Verjaardagen in de familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Verjaardagen in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 12:57

Hoe gaan jullie daar mee om?
Mijn zus en haar gezin vieren het altijd groots. Ook voor de kinderen (mijn neefjes en nichtje).
Zowel het gezin van mijn zus als mijn ouders zijn gek op kado's krijgen. Mijn man en ik vieren onze verjaardag vrijwel nooit, en als we het wel vieren hoeven we niet persee iets te krijgen. Mijn ouders geven altijd een kadobon.mijn zus met gezin komt meestal niet of stuurt een bloemetje of alleen een appje ofzo.

Binnnkort is mijn neefje jarig die wordt 18. Ik geef altijd iets van 20,-.hij wil graag geld dus ik denk weer 20,- te geven. Wil eigenlijk de 18e verjaardag aanhouden als laatste kadootjes/geld verjaardag.
Het liefst zou ik helemaal stoppen met kados en geld over en weer geven. Vind het zo'n onzin!

Maar hoe laat ik mijn familie dit weten terwijl zij gek zijn op het krijgen van kado's en vieren van verjaardagen (van hunzelf)?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:06

Mijn man en ik vieren onze verjaardagen niet. Al jaren gaan we ook niet meer naar verjaardagen van anderen. Wij waren destijds de eerste die daarmee begonnen. We vonden het verplicht bezoeken, zonder elkaar echt te kunnen spreken geen quality time. Dat betekende dus geen cadeau's. Voor niemand. Maar wel altijd een kaartje, nu nog. We gaan wel 1 tot 2 keer per jaar lekker lunchen of laten chinees komen met ieder gezin apart. Gewoon echt even tijd samen. Nu doet bijna iedereen het zo :)
Ik stuur ook wel eens gewoon een bloemetje, maar verjaardagen nee.

MarlindeRooz

Re: Verjaardagen in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:09

Ik vind verjaardagen leuk en cadeautjes geven en bedenken ook. :D Maar ik vier zelf liever mijn verjaardag niet. Ben er wel genoodzaakt toe (soort van) omdat ik tegelijk met mijn moeder jarig ben.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:11

Niet. Dit jaar geef je die 20 Euro nog voor je neef’s verjaardag en als het nichtje jonger is dan blijf je iets voor haar verjaardag geven t/m haar 18e verjaardag. De anderen krijgen geen kado meer en als daar een vraag of opmerking over komt deel je je besluit mee om daarmee te stoppen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:12

Goeie!

Ik haat het om in een kring te zitten en iedereen te feliciteren met mijn nichtjes (zijn dan collega's/ vrienden van mn broer en schoonzus) Ik groet bij binnenkomst dan ook alleen mn broer, schoonzus, mn nichtjes, mn ouders en mn oma, de rest niet.

Mijn nichtjes zijn nog jong dus voorlopig zit ik er nog aan vast. Verjaardagen van mn broer en schoonzus vier ik al heel lang niet meer. Zij krijgen een appje :')

Ik vind het dus heel begrijpelijk dat je het wilt stoppen. 18 jaar lijkt me daar een prima leeftijd voor.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:17

Ik vier mijn verjaardag niet, bij voorkeur piep ik er tussenuit anders staan er alsnog mensen op de stoep. Mijn vriend maakt het dan weer goed door rond zijn verjaardag op zeker 3 verschillende dagen mensen uit te nodigen "want niet iedereen kan op de dag zelf". So what :roll:

Mijn moeder en broer, schoonvader en schoonmoeder ga ik naartoe, verder kijk ik of ik zin heb en dat is meestal niet het geval.

Bij mijn schoonfamilie is het eigenlijk wel gewenst dat ik ook kom. Dan heb ik het niet alleen over de broers en zussen van mijn vriend maar ook hun kinderen en ook regelmatig zijn ooms en tantes. Daar pas ik echt voor. Verjaardagen van vrienden sla ik ook vaak over.

