Wifi adapters.......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Wifi adapters.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 10:00

Ok komt ze weer. Iets met bomen en bos, en ik die nog niet up to date is met de nieuwste technologie :D :+

Bij ons, ik noem het nog steeds nieuwe huis al wonen we hier nu bijna een jaar :P hebben we nu glasvezel. Router is een Fritz 5490, die in de meterkast hangt. Ik wil graag het netwerk uitbreiden richting de stal. Iets met ze heeft muziekstreamdiensten gevonden en de MB's vliegen van mijn telefoon :+
De bedoeling is dus dat er iets van powerline extenders geinstaleerd moeten om het wifi signaal daar te krijgen. De router nu red het net niet meer, en omdat de stal voor een groot deel metaal is kan ik mijn telefoon dan wel op het hek leggen, maar blokt de stal het signaal. Dat merk ik overigens ook met de G3/G4 als ik in de stal sta. (ik loop draadloos rond met bluetooth oortjes. Ja zover is ze wel al :D ).
Heb al zitten zoeken, maar kom er gewoon even niet uit. Ik snap nu hoe dat systeem enigszins werkt, maar voor mij even de volgende punten waar ik dan vast loop.

De stal zit, bij toeval, op dezelfde stroomkring als de router.
Ik heb geen extra stopcontact over in de meterkast, de extender moet dus een stopcontact hebben.
Stal is dus voor het overgrote deel metaal, wat stoort met een wifi signaal.
Er zit een stopcontact in de stal, maar die hangt direct achter de metalen platen. En ik weet niet of dat een extender zou storen.
Stal is pak em beet een meter of 40 van het huis. Maar ik zou eigenlijk ook graag aan de andere kant van het huis, waar de tuin is, een goed signaal hebben. Ben ook vaak daar bezig. Er zijn aan die kant van het huis stopcontacten genoeg, maar dat is dan wel een andere groep.
En dan ik ben er zoeen, doe het liever in 1 keer goed dan dat ik eerst een goedkoop setje koop en het toch niet naar de zin is, of wil werken :D
Ik wil dus ergens graag het bestaande netwerk vergroten zodat het ook rondom werkt en ik niet steeds afhankelijk ben van de G3/G4 netwerken. Gebruik mijn telefoon te weinig om daar een duur onbeperkt abbo op te zetten. Ik lees van alles en soorten van oplossingen, maar begin te twijfelen wat nou het handigste is om te doen.
Zou daarom graag jullie input willen. Wat hebben jullie hangen? Werkt het naar de zin en wat werkte bv niet? En zijn er mss nog andere oplossingen? Ook met oog op merken die elkaar mss bijten/ niet compatibel zijn.

zonnebloem18

Re: Wifi adapters.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:05

Andere oplossing, maar kan je de muziek niet downloaden voor offline gebruik?

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:11

Zelf heb ik een extra router neergezet die sterker is en centraler in huis staat. Heb je de mogelijkheid een LAN kabel te trekken richting de stallen? Dan kun je daar een sterke wifi router neerzetten die het gehele terrein kan voorzien van wifi of voor de stallen een apart netwerk. Als het staal het andere netwerk blokkeert zou dat geen probleem moeten zijn.

Daarnaast kwam ik de TP link Deco tegen en dat lijkt me wel wat, maar volgens mij moet elk apparaat worden verbonden met een LAN kabel en dat gaat bij mij niet. Dus ik heb hier geen ervaring mee.

Wifi via de stroomkabels werd mij afgeraden. Dat schijnt heel erg te storen, tenzij je alle huishoudelijke apperatuur niet op dezelfde groep heb zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:14

Ik heb een vrij simpele Netgear extender, de oudere versie van deze: *link*
We hebben hem lange tijd thuis gebruikt, maar tegenwoordig ligt hij op de boot waar we een slechte verbinding hebben. Dat scheelt echt enórm. Zo'n extender kun je ook met een verlengkabel op een hogere plek hangen waar geen metaal zit.
Maar ik moet erbij zeggen dat ik niet weet wat het maximale bereik is. Hoe minder er voor zit hoe beter natuurlijk.
Als je echt zo ver mogelijk een zo goed mogelijk bereik wil dan is de beste optie denk ik om binnenshuis ook een extender te plaatsen op een hoge plek, en van daaruit het netwerk te delen naar buiten.

Via stroomkabels hebben we ook naar bekeken voor thuis, maar dat schijnt inderdaad best wel te storen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-06-21 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:16

Die verplichting van er moet een stopcontact inzitten moet je direct laten varen. Daar hebben ze stekkerdozen voor uitgevonden.

Want ja, je kan een Devolo Magic setje gebruiken, maar dan moet je telefoon wel constant van wifi signaal switchen. Als dat een keer fout gaat ben je alsnog je MB's kwijt.

Mijn advies, combineer twee technieken. Wifi mesh en powerline. Laat daar nou net een apparaat voor bestaan: https://www.coolblue.nl/product/840773/ ... xEEALw_wcB

Deze apparaten verbinden via wifi onderling maar OOK via Powerline. Dus hij pakt gewoon het beste/stabielste wat er voor handen is. Heeft alleen geen "doordruk" stopcontact.

