Pieter Pot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Pieter Pot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 16:38

Ik had al even gezocht en kwam al een aantal berichten erover tegen, maar wie is er nog meer enthousiast over Pieter Pot? :D

Waarom zou je nog verpakkingen kopen?

Iedereen houdt van boodschappen. Niemand houdt van afval. Toch zitten de meeste producten in onze voorraadkast in plastic werpverpakkingen. In totaal kopen we in Nederland 26 miljard plastic voedselverpakkingen per jaar, bijna 3.300 per huishouden. Dat is nergens voor nodig. Pieter Pot is op een missie om boodschappen verpakkingsvrij te maken.

https://www.pieter-pot.nl/

Pieter Pot heeft dus een groot assortiment in glazen potten. Ik heb vandaag m’n eerste bestelling binnen gekregen en ben enthousiast!

Wij zijn thuis met z’n tweetjes dus de hoeveelheden zijn prima voor ons. Als je kijkt naar de prijs per 100 gram is het niet echt duurder als de supermarkt, en ik vind het best belangrijk om een beetje om het milieu te denken! Je betaald een bedrag statiegeld per pot en met je volgende bestelling kan je lege potten teruggeven, dat statiegeld krijg je dan terug en zij hergebruiken de pot weer. Het is dus een circulair systeem!

Ze kopen slim/groot in bij de producenten waardoor ze het in potten kunnen stoppen, wat natuurlijk veel milieubewuster is dan alles in (kleine) plastic verpakkingen te stoppen.

Ben benieuwd wie er nog meer bij hun besteld!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:43

Ik vind het idee wel leuk ja! Ik sta geloof ik op de wachtlijst. Ben wel benieuwd naar de kwaliteit, bijv. van gedroogde pasta zit er best verschil tussen het ene of het andere merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:43

Ik vind het een leuk idee maar het is toch flink duurder dan mijn boodschappen... dit red ik niet met mijn studentenbudget, zeker niet als er nog statiegeld bij komt :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:51

Wat een mooi concept! En ik vind de prijzen juist best wel meevallen, van simpele producten als pasta en olie bv.. niet enorm veel duurder dan bij de Lidl. Veel keus ook.

Enige nadeel van ronde, glazen potten vind ik dat het zo veel plek inneemt en niet goed te stapelen is, in een keukenkastje bv.

nynke55

Re: Pieter Pot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:02

Er staat niet bij wat ze aan statiegeld en bezorgkosten rekenen, dus niet erg transparant. En ik vraag me af of het bezorgen niet een groter impact heeft dan kopen bij de lokale supermarkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:05

Dat staat bij de veelgestelde vragen. Vanaf 50 euro zijn de bezorgkosten gratis, en het statiegeld is 2 euro per potje als ik het goed heb onthouden.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als dit soort winkels fysiek door heel Nederland zouden zitten en je je potjes gewoon kan laten vullen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:11

8nnemiek schreef:
Dat staat bij de veelgestelde vragen. Vanaf 50 euro zijn de bezorgkosten gratis, en het statiegeld is 2 euro per potje als ik het goed heb onthouden.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als dit soort winkels fysiek door heel Nederland zouden zitten en je je potjes gewoon kan laten vullen.

En onder de 50 euro? Als dat zo was, dan deed ik er zeker aan mee.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:18

Ik had er ook naar gekeken, maar vind het behoorlijk prijzig. Ik keek naar de cornflakes en de hoeveelheid die je krijgt voor die paar euro's heb ik in 2 dagen al op. word een duur grapje dan. Ik ben wel benieuwd naar andermans ervaringen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:35

nynke55 schreef:
En onder de 50 euro? Als dat zo was, dan deed ik er zeker aan mee.

Ik heb het even opgezocht, en onder de 50 euro betaal je 5 euro verzendkosten: https://www.pieter-pot.nl/pages/faq-bezorging

Loont zich denk ik vooral als je veel in een keer bestelt.
Ik zie wel dat een hoop producten, zoals ook die cornflakes bv, wel ook bio/duurzaam geteeld/GMO vrij/onbespoten enzo zijn, dat maakt zo'n product dan ook wat duurder, maar volgens mij zijn de prijzen toch redelijk vergelijkbaar met de duurzame/bio producten in de supermarkt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:41

Dat is natuurlijk ook een nadeel. In het begin bestel je veel, maar dan zijn er 1 of 2 dingetjes op en dan bestellen wordt duur en ga je toch maar even naar de supermarkt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:53

Ik vraag me af hoe deze producten bij de leverancier komen. Toch ook gewoon verpakt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:57

Bulkverpakkingen, neem ik aan. Veel minder afval dus. En waarschijnlijk ook herbruikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:16

8nnemiek schreef:
Wat een mooi concept! En ik vind de prijzen juist best wel meevallen, van simpele producten als pasta en olie bv.. niet enorm veel duurder dan bij de Lidl. Veel keus ook.

