iets dat op de weg ligt? Wij zijn eens over iets op de weg gereden en dat ketste op de motorkap van onze achterligger, wel gestopt want hadden het wel door. Gegevens uitgewisseld en ook onze verzekering meteen even geraadpleegd en dit viel idd onder het waarborgfonds.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:31

Relaxed schreef:
Valt dit niet gewoon onder het waarborgfonds? Hetzelfde als schade krijgen door iets dat op de weg ligt? Wij zijn eens over iets op de weg gereden en dat ketste op de motorkap van onze achterligger, wel gestopt want hadden het wel door. Gegevens uitgewisseld en ook onze verzekering meteen even geraadpleegd en dit viel idd onder het waarborgfonds.

Nee in dit geval moet Rijkswaterstaat het afwikkelen en met de ingehuurde loonwerker oid regelen. Hier zijn ze zelf ook gewoon voor verzekerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:36

Als je auto niet bruikbaar is nu, heb je misschien ook kans op vervangend vervoer. Weet niet hoe oud je auto is of welk merk?
Als mijn man 24uurs dienst heeft, zou hij vervangend vervoer aanbieden, maar is dus wel merk gebonden dan. Vanuit verzekering of evt lease bedrijf kan dat ook.

Carglas werkt ook vrij snel, dus zou je ook snel een nieuw ruit kunnen hebben. Goede foto's maken in ieder geval.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:40

Het waarborgfonds vergoedt alleen schade die is veroorzaakt door een onbekend gebleven motorvoertuig of door een motorrijtuig dat onverzekerd blijkt te zijn (zie website voor exacte voorwaarden). Voor materiële schade geldt een eigen risico van 250,- euro.

In dit geval is het bekend wie de schade heeft veroorzaakt, namelijk de maaier van Rijkswaterstaat.
Als je WA-Plus of WA-casco of WA + rechtsbijstand bent verzekerd, meld je het bij je eigen verzekeraar of tussenpersoon. Als je alleen WA (zonder rechtsbijstand) bent verzekerd, moet je het zelf regelen met Rijkswaterstaat.
@ Gamova, waarschijnlijk was je WA Plus of WA Extra verzekerd en niet alleen WA. Op een kale WA-verzekering is alleen schade aan anderen verzekerd en zeker geen ruitschades aan je eigen auto.

Elke verzekeraar heeft een noodnummer. Maar dit lijkt mij geen nood. Je kunt je raam dichtplakken of je rijdt naar een carglass of zo en laat er een nieuwe ruit in zetten en zoekt later uit wie de rekening gaat betalen.

Tip: als je weinig verstand hebt van verzekeren, laat je dan eens adviseren door een tussenperoon. Kost misschien (niet altijd) wat meer dan de goedkoopste internetverzekering, maar dan heb je ook hulp als je schade hebt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:42

Bizar dat je verzekering niet bereikbaar is, deze horen 24/7 voor spoed meldingen bereikbaar te zijn... maar dit moet gewoon vergoed worden en niet van je eigen risico afgaan gezien dit niet door jouw toedoen is gebeurd maar door een ander. Enig idee welk bedrijf in de berm bezig was? Anders is dit via Rijkswaterstaat makkelijk te achterhalen. Waarborgfonds is hier niet het geval, dat is voor schade door een andere voertuig wat doorgereden is of onverzekerd. In dit geval is de tegenpartij te achterhalen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:51

Als je ruit sneuvelt door opspattend grint van nieuw asfalt kun je rijkswaterstaat of wegbeheerder toch ook niet aansprakelijk stellen. Denk dat dit ook zo'n geval is. Valt onder je WA casco of all riskverzekering.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:28

Google even op noodnummers verzekeringsmaatschappijen en je ziet dat er allerlei alarmcentrales beschikbaar zijn en 24/7 gebeld kunnen worden. Kwestie van even op je polisblad kijken of googlen. Het is eerder bizar dat het voor sommigen zo moeilijk te vinden is. Om maar even dezelfde woorden te gebuiken.

Quote van internet na 3 seconden googlen:

Je belt de alarmcentrale van je verzekeraar zo spoedig mogelijk bij een acute noodsituatie. Dat is bijvoorbeeld als je gewond bent geraakt bij een ongeval of als je plotseling ernstig ziek wordt. Ook bij overlijden in het buitenland of een sterfgeval binnen de eigen familie neem je contact op met de alarmcentrale. Verder neem je contact op met de alarmcentrale bij autoschade, brandschade, waterschade of andere schades waarbij professionele en directe hulp noodzakelijk is.