Extenders, versterkers etc niet meer aan beginnen. Die tijd is geweest, er zijn betere technieken. En met deze kan je zo'n ding in de tuin hangen, eentje in huis en eentje in stal :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:20

beste is kabel trekken naar stal en daar een routertje aanhangen. Die devolo's zijn gewoon voor iedere telecom monteur een nachtmerrie. En dat is niet voor niks. Daarnaast als je het signaal via stroomnet laat lopen kunnen andere apparaten het signaal verstoren.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:31

Als een kabel trekken had gekund, was dit topic er vast niet geweest ;-)

PLC werkt over het algemeen ruk maar hier zit alles A op dezelfde groep en B zal de ground loop ook hetzelfde zijn. Dan werkt het 9 van de 10x prima.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 10:58

Choiix schreef:
Als een kabel trekken had gekund, was dit topic er vast niet geweest ;-)

PLC werkt over het algemeen ruk maar hier zit alles A op dezelfde groep en B zal de ground loop ook hetzelfde zijn. Dan werkt het 9 van de 10x prima.

Nou jaaaaaa dat kabel trekken kan wel, maar ik wil liever niet. Er zit hier rondom huis zo gruwelijk veel puin in de grond, was een voormalige parkeerplaats voor de motercrossclub, dat ik daarin liever niet wil gaan wroeten. Lees daar zou ik echt iemand met een kraantje voor moeten laten komen. Die laag is zeker een meter diep.

MoOtJuHh schreef:
Wifi via de stroomkabels werd mij afgeraden. Dat schijnt heel erg te storen, tenzij je alle huishoudelijke apperatuur niet op dezelfde groep heb zitten.

:D Daar heb ik nou net geen last van. Er is direct toen we erin kwamen 3 fasen aangelegd, die zat er nl niet in. Daarop is toen ook direct de stoppenkast vernieuwd en uitgebreid. We hebben 9 groepen, en de keuken ed is allemaal 2 andere groepen. Ook die hebben ze voor mij zelfs uit elkaar gehaald/ nieuwe extra groep naar toe gelegd.

zonnebloem18 schreef:
Andere oplossing, maar kan je de muziek niet downloaden voor offline gebruik?

Moet je een abbo voor nemen, en dat weiger ik :+ Noem me ouderwets, maar als ik iets echt leuk vind koop ik de CD. Ik ben nog niet zo overtuigd dat de artiesten ook hun royalty's krijgen van alles wat via zulke diensten maar gestreamd wordt. Waarbij dat dan ook veel minder is dan wanneer het om gewone CD verkoop gaat. Maar goed dat is dus een andere discussie ;)

8nnemiek schreef:
Zo'n extender kun je ook met een verlengkabel op een hogere plek hangen waar geen metaal zit.

Grinnik dan zit ik bovenop het dak :') Die is nl ook van metaal. Dat is nou net het probleem.

Choiix thanks _/-\o_ _/-\o_ Had ook al gehoopt dat je zou reageren :D Maare mag ik zagen? zijn er ook van dat soort sets die wel aan de muur kunnen?? De stal is een beetje een hopeloos geval, en ik heb daar ook eigenlijk geen plek om dat apparaat veilig neer te zetten. Dan moet hij staan te balanceren op een balk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:09

Het nadeel van extenders is dat ze de WiFi bij het originele punt vaak slechter maken en schakelen tussen punten niet soepel gaat.

Nu heb ik geen enorme grond met schuur, maar ik heb enorm tevreden over mijn netwerk sinds ik door het huis een WiFi mesh heb opgezet.

Ik heb zelf WiFi punten van Deco M9. Het idee van een WiFi mesh is dat de punten met elkaar contact zoeken en zo het verkeer doorvoeren. Automatisch wordt de snelste route gevonden en je switched ook vanzelf over van het ene punt naar het andere punt. Het systeem is sluitend zolang elke deco contact kan vinden met minstens 1 andere deco. Je kunt ze ook met LAN aansluiten, maar hoeft niet. In feite heb je voor een punt alleen een stopcontact nodig.

Ik weet niet wat de afstanden zijn, maar het zou kunnen dat als je er 1 in huis plaatst aan de kant van de schuur en 1 in de schuur, dat het voldoende is. (En je hebt er 1 nodig bij het basis punt).

Goedkoop is het niet, maar heb nu wel door het hele huis uitstekend 200/200 up/down WiFi bereik. En zelfs op zolder stream ik zonder problemen van mijn telefoon over de WiFi naar de Chromecast.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:30

rina schreef:
Choiix thanks _/-\o_ _/-\o_ Had ook al gehoopt dat je zou reageren :D Maare mag ik zagen? zijn er ook van dat soort sets die wel aan de muur kunnen?? De stal is een beetje een hopeloos geval, en ik heb daar ook eigenlijk geen plek om dat apparaat veilig neer te zetten. Dan moet hij staan te balanceren op een balk.

