foto Fauna Haarlemmermeer
Meer ruimte voor nuttige natuur is goed voor landbouw én biodiversiteit. Met behulp van deze insecten hoeft de agrariër veel minder gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken. De akkerranden bieden schuilruimte en voedsel aan veel meer dieren in de Haarlemmermeer. En ze bieden de bewoners en bezoekers van de Haarlemmermeer een zee van bloemen.

Wij waren onder de indruk van deze win-win situatie. Ook bermen en rotondes, ingezaaid met één soort gras: dat zou toch veel kleurrijker en met meer biodiversiteit moeten kunnen, dachten wij. Een rotonde ingezaaid met een bloemenmengsel hoeft minder vaak gemaaid te worden dan een grasberm. Wij willen laten zien dat juist bermen en rotondes zich lenen voor meer biodiversiteit. Niet alleen veel mooier voor de bewoners, maar ook heel nuttig voor de natuur. Dus vandaar ons burgerinitiatief voor de inrichting van de Chalet Parket rotonde.

Wereldwijd neemt de biodiversiteit af en ook in de Haarlemmermeer. De afgelopen 25 jaar is een groot deel van de insecten uit ons landschap verdwenen. Insecten zijn van groot belang voor ons ecosysteem: zij zijn de bestuivers van de inheemse planten en vormen de voedselbron voor veel dieren.

Mijn man heeft met zijn bedrijf de rotonde voor 5 jaar geadopteerd. 1250m2.
En ik mag hem inrichten. We hebben de rotonde ingezaaid met veel verschillende bloemen voor de vlinders, kevers en solitair levende wilde bijen en hommels.
De rotonde ligt op de grens van stedelijk en landelijk gebied in de Haarlemmermeer en kan zo een groene corridor vormen.
Wij hebben gekozen voor het zaaien van inheemse kleurrijke meerjarige bloemen met veel stuifmeel en nectar. Omdat de rotonde niet toegankelijk is voor mensen, kunnen we ook kwetsbare bloemensoorten zaaien.
Hier de link naar het bloemenmengsel waar we voor hebben gekozen.
http://chaletparket.nl/chalet-parket-rotonde-vol-bloemen/
Nu groei en bloei!! En duimen dat het lukt om in het eerste jaar al een bloemenzee te krijgen.

Foto's zijn allemaal door mij gemaakt: Fauna Haarlemmermeer