Welke rijstrook snelweg veiligst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 14:26

Ok, mijn man en ik zijn op veel vlakke een perfecte match, maar niet als het aankomt op autorijden en verkeersveiligheid :+
Het leidt bij ons standaard tot een discussie en ik ben benieuwd naar jullie visie.

Mijn man: De middelste rijstrook op de snelweg is het veiligst om te rijden, want als er iets is kun je uitwijken naar 2 kanten.
Ik: Zo veel mogelijk rechts aanhouden is het meest veilig, want dan kan sneller verkeer maar aan 1 kant passeren ipv aan 2 kanten (plus hoe vaak moet je nou eenmaal uitwijken ...).

Kan op internet weinig onderbouwde artikelen vinden hierover.
Gezien de hoeveelheid mensen die (knetterirritant) onnodig links rijdt is mijn man vast niet de enige met deze gedachtengang :+

Wat vinden jullie en vooral waarom?? :D

Saul

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:29

Mij lijkt gewoon de rechter rijstrook het veiligste.
In het midden kunnen mensen zich ergeren als je daar blijft hangen en alsnog jou rechts voorbij gaan.

Er is vaak een vlucht of uitwijk strook langs de rechter rijbaan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:30

Die mensen die onnodig linksrijden word ik knettergek van en die frustraties maken dingen ook echt niet veiliger. En je wilt toch inderdaad niet aan 2 kanten worden ingehaald? Dat is heel onoverzichtelijk. Daarbij heb je aan de rechterkant ook vrijwel altijd een vluchtstrook, dus dan kan je toch ook naar 2 kanten uitwijken?
En waar rijdt hij dan wanneer er maar 2 rijstroken zijn?

Maar ik denk dat er qua veiligheid niet eens zo veel verschil is, maar je moet gewoon aan de regels houden. Dat is het veiligste, want dat weet iedereen wat hij kan verwachten en krijg je geen oplopende frustraties.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:31

Hier hebben we alleen links en rechts, dus dan blijf je uiteraard gewoon rechts rijden. Wanneer ik wel op een meerbaans weg komt, vind ik het echt super irritant als mensen in het midden blijven plakken. Heb enkel ook wel meegemaakt dat ik dan wel netjes rechts aanhoudt, maar vervolgens achter een vrachtwagen blijf hangen omdat er een hele trein aan auto's op de linkerbaan voorbij komt en niet even de ruimte geeft. Dus ja, wat dat betreft snap ik het ook wel als mensen in het midden blijven plakken.

Qua veiligheid durf ik niet te zeggen, je hebt naast de rechter rijstrook nog de vluchtstrook natuurlijk. Ik wijk liever uit naar de vluchtstrook dan naar de rechterrijstrook met vrachtwagens. :')

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:32

Ik vind je man vooral een gevaar op de weg als hij inderdaad onnodig in de middelste baan blijft hangen. Je hebt zelf misschien leuk overzicht, maar de mensen om je heen gaan gekke toeren uithalen om of vanaf rechts twee banen op te schuiven om je in te halen, of rechts in te halen. Juist door die inhaalacties zou ik al zeggen, rechts is veiliger.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:32

Meest rechter rijstrook vind ik het meest veilig, omdat er maar aan 1 kant andere auto’s zijn en je zo (bijna) altijd kan uitwijken naar de vluchtstrook.
Herinner me nog van rijles dat je altijd in de gaten moet houden waar je heen kan uitwijken, mocht er iets onverwachts gebeuren.

Ik vind het ook mega irritant als mensen onnodig links blijven rijden, want je mag niet rechts inhalen.
Stel ik kom op meest rechter baan aan, dan moet ik 2 rijstroken opschuiven om die midden-rijder in te halen en daarna weer 2 banen terug opschuiven. |o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:37

Het meest veilige is denk ik wel rechts, máár niet tussen veel vrachtwagens. Die ga ik toch het liefst voorbij en dan terug naar rechts.

Wel vind ik dat mensen elkaar wat meer ruimte moeten gunnen. Als jij ziet dat iemand achter een vrachtwagen zit en ook al is een klein autootje geef diegene dan de kans om er voorbij te gaan.

Heb zelf geen kleine auto meer maar ik snap dan de beweegreden wel om wat langer links te blijven rijden als je anders weer tijden achter een vrachtwagen zit tijdens drukke omdat er geen ruimte word gegeven om in te halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:45

Aangezien je man gevaarlijk rijgedrag uitlokt door op de middelste baan te rijden terwijl rechts vrij is, is dat sowieso gevaarlijker.

Maar wat gevaarlijker is als de rechterstrook 5-10km/u langzamer rijdende auto's (geen vrachtverkeer) is met gemiddeld 3.6 seconde afstand tussen de auto's (bij 100km/u is dat 100m) en de middelste strook maximum snelheid maar verder vergelijkbare afstand tussen de auto's, weet ik het niet.

