Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:44

Op marktplaats staan vaak ook kamers bij mensen thuis, in veel gevallen zelfs al met meubels omdat bijv. een kind uit huis gegaan is.

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:46

Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:50

Saaams schreef:
Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.


En vergeet de pony niet. Ik neem via het vorige topic aan dat TS die ook wil mee verhuizen?

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:55

Bij de meeste studentenhuizen staan ze niet te springen om kamers te verhuren aan mensen die niet (gaan) studeren. Ook in studentenkamers is een tekort dus ze kunnen kiezen wie het beste past.

Maar je ziet wel steeds meer gedeeld wonen situaties met starters, dus wellicht zit daar nog iets in. Maar dan deel je dus wel je faciliteiten met anderen en of je dan in hetzelfde huis terecht kan is ook de vraag.

Ik denk ook dat jullie teveel en te vroeg willen helaas.

Nala

Berichten: 8210
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:57

Saaams schreef:
Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.


Zoals ik al zei ben ik druk op zoek naar part of fulltime werk in de omgeving, dus dan zal ik duidelijk meer verdienen. Ook gaat mijn vriend volledig lenen bij duo (zijn keuze en verantwoordelijkheid) waarmee ons totaal beschikbaar geld al dichter bij de 3000 als 1000 zal komen te zitten.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:03

Nala schreef:
Saaams schreef:
Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.


Zoals ik al zei ben ik druk op zoek naar part of fulltime werk in de omgeving, dus dan zal ik duidelijk meer verdienen. Ook gaat mijn vriend volledig lenen bij duo (zijn keuze en verantwoordelijkheid) waarmee ons totaal beschikbaar geld al dichter bij de 3000 als 1000 zal komen te zitten.


Als jullie lang samen blijven is dit uiteindelijk ook jouw verantwoordelijkheid. Ik zou daar nog wel een keer het gesprek over aangaan als ik jou was.

Nala

Berichten: 8210
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:12

Ymor schreef:
Nala schreef:

Zoals ik al zei ben ik druk op zoek naar part of fulltime werk in de omgeving, dus dan zal ik duidelijk meer verdienen. Ook gaat mijn vriend volledig lenen bij duo (zijn keuze en verantwoordelijkheid) waarmee ons totaal beschikbaar geld al dichter bij de 3000 als 1000 zal komen te zitten.


Als jullie lang samen blijven is dit uiteindelijk ook jouw verantwoordelijkheid. Ik zou daar nog wel een keer het gesprek over aangaan als ik jou was.


Hier hebben we het al vaak genoeg over gehad, en hij is er heel stellig in dat het nooit "mijn probleem" zal worden.

swartbeessie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:14

Ook ik heb je topics gevolgd. Je hebt heel cru gezegd gewoon twee opties:
1. Wachten tot het financieel lukt en eerst een baan op de plek waar je nu woont zoeken
2. Je verwachtingen bijstellen.

De woning markt is nu eenmaal ruk, zowel voor koop als huur. Zoek een manier waar je je prettig bij voelt. Voor ons was dat destijds in de Randstad een heel klein appartement kopen met z'n tweeën - maar toen had een van ons al wel een serieus inkomen. Voor die tijd zaten we op kamer en particuliere huur. Maar dat laatste is zo slecht bevallen dat we zodra het kon iets hebben gekocht. Vrienden vonden het allemaal klein, tot ze zelf gingen kijken voor hypotheken. Het is jeugdige overmoed / dromen, en dat is goed, soms is het gewoon doen. Maar de wereld zit nu eenmaal zo in elkaar.

Samenwonen doe je samen.

Nala

Berichten: 8210
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:19

swartbeessie schreef:
Ook ik heb je topics gevolgd. Je hebt heel cru gezegd gewoon twee opties:
1. Wachten tot het financieel lukt en eerst een baan op de plek waar je nu woont zoeken
2. Je verwachtingen bijstellen.

