Ten einde raad; conflict met gemeente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Ten einde raad; conflict met gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 15:34

Ik zit met het volgende;

Ik zal proberen het kort te houden, maar het speelt al meer dan een jaar dus er is nogal wat gebeurt.
Dik een jaar geleden is een conflict ontstaan met de gemeente waar wij wonen. De gemeente overtreed allerhande wetten en regels, zwaar in ons nadeel. Zij zijn bij een gelijkaardig conflict bij andere burgers al eens op de vingers getikt en staan onder toezicht van de provincie. Echter gaan zij gewoon op dezelfde wijze door.
Onderhand zitten we naast fysieke schade ook met zwaar emotionele schade, wat in Nederland helaas niet meetelt voor de wet.
Als burger zijnde moeten wij alle zeilen bijzetten om de kleinste dingen voor elkaar te krijgen, we zijn er zo'n beetje dag en nacht mee bezig en dat gaat zo niet langer.
Bij de (overheids-)instanties krijgen we niks voor elkaar. Ook al zijn er voldoende mensen ook voor ons bezig, die het niet eens zijn met wat hier gebeurt. (Provincie, gemeente raad)
Onze enige hoop lijkt gevestigd te zijn op de rechtszaak, maar dat gaat uiteraard nog wel een tijd duren en ondertussen blijft dit gewoon spelen.

Ik vraag me af wat we nog meer kunnen doen. Een van de mensen van de gemeenteraad, is van mening dat het eventueel betrekken van de media een van de weinige dingen kan zijn die hierbij zullen helpen. Ook al staan wij volledig in ons recht, kan een rechter alsnog in het voordeel gaan beslissen van de gemeente...
Er moet toch een overheidsorgaan zijn wat zulke overtredingen een halt kan toeroepen?

tamary

Re: Ten einde raad; conflict met gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:37

Daar zou de nationale ombudsman voor zijn. Wordt helaas vaak ook genegeerd, maar als er niemand daar meer aan de bel trekt komt er niks van boven water.
Media en ze aan de schandpaal nagelen is helaas de enige optie om zo iets recht te trekken.

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:39

Wat vervelend!! Ik vind het lastig om in te schatten waar jullie probleem precies ligt, maar de ombudsman is ervoor om burgers te helpen die een conflict hebben met de gemeente. Daar eens je licht opsteken? En wellicht rechtsbijstand?

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:39

Hier is volgens mij de ombudsman voor

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:44

Je moet inderdaad bij de Nationale Ombudsman zijn.
En anders - ik roep maar iets geks - zou ik eens proberen of ik een adres o.i.d. van de Burgemeester van je gemeente zou kunnen vinden. Dat is tenslotte de 'burgervader' (of 'moeder'). Maar dat zal wel lastig worden. Ik zou't eerst maar eens proberen bij de Ombudsman.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:45

Inderdaad bij de Nationale Ombudsman.
Ik neem aan dat je al een officiële bezwaarzaak hebt lopen bij de gemeente De Waadhoeke?
Heb je al eens bij de gemeente geïnformeerd naar de mogelijkheden van mediation? Veel gemeenten bieden die mogelijkheid.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:48

Eh, Hannah, en dan? Moet TS bij de burgemeester thuis langs? Bloedlink. Ten eerste privacyschending, ten tweede kan dat opgevat worden als stalking. En dan krijg je mensen tegen je.

Dit lijkt me inderdaad typisch iets voor de ombudsman. En zeker als de gemeente dit geintje al eerder geflikt heeft en er mensen van de gemeente achter jouw standpunt staan, heeft die veel goede aanknopingspunten. Ik zou daar vol op inzetten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:57

Je zou RTL eens kunnen bellen. Of Tim Hofman. Klinkt sneu maar media aandacht helpt helaas.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:24

Heel globaal: in welk deel moeten we het probleem zoeken? Wonen? Welzijn?

Verder is mijn ervaring dat veel gemeentes menen boven de wet te staan en vieze spelletjes spelen om hun zin door te duwen..
Ze net zo vuil aanpakken werkt. Media erop is geen slecht idee.

Ik vind nog steeds dat er een onafhankelijk controleorgaan boven gemeentes moet staan, want kijk alleen al wat er nu voor smerige spelletjes gespeelt wordt door ambetnaren rond windmolen en zonnenergieparken..schandalig.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:25

Jacquel schreef:
Eh, Hannah, en dan? Moet TS bij de burgemeester thuis langs? Bloedlink. Ten eerste privacyschending, ten tweede kan dat opgevat worden als stalking. En dan krijg je mensen tegen je.