Kennen jullie trouwens het ezelsbruggetje van 2 seconde afstand? Dat is je halve snelheid. Dus 100km/u heeft 50m afstand.

Technisch gezien is dat 1.8 seconde en is het dus 55m, maar het geeft toch een goede indicatie. Een gewone vrachtwagencombinatie is maximaal 18m lang, daarna is het bijzonder vervoer. Met 2 auto's naast een vrachtwagen is dus al bij 50km/u te dicht op elkaar.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:49

Ik rij alleen op middelste of linkerbaan als ik moet inhalen. Verder zie ik geen reden om links te blijven rijden.

Geloof dat dit ook zo geleerd wordt bij de rijlessen

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:02

Ik word echt gek van mensen die in het midden of links blijven rijden. Dat het veiliger is geloof ik echt niks van en bovendien mag het zelfs niet. Je kan er zelfs een boete voor krijgen denk ik.

Volgens mij wordt het alleen maar onveiliger voor iedereen als er iemand in het midden blijft hangen. Andere wagens moeten namelijk allemaal over het meest linkse vak, wat dan drukker wordt en iedereen gaat dichter op elkaar rijden. Of er wordt langs rechts voorgestoken, wat ook niet mag. En heel dit gedoe kan dan nog eens verkeersagressie uitlokken.

Voor mij is het dus heel duidelijk. Als het kan altijd rechts rijden.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:11

Op de rechterbaan kan je toch ook uitwijken naar beide kanten? Vluchtstrook en linkerbaan?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:18

Ik vind rechts ook het veiligst en dit is ook altijd mijn go-to met flutweer. :')
Als het een driebaans snelweg is, gebruik ik de linker eigenlijk bijna nooit. Alleen als het echt niet anders kan, maar anders pas ik mijn snelheid gewoon even aan - tenzij de persoon voor mij er dus ook zo een is die lekker 1 km/u harder rijdt dan degene die we 'inhalen', dan ga ik er wel langs. Daar heb ik dus echt een hekel aan, van die weggebruikers die de middelste baan in beslag nemen om in een slakkentempo in te halen. Als ik dan iemand in wil halen maar ik niet zozeer veel harder rijdt, dat is prima, dan zet ik toch even m'n voet op het gas om de persoon sneller in te halen en ga ik daarna op de rechterbaan weer op een comfortabel tempo rijden.

Ik voel me dan ook vaak claustrofobisch op de middelste baan, want hoewel je twee kanten hoort te hebben om uit te wijken is dit mede door mensen zoals je man :') vaak dus juist niet zo voor mijn gevoel. Er zitten auto's naast je om in te halen (meestal, want dat is waar je de baan voor gebruikt toch?) En als je even geen geluk hebt, zitten er ook auto's op de linkerbaan om de slak in te halen. Dan zit ik zelf liever op de rechterbaan met maar één auto naast mij, zelfs al moet ik mijn snelheid dan maar aanpassen. :') Ik ga echt alleen de middelste baan op als ik zeker weet dat ik ook gewoon op een normaal tempo kan en ga inhalen.

Edit: als dochter van een vrachtwagenchauffeur moet ik toch ook even melden dat ik dit niet heb met vrachtwagens. Daarbij is het logisch dat je elkaar wat langzamer inhaalt en daar wacht ik dan ook altijd netjes op, maar als je gewoon op een normaal tempo kán inhalen, doe dat dan ook alsjeblieft. Die hele regel van rechts aanhouden en links inhalen is er niet voor niets; als iedereen zijn eigen gangetje zou gaan, wordt het er echt niet veiliger op.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 14-05-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:19

Myrthe64 schreef:
Op de rechterbaan kan je toch ook uitwijken naar beide kanten? Vluchtstrook en linkerbaan?

Er is niet overal een vluchtstrook hè }>

Maarre, HET antwoord: it all depends. In acht nemend dat je gewoon rechts hoort te rijden tenzij je iemand in wil halen!

Het principe van keep your line is voor Amerikanen, niet voor Europeanen (kwestie van wetgeving)

Ga je op de midelste baan 95km/h rijden, ben je een gevaar voor iedereen, inkl jezelf.
Rijdt je op de middelste baan 101km/h, krijg je een heel ander beeld.

Weten jullie wel hoe hard je daadwerkelijk rijdt?

Rijd ik met m'n vrachtwagen over een provinciale weg, kan ik van het gas af, rijdt er voor me weer iemand die geen idee heeft; aan 75km/h! Want ja, mijn teller is geijkt (tacho) die van hem niet.....