De woning markt is nu eenmaal ruk, zowel voor koop als huur. Zoek een manier waar je je prettig bij voelt. Voor ons was dat destijds in de Randstad een heel klein appartement kopen met z'n tweeën - maar toen had een van ons al wel een serieus inkomen. Voor die tijd zaten we op kamer en particuliere huur. Maar dat laatste is zo slecht bevallen dat we zodra het kon iets hebben gekocht. Vrienden vonden het allemaal klein, tot ze zelf gingen kijken voor hypotheken. Het is jeugdige overmoed / dromen, en dat is goed, soms is het gewoon doen. Maar de wereld zit nu eenmaal zo in elkaar.

Samenwonen doe je samen.


Die baan zoek ik inderdaad, zoals gezegd, al.
En we vinden het ook niet erg om kleiner te wonen, maar 800 excl neertellen voor een kamer van net wat meer als 10 m2 is nogal... heftig.

swartbeessie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:23

Ja dat is heftig. Maar zoals gezegd de markt is overspannen.

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:23

Wachttijd sociale huur is in deze regio gemiddeld 12 jaar. Dus dat gaat jullie niet zomaar lukken. Anti-kraak zou je naar kunnen kijken, of particuliere huur.

beauty1love

Berichten: 557
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:24

Mochten jullie samen blijven wordt zijn studieschuld toch wel degelijk ook een probleem voor jou :j
Zodra je namelijk over een tijdje een huis zou willen kopen kunnen jullie aanzienlijk minder hypotheek krijgen helaas.

De woningmarkt is helaas echt heel lastig.. ik heb het geluk dat mijn vriend reeds een sociale huurwoning had en ik hier bij ingetrokken ben, anders had ik ook nog thuis gewoond. Ik denk dat jullie echt moeten gaan kijken naar een studentenkamer/studio of antikraak.. zelfs wanneer jij dadelijk wel een baan hebt wordt het nog erg lastig gezien studiefinanciering niet als inkomen wordt gezien en je als één verdiener vaak nog nergens tussen komt..

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:27

Nala schreef:
Saaams schreef:
Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.


Zoals ik al zei ben ik druk op zoek naar part of fulltime werk in de omgeving, dus dan zal ik duidelijk meer verdienen. Ook gaat mijn vriend volledig lenen bij duo (zijn keuze en verantwoordelijkheid) waarmee ons totaal beschikbaar geld al dichter bij de 3000 als 1000 zal komen te zitten.


Geen enkele verhuurder gaat akkoord met DUO als financierder. Wanneer je vriend stopt met studeren ontvangt hij dit niet meer. Het biedt dus minder garantie dan normaal inkomen wanneer je nog recht opbouwt op WW of een uitkering bij ziekte

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:34

Maximaal studielenen voor levensonderhoud zou verboden moeten worden. Ik raad het iedereen ten strengste af. Lenen is zo simpel hè, maar je zit er een groot deel van je leven aan vast en brengt veel nadelen met zich mee. Ook voor de partner.

Misschien zou dit wat voor jullie zijn
https://www.interveste.nl/woonruimte/ma ... 84?link=01

MarliesV

Berichten: 15250
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:36

Ga jij een fulltime baan kunnen combineren met een paard, huishouden en je afstuderen? Want dat lijkt mij tijd technisch niet een heel haalbaar verhaal.

Qua werk zie ik hier in de regio ineens veel horeca voorbij komen, waar aas je op qua baan?
Kan je niet al richting je studie een betaalde bijbaan zoeken? Welke richting studeer je?

Studentenwoning/appartement die dubbel bewoond mag worden geen optie. Want je vriend gaat studeren, is dus student, dan zit je niet met het probleem dat je er niet mag blijven wonen na jouw afstuderen.

Nu zoeken met 1000 euro pm te besteden is onbegonnen werk. Eerst maar meer inkomen genereren en orienteren op de markt wat je kan krijgen. Maar gaan bezichtigen nu lijdt alleen maar tot frustratie kan ik mij voorstellen en is ook jammer van de tijd en energie.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:36

Tja, eerlijk... Van €1000 per maand iets huren, eten, verzekeringen en pony betalen, etc. dat gaat gewoon niet.
Je zegt dat je niet geliefd zult zijn bij werkgevers omdat je ver weg woont, maar juist in deze tijd is dat niet het geval. Bij een groot deel van de bedrijven is thuiswerken nog steeds de norm, dus die afstand is geen hobbel meer. Ik zou me daarom toch eerst richting op het vinden van een baan.

