graafwespen, zandbijtjes en grondhommels wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

graafwespen, zandbijtjes en grondhommels wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 22:43

Sinds het weer lekker weer geworden is verschijnen er hier in de tuin steeds meer hoopjes zand en kleine gaatjes in de voegen van de tuinpaadjes langs de rozenperken. Als je wat langer naar zo'n hoopje zand kijkt zie je het af en toe bewegen wanneer de vlijtige graafster weer een schep zand naar buiten werkt. Waar gisteren nog minuscule molshoopjes te zien waren liggen nu kleine kratertjes met ronde gaatjes in het midden. Daar zijn de graafwerkzaamheden blijkbaar teneinde.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb mijn zoemende buren helaas nog niet persoonlijk ontmoet. Hoewel ze overdag ongetwijfeld onderdeel zijn van het vrolijke gezoem in de vuurdoorn. ik heb al kleine zwarte bijen gezien met enorme klonten fel geel stuifmeel aan hun poten. Er moeten verschillende soorten zijn. Want sommigen schijnen opzettelijk het smalste voegje uit te kiezen om het kleinst mogelijke gaatje te graven. Terwijl anderen in de open grond vlak langs het pad gaan zitten en een stapel zand verplaatsen waar ik zelf naar verhouding toch een kleine graafmachine voor nodig zou hebben.

welke Bokkers hebben nog meer deze vrolijke beestjes in de tuin, en hoe maken jullie ze het naar de zin?

Roihi

Re: graafwespen, zandbijtjes en grondhommels wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:59

Hier hebben we ook een nestje hommels in de grond. Soms zien we ze af en aan komen vliegen en in en uit het holletje kruipen.
Zo schattig.
We laten ze ook gerust en als ik aan die plek moet maaien dan ga ik er liever rond dan over. Dan maar een toefje langer gras op die plek :D

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:55

Wij hebben ze ook elk jaar in de oprit, volgens mij is het nu nog wat vroeg, ik heb ze nog niet gezien. Erg grappige bijtjes, met hun brede (harige) achterpootjes.
De metselbijen heb ik al wel in actie gezien :-)
Hommels vliegen hier genoeg rond, maar nog nooit gezien waar zij hun huisje hebben.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 00:01

Ik heb van het werk een insectenhotel gekregen.
Hoorde van een aantal dat ik er niet teveel van moest verwachten.
Ondertussen zijn alle kamers bewoond en wordt er zelfs in de tussenruimtes gebouwd.
Zo mooi en leuk om te zien!
Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 09:18

Wirobelgje schreef:
Hier hebben we ook een nestje hommels in de grond. Soms zien we ze af en aan komen vliegen en in en uit het holletje kruipen.
Zo schattig.
We laten ze ook gerust en als ik aan die plek moet maaien dan ga ik er liever rond dan over. Dan maar een toefje langer gras op die plek :D

wat leuk! ik heb tot nu toe alleen de solitaire beestjes kunnen ontdekken. hommels blijven geloof ik ook maar een jaar op dezelfde plek wonen. dus wat nu niet gemaaid kan worden komt volgend jaar wel weer. +:)+
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 10-06-21 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:21

Helaas heb ik ze hier nog niet gezien. Vorige huis zat een groenstrook van de gemeente helemaal vol grondbijen. Als het warmer werd was het een zoemende bewegende massa aan ontelbare gaatjes met in en uitgaande bijen <3

Mijn insectenhotels zitten wel vol. Van de week een heus "gevecht" gezien om dat ene speciale gat dat kennelijk beide bijen wilden hebben. :') moet er een naast gaan plaatsen denk ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:14

Ik heb ook weer zoemende buren ( grondhommels ) dit jaar :D
Buur is in dit geval letterlijk te nemen want ze zitten op 1m van de achterdeur. :P
Vooraan in de schuur waar ooit een waterpomp stond, is een stukje open aarde en dit vinden ze een prima nestgelegenheid blijkbaar.
Hele dag door een drukte van jewelste :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:19

axel_1997 schreef:
.

wat leuk! ik heb tot nu toe alleen de solitaire beestjes kunnen ontdekken. hommels blijven geloof ik ook maar een jaar op dezelfde plek wonen. dus wat nu niet gemaaid kan worden komt volgend jaar wel weer. +:)+

Hoeft niet hoor, in het oude huis van mijn ouders kwamen ze elk jaar terug :D Ze zaten onder de biels van het terras, altijd heel leuk om naar te kijken. De kat vond het ook fascinerend, maar heeft ze gelukkig nooit geprobeerd te vangen (gelukkig, want volgens mij kunnen hommels ook nog best prikken :+ )

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 10:21

hebben jullie al eens gezien hoe blij een hommel is als ie een klaproos gevonden heeft? was echt super komisch vanmorgen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:59

Heb klaprozen, akelei en (wilde)campanula staan. Heel herkenbaar dat gebrom. Wat echt leuk was waren de hommels op krokussen. Grondbijtjes zijn bij mij altijd welkom.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:09

Oh echt? Houden ze daarvan ?
Hier achter het weiland een heel veld vol klaprozen ! Hommelwalhalla dus 8-)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:01

Hallo!
Ik heb een drietal insectenhotels in mijn tuin waarin het een drukte van belang was, alle kamers waren inmiddels vol. Maar... ineens zie ik dat meerdere holletjes weer leeg zijn? Weet iemand hoe dit kan? Komen de nieuwe bijen zo snel uit? Of hebben mezen dit gedaan? Ik heb in ieder geval niks gezien.
De bovenste zat helemaal stampvol en de onderste ook bijna

Afbeelding
Afbeelding