Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:30

Niks mis mee, gezond voor geest en lichaam en in een groepje of met z´n tweetjes veilig en sociaal.
Het is belnagrijk voor de karaktervorming dat ze dingen doen die nu eenmaal noodzakelijk zijn, ook door weer en wind.

Ik ben er van overtuigd dat juist die ritjes naar en van school de vorige generaties fitter en socialer en oplossingsgericht hebben gemaakt dan de kinderen die overal heengebracht worden met de auto in hun eentje en nog amper contact hebben met anderen en waarvan mam alles wel oplost/opvangt.

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:31

Eretria schreef:
Vroeger vroeger vroeger... we leven niet meer vroeger. We leven nu.

Jullie zouden nu zelf ook geen pleuris eind naar je werk fietsen. Iedereen pakt de auto of de bus. En dan moet je kind maar wel door weer en wind fietsen. Nou ik vind dat het niet zo werkt. Jij wou een kind en je wil zelf ook niet een pokke eind door eventueel hondeweer of bloedhitte fietsen.
Vroeger telt ook niet mee.

Ik moest ook 15km heen en 15km terug, kwam kapot aan op school en thuis zelfde verhaal, had geen energie meer over als ik door de hitte enalles moest. Ik zou het een ander ook niet gunnen omdat ik het zelf ook niet wil. 8)7


Het toeval wil dat mijn werk vlakbij mijn voormalige middelbare school ligt :D .
Nu ben ik inmiddels verhuisd en woon dichterbij, maar voorheen fietste ik dus ook naar werk ongeveer dezelfde afstand. Maar ja; ik moet toegeven dat ik nu in de winter of met slecht weer vaker de auto pak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:32

TS wel even handig om af te wachten waar eventuele medefietsers mee fietsen. Als die allemaal op normale fiets zitten, dan zet je je kind er weer buiten op een elektrische variant.

Gnome
Berichten: 8457
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:33

In hoeverre kunnen de kinderen echt inschatten hoe leuk ze dit nog vinden als het regent bijvoorbeeld? Hebben ze wel echt een juist gevoel bij de afstand en daar ook al ervaring mee?

Wendy_Komen

Berichten: 6333
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 13:37

Wow wat een boel reacties!!! :wow:
Ga ze zo allemaal even rustig doornemen! Dank jullie wel alvast!

ingvdh

Berichten: 6382
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:40

Vroeger is niet nu en vroeger vond ik 16 km ook heel erg ver. En dat was toen ook heel erg ver. En tja, ik ga dat eind nu ook niet meer fietsen.

Maar TS kiest ervoor om elektrische fietsen te kopen, dus dat scheelt al. Je kan natuurlijk wel gebruik maken van de gemakken van deze tijd. Het blijft een eind, blijft veel tijd kosten en ze komen even goed kletsnat thuis als het regent. Alleen wat minder moe.

Als de kinderen ook erg blij zijn met deze woning dan hebben ze er ook hun voordelen aan.

Maar wat ik wel van jouw moeder kan begrijpen is dat je vroeger rustig je kind over een donker stukje kon laten fietsen in het schemer of donker, dat kan nu niet meer.
Zorg er dus wel voor dat er een route is die veilig is, dus verlicht, relatief open, overzichtelijk en veel fietsverkeer.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:42

DuoPenotti schreef:
En dat regenpak deed je dan niet aan want dat was niet stoer dus stond je de eerste paar uur met een natte broek op school :P


Was ook wel school bepalend. Op de mavo was het idd niet stoer maar op de agrari3school doodnormaal.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:42

Wij moesten ook 20km fietsen op gezette tijden kon je met de groep mee fietsen. Super gezellig altijd

onpaard

Berichten: 2975
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:45

De school van mijn dochters is 20 km van huis maar zij gaan met de bus. Ik vind het niet prettig als ze in de winter door het donker langs de bosrand moeten fietsen. En te veel belasting naast school, huiswerk, sporten en een bijbaantje.

Naar de paarden is 13km dat fietsen we wel regelmatig.