Haha, paardrijden kan ie nog steeds niet maar ondertussen heeft ie wel een naam opgebouwd in HTT... ;-)

Helaas niet, maar niets wat je met tie-wraps en een beetje dubbelzijdig tape niet op kan lossen toch? ;-)
Of je moet iemand kennen met een 3D-printer die deze houder even voor je wil printen: https://www.thingiverse.com/thing:4849123

Normaal zou ik andere apparatuur adviseren maar denk dat hier die combo van powerline + wifi juist een goede is. De M9's die hierboven geadviseerd worden zijn ook fantastisch maar gezien de grote hoeveelheid metaal denk ik dat alleen wifi backbone niet verstandig is. In een andere situatie was het advies van mij ook M5, M9, X60 of X90 geweest maar is hier niet handig.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:36

Ik heb die dingen die Choiix aanraadt. Werkt echt super, na jaren gedoe had ik binnen een kwartier van de zolder tot achterin de tuin stabiel internet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:37

Wij hebben een campingantenne op ons dak. Ons WIFi zie je nog heel ver weg

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 13:59

Choiix schreef:
Haha, paardrijden kan ie nog steeds niet maar ondertussen heeft ie wel een naam opgebouwd in HTT...

Ehmmmm het wordt dan wel een tijd dat je leert rijden :P }> :') ;)

Geen 3D printer hier, helaas :') Dan moet het idd ducktape en tie-wraps worden.

Choiix schreef:
Normaal zou ik andere apparatuur adviseren maar denk dat hier die combo van powerline + wifi juist een goede is. De M9's die hierboven geadviseerd worden zijn ook fantastisch maar gezien de grote hoeveelheid metaal denk ik dat alleen wifi backbone niet verstandig is. In een andere situatie was het advies van mij ook M5, M9, X60 of X90 geweest maar is hier niet handig.

Ja precies dat ben ik zelf ook een beetje bang voor. Al dat metaal in en om de schuur (dak is metaal, wanden metaal, alleen de voorkant is hout). Nou ja als het alsnog niet wil werken moet er alsnog maar een kabel de grond in. We gaan het gewoon proberen, en tis bij CB dus als niet kan ik het altijd terug sturen. Thanks voor het meedenken.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:06

Als je de printkosten en verzendkosten wil betalen wil ik wel een houdertje voor je printen. Duurt alleen wel even een tijdje voordat je 'm hebt omdat ik eerst op vakantie wil naar Frankrijk.

En ik wil wel, maar mijn gewicht van 100KG houdt mij tegen... :(

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:26

Choiix, de TP link is ook zo'n mesh systeem. Vraagje, moet je de losse 'units' die onderling voor de perfecte/goede wifi zorgen inderdaad ieder voor zich aansluiten op een kabel (LAN/Stroomnetwerk)?
Ik dacht te zien in de filmpjes dat die aan een kabel zitten en dan onderling zorgen voor het goede netwerk ed.

Edit: O zie dat mijn vraag al beantwoord is. Bedankt, weer iets geleerd vandaag :D
Laatst bijgewerkt door MoOtJuHh op 10-06-21 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:29

Choiix schreef:

+:)+

Bedoelde ook niet perse dat de M9 hier ook geschikt was, maar meer dat ik ook voor een mesh zou gaan. :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:33

MoOtJuHh schreef:
Vraagje, moet je de losse 'units' die onderling voor de perfecte/goede wifi zorgen inderdaad ieder voor zich aansluiten op een kabel (LAN/Stroomnetwerk)?

Kan wel, hoeft niet. Met LAN is het uiteraard stabieler, maar dan moet je alsnog een kabel trekken. In principe is alleen in het stopcontact voldoende.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:02

Correct! Wel zou ik het bij lager dan M9 (dus M5, M4R etc) wel aanraden. De M9 heeft een eigen frequentie voor de onderlinge verbinding dus daar kan het vaak ook beter zonder onderlinge LAN-kabels.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:24

Hier heb ik een TP link setje geplaatst en het werkt prima. Plug and play.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 17:55

Zo en nu gaan ze me even te technisch _O-

Choiix schreef:
Als je de printkosten en verzendkosten wil betalen wil ik wel een houdertje voor je printen. Duurt alleen wel even een tijdje voordat je 'm hebt omdat ik eerst op vakantie wil naar Frankrijk.

Grinnik lief aangeboden, maar geloof het of niet ik heb al een houder gevonden :D Lang leve Ebay.

Choiix schreef:
En ik wil wel, maar mijn gewicht van 100KG houdt mij tegen...

Niet door tegen laten houden. Ik ben ook niet de lichtste. Ik rij western en daar zie je echt veel meer mannen rijden die meer dan 100 kg zijn en dat zijn ook echt niet de grootste paarden. Goede begeleiding, rustig aan beginnen, en dan kan het echt wel. Ik heb geen idee waar je zit in NL. maar echt je bent welkom om eens te komen proberen.