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:20

Met aanhanger rechts en zonder links; dan hoef ik me dus niet te irriteren aan de mensen die onnodig op de middelste baan blijven rijden :') Uiteraard ben ik niet iemand die onnodig links of midden blijft rijden en dus gebruik maak van alle drie de banen om gewoon lekker vloeiend met het verkeer mee te kunnen rijden.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:26

Padoertje schreef:
Met aanhanger rechts en zonder links; dan hoef ik me dus niet te irriteren aan de mensen die onnodig op de middelste baan blijven rijden :') Uiteraard ben ik niet iemand die onnodig links of midden blijft rijden en dus gebruik maak van alle drie de banen om gewoon lekker vloeiend met het verkeer mee te kunnen rijden.

helemaal mee eens!
Je hoeft dan alleen maar op te letten op de mensen die niet in hun spiegels kijken en de auto er zomaar voor gooien :+ HAHA of dat er nog een grotere snelheidsduivel aankomt..

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:28

De beste rijbaan is zo veel mogelijk rechts. Ik word zo moedeloos van mensen die op de midden/linkerbaan aan het doorkakken zijn zonder dat ze iemand aan het inhalen zijn binnen redelijke afstand (als je maar lang genoeg midden rijdt dan haal je vanzelf wel iemand in). Zeker als het drukker is leidt dat alleen maar tot gevaarlijke of op zijn minst irritante situaties. Als je naar rechts kan en dat heeft zin, gewoon naar rechts

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:38

princequillo schreef:
Ik voel me dan ook vaak claustrofobisch op de middelste baan,

Idem!! Ik dus ook, want dan moet ik aan beide zijden het verkeer jn de gaten houden. Irritant.

Iemand vroeg of we wel weten hoe hard we rijden. Ja, dat weten we inderdaad.

Ij rijd dus altijd zoveel mogelijk rechts, behalve bij inhalen. Ik rijd op cruise control en rijd altijd net iets boven de max. Ik zal dus nooit tussen vrachtwagens inhangen, want dan vind ik rechts inderdaad veel gevaarlijker dan midden of links.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:41

Enige wat ik op de rechterbaan eng vind is als ik tussen vrachtwagens rij :o

Maar idd, op de middelste baan moet je aan twee kanten opletten, niet heel comfortabel rijden

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:42

Goof schreef:
princequillo schreef:
Ik voel me dan ook vaak claustrofobisch op de middelste baan,

Idem!! Ik dus ook, want dan moet ik aan beide zijden het verkeer jn de gaten houden. Irritant.

Precies dit. En ik rijd ook in een mini Twingo, dat helpt ook niet als je tussen een vrachtwagen en een SUV zit bijvoorbeeld :') Nee, de middelste baan vind ik echt niet het veiligst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:45

Goof schreef:

Ja, ik natuurlijk }> Hoeveel wijkt jouw teller af ten opzichte van de werkelijkheid?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:46

Ik ben een links rijder, maar alleen met inhalen (en ik haal veel in, rijd aardig vlot door) en zodra er geen verkeer is ga ik weer naar rechts. Erger mij groen en geen aan onnodig links en midden rijders. Bloed irritant.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:47

Ohja daar let ik wel op: Op rechterbaan nooit tussen 2 vrachtwagens in rijden.

Eens op tv gezien bij zo’n trauma programma wat er kan gebeuren bij een ongeluk. Die auto was totáál geplet. Zo erg, dat het ambulance personeel de (overleden) inzittende niet eens kon zien. :oo

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:53

Voor mij heel simpel, tenzij je op de ring van parijs zit, want daar is het anders O:)
.
Ben je niks aan het inhalen dan rij je op de meest rechter rijbaan. jouw vriend zijn argument dat het in het midden veiliger is omdat ze aan 2 kanten langs kunnen klopt overigens niet want het is verboden om rechts in te halen. Volgens mij is het zelfs een regel of in ieder geval iets waar ze hele reclame campagnes over gehouden hebben dat je niks aan het inhalen bent je naar de meest rechter rijbaan moet.

Buiten dat heb ik zelf een grandioze hekel aan mensen die onnodig in het midden of rechts blijven hangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:56

Dispar_Vulgo schreef:
Ohja daar let ik wel op: Op rechterbaan nooit tussen 2 vrachtwagens in rijden.

Eens op tv gezien bij zo’n trauma programma wat er kan gebeuren bij een ongeluk. Die auto was totáál geplet. Zo erg, dat het ambulance personeel de (overleden) inzittende niet eens kon zien. :oo

Ehm, die regel dat vrachtwagens 50mtr afstand moeten houden, is precies dezelfde als het advies aan jou om 2 sec afstand te houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 16:00

ikke schreef:
Goof schreef:

Ja, ik natuurlijk }> Hoeveel wijkt jouw teller af ten opzichte van de werkelijkheid?

5 á 6 km, afhankelijk van wind mee of tegen.