Ik kan eindelijk weer glimlachen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Ik kan eindelijk weer glimlachen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:55

Tandartsen.
Één woord.
Verschrikkelijk!

Angst voor de pijn.
Angst voor gaatjes.
Zenuwen van te voren.
Tot tranen in de ogen aan toe.

Hoeveel mensen een tandarts angst hebben, weet ik niet.
Maar ik weet ondertussen, dat het er heel erg veel zijn!

Heel veel mensen, vinden de tandarts verschrikkelijk.

En zo ik ook.

Jarenlang heb ik een tandarts gehad vanuit mijn ouderlijk huis.
Een man met een stevige aanpak.
Een man, die net zo lang ging krabben, voor mijn gevoel, tot hij een gaatje vond.
Elke sessie weer, hoorde ik dat ik "beter moest poetsen!"

Maar. Hoe. Dan?!

Dat werd mij niet uitgelegd.

Toen ik bij mijn ex vertrok, ging er een andere deur voor mij open.
Schouders er onder. Kiezen op elkaar en gaan met die banaan.
Eigen huisje, eigen plekje. Maar ook tijd voor eigen tandarts.

Waarom?
Ik wilde het op de fiets doen.
Mijn tandarts zat 18 km van mij vandaan. En je denkt toch zeker niet, dat ik, met zenuwen, angst in m'n schoenen en ook nog een knoop in mijn maag, een uur ga fietsen, om te horen dat ik een gaatje heb? En dat ik beter moet poetsen?

Trillend met een brok in mijn keel belde ik rond.
Ik trof een assistente aan de telefoon, genaamd Jeanet, die enorm goed wist wat ik had.
Ze kon het door de telefoon horen.

En daar ga je dan.
2019, mei. Je eerste afspraak bij je nieuwe tandarts.
Stress, spanning, knoop in mijn maag. "Daar gaan we weer."

Er was veel aan te merken.
Gaatjes?
Nee! Dat niet!
Maar tandsteen, tandplaque, vind je het dan gek dat je gaatjes krijgt?!

Eerst maar een röntgenfoto. En die zag er eigenlijk nog niet zo slecht uit.

"Plan van aanpak.
Eerst mondhygiënist, die maakt je gebit schoon, en leert je opnieuw goed poetsen. Daarna houden we het elk halfjaar bij, tot je het zelf goed onderhouden kan. Niet bang zijn, heel heel heel veel mensen gaan elk jaar naar de mondhygiënist."

Met grote ogen staar je voor je uit.
Geen commentaar? Niks, beter poetsen? Nouja, wel beter poetsen, maar dat ga ik nu leren.

In shock ben ik naar huis gegaan die dag.
En nog steeds half in shock ging ik naar de mondhygiënist.
Verdoofd, natuurlijk, en rustig is ze te werk gegaan.

Half jaar later, was er al veel verbetering te zien. Maar de tandarts vond de twee slijtage plekken in mijn voortanden door de beugel echt lelijk, ze kon ook zien dat ik liever niet open glimlachte.

En voorzichtig, zonder verdoving heeft ze dit "gemaakt"

Dit jaar.

Ik ga naar de tandarts.
Zenuwen?
Welke zenuwen?
Spanning? Waar?
Baal alleen dat het regent. Want ik had op de fiets gewild!

De woorden vandaag waren...

"Zo! Je bent plaque en tandsteen vrij dit jaar! Goed gedaan! Geen mondhygiënist deze ronde! Ben echt trots op je hoor! Ook het beginnend gaatje is goed bij getrokken. Wél blijven rageren! En consequent blijven... Maar voor nu? Tot over een half jaar."

Ik kan weer glimlachen, alleen al dat ik naar de tandarts durf én er ook weer glimlachend het pand verlaat.

Waarom ik dit schrijf?

Dit gevoel?
Dat gun ik iedereen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:58

Ik ben zo blij voor je! :)

Het is zo belangrijk om de juiste zorg van de juiste zorgverlener te krijgen.

Overal zitten prutsers tussen, ook daar.

