Bachelor: welke richting kan ik uit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bachelor: welke richting kan ik uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:34

Zonder het hele verhaal neer te typen (kan eventueel wel in pb voor wie meer details wil) vraag ik mij af welke richtingen je uit kan als Bachelor in een heel specifieke richting, zonder dat je echt moet inboeten op loon.

Ik zit in een medische richting maar het wordt meer en meer duidelijk dat mijn toekomst daar niet ligt. Echter is het diploma wel specifiek voor die richting en loopt het daar dus vast. Binnen het bedrijf zou ik nog 1 andere optie hebben, maar dat is fysiek zwaar werk en qua verloning ligt dat echt wel een stuk lager. Eerlijk is eerlijk: dat kan ik mij gewoon niet permitteren (naast het fysieke gedeelte wat mij ook op termijn parten gaat spelen).

Dus is tegen mij gezegd om buiten het bedrijf te gaan kijken en gewoon een heel andere richting uit. Maarja, welke richting? Kan je ergens op Bachelor-niveau terecht zonder dat je daar het nodige diploma voor hebt? Er werd mij gezegd dat mijn cv er heel goed uit ziet en ik ook in de gesprekken heel goed over kom en zeker wat kan aanbieden, alleen niet binnen dat bedrijf ...

Iemand die mij even een duwtje in een richting kan geven? Het is nog allemaal heel vers dus ik ben zelf nog niet erg ver geraakt. Ook wordt gezegd dat er nu de kans is om iets te gaan doen wat ik echt heel graag doe, maarja, daar zit het qua verloning ook niet schitterend en de werkplaatsen zijn er ook niet in grote aantallen. Verder moet je tegenwoordig voor "iets met dieren" vaak ook al hele specifieke diploma's hebben en een heel nieuwe studie kan ik mij financieel niet permitteren.

Zijn er nog opties om gewoon rechtstreeks (met uiteraard bijscholing/omscholing/avondschool) ergens naartoe te gaan? Zijn er bedrijven of functies waarbij het Bachelor-denkniveau om het zo te noemen voldoende is en je verder intern begeleidt wordt? Iemand die ook zo'n stap heeft gedaan van het ene naar totaal iets anders? Ik verneem het allemaal graag :)

History_

Re: Bachelor: welke richting kan ik uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:42

Daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. Ik denk dat veel bedrijven het denk niveau belangrijk vinden dan een specifiek papiertje. De meeste training gebeurt toch on the job. Tenzij je op functies gaat solliciteren waar echt heel specifieke kennis voor nodig is

Ikzelf heb Geschiedenis gestudeerd en zit nu in de transport branche. Toen ik ging solliciteren bij mijn huidige werkgever hadden ze een aantal personen met een bachelor of master uitgenodigd, maar allemaal met verschillende achtergronden. Ik ben bij verschillende logistieke bedrijven gaan solliciteren en niemand heeft er een punt van gemaakt dat ik geen diploma Logistiek Management had.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:50

Je woont in België toch? Misschien is loopbaanbegeleiding wel iets wat je kan helpen om die vragen te beantwoorden, om te kijken wat je graag wil, wat je mogelijkheden daarvoor zijn of wat je eventueel nog moet verwerven aan vaardigheden oid en hoe je dat kan doen. Je kan bij de VDAB loopbaancheques aanvragen zodat je 4 (en evt nog 4) sessies bij een loopbaancoach kan volgen aan een voordelig tarief.
Ik heb dat een paar jaar terug gedaan omdat het echt niet goed ging op mijn toenmalige werk. Ik heb er een paar dingen uitgehaald en ben na een paar keer van job veranderd (ik was al aan het solliciteren voor ik met loopbaanbegeleiding begon).
Ik denk dat het meer zin heeft om je situatie grondig te bekijken met iemand bv loopbaancoach die jou advies kan geven dat bij jouw situatie past. Het ene diploma is het andere niet en de ene situatie is de andere ook niet... Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst weet welke richting je graag uit wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:03

Bedankt beide.
België inderdaad, en loopbaanbegeleiding wil ik gaan doen, goede tip :j Ben op dit moment toch nog in afwachting van wat medische dingen dus ideaal moment.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:12

Ik ben zonder een specifiek bijbehorend diploma op een vrij multifunctionele kantoorbaan in de metaaltechniek en daarna in de bouw terecht gekomen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:40

Ik heb een nogal specifieke master maar doe nu ook dingen die daar verder vanaf liggen.

Bij medische opleidingen kun je ook altijd denken aan medical devices en dergelijke. Worden er steeds meer en daar zijn altijd wel mensen nodig. :j Als je daar vragen over hebt dan pb gerust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:28

Hoe hebben jullie dat gedaan qua solliciteren? Gewoon vacatures kijken wat je wel interessant leek en wat je dacht te kunnen? Ik heb wel al eens rondgekeken maar bij al die omschrijvingen denk ik "pfff, ingewikkeld, volgens mij kan ik dat helemaal niet" maar dat is ook een deel de 'ziekte' die spreekt denk ik, ik twijfel echt enorm aan mijzelf en mijn capaciteiten sinds er vanalles misgegaan is.