Kringverjaardagen zijn de hel :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:19

Zou er voor mij aan liggen hoe groot je familie is. Als het een kleine familie is zou het voor mij een kleine moeite zijn om wel even langs te gaan met een kadootje, zeker als het voor hen belangrijk is. Zelf ben ik niet zo'n fan van 'zitverjaardagen', waar je met een grote groep die elkaar niet of nauwelijks kent taart en hapjes gaat eten. Gelukkig komt dat bij ons niet vaak voor. Dus als dat maandelijks zou voorkomen, dan zou ik dat ook snel gaan skippen. Andere verjaardagen, waarbij het gewoon gezellig is om m'n familie te zien, kom ik graag.

Geld geef ik sowieso niet, dat vind ik een raar gebruik. Ik koop altijd iets persoonlijks of voor volwassen vaak iets lekkers qua eten of drinken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:20

Maar wil je dan nog wel op de verjaardag komen ts?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:20

Ik doe niet aan verjaardagen. Vind dat zo suf. Mijn man en ik vieren het sowieso niet, als het uitkomt komen mijn ouders even langs en anders niet. Andersom hetzelfde. Verjaardagen van overige familie ga ik sowieso niet heen.
Van vriendinnen soms wel, maar de meesten vieren het eigenlijk ook niet echt. Avondje uit eten met een klein clubje ofzo, that's it.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:22

Ik doe er zelf nooit aan maar ik heb er ook geen bezwaar tegen of zo. Als het uitkomt ga ik graag langs maar het moet geen verplichting zijn.
Bij een volwassenen neem ik gewoon een bloemetje of doosje snoep of wat anders snels mee. Cadeaus anders dan wat kleins voor volwassenen doe ik niet aan, hooguit wellicht voor een ‚jubileumsfeestje‘ of zo.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:59

Ik snap het heel goed. Van de andere kant beredeneerd, ik ben laatst 21 geworden en eigenlijk heb ik al vanaf mijn 18e (en mijn moeder ook) tegen mijn tantes en opa/oma gezegd dat ik het gewoon leuk vind als ze langskomen voor koffie of een borrel, maar dat ik niks hoef. Ik vind het ook niet meer nodig om met al mijn tantes een familieverjaardag te houden. Mensen waar ik goed mee ben zijn van harte welkom en vind ik leuk en gezellig, maar als zij gewoon een kaartje of een appje sturen is het ook goed.

Ik vind dat het gewoon bespreekbaar moet zijn, ik zou je zus er eens over spreken en voorstellen dat je eigenlijk vind dat vanaf 18 jaar cadautjes/geld geven voor verjaardagen niet jouw ding is (zo kreeg ik laatst dus nog €10,00 in een onpersoonlijke kaart, ik vind dat zelf nergens op slaan, niet in verhouding met mijn eigen uurtarief en niet naar die mensen toe omdat ik ze amper tot niet spreek, je gaat toch op mijn 45ste niet nog steeds €10,00 sturen).

Als ik naar een verjaardag ga neem ik altijd iets mee of stuur ik wat op, maar dat zijn meer grapjes of een fles wijn/chocola/bloemetje, verjaardagen waar het gaat om geld ophalen heb ik nog nooit begrepen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:21

Ik geef ouders, broer, schoonzus en goede vriendinnen eigenlijk altijd wel een cadeautje. Ook als ze het niet vieren.

Wyb_ster schreef:
Ik snap het heel goed. Van de andere kant beredeneerd, ik ben laatst 21 geworden en eigenlijk heb ik al vanaf mijn 18e (en mijn moeder ook) tegen mijn tantes en opa/oma gezegd dat ik het gewoon leuk vind als ze langskomen voor koffie of een borrel, maar dat ik niks hoef. Ik vind het ook niet meer nodig om met al mijn tantes een familieverjaardag te houden. Mensen waar ik goed mee ben zijn van harte welkom en vind ik leuk en gezellig, maar als zij gewoon een kaartje of een appje sturen is het ook goed.

Ik vind dat het gewoon bespreekbaar moet zijn, ik zou je zus er eens over spreken en voorstellen dat je eigenlijk vind dat vanaf 18 jaar cadautjes/geld geven voor verjaardagen niet jouw ding is (zo kreeg ik laatst dus nog €10,00 in een onpersoonlijke kaart, ik vind dat zelf nergens op slaan, niet in verhouding met mijn eigen uurtarief en niet naar die mensen toe omdat ik ze amper tot niet spreek, je gaat toch op mijn 45ste niet nog steeds €10,00 sturen).

