Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:29

Cinderella schreef:
Ik zou het echt vreselijk vinden. Vriendinnetje van me op de middelbare school woonde eerst op 10/15 minuten fietsen van school vandaan, totdat haar ouders besloten te verhuizen naar een gat. Toen werd het een uur enkele rit op de fiets.

Probleem was dat zij het heel lastig vond om bij haar thuis af te spreken met vrienden, want vrijwel niemand wilde daar een uur voor fietsen na schooltijd. En dan direct te moeten blijven slapen of 's avonds dat takke end nog terug te rijden.

Ik ben opgegroeid in een stad en daar woonden de meeste mensen ook niet een uur fietsen van school vandaan.
Vrijwel alle kinderen die ver weg woonden, hadden problemen met het afspreken na schooltijd.

Een elektrische fiets lijkt me best wel een uitkomst. Kost weinig moeite en het gaat sneller. Hopen dat vrienden dan ook e-bikes hebben om met elkaar af te spreken.

Kunnen je kinderen met de bus als het rotweer is?

Fijn om te lezen dat de meeste mensen in dit topic niet dood aan gingen kilometers fietsen. Anders waren jullie posts ook wel creepy geweest. :+
Ik snap alleen de verwijzingen naar "vroegah" niet zo. We leven nu en tijden veranderen. Het referentiekader van vroegah vind ik niet zo sterk.


Dat herken ik ook. Echt niemand kwam naar Almere en mensen deden in Bussum en Naarden alles op de fiets, dus niemand had ook een strippenkaart of kreeg die om bij mij langs te komen.
Als ze mee gingen naar stal, werden we opgehaald en wilden mijn ouders ze wel naar huis brengen.

Maar mijn ouders waren dus gewend te chauffeuren en andere ouders reden echt nooit. Vonden ze onzin.


DuoPenotti schreef:
Ik denk dat het vergelijk met vroeger wel logisch is.
Omdat als mensen een rijbewijs halen ze dat ook sneller gebruiken. Als kind is dat nogal moeilijk dus heb je het al snel over vroeger.


Valt binnen een dorp wel mee. Onze zoon haalde ook zijn rijbewijs op zijn 17e en vrijwel alle vrienden ook, maar bijna niemand heeft een eigen auto ( nu 23-25) Ze doen nog steeds alles op de fiets binnen het dorp, lenen auto van ouders, die er vrijwel allemaal wel 2 hebben.

imaudy
Berichten: 5058
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:44

Door het veranderde klimaat vind ik 16 km enkele reis erg ver. Als het heftig regent ben je in 10 minuten doorweekt. Regenpakken die een uur stortregen tegenhouden ken ik niet.

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:52

SuperPOny, nee had ik toen ook niet, maar is daarom ook vroeger :)

Lijkt me stug dat die regenkleding er nu niet is.
Die kleffe dingen van vroeger hielden dat zelfs al vol.
Paarden dekens houden dat ook vol, dus fietskleding nu ook wel

swartbeessie

Berichten: 2144
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:55

Hihi kindermishandeling... Nou ik moest 18 km fietsen, niks van gekregen. En goede vrienden komen wel langs, of je spreekt halverwege af of na school daar in de buurt.

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:58

Ik vind je kind laten fietsen ook echt geen mishandeling. Worden ze sterk van en zelfstandig.
Ik vond het ook echt niet leuk om te fietsen maar het hoort er wel bij.
Nu fiets ik zelden. Ik vond het toen niet leuk en nu nog steeds niet. En de noodzaak is er niet meer.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:03

MarcoBorsato schreef:
Tiggs schreef:
Hier idem, ook lekker door de polder!

Tegenwoordig heb je ook minder zweterige regenbroeken, gewoon iets meer uitgeven dan aan een Hema broek.


Maar het is voor pubers niet cool. Dat vond ik als leerling en toen ik docent was, was dat nog steeds zo voor leerlingen.

Maar ja, dat is keuzes maken als je puber bent.


Net als je rugzak op je rug of op je bagagedrager :')

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:13

swartbeessie schreef:
Hihi kindermishandeling... Nou ik moest 18 km fietsen, niks van gekregen. En goede vrienden komen wel langs, of je spreekt halverwege af of na school daar in de buurt.


mijn vrienden woonden vaak ook nog gewoon in dezelfde buurt en we fietsten samen naar school dat hele eind.
kwa regen pak had ik zo’n fel geel ding aan die je wel ziet op boten?
zweette me rot er in,maar regen kwam er niet doorheen _O-

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:17

Ben heel blij dat ik met de taxi naar school ging vroeger :o ( nee mijn ouders hadden geen rijbewijs, was echt een taxi die meer leerlingen van dezelfde school ophaalde en weer thuisbracht)

16 km enkele reis is voor 5 dagen per week wel echt ver vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:18

Ineke2 schreef:
Ben heel blij dat ik met de taxi naar school ging vroeger :o ( nee mijn ouders hadden geen rijbewijs, was echt een taxi die meer leerlingen van dezelfde school ophaalde en weer thuisbracht)

16 km enkele reis is voor 5 dagen per week wel echt ver vind ik.


Maar hoe moet het dan opgelost als de kinderen niet fietsen? In het buitengebied is het nu eenmaal vaak zo dat het middelbaar onderwijs verder weg is, zelfs de bushalte is niet om de hoek, dus wat is dan een alternatief?

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:19

ik leef nog...
mavo was dagelijks 14 heen,14 terug. MBO was 18 heen, 18 terug. dus 8 jaar lang iedere dag een klere eind gefietst. Was op de fiets zelfs sneller dan klasgenoten met het openbaar vervoer, wat natuurlijk heel belangrijk was, want eerder terug van school betekende eerder naar de manege (die ook nog 10km fietsen enkele reis was)

mn eigen jongens moeten nu bijna 20km fietsen en voor hun is het openbaar vervoer makkelijk, rechtstreekse verbinding, dus die gaan met de trein.

imaudy
Berichten: 5058
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:19

DuoPenotti schreef:
SuperPOny, nee had ik toen ook niet, maar is daarom ook vroeger :)

Lijkt me stug dat die regenkleding er nu niet is.
Die kleffe dingen van vroeger hielden dat zelfs al vol.
Paarden dekens houden dat ook vol, dus fietskleding nu ook wel



Ik fietste vroeger ook wel een eindje, maar kan mij niet herinneren dat er zulke zware dagregens waren als nu?

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:22

imaudy schreef:
DuoPenotti schreef:
SuperPOny, nee had ik toen ook niet, maar is daarom ook vroeger :)

Lijkt me stug dat die regenkleding er nu niet is.
Die kleffe dingen van vroeger hielden dat zelfs al vol.
Paarden dekens houden dat ook vol, dus fietskleding nu ook wel



Ik fietste vroeger ook wel een eindje, maar kan mij niet herinneren dat er zulke zware dagregens waren als nu?



ow zeker wel, een mega onweersbuien....

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:23

Mindim schreef:
Ineke2 schreef:
Ben heel blij dat ik met de taxi naar school ging vroeger :o ( nee mijn ouders hadden geen rijbewijs, was echt een taxi die meer leerlingen van dezelfde school ophaalde en weer thuisbracht)

16 km enkele reis is voor 5 dagen per week wel echt ver vind ik.


Maar hoe moet het dan opgelost als de kinderen niet fietsen? In het buitengebied is het nu eenmaal vaak zo dat het middelbaar onderwijs verder weg is, zelfs de bushalte is niet om de hoek, dus wat is dan een alternatief?

Buurttaxi wellicht of een paar km fietsen naar de bushalte en dan verder met de bus of trein.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34660
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:24

Ja maar die duren toch geen uur die buien? Ik werd altijd nat onder het pak maar niet van de regen. Daarom: ademende jas :j

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:30

imaudy schreef:
DuoPenotti schreef:
SuperPOny, nee had ik toen ook niet, maar is daarom ook vroeger :)

Lijkt me stug dat die regenkleding er nu niet is.
Die kleffe dingen van vroeger hielden dat zelfs al vol.
Paarden dekens houden dat ook vol, dus fietskleding nu ook wel



Ik fietste vroeger ook wel een eindje, maar kan mij niet herinneren dat er zulke zware dagregens waren als nu?


Vroeger werd het ook nog -15 onderweg, was ook niet tof.

Ik doe eigenlijk alles op de fiets omdat omdat we 1 auto hebben en in tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te denken, regen je in NL helemaal niet zo vaak nat. :+
En anders heb je regenpakken. Die had ik als puber ook aan. Liet me niet natregenen. Nam wel mascara mee naar school :')

imaudy
Berichten: 5058
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:33

Ik heb het even opgezocht. Er is nu meer extreem weer dan vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:35

Ineke2 schreef:
Buurttaxi wellicht of een paar km fietsen naar de bushalte en dan verder met de bus of trein.


Buurttaxi heb je hier niet, treinstation is even ver als school, bushalte is 4 km, maar de busrit sluit totaal niet aan op schooltijden en gaan maar 1 maal per uur.
Waardeloos wel.
Soms is er gewoon niet veel keus, ik moet ook zeggen dat met goed weer er prima gefietst kan worden. Met hondeweer rijden moeders om toerbeurt.
We zijn geen onmensen :+ :D

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:39

Haha dat geloof ik hoor Mindim. Ik had het alleen als kind echt niet gekund en nu nog niet. Ik ben een uitzondering dat weet ik.

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:47

imaudy schreef:
Ik heb het even opgezocht. Er is nu meer extreem weer dan vroeger.



Maar wat is daarmee nou het probleem.
De oplossingen zijn er nog steeds. Regenpak bestaat nog steeds.
Flesje water mee als het warm is.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:53

imaudy schreef:
Ik heb het even opgezocht. Er is nu meer extreem weer dan vroeger.


Maar meestal is er geen extreem weer en dan kan je gewoon fietsen :j
Die keren per jaar dat dat precies voorkomt op de tijd dat je van of naar school moet fietsen zijn echt op een hand te tellen.

Vroeger hadden we wel veel vaker sneeuw, ijs en vorst tot -15. Dat is nu echt nooit meer.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:57

we hebben heeeeeel vroeger nog zelfs eens het stuk van Bartlehiem naar school in Leeuwarden geschaatst!
was elfstedentocht 1986 :D
maar was echt wel eens mopperen in die jaren hoor,zo koud,zo koud op de fiets. :brr:

imaudy
Berichten: 5058
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:57

verootjoo schreef:
imaudy schreef:
Ik heb het even opgezocht. Er is nu meer extreem weer dan vroeger.


Maar meestal is er geen extreem weer en dan kan je gewoon fietsen :j
Die keren per jaar dat dat precies voorkomt op de tijd dat je van of naar school moet fietsen zijn echt op een hand te tellen.

Vroeger hadden we wel veel vaker sneeuw, ijs en vorst tot -15. Dat is nu echt nooit meer.


Die waren naar mijn idee vroeger op 1 hand tellen, ik vind het nu veel erger. Maar is mijn mening hoor :+

rowindie
Berichten: 600
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:58

Of ze er dood aan gaan, nee zeker niet :=
Of het verstandig is is een tweede. Als je lange dagen naar school moet ben je nog langer onderweg om thuis te komen en tegenwoordig loopt er steeds meer “vreemd” volk rond... Dr zijn vaak wel fietsgroepen van bepaalde scholen met jongeren uit dezelfde omgeving. Die fietsen dan met zn allen naar school toe iedere dag.

Heb je al gekeken naar openbaar vervoer? Met een elektrische fiets ben je er trouwens zo.

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:12

Ik heb 2 keer een elfstedentocht gehad toen ik op school zat, en dan fietste je ook gewoon.

(buurt)bus liep er niet, dus was je zo klaar met ander vervoer :)

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:18

Ineke2 schreef:
Haha dat geloof ik hoor Mindim. Ik had het alleen als kind echt niet gekund en nu nog niet. Ik ben een uitzondering dat weet ik.


Ik weet niet waar je woont, maar in de Randstad ben je echt een uitzondering als je het wél ziet zitten om elke 16 kilometer enkele reis te fietsen. :)) mij niet gezien!

Ik ben trouwens opgegroeid in een stad in Noord Holland en daar zaten de meeste mensen hier ook echt niet op te wachten. En dat terwijl die stad omringd is met dorpen. :D