Onze buurman ging deze winter door een heftige breuk met zijn partner, waar hij ook twee kinderen mee heeft.
Die kinderen vroegen in de lente achter konijnen dus ... nu hebben ze konijnen.
Heel leuk, alleen gaan deze steeds door de omheining heen (dat is gewoon Betafence/ Bekaertdraad) en komen ze op onze weide gras eten en in de schaduw van de bomen putten graven.
Niet zo leuk, want ondanks dat mijn dressuurpaard nu tijdelijk thuis op rust staat, wil ik toch geen gebroken pootjes door konijnengangen. Als mijn tijd als baby-incubator er op zit wil ik toch graag terug snel in het zadel zitten.

Buurman is helaas niet zo volwassen, telkens als we hen op iets wijzen waar wij last van hebben (dieren, muziek) zet hij zijn muziek de volgende keer (nog) een standje harder.
Dingen die ik reeds geprobeerd heb:
- Met de huisbaas (buurman huurt) erover spreken. Gevolg: muziek 3 weken hard, daarna vaatje bier en verontschuldigingen
- Buurman erover aanspreken. Hij zegt "Oh das niet fijn" en ... daar stopt het
- Halfbroer buurman (die woont in) erover aanspreken. Die maakt zich dan kwaad, nieuw liefje van de buurman ook. Goed, we zitten al zover, zij vinden het dus ook niet fijn.
Konijnen worden ook trouwens regelmatig gevangen door halfbroer maar ja... 1/ 2 ochtenden later hebben wij weer bezoek.
- Met buurman en mijn man messenger gesprek om bvb aan te geven "He ik kan de muziek tot binnen horen en ben nog aan het werk" of foto van de konijnen door te sturen. Als hij al reageert is het meestal een mopje ("Ik hoef mijn konijnen niet te zoeken, ik weet waar ze zitten - bij de buren") of gewoon niet.
Nadat nieuw liefje zich kwaad gemaakt heeft hebben ze de omheining 'aangepast' en gaan ze de konijnen 'wegdoen' want 'kinderen kijken er toch niet naar. Dit is intussen 1 week geleden.
Ik heb dit bewust via Messenger gedaan om al een stukje 'bewijs' te verzamelen dat het dus blijft duren.
Ik stuur ook echt niet elke dag dat ik een konijn spot op onze wei - ik denk 2x/week? Ik maak wel elke dag een foto. Nogmaals 'bewijs' verzamelen.
- Ik heb bij de lokale politie geïnformeerd: geluid is enkel overlast als het tot op straat hoorbaar is. Buurman zijn terras zit aan de achterkant van het huis, dus dat gebeurt nooit. In het gemeente/ politiereglement staat niets over dieren op andermans eigendom.
Wat ik nog kan doen:
- Nogmaals huisbaas contacteren en euh... oordopjes op de boodschappenlijst zetten?
- Dierenbescherming tippen - dit kan helaas niet anoniem. Dit kan omdat de konijnen (en oa zo'n 30 kippen) ook geen schaduw hebben en met veel te veel op een te klein oppervlak zitten.
Maar als buurman er dan opkomt dat wij het waren, moet ik misschien professionele gehoorbescherming gaan zoeken.
- Even uitpluizen hoe het in België zit wat je moet/kan/mag doen als dus andermans dieren op jouw eigendom zitten
Dus Bokt: help mij!
Hoe lossen we dit netjes op zonder dat dit een regelrechte burenruzie wordt?
En voor wie het nog niet doorhad: hoewel de grens een steenworp ver is, woon ik toch ècht in België. Dingen zoals Rijdende Rechter bestaan hier dus niet maar hebben hier dus ook geen zeggenschap.