Zelf mag ik 4x per jaar naar de mondhygiëniste vanwege een erfelijke aandoening, nadat de boel eerst op orde was gebracht door een paradontoloog met 2 tandflapoperaties.

Dit klinkt naar, en ja liever niet nee, maar het scheelt enorm veel wie het uitvoert. En inderdaad, als het goed en kundig gebeurt, dan ziet de wereld er daarna heel anders uit.
Laatst bijgewerkt door Boras op 26-05-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:00

Wat fijn dat je zo'n goede ervaring hebt :j

Ik ben afgelopen november voor het eerst in meer dan 19 jaar geweest. 1 gaatje en heel veel tandsteen en plaque. Inmiddels met het nazorgtraject bij mondhygiënist bezig.

Helaas bij laatste controle TA een gaatje in mn verstandskies. Die gaat er over een kleine maand uit bij de kaakchirurg.

Knijp m nu al :=

Anoniem

Re: Ik kan eindelijk weer glimlachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:26

Wat fijn zeg! Zo zie je maar, 'beter poetsen' zegt helemaal niets als je niet wordt uitgelegd hoe en waar je dan beter moet poetsen..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:39

Wat fijn voor je

Mijn angst is helaas nog wel een paar graatjes erger ben ik bang. Mijn man is er van geschrokken hoe bang ik in de stoel ben, ik tril er nog net niet vanaf, ondanks dat de tandarts echt wel heel lief en begripvol was. Regelmatig een pauze omdat ik dan van de enorme spanning moet overgeven, tranen in de ogen etc.

Liefste zou ik een keer onder narcose alles laten doen wat moet en dan werken aan de angst, probleem is dan vooral het financiële plaatje wat daarbij komt en wat er gewoon niet is.
Ik heb serieus liever weer een chemotherapie dan de tandarts, terwijl ik van de chemotherapie doodziek was

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 12:42

trustHim schreef:
Wat fijn voor je

Mijn angst is helaas nog wel een paar graatjes erger ben ik bang. Mijn man is er van geschrokken hoe bang ik in de stoel ben, ik tril er nog net niet vanaf, ondanks dat de tandarts echt wel heel lief en begripvol was. Regelmatig een pauze omdat ik dan van de enorme spanning moet overgeven, tranen in de ogen etc.

Liefste zou ik een keer onder narcose alles laten doen wat moet en dan werken aan de angst, probleem is dan vooral het financiële plaatje wat daarbij komt en wat er gewoon niet is.
Ik heb serieus liever weer een chemotherapie dan de tandarts, terwijl ik van de chemotherapie doodziek was

Owwww verschrikkelijk.

Kennis van mij gaat wel onder narcose. Maar dat kwam omdat hij uit reflex een tandarts heeft geslagen. Blind van angst ook.

Kan me zo goed voorstellen dat het voor jou een hel is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:51

Wat goed!! Ik herken het wel, na jaren verwaarlozing was ik begonnen om mijn gebit weer op te knappen. Fijne tandarts, die helaas ergens anders ging werken, waardoor ik weer jaren niet naar de tandarts ben geweest. 8 jaar geleden een nieuwe start gemaakt, fijne tandarts, met veel geduld een heel eind gekomen. Belde meteen bij pijn of als er iets was afgebroken.

Mijn man had alleen geen klik met de tandarts en die liet zich overschrijven naar een andere praktijk. Dat is toen niet helemaal goed gegaan, waardoor we allemaal uitgeschreven waren. Nu ook maar naar de zelfde praktijk als mijn man gegaan en daar hebben ze ook hele fijne tandartsen.

Lachen doe ik nog met gesloten mond, ondanks dat alles weer gezond is, is het niet echt heel mooi. Volgende afspraak wil ik een offerte laten maken om het weer mooi te laten maken.

