Tijdelijk contract eindigt bijna.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Tijdelijk contract eindigt bijna.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 15:45

Eind juni eindigt het contract van mijn dochter.

Ze vindt het werk heel leuk, maar de baas niet.
Wij hadden vanaf het begin al onze twijfels. Van alle kanten kregen we te horen dat deze werkgever niet echt geweldig was, ook niet op gebied naar zijn klanten toe.

Inmiddels is er al heel veel gebeurd wat niet normaal is voor een goed werkgeverschap.
De baas is goed in zichzelf als heilige voor te doen, maar intussen buit hij/zij zijn personeel uit, gaat als een slavendrijver tekeer, moeten ze bepaalde klussen onbetaald doen ( en met eigen auto zonder dat daar benzinekosten voor vergoed worden), omdat dat altijd zo gedaan werd en hij/zij dat gewoon verwacht van zijn/haar personeel.

Ik ga er niet te diep op in, maar het klopt echt van geen meter daar. Het komt er maar van 1 kant. Zou de baas niet zo'n slavendrijver zijn, dan zou mijn dochter met bepaalde eisen ook niet zo'n moeite hebben.

Inmiddels weegt ze nog maar 51 kg ( van het harde werk en de stress??), ze voelt zich al slecht als ze weer naar haar werk moet, dus heeft ze de knoop doorgehakt en meegedeeld dat ze maar tot einde contract blijft en dan vertrekt.

EN nu komt het: De baas wilde dat ze dan "even" op papier zette dat ze zelf er voor koos om niet langer te blijven. Toen ze zei dat ze dat vanavond thuis wel deed, bleef de baas aandringen: Nee, doe dat nu! Waarom doe je dat niet nu?

Oohhh, ik ben echt woest op die persoon. Wil ze haar nog een oor aannaaien ook nog, want als ze dat doet, dan verspeelt ze natuurlijk haar recht op een WW uitkering ( of niet als het contract dan toch eindigt?). Niet dat ik verwacht dat ze lang thuis zal zitten, want in de horeca (waar ze ook terecht kan) is nu werk zat.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:49

Ik snap je frustratie maar je baan opzeggen, als je dat uit eigen beweging doet, doe je schriftelijk en inderdaad in veel gevallen is dan ook je recht op ww weg :)

Dus ondanks dat het een vervelende werkgever is moet je je als werknemer toch gewoon netjes aan de afspraken houden. Heeft ze een contract getekend en wat staat daar in rondom opzegging van de arbeidsovk?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:51

Edit: Blijkbaar kijk ik er heel anders tegen aan :+ Dus mijn toevoeging is nutteloos.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 08-06-21 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:52

Als het een tijdelijk contract is, hoef je niets op papier te zetten. De baas hoort een maand van tevoren te laten weten of een contract wel of niet verlengd wordt. Als hij dat niet gedaan heeft, moet ie zelfs een boete betalen. ook als het contract wel verlengd wordt. Ik zal even opzoeken waar dat staat.
Bij zelf opzeggen verlies je wel je recht op ww.

edit: iets gevonden: https://www.mkbservicedesk.nl/9134/aanz ... andsalaris.

Ik zou tegen de werkgever zeggen dat ie te laat is met 'aanzeggen'. En dan eens kijken hoe hij reageert en of er wat te regelen is met het niet verlengen van het contract.
Laatst bijgewerkt door Flower033 op 08-06-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:52

Dochter zegt het contract niet op, ze geeft alleen aan geen nieuw contract te willen na afloop van het huidige. Dat is iets heel anders!
Zeker niets op papier laten ondertekenen ts!

BigOne

Re: Tijdelijk contract eindigt bijna.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:58

Misschien heel vervelende vraag , waarom als ouders niet eerder ingegrepen!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:01

Voor het einde van een tijdelijk contract geldt geen opzegtermijn. Zodra u weet dat uw contract niet wordt verlengd, kunt u direct op zoek naar werk. Voor de periode dat u geen werk heeft kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. U heeft recht op WW als u werkloos raakt vanuit een dienstverband en aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent verzekerd voor werkloosheid.
U verliest 5 uur of meer van uw werk per week.
U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt.
U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.