Dit lijkt me inderdaad typisch iets voor de ombudsman. En zeker als de gemeente dit geintje al eerder geflikt heeft en er mensen van de gemeente achter jouw standpunt staan, heeft die veel goede aanknopingspunten. Ik zou daar vol op inzetten.

Bloedlink? Waarom? Burgemeester zijn is geen loze titel hoor.
https://www.burgemeesters.nl/node/1747
Of je hem/haar kunt bereiken is een 2e, maar verboden is het zeker niet om je burgemeester een briefje te sturen. Bij hem op de deurmat gaan liggen is weer een ander verhaal. Maar ik zou de burgemeester pas proberen als je er met de Ombudsman niet uit komt. Die zijn daarvoor tenslotte.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:27

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 16:42

Ombudsman is contact mee geweest en vanaf het begin hebben we direct een advocaat er op gezet.
Eigenlijk alles wat we wettelijk kunnen doen is gedaan en loopt deels nog.

Ze spelen inderdaad hele vies gemene spelletjes.
We hebben dus ook al verzocht contact te krijgen met de burgemeester, gek genoeg zijn o.a die brieven (en meerdere) "kwijt geraakt" bij de gemeente.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:48

Heel lastig is dit.
Je moet sterk in je schoenen staan en vasthoudend zijn, en veel geld ervoor overhebben.

Ik weet niet wat de aard van de problemen zijn, maar waar je mee kan beginnen is een WOB-verzoek indienen en kijken of je daarin bewijzen kan vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:59

Ik zou zeker een advocaat in de arm nemen die vaker dit soort zaken doen.
Wij hebben een paar jaar terug een zaak tegen de ABN AMRO gewonnen. Dat is ook van de staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:59

Inderdaad de Ombudsman en misschien eens een serieuze (tv) partner zoeken(VPRO, Trouw, Groene Amsterdammer) om dit verhaal de landelijke pers in te helpen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:14

Ik heb je topic verplaatst naar [LZP] Leven zonder paarden, omdat het daar beter past.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:27

Heeft jullie burgemeester geen spreekuur?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:35

Behalve de Ombudsman, zou je persoonlijk alle raadsleden/wethouders de situatie kunnen uitleggen, dus gewoon lobbyen.
En anders Hart van Nederland, Kassa of Radar of Tim Hoffman of een plaatselijke TV-zender inschakelen.

Maar je advocaat zal toch wel het beste weten wat je kan doen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:40

Ik zou eens de betreffende wethouder benaderen, mocht je dat nog niet geprobeerd hebben. Vraag een gesprek aan, soms wordt daar wel aan meegewerkt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:50

Een extra tip is als je in gesprek gaat, neem het op. Als je zelf deelneemt aan het gesprek is dat toegestaan.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:27

verootjoo schreef:
Heel lastig is dit.
Je moet sterk in je schoenen staan en vasthoudend zijn, en veel geld ervoor overhebben.

Ik weet niet wat de aard van de problemen zijn, maar waar je mee kan beginnen is een WOB-verzoek indienen en kijken of je daarin bewijzen kan vinden.

Na het weigeren van het geven van openbare informatie of zelfs wegmoffelen, inderdaad verschillende wob verzoeken de deur uit gegaan.
Inmiddels een mega dik dossier opgebouwd met alle fouten en tegenstrijdigheden van wat de gemeente uitgespookt heeft.

Deze week wordt de zaak behandeld in de raadsvergadering. We hebben goed contact met een aantal raadsleden. (Die hebben idd ook gezegd dat we een lange adem moeten hebben hiervoor)
We horen ook uit verschillende richtingen, zoals raadsleden, mensen die bij de provincie werken en dergelijke hoe slecht deze gemeente bekend staat.
Niet zo lang geleden speelde/speelt een soortgelijke zaak, waarbij de gemeente dezelfde fouten maakte.
Ondanks al die negatieve geluiden en zelfs nu ze onder toezicht staan, kan de gemeente nog altijd op dezelfde voet verder gaan.

Kort gezegd gaat het om achteraf verleende vergunningen die nooit afgegeven hadden mogen worden volgens wet en regelgeving.
Achteraf verleend omdat de bouwwerken illegaal zijn aangelegd. Dit nadat de betreffende persoon een afwijzing had gekregen van de gemeente waar duidelijk in staat dat het in strijd is met de regelgeving. Van die afwijzing werd hij dusdanig boos, dat hij gewoon illegaal is begonnen. Ten tijde dat dat gebeurde hebben wij zowel politie als gemeente verwittigd en geen van allen scheen de werkzaamheden te kunnen (willen) stoppen of anders te handhaven.
Van de een op de andere dag was daarna de gemeente ineens 180 graden gedraaid in hun beoordeling en sindsdien hebben ze er alles aan gedaan om buiten alle regels om de vergunningen er door te drukken.
In alle procedures die er lopen, worden alle tijdslimieten waarbinnen de gemeente actie moet ondernemen verlengd en later alsnog overschreden.