Ik ga trouwens ook elk jaar naar de mondhygiëniste, net als mijn man en dochter, daar is helemaal niets mis mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:56

Ik werk 2 dagen als assistente bij een angst-tabdarts, dus ik weet inderdaad hoe veel mensen er angstig zijn.
Wat ontzettend fijn dat je een behandelaar gevonden hebt waar je je fijn bij voelt!! Een soort band opbouwen met je behandelaar is enorm belangrijk, daar doen wij vanuit onze professie ook altijd goed ons best voor :j

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:00

Wat heerlijk dat je van je tandarts-angst af bent, dat gun je toch iedereen die half hyperventilerend op die stoel ligt. Zo zie je maar dat de juiste tandarts een groot verschil kan maken.

Ik ben elke keer opgelucht als ik zonder gaatjes de stoel weer af mag, na de jaarlijkse controle. Ik heb een heel restauratie-traject moeten ondergaan, maar daarna ging het wel beter qua angst. Totdat ik bij een hork van een kaakchirurg terecht kwam en daarna was ik weer helemaal terug bij nul. En nu gaat mijn geweldige, ongelofelijk geduldige en begripvolle tandarts met pensioen -O- Ik denk dat ik maar protest ga indienen, hij blijft maar gewoon doorgaan :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:06

Ik ben dus ook heel bang voor welke kaakchirurg ik ga krijgen.

Mijn mondhygiëniste is super vriendelijk en begripvol.
Mn tandarts verschilt een beetje. Ene keer wel oké, andere keer heel kortaf.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:13

Dat restauratie traject moet ik ook door.. Niet door angst. Wel door financiële tegenslagen waardoor de mondhygiënist niet kon en ik nu door mijn zwangerschap gaatjes te pakken heb.. Brak er vanochtend ook nog een stuk kies af en kwam er opeens een ontsteking bovenwater waar ik niks van gevoeld heb. Dus ondanks dat ik eigenlijk met mijn zwangerschap geen verdoving in mijn lichaam wil...Heb ik geen keuze... Niet behandelen is nog slechter dan wel behandelen ivm vroeggeboorte.

Gezien de pijn die ik nu voel nu alles blootligt knijp ik 'm wel om de tandarts er in te laten poeren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:17

Aii geen fijn vooruitzicht nee :=

Ik heb de behandelingen bij de mondhygiënist en het vullen van een gaatje toen zonder verdoving gedaan. Want ik ben ook geen fan van naalden.

Moet er bij de kaakchirurg helaas toch wel aan geloven. No way dat ik die zonder verdoving laat hakken/zagen/plukken in mn kaak

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 19:57

Dilan93 schreef:

Ik heb de behandelingen bij de mondhygiënist en het vullen van een gaatje toen zonder verdoving gedaan. Want ik ben ook geen fan van naalden.

Moet er bij de kaakchirurg helaas toch wel aan geloven. No way dat ik die zonder verdoving laat hakken/zagen/plukken in mn kaak

Kaakchirurg heb ik ook al gehad. Ben drie verstandskiezen armer.
Alle drie in één behandeling.
Verdoving voelde ik niks van.
Van zijn werk ook niet.

Dus kaakchirurg staat bij mij ook beter aangeschreven dan een tandarts.
Maar die ik nu heb is ook echt fijn <3

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:24

Zo herkenbaar! Ik had nooit iets aan mijn tanden, zelden graatjes, enkel wat tandsteen. Maar ik was zoo bang. Ik had echt een trut van een tandarts, die ragte echt door mijn bek mond.

Ik ging eerst 4 jaar niet, toen brak er een kies en moest ik wel. Buiten mijn gebroken kies had ik niets!
Kies is 4 keer opnieuw gebroken. Daarna bleef hij gelukkig zitten.

Ik had tandsteen, dacht ik :o want mijn tand deed ontzettend zeer. dus zette ik er zelf schuurpapier op. Dat deed helaas niets... Ja pijn! Dus toch met lood in mijn schoenen weer terug. Was geen tandsteen, mijn wortel lag gewoon bloot.. Iets te hard gepoetst :=

Weer 4 of 5 jaar niet geweest, ik durfde echt niet meer!
Tot ik hoorde van mijn schoonzus dat iedereen klachten had bij haar en er ontzettend veel weg liepen.
Ook zij. Ze hadden een andere gevonden die geweldig zou zijn.

