Welke rijstrook snelweg veiligst?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:49

Soms wel, soms niet. Ligt aan meerdere dingen / omstandigheden of er op gehandhaafd word.

Ik kan je vertellen dat ik erop handhaaf :j. (Ik vind het heel vervelend dat men in midden of links blijft hangen.) Mits de omstandigheden dit toe laten, als ik met spoed ergens heen moet of ik met trailer rij, blijft het bij attent maken.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:15

Ik erger mij er altijd kapot aan als ik al met 105 a 110 aan het inhalen ben en er komt een met een giga snelheid een in mijn kofferbak te bumperkleven en mij proberen naar rechts te duwen dan ga ik er even extra lang over doen om naar rechts toe doen en ga dan ook even naar 100.
Levensgevaarlijk die lui die denken dat de weg van hun is.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:22

AfricanLady schreef:
Ik erger mij er altijd kapot aan als ik al met 105 a 110 aan het inhalen ben en er komt een met een giga snelheid een in mijn kofferbak te bumperkleven en mij proberen naar rechts te duwen dan ga ik er even extra lang over doen om naar rechts toe doen en ga dan ook even naar 100.
Levensgevaarlijk die lui die denken dat de weg van hun is.

Het is ook levensgevaarlijk om het verkeer expres op te houden. Ook al is het mega irritant wanneer iemand zo rijdt, iemand nog gefrustreerder maken zorgt voor nog meer agressief rijgedrag.

Ik ga altijd gewoon zsm aan de kant ook al is het gruwelijk hinderlijk wanneer je al 120/130 rijdt.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:47

Was nergens nodig om het verkeer op te houden als degene zich gewoon aan de snelheid zou houden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 02:46

sureido schreef:
AfricanLady schreef:
Ik erger mij er altijd kapot aan als ik al met 105 a 110 aan het inhalen ben en er komt een met een giga snelheid een in mijn kofferbak te bumperkleven en mij proberen naar rechts te duwen dan ga ik er even extra lang over doen om naar rechts toe doen en ga dan ook even naar 100.
Levensgevaarlijk die lui die denken dat de weg van hun is.

Het is ook levensgevaarlijk om het verkeer expres op te houden. Ook al is het mega irritant wanneer iemand zo rijdt, iemand nog gefrustreerder maken zorgt voor nog meer agressief rijgedrag.

Ik ga altijd gewoon zsm aan de kant ook al is het gruwelijk hinderlijk wanneer je al 120/130 rijdt.


Dat is echt de omgekeerde wereld. Ja, je mag het verkeer niet belemmeren. Maar het is te gek voor woorden dat hardrijders denken dat mensen die zich gewoon netjes aan de snelheid houden, altijd maar aan de kant moeten.
Iemand die te hard rijdt, zit fout en moet zich maar even inhouden. Ook al levert dat een situatie op en is d ehardrijder misschien meer ervaren, maakt minder ongelukken etc. 100 is een maximum snelheid.

Als iedereen zich aan de regels houdt en beleefd is in het verkeerd, zouden er nooit frustraties zijn. Kan zelfs een hoop (bijna) ongelukken schelen.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:48

Rechterrijstrook. Mocht er ook iets gebeuren dan kun je uitwijken naar de vluchtstrook.
Ik rij overigens als ik rij altijd op de rechterbaan.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:56

Maar superpony, je gaat toch niet jezelf in gevaar brengen voor zo’n droeftoeter? Want dat is wat er gebeurt, je brengt jezelf in gevaar als je extra langzaam opzij gaat.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:16

Als je bewust langzamer gaat rijden als een auto op snelle vaart in je bumper komt vind ik jou nog fouter dan de hardrijder. Dat is gewoon jennen en zorg je voor gevaarlijke situaties. Als ik op linker baan rustig inhaal en ik zie een auto met flinke snelheid aan komen rijden geef ik even gas en ga naar rechts. Waarom? Je weet niet waarom iemand hard rijd, voor hetzelfde geld is het een politie undercover, een militaire beveiliger of iemand die voor andere redenen echt haast heeft, wie ben jij om dat te belemmeren? Nee, wat is de moeite om gewoon je snelheid iets te verhogen of aan te houden en naar rechts te gaan?

