Misinformatie rondom COVID-19

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 21:09

veerledec schreef:
Citaat:
‘Het SARS-Cov-2 spike proteïne beschadigt de endothele functie door het onderdrukken van ACE-2‘.
Edothele cellen zitten aan de binnenkant van het hart en de bloedvaten. Het spike proteïne
‘bevordert longschade’ omdat de ACE-2 receptoren worden verminderd. Hierdoor worden de
endothele cellen in de bloedvaten en daardoor ook het functioneren de stofwisseling beschadigd.


Kreeg (oa) dit stukje tekst en deze links door van iemand die twijfels heeft over vaccineren. Heb gegoogled maar kon er weinig over vinden en dus ook geen antwoord geven. Hier iemand meer info?
https://www.ahajournals.org/doi/10.1161 ... 121.318902
https://www.salk.edu/news-release/the-n ... -key-role-
in-illness/


Wat is precies je vraag? De onderzoeken die je deelt slaan op COVID-19, die inderdaad hartproblemen lijkt te veroorzaken. Dacht deze persoon dat het vaccin dezelfde problemen had? (Dan weet ik wat ik op moet zoeken ^^)

BigOne
Berichten: 38539
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:13

Dinopino schreef:
Dank je Bigone. Een klein steekje erbij en Bigone is weer blij:-)

Is toch een gewone nette opmerking? Wanneer een simpele huisvrouw dit zo tevoorschijn kan toveren waarom jij dan niet, het mag blijkbaar ook geen enkele moeite kosten.

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:23

Ik moet even kijken of ik de goede stukjes heb gequote (telefoon werkt niet mee). Maar het vaccin zorgt voor de aanmaak van het spike eiwit, dit vermindert de ACE 2 receptoren en dat kan leiden tot longschade.

frensje
Berichten: 725
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:57

Erg informatief. Bedankt.

Ibbel

Berichten: 49253
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:06

veerledec schreef:
Ik moet even kijken of ik de goede stukjes heb gequote (telefoon werkt niet mee). Maar het vaccin zorgt voor de aanmaak van het spike eiwit, dit vermindert de ACE 2 receptoren en dat kan leiden tot longschade.


Het vaccin bevat mRNA dat voor de aanmaak van een deel van het spike-eiwit de boodschapper is. Nl dát deel van het spike-eiwit dat goed herkend wordt door de afweer zodat je een goede afweerresponse krijgt. Antilichamen worden altijd aangemaakt tegen een stukje van een eiwit, nooit tegen een compleet eiwit. Dat is veel te groot om een compleet antilichaam tegen te maken en dat hoeft ook niet. Een klein stukje eiwit blokkeren blokkeert het complete eiwit.

[Pfizer en Moderna hebben ieder een ander stukje spike-eiwit genomen trouwens (anders zou één van beide geen patent op z'n mRNA hebben gekregen, want dan zou dat precies hetzelfde zijn geweest) Dat verklaart ook waarom de afweer tegen mutaties tussen beide vaccins anders kan zijn.]

verootjoo
Berichten: 35681
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:39

Imandra wat is eigenlijk jouw achtergrond?

Voor zo’n review/essay als de OP ben ik maanden bezig en jij schudt het hier even neer :')

Elanor

Berichten: 6788
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:50

Gewoon benieuwd; hoe verhoudt de kans op ‘echt nare’ bijwerkingen van covid-vaccins (zoals trombose, dus niet tijdelijk even wat koorts of malaise) zich eigenlijk tot de kans daarop bij oudere vaccins? Zeg de vaccins tegen dktp, hep a/b, meningokokken? Is dat (in dit stadium) te vergelijken? :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 14-06-21 22:57, in het totaal 3 keer bewerkt

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:52

Handig topic, ik heb nl wel een vraag: Ik meen ergens gelezen te hebben dat je 2 weken na de eerste prik met pfizer al een bepaalde mate van bescherming zou hebben. Klopt dit en zo ja, hoeveel bescherming dan?

Ik wil dit graag duidelijk weten om in de tussentijd tussen de twee vaccinaties wat te ‘werken’ aan het loskomen vanuit mijn isolement. Dan is de kloof, wanneer ik volledig gevaccineerd en beschermd ben niet meer zo groot voor mij.

