Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maar ik vier zelf liever mijn verjaardag niet. Ben er wel genoodzaakt toe (soort van) omdat ik tegelijk met mijn moeder jarig ben. 
Wyb_ster schreef:Ik snap het heel goed. Van de andere kant beredeneerd, ik ben laatst 21 geworden en eigenlijk heb ik al vanaf mijn 18e (en mijn moeder ook) tegen mijn tantes en opa/oma gezegd dat ik het gewoon leuk vind als ze langskomen voor koffie of een borrel, maar dat ik niks hoef. Ik vind het ook niet meer nodig om met al mijn tantes een familieverjaardag te houden. Mensen waar ik goed mee ben zijn van harte welkom en vind ik leuk en gezellig, maar als zij gewoon een kaartje of een appje sturen is het ook goed.
Ik vind dat het gewoon bespreekbaar moet zijn, ik zou je zus er eens over spreken en voorstellen dat je eigenlijk vind dat vanaf 18 jaar cadautjes/geld geven voor verjaardagen niet jouw ding is (zo kreeg ik laatst dus nog €10,00 in een onpersoonlijke kaart, ik vind dat zelf nergens op slaan, niet in verhouding met mijn eigen uurtarief en niet naar die mensen toe omdat ik ze amper tot niet spreek, je gaat toch op mijn 45ste niet nog steeds €10,00 sturen).
Als ik naar een verjaardag ga neem ik altijd iets mee of stuur ik wat op, maar dat zijn meer grapjes of een fles wijn/chocola/bloemetje, verjaardagen waar het gaat om geld ophalen heb ik nog nooit begrepen
Dan heb ik liever een bos bloemen of niks. 

veneri schreef:Welk bedrag geven jullie aan neefjes en nichtjes, of geven jullie uit aan een kado? En wat zouden jullie geven als deze 18 worden? Geven jullie meer bij een 18e verjaardag? Zo lastig!
Ik heb gelukkig nog ffies om er over na te denken.
veneri schreef:Welk bedrag geven jullie aan neefjes en nichtjes, of geven jullie uit aan een kado? En wat zouden jullie geven als deze 18 worden? Geven jullie meer bij een 18e verjaardag? Zo lastig!
Ik heb gelukkig nog ffies om er over na te denken.

Mijn vriend en ik geven elkaar wel iets leuks op onze verjaardagen, ik vind het altijd leuk hem iets grappigs te geven, een leuke mok of zo.
Andersom doet hij dat ook. De familie van mijn vriend woont in het buitenland, dus die zijn er eigenlijk vrijwel nooit voor verjaardagen. Soms als ze er zijn met zijn verjaardag gaan we gezellig uit eten of zo, en ze sturen ook af en toe een klein cadeau uit het buitenland (en wij hen), maar dat is het wel.
Soms denk ik dat ik het leuk zou vinden om een grote, drukkere familie te hebben waar er meer feestjes en connecties zijn, maar stiekem denk ik ook wel dat dit lekker rustig is. Er zijn weinig verplichtingen of verwachtingen. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat veranderen als er kinderen binnen het gezin geboren worden, mocht dat ooit gebeuren. Ik verwacht wel dat er dan verjaardagen gevierd worden, want toen ik en mijn siblings klein waren werd dat wel groter gedaan, met bezoek, taart en hapjes en zo.
Maar sinds de kinderen in het gezin uit huis zijn doen mijn ouders dat dus niet meer.
Dus misschien wordt mijn verjaardags-filosofie wel wat uitbundiger in 2022.