Dit haal ik van de website van UWV af.
Vooral de laatste zin is belangrijk. Zeker geen briefje schrijven dat ze zelf besluit te stoppen dus.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:17

_Nancy schreef:
Dit haal ik van de website van UWV af.
Vooral de laatste zin is belangrijk. Zeker geen briefje schrijven dat ze zelf besluit te stoppen dus.

Maar het is toch eigen keus van de dochter in dit geval? Dus waarom zou je je dan in allerlei dubieuze bochten wringen om aanmerking te komen voor WW?

Kijk, het is normaal om schriftelijk op te zeggen dus dat hij om een briefje vraagt is niet raar. De manier waarop daarentegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:30

Als de werkgever zelf voornemens is wel te verlengen geldt wat je dochter doet als een opzegging en dan moet je toch echt schriftelijk opzeggen. En waarschijnlijk heel juli ook nog werken ivm de opzegtermijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:32

De grote vraag is of de werkgever heeft aangezegd voor verlening of niet en of dit tijdig is gedaan.

TS, heeft hij iets aangegeven?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:33

Mag ik vragen hoe oud je dochter is? Ik zou aanraden om niets te ondertekenen, verlengen van een arbeidscontract gaat volgens mij met instemming van beide partijen en als jouw dochter haar contract niet wil verlengen is dat haar goed recht.
Wel zou ik willen aanraden dat, als ze echt zo eraan onderdoor gaat, lekker even een paar weken niet werken. Wel actief opzoek naar een nieuwe baan, zoals je al zei staat de horeca te springen om nieuwe werknemers. Maar laat haar ook echt even op adem komen en even te ontspannen. De werksfeer die jij omschrijft klinkt heel erg naar en vervelend en ik kan me voorstellen dat het heel veel stress oplevert.
Met tegenzin naar het werk heb ik ook gehad en dat vreet mentaal ook echt verschrikkelijk erg aan je.
Hopelijk kan je dochter snel een nieuwe en leuke werkplek vinden. Je kan ook altijd naar het UWV bellen voor wat meer informatie, zij kunnen jullie ook vast en zeker helpen met het stukje in aanmerking komen voor een uitkering en hoe het nu precies zit met het niet verlengen van het contract vanuit de werknemer.

Sterkte en succes en een dikke knuffel voor jullie :knuffel:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:33

Flower033 schreef:
Als het een tijdelijk contract is, hoef je niets op papier te zetten. De baas hoort een maand van tevoren te laten weten of een contract wel of niet verlengd wordt. Als hij dat niet gedaan heeft, moet ie zelfs een boete betalen. ook als het contract wel verlengd wordt. Ik zal even opzoeken waar dat staat.
Bij zelf opzeggen verlies je wel je recht op ww.

edit: iets gevonden: https://www.mkbservicedesk.nl/9134/aanz ... andsalaris.

Ik zou tegen de werkgever zeggen dat ie te laat is met 'aanzeggen'. En dan eens kijken hoe hij reageert en of er wat te regelen is met het niet verlengen van het contract.

Waar haal je dit vandaan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:36

Het is gewoon een tijdelijk contract, met een einddatum dus. Die komt inmiddels in zicht, dus verschillende opties:
-of ze vragen een verlening
-of er volgt een vast contract
-of contract eindigt gewoon van rechtswege

Maar in alle gevallen dienen beide partijen akkoord/geinformeerd te zijn. De dochter geeft aan van niet te willen verlengen, wel haar contract uit te zitten. Ze dient dus geen verdere actie te ondernemen en gewoon te verwijzen naar de einddatum van haar contract.

Uiteraard zouden dat dan wel nog enkele vervelende weken kunnen worden, als die baas het haar nog moeilijker zou gaan maken. (beetje gaan viseren ofzo)
Laatst bijgewerkt door bulck op 08-06-21 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:37

Flower doelt op dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn

Eindigt het contract op eind juni, moet de werkgever voor eind mei aangeven wat te doen: verlengen of niet. Doet hij dat niet of te laat, dan heb je als werknemer recht op de boete voor de tijd dat het te laat wordt aangeven.