BigOne
Berichten: 38539
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:55

De bescherming hangt van de variant af, bij de variant die nu nog in Nederland voorkomt ben je drie weken na de eerste vaccinatie met Pfizer en AZ al redelijk beschermd , iets van 70 en 60 % echter , kom je de Delta /Indische variant tegen dan is het blijkbaar maar ongeveer 30 %.
Na de tweede prik wel goed beschermd gelukkig .

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 23:01

bigone schreef:
De bescherming hangt van de variant af, bij de variant die nu nog in Nederland voorkomt ben je drie weken na de eerste vaccinatie met Pfizer en AZ al redelijk beschermd , iets van 70 en 60 % echter , kom je de Delta /Indische variant tegen dan is het blijkbaar maar ongeveer 30 %.
Na de tweede prik wel goed beschermd gelukkig .

Dank voor je reactie! Ik moet er wel echt bij vermelden dat ik helemaal niet van plan ben al los te gaan tot minimaal 1 week na mijn tweede vaccinatie (pfizer) (en zelfs dan ga ik niet los want ik ben geen losbol) maar ik heb anderhalf jaar waanzinnig streng geleefd en ik ga proberen, om de ‘schok’ niet te groot te laten zijn tegen de tijd dat ik ‘volledig’ (volledig wordt het nooit!) beschermt ben, alvast wat meer dingen los te leren laten.

BigOne
Berichten: 38539
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 23:07

Wacht dan iets langer, een week is te kort mocht je echt zeker willen zijn. Echter, de besmettingen zijn zo laag nu dat je ook zonder vaccinatie weer meerdere dingen zou kunnen doen wanneer je de basisregels in acht neemt, succes .

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 01:05

verootjoo schreef:
Imandra wat is eigenlijk jouw achtergrond?

Voor zo’n review/essay als de OP ben ik maanden bezig en jij schudt het hier even neer :')

Haha ik heb een WO master communicatiewetenschap gedaan die eigenlijk draaide om onderzoek doen, interpreteren, controleren en communiceren. Bovendien is researchen (al dan niet de wetenschappelijke variant) nu een groot deel van mijn baan :j. Kortom, ik vind het gewoon leuk om dingen uit te zoeken :))

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 01:43

Elanor schreef:
Gewoon benieuwd; hoe verhoudt de kans op ‘echt nare’ bijwerkingen van covid-vaccins (zoals trombose, dus niet tijdelijk even wat koorts of malaise) zich eigenlijk tot de kans daarop bij oudere vaccins? Zeg de vaccins tegen dktp, hep a/b, meningokokken? Is dat (in dit stadium) te vergelijken? :)


Heb het even snel voor je opgezocht!

Zo te zien niet echt eigenlijk (al heb ik net alleen even snel gekeken hoor). Zie alleen bij BMR in Nederland dat 1:20.000 kinderen een tijdelijk tekort aan bloedplaatjes heeft wat zich zelf weer oplost (verloopt zonder problemen) en ‘een enkele keer’ gewrichtsklachten (waarschijnlijk zo zeldzaam dat ze er geen cijfer aan kunnen hangen). Niet van level trombose dus, voor zover ik dat kan beoordelen en voor zover ik gelezen heb (ik ben geen medicus en heb het even snel opgezocht dus neem dat met een zak zout haha).

Bij levend verzwakte vaccins kan mogelijk wel hersenvliesontsteking optreden als deze gegeven worden aan mensen met een zwak immuunsysteem (staat ‘zeer zelden’ dus geen cijfers). Bij BMR vaccinaties in het buitenland bijvoorbeeld (Nederland gebruikt schijnbaar een veiligere stam die dit risico niet heeft): https://www.lareb.nl/vaccin-knowledge-s ... rsen(vlies)ontsteking+na+vaccinatie
Als ik buitenlandse bronnen kijk benoemen ze 1:1.000.000 als kans (maar dit zijn niet de meest betrouwbare bronnen voor zover ik het snel kan zien, dus zak zout weer) maar is het vaak zo dat het vaak een andere oorzaak heeft dan het vaccin zelf. Kans dat het risico lager is dan die 1:1.000.000 dus!

verootjoo
Berichten: 35681
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:44

IMANDRA schreef:
verootjoo schreef:
Imandra wat is eigenlijk jouw achtergrond?