Raineri
Berichten: 6290
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:47

Mijn vriend uit zuid frankrijk leest de reacties met open mond bijna _O- :wow:

16 km is een tikje ver. Mijn persoonlijke grens voor dagelijks op en neer ligt rond de 12/13 km. Maar goed als ze er zelf geen problemen mee hebben lijkt het me prima. Houdt ze lekker mentaal en fysiek fit en geeft karakter. Een plan B bedenken (bus, brengen,...?) lijkt me dan wel praktisch. De hele dag met zeiknatte kleding op de schoolbanken vond ik altijd wel naar.

Christiene
Berichten: 7738
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:47

Halbe school kwam uit omliggende dorpen op de fiets. Als het regende hadden sommige wel natte broek weet ik nog. Maar verder geen problemen.

Ik had de middelbare school in het dorp zelf. De rest op 3 na van mij groep 8 klas ging na een die ook iets van 20 km verder was. Er is er maar 1 daar gestopt en bij de onze gekomen vanwege het fietsen.

Edit ik weet wel dat in de winter enkele met de bus gingen

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:53

Ik moest naar de middelbare 8km heen en 8km terug, was qua afstand te doen. Maar met regen en in de winter echt verschrikkelijk, uiteindelijk ben ik toen met de bus gegaan vaak. Als je kleding namelijk doorweekt is droogt dat gewoon niet op school. Zit je de hele dag in een muffe kleffe jeans.. Dat gebeurde zo vaak met onverwachte regenbuien.

De afstand zal denk ik niet per se het probleem zijn (al helemaal met elektrische fietsen), al zou ik als tiener daar niet bepaald blij mee zijn geweest moet ik eerlijk zeggen. Maar ik zou wel rekening houden met andere dingen.

Het weer, koude wind + regen/sneeuw kan echt heel vies tegen vallen. En vol regenpak vond ik ook verschrikkelijk, want was toch niet 'cool' (nu zou het me niets kunnen schelen, maar dan ben je nog zo beïnvloedbaar) en ik zweette me toch rot in die dingen, hoe ijzig koud en nat het buiten ook was. Juist omdat je wel gewoon in een goed tempo moet doorfietsen om op tijd te zijn.

En kunnen ze meefietsen met vrienden of is het eerst nog een heel stuk alleen? Daarbij, als ze een elektrische fiets hebben dan val je ook weer een beetje buiten de boot; Kies je er dan voor om in een lekker tempo naar huis te gaan of langzamer met de rest mee te fietsen?


Ik woonde het verste van mijn vriendinnen toen, wat ervoor zorgde dat we eigenlijk nooit bij mij gingen afspreken. Keuze ging dan al sneller naar een vriendin die het dichtste bij school woonde of een beetje tussen alle woonplaatsen in. Stiekem vond ik dat geen probleem, maar als je graag wil dat je kinderen met vrienden ook gezellig bij jou thuis komen kan dit wel een ding zijn.

Janneke2

Berichten: 22899
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:54

Heerlijk hoor, elke dag lekker beweging!
Ik doe zo ongeveer mijn halve leven niet anders, ik ben op mijn elfde gaan forenzen (elke dag een uur naar school fietsen).

E-bikes zijn hier in Drenthe normale vervoermiddelen voor scholieren.

En 'afhankelijk van' fietsen scholieren vaak in groepen. (Jouw dochters beginnen samen, na twee kilometer komen er wat scholieren bij, etc.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:33

Ja wij wilden zelf een kind. Maar wel met het oog op steeds zelfstandiger worden. Ze mag best een middelbare school kiezen die verder weg is van hier. Maar dan gaat ze wel zelf fietsen. Wij moeten namelijk ook nog geld verdienen. En dus naar ons werk. Dat is nu eenmaal niet iedere dag te combineren.

Janneke2

Berichten: 22899
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:42

Kletsnat thuiskomen als het regent...?

We leven in 2021 en er zijn uitstekende regenpakken.

Een van mijn favorieten noem ik 'het schortje' : het ding houdt vooral je dijbenen droog.
Op langere stukken waarbij ik en tegenwind heb en het hard plenst toch maar de regenbroek - maar bij mist of motregen liever het schortje en chaps.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:46

Eretria schreef:
Ik zeg niet dat het zielig is. Ik zeg alleen dat mensen zelf het ook verdommen. Waarom wordt dat kind dan wel verplicht?

Als kind echt niet wil wordt vaak maar gezegd je ziet maar hoe je er komt. Ja sorry hoor. Wie wilde er ook alweer een kind.