Daarbij, ik houd mijn binnenspiegel altijd in de gate, komt iemand met een snellere vaart dan mij aanrijden ga ik gewoon zo snel mogelijk aan de kant.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:32

Op de snelweg ga ik aan de kant voor de ( veel te) hardrijders. Op een 70/80 weg kan dat niet en als die dus gaan zitten bumperkleven, dan maakt het mij niet uit met welke reden ze het doen. Het is hoogst irritant en ik ga dan inderdaad exact de toegestane snelheid rijden.
De eerst volgende mogelijkheid gaan ze er dan voorbij, helemaal prima.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:17

Rennie89 schreef:
Als je bewust langzamer gaat rijden als een auto op snelle vaart in je bumper komt vind ik jou nog fouter dan de hardrijder. Dat is gewoon jennen en zorg je voor gevaarlijke situaties. Als ik op linker baan rustig inhaal en ik zie een auto met flinke snelheid aan komen rijden geef ik even gas en ga naar rechts. Waarom? Je weet niet waarom iemand hard rijd, voor hetzelfde geld is het een politie undercover, een militaire beveiliger of iemand die voor andere redenen echt haast heeft, wie ben jij om dat te belemmeren? Nee, wat is de moeite om gewoon je snelheid iets te verhogen of aan te houden en naar rechts te gaan?


Tja, je kan nu wel die uitzonderlijke situaties erbij gaan halen, maar het is nu eenmaal zo dat er spelregels zijn wanneer je jezelf in een niet-prioritair voertuig op de openbare weg begeeft. En die spelregels gelden dan voor iedereen. Je kan niet verwachten dat mensen gas gaan geven tot een snelheid die ze initieel niet wilden en zich opzij gaan gooien, enkel omdat er mogelijk iemand met haast achter je aan zit. Dat is nu eenmaal het nadeel van jezelf in het Nederlandse (of Belgische verkeer) werpen: er zijn andere spelers in het veld. Wat zeg ik, er zijn heel veel andere spelers in het veld. En iedereen dient met iedereen rekening te houden, de hardrijders dienen ook rekening te houden met mensen die zich liever aan de toegestane snelheid houden. Het liefst zou ik ook van punt A naar punt B rijden zonder verkeerslichten, zonder snelheidslimiet en zonder andere weggebruikers, maar ja, he :D

En ja, als ik met spoed naar mijn paard met koliek rijd, dan schreeuw en vloek ik luidkeels als ik achter een auto hang die de toegestane snelheid of trager rijdt. Maar ik ga NOOIT gevaarlijke situaties creëren: bumperkleven, agressief inhalen waarbij ik anderen dan weer stoor,... Dan houd ik het bij vloeken en tieren. Echte bumperklevers durf ik ook wel even gas lossen, niet om hen te treiteren, maar om ervoor te zorgen dat zij ook gas moeten lossen zodat er even een acceptabele en veilige afstand tussen onze voertuigen ontstaat wanneer ik weer gas geef. Dit gebeurt eigenlijk alleen wanneer het inhaalmanoeuvre wat langer is omdat er meerdere vrachtwagens achter elkaar rijden. En uiteraard hoeft dit niet op een pesterige manier te gaan, de verkeersregel is nog altijd dat je inhalen zo snel mogelijk doet en je dan weer zo snel mogelijk rechts op de rijbaan begeeft.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:47

Gini, er is een verschil tussen gewoon je tempo blijven rijden (dus geen gas bij) en expres op de rem gaan om de bestuurder te treiteren. Dan ben je imo net zo fout.

Ik zie niet in hoe je met gas loslaten meer afstand creëert, de afstand wordt dan alleen maar kleiner.

Bumper klevers zijn ontzettend frustrerend maar ik zie alleen maar treitergedrag terug, het is geen oplossing voor het probleem.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:59

Ik zeg niet dat ik het zo doe!