Voor zo’n review/essay als de OP ben ik maanden bezig en jij schudt het hier even neer :')

Haha ik heb een WO master communicatiewetenschap gedaan die eigenlijk draaide om onderzoek doen, interpreteren, controleren en communiceren. Bovendien is researchen (al dan niet de wetenschappelijke variant) nu een groot deel van mijn baan :j. Kortom, ik vind het gewoon leuk om dingen uit te zoeken :))


Ah ok, leuk werk :D Vooral voor een ander. Ik moet het noodgedwongen doen vanwege de studie en werk, maar ben wat meer praktisch ingesteld. Als in: wat kan ik in de praktijk met wat een ander voor mij onderzoekt? :') :')

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:04

Ibbel schreef:
veerledec schreef:
Ik moet even kijken of ik de goede stukjes heb gequote (telefoon werkt niet mee). Maar het vaccin zorgt voor de aanmaak van het spike eiwit, dit vermindert de ACE 2 receptoren en dat kan leiden tot longschade.


Het vaccin bevat mRNA dat voor de aanmaak van een deel van het spike-eiwit de boodschapper is. Nl dát deel van het spike-eiwit dat goed herkend wordt door de afweer zodat je een goede afweerresponse krijgt. Antilichamen worden altijd aangemaakt tegen een stukje van een eiwit, nooit tegen een compleet eiwit. Dat is veel te groot om een compleet antilichaam tegen te maken en dat hoeft ook niet. Een klein stukje eiwit blokkeren blokkeert het complete eiwit.

[Pfizer en Moderna hebben ieder een ander stukje spike-eiwit genomen trouwens (anders zou één van beide geen patent op z'n mRNA hebben gekregen, want dan zou dat precies hetzelfde zijn geweest) Dat verklaart ook waarom de afweer tegen mutaties tussen beide vaccins anders kan zijn.]

Kan ik dat ergens terugvinden? Dat het een stukje van het eiwit is en niet het volledige?

Iemand ook ergens een bron van hoe/waarom/wanneer het mRNA, dat self-amplifying is, weer stopt met bestaan/amplifying?

Ibbel

Berichten: 49253
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:14

Excuus, beide vaccins hebben wel het hele eiwit als bron, maar beide vaccins hebben op verschillende plekken in het RNA mutaties zitten waardoor het eiwit niet werkt. Het is dus in beide gevallen een gewijzigd spike-eiwit.
Ik had verkeerd onthouden dat ze op verschillende plekken geknipt hadden in het eiwit. Hadden ze ook wel gedaan, maar dan om een mutatie aan te brengen :D

Werkingsmechanisme Pfizer:
Het nucleoside-gemodificeerde boodschapper-RNA in Comirnaty is geformuleerd in
lipidenanodeeltjes, waardoor afgifte van het niet-replicerende RNA in gastcellen mogelijk is om het
S-antigeen van SARS-CoV-2 tot transiënte expressie te brengen. Het mRNA codeert voor het in de
membraan verankerde S-eiwit over de volledige lengte met tweepuntsmutaties binnen de centrale
helix. Mutatie van deze twee aminozuren tot proline vergrendelt het antigeen S in een prefusieconformatie die nodig is om een juiste immuunrespons op te wekken. Het vaccin leidt tot zowel
neutraliserende antistoffen als cellulaire immuunresponsen op het spike-(S)-antigeen, wat mogelijk
bijdraagt tot de bescherming tegen COVID-19.

Bron: PDF van bijsluiter:
https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Werkingsmechanisme Moderna:
Het COVID-19 Vaccine Moderna bevat in lipidenanodeeltjes ingebed in mRNA. Het mRNA codeert
voor het spike-eiwit van SARS-CoV-2 over de hele lengte, gemodificeerd met 2 prolinesubstituties
binnen het heptad-herhaling-1-domein (S-2P) om het spike-eiwit te stabiliseren in een
prefusiebevestiging. Na intramusculaire injectie nemen cellen op de injectieplaats en de drainerende
lymfeklieren het lipidenanodeeltje op en leveren zo effectief de mRNA-sequentie aan cellen voor
omzetting in viraal eiwit. Het geleverde mRNA komt niet terecht in de cellulaire kern of werkt niet
interactief met het genoom, is niet-replicerend en de expressie ervan is van voorbijgaande aard
(hoofdzakelijk door dendritische cellen en subcapsulaire sinusmacrofagen).
Het tot expressie
gebrachte, membraangebonden spike-eiwit van SARS-CoV-2 wordt vervolgens herkend door
immuuncellen als vreemd antigeen. Dit lokt respons uit van zowel T- als B-cellen om functionele,
neutraliserende antilichamen te genereren, die kunnen bijdragen aan bescherming tegen COVID-19.