En ze had gelijk... Ik heb een afspraak gemaakt. De situatie uit gelegd en ze vertelde bij alles wat ze ging doen en waarom.

Ik durf weer!!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:30

maralyn schreef:
Dilan93 schreef:

Kaakchirurg heb ik ook al gehad. Ben drie verstandskiezen armer.
Alle drie in één behandeling.
Verdoving voelde ik niks van.
Van zijn werk ook niet.

Dus kaakchirurg staat bij mij ook beter aangeschreven dan een tandarts.
Maar die ik nu heb is ook echt fijn <3

Pff idd kaakchirurg drukt er gewoon veel meer verdoving in .. En als ik daar kom kan ik al op de kop staan van de pijn dus das dan vaak een verlossing..
Ik zweet al de stoel af als de kinderen moeten ( hoop zo dat ze het niet over nemen) zeg altijd dat mama andere keer gaat :o maar wanneer geen idee eigenlijk moet er veel heel veel gebeuren.. maar zolang ik geen last heb of het met een doosje imbu over gaat zie je mij daar niet ( nachten niet slapen en niks binnen houden) nee beter om niet te gaan dan leef ik prima tot op heden..
En mijn voedsel krijg ik nog steeds prima gekauwt gelukkig

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:41

Kaakchirurg drukt er niet meer verdoving in, maar gebruikt een andere techniek. Namelijk een mandibulair block. Deze gebruiken we bij de gewone tandarts bijna nooit omdat het echt een oaardenmiddel is en de normale verdoving in 95% van de gevallen prima werkt.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:38

hier ook een enorme angst, toen bij nieuwe tandarts gekomen en toch langzaam samen ik met muziek en hij met uitleg er bovenop gekomen.
alle gaatjes zonder problemen laten maken, verstandskiezen trekken. geen problemen.

Tot laatst, door mijn slaapapnue machine is me tandvlees onderin raar gaan doen, door naar de mondhygieniste die een enorme hork is. zegt dat het allemaal ligt aan het poetsen en als we dit opgelost willen krijgen ik toch wel bijna ff 1000 euro zelf mag aftikken.

ik heb vriendelijk bedankt en sindsdien niet meer geweest. voor mijn slaapapnue masker nooit geen problemen op een gaatje en af en toe wat tandsteen verwijderen na.., en nu heb ik weer het slechtste gebit ooit. baal er zo van.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:39

Wat onwijs goed!! Daar mag je trots op wezen!

Ik ben echt heel heel heel lang (meer dan 10 jaar) niet naar de tandarts gedurfd. Drie jaar geleden wel de stap durven nemen en bij een fijne tandarts uitgekomen. Nu, drie jaar later, aan het eind van een gigantische renovatie, krijg ik te horen dat ie gaat verhuizen. En ver ook.. volgende week ga ik nog snel terug voor de allerlaatste stap in de renovatie en daarna komt de nieuwe. Benieuwd hoe dat gaat verlopen..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:55

Ze hebben er zoveel verdoving in gejast dat als ik nu lach ik er uit zie als of ik tia heb. :')

Maar er zit nu een noodvulling in.

De zenuw was er erger aan toe dan ik dacht. Maar leefde dus duidelijk nog wel gezien ik nog steeds pijn/warmte/kou voelde.

De hele handel is schoon gezogen.
Tandarts hoopt dat de vulling er voor zorgt dat de zenuw tot rust kan komen en kan herstellen en dan na de bevalling komt er een permanente goede vulling en gaan we het traject bespreken om de rest ook te herstellen. Want er zijn nog meer kiezen aangetast.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:53

Oeps Absolem, onder het motto 'beter teveel dan te weinig' dus. Altijd zo lekker als de verdoving uit begint te werken, dat kriebelt bij mij behoorlijk althans. En sterkte met de rest van je traject. Stoer dat je er überhaupt aan durfde te beginnen +:)+