Als ik naar een verjaardag ga neem ik altijd iets mee of stuur ik wat op, maar dat zijn meer grapjes of een fles wijn/chocola/bloemetje, verjaardagen waar het gaat om geld ophalen heb ik nog nooit begrepen

Geld als cadeau (voor iemand die niet meer naar school gaat of studeert) begrijp ik ook niet. Ik vind het heel leuk als iemand echt moeite doet om iets leuk voor me uit te zoeken, dat vind ik andersom namelijk ook leuk. Maar 20 euro heb ik al :') Dan heb ik liever een bos bloemen of niks.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:26

Ik ga zelden naar verjaardagen en ik vier mijn verjaardag eigenlijk ook niet of heel klein. :)
Cadeaus geef en krijg ik ook zeer beperkt.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik gewoon een nare bijsmaak heb aan mijn verjaardag, ik ben begin augustus jarig en dan is bijna iedereen met vakantie.
Ik had van kleins af aan dus hooguit een derde qua aantal aan visite vergeleken met de rest vd familie en bij de verjaardag van mijn zusje in september kwam de hele bups wel.
Ik kon hooguit een 'oh ja, jij ook nog gefeliciteerd hé' krijgen, àls ze überhaupt nog bedachten dat ik jarig was geweest. -O-
Dus eenmaal volwassen en uit huis besloot ik dat ze erin konden stikken en heb ik mijn verjaardag afgeschaft. :+
Nu vier ik het dus als ik er zin in heb, met de mensen die ik dan wil zien en zeg ik altijd dat hun aanwezigheid al een cadeautje op zich is.

Als ik het vier dan is het overigens vaak dat ik een maaltijd kook of we gaan barbecueën ofzo, daarna uitbuiken, bordspel spelen en daarop aansluitend borrelen met stokbroodje, tapas, bittergarnituur oid.
Lekker ongedwongen iig en het kan zo 10-12 uur duren voor de verjaardag voorbij is, maar als het maar 1-2 uurtjes duurt is dat ook helemaal prima. :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:47

Ik hou van verjaardagen! Die van mezelf maar bijna nog meer die van naaste vrienden en familie. Maar dan wel vooral omdat je (bijna) iedereen kent en gezellig kunt bijkletsen. Verjaardag bij bijvoorbeeld m’n buren waar ik niemand anders dan de buren ken, en die zijn druk met hapjes/drankjes/andere visite, vind ik helemaal niks en daar ga ik ook niet naar toe.

Qua cadeautjes doen we binnen mijn vriend zijn familie niks (alleen voor de kinderen). Omdat het inderdaad een over en weer schuiven is van geld. In mijn familie pakken we altijd groot uit en doen we met z’n alle iets waar iemand al lang voor spaart (tuinset, uitgebreide personal shopping sessie, luxe weekend weg). Natuurlijk is dat onder de streep ook geld heen en weer schuiven maar veel mensen in de familie geven liever dan voor zichzelf kopen en zo krijgen ze toch waar ze blij van worden.

Ik zou in ieder geval in beide families prima kunnen zeggen dat we geen cadeaus meer doen voor volwassenen. Maar ik beleef er juist plezier aan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 16:28

Welk bedrag geven jullie aan neefjes en nichtjes, of geven jullie uit aan een kado? En wat zouden jullie geven als deze 18 worden? Geven jullie meer bij een 18e verjaardag? Zo lastig!
Ik heb gelukkig nog ffies om er over na te denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:06

Op zulke vragen krijg je grofweg antwoorden tussen 0 en 100 euro. Dat is toch ook niet belangrijk? Het gaat om de intentie.
Onze dochter heeft 4 ooms, van 1 komt standaard een cadeautje, van 1 sommige jaren wel, andere niet, de andere 2 nooit. Ik denk dat die ook gewoon niet eens weten wanneee ze jarig is. Maakt het het?
Natuurlijk niet! Met 2 ooms heeft ze gewoon amper contact en due zijn zelf gewoon niet zo van de kinderen. Helemaal prima.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:39

Ik vind mijn eigen verjaardag vooral een goed excuus om taart te eten.