Overigens herken ik wat hier wordt gezegd over een kamer huren helemaal niet. Zolang je bij een particuliere verhuurder zit, zal het ze meestal een worst wezen of je werkt of studeert, zolang je maar betaalt. Dat zou dus nog een optie kunnen zijn, zeker als je garantstelling kunt bewijzen.

Ik zie overigens dat er in de regio Arnhem/Nijmegen ook sociale woningen verloot worden. Daar zou ik in ieder geval op gaan reageren, mocht je dat nog niet doen :j
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 18-05-21 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8210
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:45

Nogmaals, die 1000 euro is de nu situatie, uiteraard niet de situatie als we eenmaal verhuizen. Want dan kan ik mijn bijbaantje hier in Zuid-Limburg niet aanhouden en hij zijn bijbaantje ook niet.

We zoeken gewoon rustig verder en hopen dat er iets op ons pad komt wat wel kan, dus alvast bedankt voor iedereen die meedenkt! Die woning met maatschappelijk vrijwilligerswerk erbij klinkt in ieder geval wel interessant, maar ook een hele verantwoordelijkheid, haha.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:46

Nala schreef:
Nogmaals, die 1000 euro is de nu situatie, uiteraard niet de situatie als we eenmaal verhuizen. Want dan kan ik mijn bijbaantje hier in Zuid-Limburg niet aanhouden en hij zijn bijbaantje ook niet.

We zoeken gewoon rustig verder en hopen dat er iets op ons pad komt wat wel kan, dus alvast bedankt voor iedereen die meedenkt! Die woning met maatschappelijk vrijwilligerswerk erbij klinkt in ieder geval wel interessant, maar ook een hele verantwoordelijkheid, haha.

Dan gaan jullie er financieel dus op achteruit? Of begrijp ik m verkeerd?

Nala

Berichten: 8210
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:49

xSwanHeart schreef:
Nala schreef:
Nogmaals, die 1000 euro is de nu situatie, uiteraard niet de situatie als we eenmaal verhuizen. Want dan kan ik mijn bijbaantje hier in Zuid-Limburg niet aanhouden en hij zijn bijbaantje ook niet.

We zoeken gewoon rustig verder en hopen dat er iets op ons pad komt wat wel kan, dus alvast bedankt voor iedereen die meedenkt! Die woning met maatschappelijk vrijwilligerswerk erbij klinkt in ieder geval wel interessant, maar ook een hele verantwoordelijkheid, haha.

Dan gaan jullie er financieel dus op achteruit? Of begrijp ik m verkeerd?


Nee zeker niet, want ik ga een part/fulltime baan zoeken en hij weer een bijbaan. Wat ik er alleen mee wilde zeggen is dat die 1000 euro die we nu bij alle instanties aan moeten geven niet representatief is voor wat we tegen die tijd ter beschikking zullen hebben. Maar uiteraard gaan de instanties wel van die 1000 uit, en dan is het logisch dat je niks krijgt of nauwelijks serieus genomen word.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:09

Er vanuit gaan dat je een baan hebt zodra je gaat verhuizen is ook niet realistisch. Ik denk dat je inderdaad het beste tijdelijk de caravan kunt pakken en dan zorgen dat je voor de winter een andere situatie hebt. Dan kan je tenminste ook op je gemak zoeken naar een baan ed.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:58

Ik zou even wat realistischer gaan kijken wat betreft jullie eisen. Stel ze een eind omlaag en zet de paasei naar de nering. Rustig opbouwen.

Nala

Berichten: 8210
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:11

Wat stellen jullie voor als nieuwe "eisen" dan? Het maakt ons al nauwelijks uit waar we gaan zitten, en of we iets moeten delen met medebewoners... Het enige wat we niet willen is dat letterlijk alleen een bed in de kamer past en that's it.

genja
Berichten: 3945
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:14

Saaams schreef:
Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.