Maar 100 is de max snelheid, dus iemand die netjes 100 rijdt, zit niemand te jennen. Die houdt zich gewoon netjes aan de max snelheid.

Het is te gek voor woorden dat mensen die te hard rijden, denken dat anderen maar moeten wijken. Helemaal onder het mom van; ik rij hard, beter etc.

Als ik stevig door rij, ga ik daar geen anderen mee lastigvallen en zal extra goed moeten anticiperen. En als ik op een 2 baans weg rij en iemand wil met 100 een vrachtwagen inhalen, zal ik me aan moeten passen als ik links met 100++ kom.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:02

Ik ga inderdaad niet op de rem staan, dat snelheidsverschil is te groot. Gas lossen doe ik ook niet in zoverre dat een gevaarlijk snelheidsverschil ontstaat. Je bent nog steeds aan het inhalen, dus jouw snelheid moet sowieso hoger zijn dan het voertuig dat je inhaalt.

Hoe ik meer afstand creëer heb ik al uitgelegd: "Echte bumperklevers durf ik ook wel even gas lossen, niet om hen te treiteren, maar om ervoor te zorgen dat zij ook gas moeten lossen zodat er even een acceptabele en veilige afstand tussen onze voertuigen ontstaat wanneer ik weer gas geef." Ik wil het algemene probleem van bumperkleven niet met die ene daad oplossen, maar ik wil wel voor mezelf op dat moment een veiligere situatie verkrijgen en die ruimte creëren op de manier die ik op dat moment het meest geschikt acht. Maar je zou het eens moeten zien om te zien hoe subtiel dat is. Het is niet dat ik met gierende remmen alles dichtknijp en drie rijstroken aan verkeer in gevaar breng door die actie. :D

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:06

Nou ja, ik ga ook niet bumperkleven maar ik erger me wel groen en geel aan mensen die met 99 gaan inhalen :+ vooral als het een hele rits vrachtwagens is. Geef dan net even wat gas bij zodat iedereen 100 kan rijden, want zo wordt het steeds langzamer.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:09

Voila, maar dat mag, je mag je ergeren. Zolang je in je ergernis geen mogelijks gevaarlijke situatie creëert, mag je je van mij ergeren, doe ik ook wel eens. :D

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:10

Gini schreef:
Voila, maar dat mag, je mag je ergeren. Zolang je in je ergernis geen mogelijks gevaarlijke situatie creëert, mag je je van mij ergeren, doe ik ook wel eens. :D

_O- :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:27

sureido schreef:
Nou ja, ik ga ook niet bumperkleven maar ik erger me wel groen en geel aan mensen die met 99 gaan inhalen :+ vooral als het een hele rits vrachtwagens is. Geef dan net even wat gas bij zodat iedereen 100 kan rijden, want zo wordt het steeds langzamer.

Dan erger je je toch nogal makkelijk. Mensen die 99 rijden waar de max. snelheid 100km/u is, zo raar is dat nu ook weer niet. ;)

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:46

Nee hoor, de tellers wijken allemaal bijna 10 km af dus rijd je in de praktijk 90, dus ja, bloedirritant.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:49

Rennie89 schreef:
Nee hoor, de tellers wijken allemaal bijna 10 km af dus rijd je in de praktijk 90, dus ja, bloedirritant.

Sureido heeft het over met 99 inhalen waar je 100 mag. Dan is het niet opeens 90 rijden.

Ondanks dat dat overigens zeker heel irritant is, mag je 90 rijden waar 100 is toegestaan, maar dan haal je niet in. Dan wordt je ingehaald door vrachtwagens :+

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:21

Oh ja hoor, Sclimpre, ik erger mij heel erg makkelijk aan mensen in het verkeer, heerlijk schelden op mensen die het toch niet horen, kom ik helemaal zen op plaats van bestemming aan :D

Ik heb het over auto’s die zowat dezelfde snelheid als de vrachtwagens rijden, dan begrijp ik toch echt niet waarom je een hele file aan auto’s moet creëren om net 2 km per uur harder te kunnen rijden. Maar goed, blijkt dat dat dus normaal is :+

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:27

Ineke2 schreef:
Rennie89 schreef:
Nee hoor, de tellers wijken allemaal bijna 10 km af dus rijd je in de praktijk 90, dus ja, bloedirritant.