Meestal op verjaardagen van mijn schoonfamilie (ouders, broers en diens partners/kinderen) gaan we wel langs en nemen we een cadeautje mee. Gewoon een kleinigheidje.

Voor de verjaardag van mijn vriend heb ik dan een wat groter cadeau gekocht. En voor onze nichtjes (beiden 1 jaar) is de verjaardag wel met slingers enzo. Al was echt een feestje niet mogelijk door corona.

Maar om bij ieder familielid op verjaardag te moeten en dan doen alsof je die grote groep (waarvan je amper de helft kent) leuk vindt, nee dankje.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:15

Ik kom uit een groot gezin, jaren geleden collectief besloten verjaardagen te schrappen. Bijzondere getallen worden soms gevierd, maar nooit boze gezichten als je niet komt (nouja, de aanhang snapt er niet altijd wat van, 1 schoonzus met name, maar goed, zij runt onze familie niet). Als je wel komt, neem je een kleinigheidje mee. Of we leggen met geld bij elkaar voor een wat groter cadeau, dat is dan wel weer handig als je met veel bent. Zo kregen mijn ouders voor hun 45-jarig huwelijk een reisje cadeau, we hadden 1500 euro in de pot, geloof ik.
Mijn ouders proberen nog naar de verjaardagen van de (achter)kleinkinderen te gaan, maar bij 19 stuks en inmiddels ook al een heel stel volwassen is dat niet altijd werkbaar. Helemaal nu niet met de corona-maatregelen.

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan elkaar af en toe eens echt spreken, dan naar een feestje komen waar de gastheer/vrouw te druk zijn en meer mensen zijn waar ik niets mee heb dan mensen die ik wel leuk vind. Met mijn broers en zussen het inmiddels zo opgelost dat we 1 dag per jaar met elkaar wat ondernemen en afsluiten met een etentje. Zonder aanhang en zonder kinderen. Geweldig leuk. Onze ouders mogen wel mee, maar willen zelf niet, veel te druk, haha.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:29

veneri schreef:
Welk bedrag geven jullie aan neefjes en nichtjes, of geven jullie uit aan een kado? En wat zouden jullie geven als deze 18 worden? Geven jullie meer bij een 18e verjaardag? Zo lastig!

Zo rond de 50 euro voor de kindjes van mijn broers. Maar dat zijn nog kleintjes, geen idee of ze het nog vieren als ze 18 zijn.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:55

veneri schreef:

Bij ons was het eigenlijk altijd € 10.00 heen en weer, dat hadden ze zo afgesproken. Later kwam er nieuwe aanhang en werd het wel eens (veel) meer. Ik vind zelf € 20.00 voor je 18e verjaardag en daarna "nooit" meer wel normaal, maar dat is ook heel erg afhankelijk van de relatie.

Ik voelde me echt bezwaard toen ik € 50,00 kreeg van een kennis, alleen maar omdat ik 18 werd.

Al zou ik € 10.00 en een krat/six pack bier met eventueel een grapje ook "leuk" vinden als cadeau voor iemand die 18 wordt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:17

Tja.. ik weet niet beter dan dat je een cadeau geeft aan iemand die jarig is. Of diegene nou 1 wordt of 35. Mijn neefjes en nichtjes krijgen meestal ergens rond de 40 euro aan cadeau.