En het moet niet gewoon vergoed worden. Dat ligt aan je verzekering. Als je je auto alleen WA verzekerd wordt het niet "gewoon vergoed". Les 1 in aansprakelijkheidsrecht (ik heb het in andere topics ook al eens gezegd): ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen schade, tenzij een ander daarvoor aansprakelijk is. Je moet wel aantonen dat een ander aansprakelijk is (op basis van de wet en niet op basis van gevoel).

Een voorbeeldje: als een onbekende jouw auto bekrast en je wilt dit laten repareren, dan moet je dat of zelf betalen of claimen op je cascoverzekering. In het laatste geval geldt een eigen risico en verlies je bonus/malus-korting. De redenering dat het niet van je eigen risico af moet gaan, omdat een ander het gedaan heeft, gaat niet op. Als er geen eigen risico en/of B/M-korting zou zijn, was de premie nog veel hoger. En dan klaagt iedereen daar weer over.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:37

Wij troffen laatst onze auto met 2 gebarsten zijruiten en een haperend slot aan op P3 van Schiphol _-:(
De reparatie wilden we eerst zelf betalen omdat de premie anders omhoog zou gaan. Daarna bleek dat de ruiten onder de glasdekking vielen, wat niet ten koste gaat van de no-claim! De reparatie van het slot hebben we wel zelf betaald.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 17:16

De verzekering gaf aan dat glasschade geen spoed is.
Een nieuwe ruit heb je niet zomaar. Je krijgt een noodvoorziening en dat is absoluut niet goed bevestigd, omdat ik een klepraampje heb.

Ik ben verzekerd, WA plus, de eigen bijdrage is 150E, gaat niet van mijn no-claim af. Verzekering gaat ook achter rijkswaterstaat aan. Ik heb uiteraard foto's van schade en maaimachine.
Rijkswaterstaat wil een verbaal van de politie, maar die zijn niet geweest en was ook geen optie.

Nieuwe ruit was snelste optie 4 dagen later en dan moet ik wel wat extra afstand overbruggen.
Maar goed. Zoals eerder gezegd mag ik morgen om 5.15 van huis om naar mijn werk te komen 36 autominuten. N u 2 uur in totaal. Dus dan maar extra ver rijden.

We zullen het wel zien. Ben nog steeds blij dat het die ruit was. Vindt het gedoe er om heen enorm jammer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:39

Hetzelfde gehad met bosmaaiende bermsnoeiers. Schade verhalen lukte niet, ze ontkenden elke aansprakelijkheid. Auto stond geparkeerd (waar dat gewoon mocht, op een parkeerplaats vlak bij de berm). We zagen het gebeuren. Uiteindelijk hebben we zelf een nieuwe zijruit betaald (ding lag helemaal in gruzelementen), anders was het aantal schadevrije jaren fors verminderd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:20

Raket, ik snap het heel goed. Ik snap niet waarom Rijkswaterstaat dit niet gewoon al vanaf het eerste punt snel en makkelijk afhandelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:41

Hevonen schreef:
Uiteindelijk hebben we zelf een nieuwe zijruit betaald (ding lag helemaal in gruzelementen), anders was het aantal schadevrije jaren fors verminderd.

Ruitschade heeft geen invloed op je no-claim en schadevrije jaren.
Bij vervanging heb je soms wel een eigen risico.

Citaat:
Ruitschade heeft geen gevolgen voor uw no-claimkorting en schadevrije jaren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:57

Brainless schreef:
Hevonen schreef:
Uiteindelijk hebben we zelf een nieuwe zijruit betaald (ding lag helemaal in gruzelementen), anders was het aantal schadevrije jaren fors verminderd.

Ruitschade heeft geen invloed op je no-claim en schadevrije jaren.
Bij vervanging heb je soms wel een eigen risico.

Citaat:
Ruitschade heeft geen gevolgen voor uw no-claimkorting en schadevrije jaren.

Ik was niet helemaal duidelijk, de ruit was gesneuveld, maar het portier en spatbord had lakschade van de opspattende steentjes.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 15:20

Even een update: rijkswaterstaat heeft de gegevens van de aannemer die op dat moment aan het werk was gemaild.
En de verzekering neemt het verhalen van de schade verder op zich en keert het door mij betaalde eigen risico alvast uit.
Al met al netjes opgelost in een week.