Bron: PDF van bijsluiter:
https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Samenvatting: beide vaccins bevatten de code voor een inactief, gewijzigd spike-eiwit en bevatten niet-replicerend mRNA

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:30

Thankx Ibbel. Waar komt de term samRNA vandaan dan? Dat is niet van toepassing op de huidige vaccins, begrijp ik dat goed?

Ibbel

Berichten: 49253
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:45

De goedgekeurde vaccins bevatten (niet replicerend) mRNA maar er is en wordt wel onderzoek gedaan naar saRNA-vaccines, ook tegen Covid, als ik het goed zie.

Tot nu toe is saRNA echter klinisch alleen gebruikt bij darmkanker en melanomen.

https://encyclopedia.pub/8070

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:20

Nog even een vraag van mijn kant: tussen de eerste en tweede enting met pfizer word op dit moment 5-6 weken aangehouden, terwijl de minimale tijd tussen beide prikken staat op 3 weken.

Is het zo dat de bescherming beter is wanneer je na 4-5 weken de tweede laat zetten dan wanneer je na 3 weken de tweede haalt?

Liselot

Berichten: 32210
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:45

Mijn broer (chief viral vaccines bij Janssen) geeft aan dat hoe langer hoe beter is in principe.

verootjoo
Berichten: 35681
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:24

Volgens mij wordt er momenteel onderzoek gedaan naar wat de optimale tijd tussen de prikken zou zijn.
In het eerste onderzoek naar veiligheid en effectiviteit hebben ze 2 weken aangehouden en dat werkt goed maar wat het allerbeste werkt is nog niet volledig duidelijk.

Ibbel

Berichten: 49253
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:29

Meeste vaccins hebben wel een venster (bij paarden influenza is het ook 3 weken tot 3 maanden tussen 1e en 2e prik). Er is een optimum in de response op de 1e prik, en op dat moment de 2e prik geven, geeft de grootste hoeveelheid antilichamen en daarmee in principe de beste bescherming.

Wat wel duidelijk is, is dat korter dan 2 weken geen zin heeft, dan is er nog geen immuunresponse geweest op de 1e prik (dat geldt voor ieder vaccin en er is geen reden aan te nemen dat dat voor de Covid-vaccins niet precies hetzelfde zou zijn).

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 10:32

Interessante bijdragen Ibbel! Je hebt veel kennis zo te zien :D Thanks!

Sakura789

Berichten: 2832
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:49

verootjoo schreef:
Volgens mij wordt er momenteel onderzoek gedaan naar wat de optimale tijd tussen de prikken zou zijn.
In het eerste onderzoek naar veiligheid en effectiviteit hebben ze 2 weken aangehouden en dat werkt goed maar wat het allerbeste werkt is nog niet volledig duidelijk.


Bij ouderen was toch hoe langer, hoe beter?

Ah, hier: https://nos.nl/artikel/2380705-studie-o ... er-krijgen

verootjoo
Berichten: 35681
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:55

Sakura789 schreef:
verootjoo schreef:
Volgens mij wordt er momenteel onderzoek gedaan naar wat de optimale tijd tussen de prikken zou zijn.
In het eerste onderzoek naar veiligheid en effectiviteit hebben ze 2 weken aangehouden en dat werkt goed maar wat het allerbeste werkt is nog niet volledig duidelijk.


Bij ouderen was toch hoe langer, hoe beter?

Ah, hier: https://nos.nl/artikel/2380705-studie-o ... er-krijgen


Ja klopt, maar de optimale tijd is nog niet duidelijk. 12 weken lijkt beter te werken dan 3 weken. Maar het is nog niet duidelijk of bv 6, 8, 10, 12 het beste is en of 16, 20, 22, 24 weken nog beter werken dan die 12 weken.