Enige nadeel van ronde, glazen potten vind ik dat het zo veel plek inneemt en niet goed te stapelen is, in een keukenkastje bv.

Ik vind pindakaas van €5 toch wel echt te gek...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:50

Zo'n '100% pindakaas' zonder toevoegingen is altijd wat duurder. De Calvé 100% pindakaas zit ook rond die prijs (alleen zijn die potjes kleiner en per pot dus ook goedkoper).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:47

8nnemiek schreef:
Zo'n '100% pindakaas' zonder toevoegingen is altijd wat duurder. De Calvé 100% pindakaas zit ook rond die prijs (alleen zijn die potjes kleiner en per pot dus ook goedkoper).

Maar als student ga ik ook niet voor calvé en die van de lidl is toch echt veel goedkoper. Dus voor mij is hier boodschappen doen echt veel te duur

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 06:38

Ik vind het streven hartstikke mooi maar voor mij niet te doen.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:11

[***] schreef:
8nnemiek schreef:

Maar als student ga ik ook niet voor calvé en die van de lidl is toch echt veel goedkoper. Dus voor mij is hier boodschappen doen echt veel te duur

Dan is dit initiatief bij voorbaat al niet voor jou natuurlijk. Je gaat nergens duurzame producten vinden die dezelfde prijs hebben als de Lidl.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:23

Ik bestel sinds een half jaar bij Pieter Pot, en dan vooral artikelen die normaal veel plastic verpakking hebben. De kwaliteit is echt heel goed, het is soms wat duurder maar lang niet altijd. Ik bestel ongeveer 1 keer per maand en mij bevalt het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:24

8nnemiek schreef:

Er waren(/zijn?) meerdere verpakkingsvrije winkels in Nederland, maar niet heeeel veel. Volgens mij had Utrecht de eerste en in Groningen zat er ook eentje, maar die heeft het niet gered. Ik vind Pieter Pot ook een heel goed initiatief, dank voor de tip!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-21 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:24

ik was uiteindelijk zo ver dat ik van de wachtlijst was en kon bestellen, maar toen ik eenmaal bezig was kon ik het toch niet zo goed vinden allemaal. Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik ook nog alsnog naar de winkels zou moeten om alles bij elkaar te krijgen en dan kan ik net zo goed 1x in de week met mijn auto naar het centrum rijden, de slager, de bakker, de groenteboer en de supermarkt bezoeken en dan weer naar huis. Daarbij vond ik die potten totaal niet handig in mijn kastjes. Kun je beter 1x investeren in opbergers die wel goed in je kastjes passen en herbruikbare zakjes meenemen voor je brood en groenten e.d.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:32

Ik bestel bij Pieter Pot juist de spullen die normaal veel verpakking in de supermarkt hebben, zoals plastic flessen. Om op die manier minder wegwerp plastic te hebben.
Natuurlijk is het makkelijker om alles in 1 keer bij de supermarkt te halen. Maar doordat ik gedeeltelijk bestel kan ik het restant vaak gewoon met de fiets halen in plaats van met de auto dus ook dat geeft weer milieu voordeel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:42

Wij komen deze week als het goed is van de wachtlijst af, dan ga ik eens kijken of en wat ik nodig heb. Ik vind het initiatief erg goed, sluit goed aan bij ons voedselbos en ons lidmaatschap bij de Herenboeren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:48

culaccino schreef:
Er waren(/zijn?) meerdere verpakkingsvrije winkels in Nederland, maar niet heeeel veel. Volgens mij had Utrecht de eerste en in Groningen zat er ook eentje, maar die heeft het niet gered. Ik vind Pieter Pot ook een heel goed initiatief, dank voor de tip!

Klopt, in de Twijnstraat in Utrecht zat er 10(?) jaar geleden eentje. Die heeft het helaas niet gered. Er was niet genoeg klandizie. Ik kocht daar regelmatig maar het vereist toch wel enige planning (omdat je verpakkingsmateriaal mee moet nemen) en daar ging het toch regelmatig mis en dan eindigde ik weer met een zak een muesli of pasta van de supermarkt ernaast... Heel jammer want het is een mooi concept.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:09

Heb naar aanleiding van dit topic mezelf op de wachtlijst gezet. Afgelopen week ben in toegelaten en morgen komt mijn eerste bestelling! Ben benieuwd *\o/*

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:40

Ik zag dat er al een tijdje niet meer is gereageerd in dit topic, maar ik ben benieuwd of iedereen nog steeds zo enthousiast is over het concept?
Ik sta op de wachtlijst.