Dit dacht ik dus ook. Je hebt de laatste tijd best wat topics hier over geopend (dat mag natuurlijk daar gaat het niet om)
Maar is dit een goed overdachte beslissing?
Begrijp dat je ook je paard/pony mee wilt nemen de stallingskosten zijn hier in de regio ook niet mals .
En ik denk dat het financieel dan behoorlijk krap gaat worden . Fulltime werken naast afstudeerscriptie lijkt mij al behoorlijk pittig en als je dan ook nog voor het eerst op jezelf gaat wonen . Komt er wel een hoop op je af.
Denk daar goed over na.

Nala

Berichten: 8210
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:16

genja schreef:
Saaams schreef:
Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.



Dit dacht ik dus ook. Je hebt de laatste tijd best wat topics hier over geopend (dat mag natuurlijk daar gaat het niet om)
Maar is dit een goed overdachte beslissing?
Begrijp dat je ook je paard/pony mee wilt nemen de stallingskosten zijn hier in de regio ook niet mals .
En ik denk dat het financieel dan behoorlijk krap gaat worden . Fulltime werken naast afstudeerscriptie lijkt mij al behoorlijk pittig en als je dan ook nog voor het eerst op jezelf gaat wonen . Komt er wel een hoop op je af.
Denk daar goed over na.


Hier denk ik ook zeker dagelijks over na. De twee stallingsplekken die ik gevonden heb zitten in de buurt van waar de meeste huizen beschikbaar zijn en kosten minder dan waar ik nu sta, namelijk rond de 100-150 euro. Hier zou ze heel veel buiten komen, meer dan waar ze nu staat, waardoor ik daarin ook wat meer rust heb. Ze kan zelf wel bewegen en rennen op die plekken als ze daar behoefte aan heeft, dat kan ze hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:23

Ik heb ook je eerdere topics gelezen en ik snap je struggles heel goed. Die woningmarkt is zo frustrerend! Ik vroeg me nog af: wat is voor jou belangrijker? In Arnhem e.o. wonen, of een baan die aansluit op je studie? Want in dat laatste geval zou ik éérst op zoek naar werk, zodat je niet nog eens moet verhuizen omdat het misschien niet te bereizen is vanuit bijv. Rheden of zo. Maar als het voor jou belangrijker is dat je lekker met Nala over de Veluwe kan rijden en dat 'werk ook maar werk' is, dan kun je inderdaad alvast op zoek naar woonruimte (en werk) in die omgeving.

Nala schreef:
Ik ben al druk op zoek naar een beter betaalde part of fulltime baan in Arnhem en omgeving, en hoop hier binnenkort meer over te horen. Ik ben echter bang dat ik niet serieus genomen wordt omdat ik op 125km afstand woon... Maarja, zonder baan geen woonplek in de buurt.

Ik ben ook bang straks wél een baan te hebben in de buurt van Arnhem, maar er geen woonplek te vinden...

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Hier kan ik wel op inhaken. Terwijl ik nog in Groningen studeerde, werd ik aangenomen voor een fulltime baan in Gelderland. Ik had daar geen woonruimte of logeerplek. Blijkbaar word je ook dan serieus genomen; mijn werkgever vroeg tijdens het sollicitatiegesprek wel of ik bereid was om te verhuizen, maar nam me dus al aan voordat ik onderdak had.

Een paar weken daarna had ik een tijdelijke (poedersuiker)kamer gevonden en later ben ik verhuisd naar iets definifievers. Het was wel een helse zoektocht dus ik herken je wanhoop, helaas. Omdat ik nog geen dag had gewerkt, kon ik geen loonstrook aan de verhuurder overleggen (ja, die wilden ze :roll:); wel was een intentieverklaring veelal voldoende. Maar ja, moet je wel werk hebben.

Wat je ook doet en beslist, ik wens jullie heel veel succes en hoop dat je gauw leuk werk en een fijn huis vindt!