Ik heb geen medische opleiding als verpleegkundige ofzo, wel een paramedisch beroep. Dus ik weet niet of dat laatste dan ook gaat, ken het ook niet. Kijk morgen wel even voor een pb ;)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:37

Ik ben langs een interim kantoor gegaan om eens te praten over welke mogelijkheden zij voor mij zagen. Gewoon een kantoor binnen gestapt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:43

Héél veel functies vereisen inderdaad gewoon "een" bachelordiploma.
Als je weet welke richting je wel uit wilt, zou ik op zoek gaan naar bedrijven/jobs die dat bieden en gewoon proberen. Leg bij het solliciteren vooral de nadruk op de motivatie en zorg dat je goed kan verwoorden waarom je daar geschikt voor bent.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:40

[***] schreef:
Hoe hebben jullie dat gedaan qua solliciteren? Gewoon vacatures kijken wat je wel interessant leek en wat je dacht te kunnen? Ik heb wel al eens rondgekeken maar bij al die omschrijvingen denk ik "pfff, ingewikkeld, volgens mij kan ik dat helemaal niet" maar dat is ook een deel de 'ziekte' die spreekt denk ik, ik twijfel echt enorm aan mijzelf en mijn capaciteiten sinds er vanalles misgegaan is.

Ik wist wel welke richting ik ongeveer uit wou. Ik ben in die richting dan ook gaan zoeken (lag niet zover van wat ik deed). Ik heb een aantal gesprekken gehad. En uiteindelijk kwam ik een heel leuke vacature tegen, iets wat ik al heel lang wou doen, maar waar ik altijd vanuit ging dat ik nooit zou worden aangenomen en ik het niet zou kunnen. Ik was dan ook totaal verbaasd toen ik voor een gesprek uitgenodigd werd. En nog verbaasder dat ik na het gesprek onmiddellijk aangenomen werd en een paar dagen later al kon starten.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:47

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:24

Als je iets in de IT zoekt, dan maakt je achtergrond niet uit. Mijn vriend werkt nu in de IT en heeft een hele andere studie gedaan die daar geen verband mee heeft.

Dus het kan zeker wel. Hangt een beetje vanaf wat je wilt. In de IT is zoveel vraag dat het aantonen van je werk/denk niveau met je diploma voldoende is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:44

Bedankt allemaal nog voor de reacties en tips.
Ik ga dit weekend even van het mooie weer genieten en maandag eens kijken naar loopbaanbegeleiding en de vacatures die er momenteel zijn of ik daar iets vind wat ik denk te kunnen :)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:51

Ik denk dat je best iets meer durf mag hebben. Ik werk in de zorg en om me heen zie ik heel veel mensen die niet doen waar ze voor geleerd hebben, en zat mensen die vanuit een (para-) medische functie zijn doorgegroeid naar iets heel anders. Er zijn echt heel veel beroepen waarbij het handig is om kennis te hebben van het reilen en zeilen binnen een gezondheidszorginstelling. Tik gewoon eens wat zoekwoorden in bij een vacaturebank en kijk wat er voorbijkomt. En als je misschien niet precies de gevraagde ervaring of opleiding hebt, leg dan de nadruk op karaktereigenschappen die maken dat jij geschikt bent voor dat werk. Je kan haast alles naar het positieve draaien, daar moet je jezelf misschien alleen wat in trainen. Wat dat betreft denk ik dat loopbaanbegeleiding een goeie zet kan zijn.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:49

Zo, ik schop dit topic weer even omhoog.
TS, heb jij inmiddels wat gevonden buiten het medisch vakgebied?

Ik heb dit topic destijds gelezen, niets mee gedaan maar ervaar eigenlijk hetzelfde.
Ik werk in de zorg, studeer technische bedrijfskunde maar wordt eigenlijk niet aangenomen of uitgenodigd omdat ze in eerste instantie altijd kijken naar het medisch diploma, en niet naar het diploma dat eraan zit te komen of mijn eigenschappen.

Ik ben oprecht benieuwd of het jou gelukt is om een omslag te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:49

Hier nog geen succes neen. Hoewel ik moet toegeven dat ik ook nog niet enorm veel geprobeerd heb, eerder iets proberen en dan afwachten en dan ben je zo weer een paar maanden verder :+ Maar zowel een andere job binnen de zorg, als binnen dezelfde instelling maar ander gebied als iets totaal buiten de zorg is het voorlopig nog niet geworden. Ben nu bezig met loopbaanbegeleiding en ga na het weekend weer eens duiken in de mogelijkheden die er eventueel zijn.

Maar het is een beetje moeilijk omdat ik mij met momenten totaal nog niet ok voel en niet zou weten hoe ik überhaupt het werk zou moeten volhouden, laat staan iets fulltime of wat dan ook. Ook blijkt het fysiek toch anders in elkaar te zitten dan eerst gedacht en zijn er nog een aantal dingen die ik moet afwachten om daar dan eventueel verder op te gaan onderzoeken, dus het allemaal een beetje een hoopje en ik weet nog steeds niet goed wat ik ermee moet :=