Als kind het prima vindt dan is het toch oke. Ik had een simpele fiets met paar versnellingen. Met tegenwind kwam ik er echt niet. Moest via allerlei open vlaktes.
En ja met een elektrische fiets ben je er zo. Moest nou toevallig niet iedereen die luxe hebben dat je een paar van die dingen hebt staan.

Ik probeer alleen te zeggen; je kan een ander niet dwingen iets te doen wat je zelf ook niet wilt doen.


Heb jaren lang tussen de weilanden door gefietst op een fiets met 3 versnellingen en mijn klasgenoten die van verder kwamen deden dat ook gewoon, wat een aanstelleritus, voor een gezond kind is dat prima te doen.

En je kunt toch moeilijk alle kinderen van NL in de buurt van een middelbare school laten wonen. Hier zijn de middelbare scholen allemaal ook op 10 km afstand, krijgen ze niks van hoor.

Urbanus

Berichten: 44958
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:46

Janneke2 schreef:
Kletsnat thuiskomen als het regent...?

We leven in 2021 en er zijn uitstekende regenpakken.

Een van mijn favorieten noem ik 'het schortje' : het ding houdt vooral je dijbenen droog.
Op langere stukken waarbij ik en tegenwind heb en het hard plenst toch maar de regenbroek - maar bij mist of motregen liever het schortje en chaps.


Ja, als je 13 bent fiets je graag met een schortje natuurlijk.

Janneke2

Berichten: 22899
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:48

Ja, lekker tuttig en met grootmoeders ruches, is het nou goed?!

Urbanus

Berichten: 44958
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:49

Wat vraag je precies aan me?

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:49

Hier idem, ook lekker door de polder!

Tegenwoordig heb je ook minder zweterige regenbroeken, gewoon iets meer uitgeven dan aan een Hema broek.

daantjuhhh

Berichten: 26916
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:53

Ik moest ook ong 12 km enkele reis. Maar het was een rechte weg langs het kanaal.
En op de een of andere manier had ik vaak smorgens en savonds tegenwind. Vreselijk vond ik het.

Ik heb nog steeds een hekel aan fietsen.

Maar het was geen kindermishandeling. Ik vond het gewoon niet leuk.
Maar als je volwassen bent moet je ook dingen doen die je niet leuk vind. En dat zijn veeeeeeeel meer dingen.

Ik ben er niet minder op geworden. Het heeft eerder een soort doorzettingsvermogen aangewakkerd. En nu een enorme dankbaarheid voor mijn rijbewijs en auto.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:54

Als ik het zo in eerste instantie lees vind ik het wel ver. Ik woonde nog geen 2 km van school. Was meer tijd kwijt aan de fiets uit de schuur halen en op school weer parkeren. := Maar bij mij in de omgeving had je veel middelbare scholen.

Als het in jou nieuwe omgeving 'normaal' is , waarom niet? Helemaal met een elektrisch fiets.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:56

Prima als je een regenbroek of schortje niet stoer vindt. Maar dan ook niet zeuren als je nat geregend bent. Mijn oplossing voor regen icm fietsen, zorgen voor een fijne ademende waterdichte winter en zomerjas dan hoef je alleen maar een regenbroek te dragen als het regent. Zo'n regenjas is nooit echt fijn, dat wordt een soort sauna pak.

DuoPenotti

Berichten: 30069
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:57

Eretria

Ik moet echt op je bericht lachen eigenlijk.
Het gaat mijn inziens niet over vroeger, het gaat om kind zijn en ja, dan heb je nog geen rijbewijs...
Dan betekend het fietsen. Met nu nog vaak de mazzel van een E-bike.
Zijn ze later groot sparen ze maar voor een auto en pakken ze die.
Hebben ze in ieder geval in hun jeugd nog een gezonde conditie gehad :D

Het is wel duidelijk waarom zwaarlijvigheid onder gezonde kinderen dus meer voorkomt...

Urbanus

Berichten: 44958
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:58

Tiggs schreef:
Hier idem, ook lekker door de polder!

Tegenwoordig heb je ook minder zweterige regenbroeken, gewoon iets meer uitgeven dan aan een Hema broek.


Maar het is voor pubers niet cool. Dat vond ik als leerling en toen ik docent was, was dat nog steeds zo voor leerlingen.

Maar ja, dat is keuzes maken als je puber bent.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-06-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt