Hulp gezocht, iemand verstand van participatie wet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Hulp gezocht, iemand verstand van participatie wet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 00:44

Hallo allemaal!

Ik loop de laatste tijd tegen heel wat vervelende dingen aan met de uitkering die ik ontvang en de alimentatie. Nu heb ik een vraag over de manier waarop dit opgelost wordt en of dit wel juist is? Komt er op neer dat ik deze maand ruim de helft van mijn 'inkomen' mis, omdat er eenzijdig is besloten dat de uitbetaling veranderd wordt. Hierdoor dus ook gedeelte vaste lasten die niet betaald kunnen worden en als ik het goed begrepen heb wordt dit bedrag ook niet gecompenseerd. Het komt erop neer dat de ene voorafgaand aan de maand betaalt en de ander achteraf, waardoor ik aan het eind van de maand 2 bedragen gestort krijg, de ene voor komende maand en de ander voor afgelopen maand. Nu wordt dat samengevoegd tot 1 bedrag achteraf vanaf juni. Hierdoor is er eind mei dus van 1 partij niks ontvangen en krijg ik eind juni bedrag 1 en 2 van partij 2, terwijl ik normaal dan alweer het volgende termijn van partij 1 zou krijgen.

Het is niet helemaal duidelijk zo, maar dat deel ik liever via pb. Kort gezegd mis ik deze maand dus een, voor mij, groot bedrag en ik wil weten of dit mag en of ik dit kan oplossen oid.
Ik kom er zelf niet uit, zit vanwege medische redenen thuis en ik snap het niet meer. Is er iemand die verstand heeft van de juridische kant of gewoon de praktische kant wat ik kan doen die ik zou mogen pben?

Nicje87

Re: Hulp gezocht, iemand verstand van participatie wet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 00:59

Wij hebben zoiets gehad. Alleen werd de loon 2 weken later betaald. Wij hebben toen een voorschot gekregen en dat is later verrekend. Willen ze zoiets bij jullie ook niet doen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 06:37

Nicje87 schreef:
Wij hebben zoiets gehad. Alleen werd de loon 2 weken later betaald. Wij hebben toen een voorschot gekregen en dat is later verrekend. Willen ze zoiets bij jullie ook niet doen?

Verschuift het probleem zich dan niet gewoon?

Als ik het goed begrijp wordt het vooruit betaal deel omgezet naar een achteraf betaal deel. Je krijgt nog steeds het geld waar je recht op hebt, maar zit er een gat van een maand want mei is immers in april al vooruit betaald en juni wordt pas achteraf eind juni betaald.

Of het mag is volgens mij afhankelijk van de instelling die het betaald. Het beste kan je hiervoor het juridisch loket bellen. Die hebben daar meer verstand van dan de gemiddelde bokker.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 07:18

Dan verschuift het probleem inderdaad alleen maar. Normaal wordt juni eind mei betaald en eind juni. Nu dus alles eind juni. Als ik een voorschot vraag krijg ik eindnjuni hetzelfde probleem.

Juridisch loket ga ik inderdaad contact mee opnemen, maar misschien is er nog iemand hier die er ook verstand van heeft.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:05

Ontvang je deze maand niet je vakantiegeld van de Gemeente? Wie gaat nu naar achteraf betalen, de alimentatie of de gemeente? Je mag mij wel een pb sturen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:20

MyWishMax schreef:
Het komt erop neer dat de ene voorafgaand aan de maand betaalt en de ander achteraf, waardoor ik aan het eind van de maand 2 bedragen gestort krijg, de ene voor komende maand en de ander voor afgelopen maand. Nu wordt dat samengevoegd tot 1 bedrag achteraf vanaf juni. Hierdoor is er eind mei dus van 1 partij niks ontvangen en krijg ik eind juni bedrag 1 en 2 van partij 2, terwijl ik normaal dan alweer het volgende termijn van partij 1 zou krijgen.

Even hypothetisch (voor mijn begrip). Zeg dat partij 1 een ex-partner is die partneralimentatie (een maand vooruit) betaalt en partij 2 de gemeente (bijstand) is. Als dan de PA ophoudt per juni, gaat de gemeente dat weer aanvullen, partij 2 dus. En dan mis je per eind mei dat bedrag PA want dat komt pas eind juni?
Als dit ongeveer is wat je bedoelt dan denk ik dat dat gewoon mag ja. Wat je dan zou kunnen doen is zsm contact opnemen met partij 2 om te vragen of er een mogelijkheid is om een voorschot te krijgen. Hopelijk kun je dan met een paar maanden 'bij' komen. Anders kijken of je van familie kunt lenen en over een nog langere periode het terugbetalen uitsmeren. Is dat iets?