Ik ken ook letterlijk niemand die geen cadeaus geeft aan een ander. Dus daarmee wijk je volgens mij wel flink af van wat “normaal” is. Nu hoeft dat niet erg te zijn, maar op dit punt zouden mensen je toch wat vreemd aan kunnen gaan kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:21

Ik ken dan weer niemand die als volwassene verjaardagen viert met cadeautjes. Het is maar net wat je referentiekader is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:06

Zelfde als sizzle. Ik ken zelfs weinig mensen die überhaupt hun verjaardag vieren.
Vind het zelf ook meer voor kinderen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:16

€40 per cadeau.. Dan ben ik aan het einde van het jaar failliet hoor :')
Ik hou meestal voor vrienden/gezin €15 a €20 per persoon aan, en daar voel ik me prima bij. Al hadden wij dus afgelopen maand 4 verjaardagen.. Dat tikt dan toch weer even aan. _O-

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:46

Ik ken een echtpaar dat een grote familie had (5+ siblings + aanhang die elk weer 5+ kinderen hadden), en waar op een bepaald moment vrijwel elk weekend een verjaardag of feestje was. Vaak vonden ze die feestjes niet eens echt gezellig of leuk (verplicht opdraven en in een kringetje zitten alcohol drinken, elkaar niet echt spreken, familieleden die je dan de week daarvoor nog gezien hebt op een ander familie-feestje of waar het niet echt mee klikt/je niet close mee bent..). Ze besloten om nog maar 1x naar een verjaardag of feestje per gezin te gaan, ook om tijd te kunnen maken voor het eigen gezin en vrienden. Dat heeft voor heel veel heibel in de familie gezorgd, waardoor ze helemaal niet meer hoefden te komen. Dit beviel ze eigenlijk best goed. :D :')

Mijn eigen familie is heel klein (oma, ouders, en 2 volwassen siblings), zonder kinderen. Geen ooms/tantes of (achter)neven/neefjes en nichten/nichtjes hier. Oma's verjaardag is een dag dat we standaard bij elkaar komen, maar meer om gezellig bij te kletsen dan om cadeaus te geven of zo. Voor de pandemie vond oma het dan leuk om met de familie naar een restaurant te gaan - ze trakteerde ons dan dus, in plaats van dat wij haar iets gaven. Andere familieleden houden geen verjaardag, mijn ouders ook niet - die vinden dat ook niet leuk. We sturen elkaar binnen het gezin wel cadeaus en kaartjes, maar dat zijn niet per se dure cadeaus maar eerder iets relatief kleins (een grappig t-shirt, of een leuk bordspel). Geld geven mijn ouders en oma soms aan de (klein)kinderen, maar ook zonder feestje.

Mijn eigen verjaardag houd ik voor de familie eigenlijk nooit, als ik een verjaardagsfeestje geef doe ik dat voor vrienden. Meestal bestaat dat uit een BBQ of een soort buffet, met wat muziek op. Ik heb het ook wel eens in een bar gedaan. Ik heb op die feestjes voor vrienden wel eens vermeld geen cadeaus te willen, maar ik heb ook wel eens jaren gehad dat ik dit niet zei en mensen wel cadeaus meenamen - meestal vond ik dat best leuk. :o Mijn vriend en ik geven elkaar wel iets leuks op onze verjaardagen, ik vind het altijd leuk hem iets grappigs te geven, een leuke mok of zo. :+ Andersom doet hij dat ook. De familie van mijn vriend woont in het buitenland, dus die zijn er eigenlijk vrijwel nooit voor verjaardagen. Soms als ze er zijn met zijn verjaardag gaan we gezellig uit eten of zo, en ze sturen ook af en toe een klein cadeau uit het buitenland (en wij hen), maar dat is het wel.

Ik denk dus dat wij een relatief verjaardags-vrije familie zijn, en niet zo van de dure verjaardagscadeaus. :D Soms denk ik dat ik het leuk zou vinden om een grote, drukkere familie te hebben waar er meer feestjes en connecties zijn, maar stiekem denk ik ook wel dat dit lekker rustig is. Er zijn weinig verplichtingen of verwachtingen. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat veranderen als er kinderen binnen het gezin geboren worden, mocht dat ooit gebeuren. Ik verwacht wel dat er dan verjaardagen gevierd worden, want toen ik en mijn siblings klein waren werd dat wel groter gedaan, met bezoek, taart en hapjes en zo. :9 Maar sinds de kinderen in het gezin uit huis zijn doen mijn ouders dat dus niet meer.

Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk wel weer zin heb in een (groter) feestje met vrienden, als dat weer kan straks. :D Dus misschien wordt mijn verjaardags-filosofie wel wat uitbundiger in 2022. ;)