Omdat bokt kennis heeft over van alles en nog wat, dacht ik, ik probeer het gewoon eens hier!
In 2010 ben ik naar een stuk van de Rijn in Pannerden gegaan met mijn basisschool klas en mijn super leuke leraar die dat organiseerde, om dingen te leren over vroeger en eventueel oude objecten te vinden aangezien het water toen erg laag stond. Die dag vond ik niks interessants (een klasgenoot vond wel een speerpunt!) en ben ik kort daarna nog een keer met mijn ouders gegaan omdat ik het zo leuk vond. Toen vond ik twee interessante objecten; namelijk 2 potscherven die aan elkaar horen en die ook naast elkaar lagen, en een apart versteend 'iets'.
Ik was erg nieuwsgierig naar wat dit allemaal was en hoe oud het was. Ik ben toen naar naar het Liemers museum in Zevenaar gegaan in de hoop dat zij mij meer konden vertellen. Daar is Jan Verhagen er bij gehaald en heeft hij mijn objecten bekeken, super leuk natuurlijk! De scherven zijn me duidelijk, Jan schreef:
"2 scherven van een potbodem. Type: Proto-steengoed. Datering: 13e eeuw (1200-1300)". Als ik dat google dan lijken mijn scherven daar inderdaad erg op, hij zei dat je ook nog de vingernagel afdrukken kon zien in de rand

Maar het andere vreemde objectje is me nog iets minder duidelijk. Hij schreef:
"Het andere is een of ander fossieltje (heel oud) in een stuk natuursteen."
Ik heb het eigenlijk altijd zo gelaten en ben er nog altijd super blij mee aangezien ik archeologie interessant vind. Nu zag ik de objecten weer in mijn kast liggen en het begon weer te kriebelen, wat is dat 'fossielje' dan precies? Ik kan moeilijk Jan in twijfel trekken, maar toch heb ik het idee dat het misschien geen fossieltje is, ik vind het vrij handgemaakt overkomen door de uitsteeksels die steeds hoger worden, en door de kleine snedes in de onderkant op de plekken van de uitsteeksels. Ik vind de platte, rechthoekige vorm ook opvallend, ik zou niet denken dat dat natuursteen is want ik verwacht dat dat compleet rond is na eeuwen erosie. Het is 3,5cm breed en 4cm lang (in de richting van de uitsteeksels).
Kort:
Ik vroeg me dus af of iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn of op welk gebied/tijd ik zou kunnen zoeken om te achterhalen wat dit 'fossieltje' kan zijn?
Foto's van het vreemde object/fossieltje:

Foto's van de proto-steengoed scherven voor de liefhebbers