Sureido heeft het over met 99 inhalen waar je 100 mag. Dan is het niet opeens 90 rijden.

Ondanks dat dat overigens zeker heel irritant is, mag je 90 rijden waar 100 is toegestaan, maar dan haal je niet in. Dan wordt je ingehaald door vrachtwagens :+

Het zal je verbazen wat er op de snelweg rijd en hoe het inhaalt :+ ik heb vaak genoeg in de ankers moeten rijden omdat een vrachtwagen een omaatje moet inhalen die 70 rijd ofzo op een tweebaans weg pffff. Of dat je achter een doos rijd die 50 op 80 km weg rijd. Gewoon gevaarlijke situaties krijg je dan.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:31

Dat 50 rijden op een 80 weg rijden ken ik ook en 70/80 op een 100 1 baansweg ook ( heb ik het niet over vrachtwagens of trailers, heel irritant, maar duwen etc heeft geen zin.)

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:37

Joh ik had een doos die op linkerbaan 50 reed :+ levensgevaarlijk! Durfde geen gas te geven en in begin snapte ze ook niet dat ze naar rechts moest (we stonden bij stoplicht dus ze stond al links. Uiteindelijk ging ze naar rechts en knalde bijna op de zoveelste auto die rechts in wou halen (want dit ging al een tijdje door) en schoot ze uit angst terug om vervolgens na x aantal minuten en rechts inhalende auto’s toch naar rechts te gaan, ik had inmiddels ook uiteindelijk maar rechts ingehaald want dit is gewoon gevaarlijk. Totaal geen inzicht in het verkeer. Hoe dat een rijbewijs heeft gehaald...

en dit heb ik wel vaker meegemaakt. Ook auto’s die gewoon niet naar rechts gaan, meestal pas na meerdere keren seinen. (Eerst gebruik ik knipperlicht wat vaak ook goed werkt en vriendelijker overkomt) of ze reageren helemaal niet :+ dan haal ik ook maar na meerdere pogingen en genoeg ruimte rechts in. Ik heb een polootje met 75 pk dus als ik rechts kan inhalen is er iets goed fout en meer dan genoeg ruimte om naar rechts te gaan. :7

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:44

Ik denk dat ik dat geval de politie zou bellen en kenteken door zou geven en het punt waar we rijden.
Heb ik overigens wel eens gedaan bij een erg slingerende chauffeur.
Na een paar minuten zag ik dat die naar de kant werd meegenomen.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:56

Rennie89 schreef:
Als je bewust langzamer gaat rijden als een auto op snelle vaart in je bumper komt vind ik jou nog fouter dan de hardrijder. Dat is gewoon jennen en zorg je voor gevaarlijke situaties. Als ik op linker baan rustig inhaal en ik zie een auto met flinke snelheid aan komen rijden geef ik even gas en ga naar rechts. Waarom? Je weet niet waarom iemand hard rijd, voor hetzelfde geld is het een politie undercover, een militaire beveiliger of iemand die voor andere redenen echt haast heeft, wie ben jij om dat te belemmeren? Nee, wat is de moeite om gewoon je snelheid iets te verhogen of aan te houden en naar rechts te gaan?

Daarbij, ik houd mijn binnenspiegel altijd in de gate, komt iemand met een snellere vaart dan mij aanrijden ga ik gewoon zo snel mogelijk aan de kant.


Je hoeft niet eens extra gas te geven, maar het jennen vind ik ook erg. Of ze gaan dan tergend langzaam opzij na het inhalen, zonder richting aan te geven, ik vind het kinderachtig en gevaarlijk gedrag. Ik vind dit veel erger dan te hard rijden.

En met 100 anderen inhalen, duurt te lang en schiet niet op.
Geef een beetje gas met inhalen.