Wat betreft dochter in deze situatie: aangeven dat ze geen verlening tekent is voldoende. Contract loopt van rechtswege af, daar hoeft ze verder niets voor te doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:38

xSannee schreef:

Eindigt het contract op eind juni, moet de werkgever voor eind mei aangeven wat te doen: verlengen of niet. Doet hij dat niet of te laat, dan heb je als werknemer recht op de boete voor de tijd dat het te laat wordt aangeven.

Wat betreft dochter in deze situatie: aangeven dat je geen verlening tekent is voldoende. Contract loopt van rechtswege af, daar hoeft ze verder niets voor te doen.

Maar toch alleen als het niet verlengd wordt, omdat je dan inkomen 'mist'?
Edit: het staat raar in de link, maar ik vind het onlogisch als je dat bedrag krijgt terwijl het contract gewoon verlengd wordt (niet minder uren oid).

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:41

Ze heeft alleen recht op WW als ze buiten haar schuld om werkloos wordt en dat is hier niet het geval. Als de werkgever niet had willen verlengen dan had hij/zij dat eind mei al moeten aangeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:42

Ik denk dat de werkgever wil voorkomen dat hij een transitievergoeding moet betalen, dat moet hij namelijk als hij het contract niet verlengd. Daarom heeft hij liever dat zij schriftelijk opzegt..

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:42

Tiggs schreef:
xSannee schreef:

Wat betreft dochter in deze situatie: aangeven dat je geen verlening tekent is voldoende. Contract loopt van rechtswege af, daar hoeft ze verder niets voor te doen.

Edit: het staat raar in de link, maar ik vind het onlogisch als je dat bedrag krijgt terwijl het contract gewoon verlengd wordt (niet minder uren oid).

Wellicht een tikkeltje offtopic maar hier staat een tabel van de sancties bij te laat vermelden van verlening:

http://www.arbeidsrechtchecker.nl/werkn ... egtermijn/
Daar kan ook zeker een boete moeten worden betaald .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:44

xSannee schreef:
Wellicht een tikkeltje offtopic maar hier staat een tabel van de sancties bij te laat vermelden van verlening:

http://www.arbeidsrechtchecker.nl/werkn ... egtermijn/
Daar kan ook zeker een boete moeten worden betaald .

Ik zie het; ik kan nog een maandloon innen dus :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:44

Haar niks laten teken, op zoek gaan naar een andere leuke baan of hopen dat hij zelf met niks komt en dan de ww in. Zijn best wel wat baantjes nu te vinden vooral in de horeca (voor desnoods tijdelijk) mijn ervaring is dat je gewoon proactief moet zijn in dit soort gevallen en kiezen voor je eigen geluk.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:59

Ik dacht altijd dat als je zelf je baan opzegde, dat je dat altijd schriftelijk moet doen en dat je dan überhaupt geen recht had op WW..?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:02

PoelieWoelie schreef:
Ik dacht altijd dat als je zelf je baan opzegde, dat je dat altijd schriftelijk moet doen en dat je dan überhaupt geen recht had op WW..?

Ze zegt niet op, maar gaat niet in op het aanbod tot verlenging. Maar dan krijg je voor zover ik weet (maar met de aanzegtermijn zat ik ook al fout :') ) inderdaad geen WW.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:05

Als haar WG wel een verlenging aanbiedt dan heeft je dochter inderdaad geen recht op WW aangezien ze dan verwijtbaar werkloos is. Daar kiest ze dan zelf voor: you can't have your cake and eat it.

Ze had natuurlijk al lang kunnen solliciteren zodat ze niet zonder inkomen komt. Maar laat haar nu alsnog meteen gaan solliciteren, dan heeft ze vast snel weer werk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:12

Shae schreef:
Ze heeft alleen recht op WW als ze buiten haar schuld om werkloos wordt en dat is hier niet het geval. Als de werkgever niet had willen verlengen dan had hij/zij dat eind mei al moeten aangeven.

Als hij haar wel wil verlengen, moet hij dat evengoed tijdig aanzeggen als het een contract >6 maand betreft.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:12

Tiggs schreef:
xSannee schreef:

Dat is bewust gedaan om werknemers niet te lang in onzekerheid te houden of een contract wel of niet verlengd wordt. Je wilt ook graag op tijd weten als het wel verlengd wordt.