Momenteel zijn we bezig met de zgn bodemprocedure. Zaak moet nog voorkomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:34

Heel veel gemeentes hebben zo hun eigen denkwijze en manier van doen buiten de wettelijke regels om, wij hebben hier helaas ook last van. Zo is bij de buren aan de overkant een compleet huis en aangebouwde schuur wat dienst doet als ouderlijke slaapkamer compleet buiten bouwblok gebouwd, omgevingsdienst is komen kijken toen ze net begonnen waren, dus uitgraven van fundering en riolering, man wist toen al dat het niet kon maar liet ze gewoon doorgaan, half jaar later kwam hij nog eens kijken, goh ze wonen al in het huis... ach ja boete er over heen en de boel is gelegaliseerd. Zo gaat het ook met veel aanvragen die wettelijk gezien niet mogen en willen ze ook goedkeuren, zolang het maar geld in het laatje brengt, te triest voor woorden. Als je dus maar genoeg geld hebt kan je alles voor elkaar krijgen want dan maakt een boete meer of minder niet uit, maar als je als burger 10 cm buiten bouwblok gaat heb je de poppen aan het dansen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:39

Faline schreef:
verootjoo schreef:
Heel lastig is dit.

Na het weigeren van het geven van openbare informatie of zelfs wegmoffelen, inderdaad verschillende wob verzoeken de deur uit gegaan.
Inmiddels een mega dik dossier opgebouwd met alle fouten en tegenstrijdigheden van wat de gemeente uitgespookt heeft.

Deze week wordt de zaak behandeld in de raadsvergadering. We hebben goed contact met een aantal raadsleden. (Die hebben idd ook gezegd dat we een lange adem moeten hebben hiervoor)
We horen ook uit verschillende richtingen, zoals raadsleden, mensen die bij de provincie werken en dergelijke hoe slecht deze gemeente bekend staat.
Niet zo lang geleden speelde/speelt een soortgelijke zaak, waarbij de gemeente dezelfde fouten maakte.
Ondanks al die negatieve geluiden en zelfs nu ze onder toezicht staan, kan de gemeente nog altijd op dezelfde voet verder gaan.

Kort gezegd gaat het om achteraf verleende vergunningen die nooit afgegeven hadden mogen worden volgens wet en regelgeving.
Achteraf verleend omdat de bouwwerken illegaal zijn aangelegd. Dit nadat de betreffende persoon een afwijzing had gekregen van de gemeente waar duidelijk in staat dat het in strijd is met de regelgeving. Van die afwijzing werd hij dusdanig boos, dat hij gewoon illegaal is begonnen. Ten tijde dat dat gebeurde hebben wij zowel politie als gemeente verwittigd en geen van allen scheen de werkzaamheden te kunnen (willen) stoppen of anders te handhaven.
Van de een op de andere dag was daarna de gemeente ineens 180 graden gedraaid in hun beoordeling en sindsdien hebben ze er alles aan gedaan om buiten alle regels om de vergunningen er door te drukken.
In alle procedures die er lopen, worden alle tijdslimieten waarbinnen de gemeente actie moet ondernemen verlengd en later alsnog overschreden.

Momenteel zijn we bezig met de zgn bodemprocedure. Zaak moet nog voorkomen.

Oooh, dit komt me zo bekend voor! Een soortgelijke zaak gebeurt hier ook, gemeente ontkent in alle toonaarden dat ze fout zitten en wil hun gelijk doordrukken. Burgemeester ging toen tegen de raad en wethouders in en kreeg toen een motie van wantrouwen en is ontslagen. Kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Echt ongelooflijk wat een gemeente allemaal kan verpesten en er nog mee weg kan komen ook. Zo bizar.

Ik wens je succes, je bent gelukkig al heel ver maar je hebt een oneindig lange adem nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:44

Bodemprocedures kosten heel veel tijd, geld en doorzettingsvermogen. Had geen zin om in Ibabs te spitten maar kon op 10 vingers uittellen waar de pijn ongeveer moest zitten.
Wij liggen al 10 dwars over bouwplannen die ooit waren goedgekeurd maar waar een nieuwe bouwer toch wat andere plannen en massaler bouwen had bedacht. }>
Succes en een hele lange adem toegewenst

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:27