Verhuizen UK-NL, hoe huis huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Verhuizen UK-NL, hoe huis huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 20:35

Aankomende zomer hoop ik, samen met mijn Britse vriend en ons 1 jaar oude zoontje, (terug) naar Nederland te verhuizen, vanuit Engeland.

Nou lopen wij tegen het probleem aan dat we moeite hebben met het vinden van een woning...

Kopen is op dit moment (nog) geen optie, dus we zullen moeten gaan huren.

Sociale huur gaat geen optie zijn, aangezien wij boven de maximale inkomensgrens zullen zitten. Daarnaast ben ik door internationaal verhuizen een groot deel van mn meettijd verloren en kom ik daardoor nu zo goed als niet in aanmerking voor de huizen in de omgeving waarin ik zoek.

Ik heb het gevoel in een vicieuze cirkel te zitten, wat betreft het vinden van een woning..

Ik kan in principe (vrijwel zeker) bij 2 bedrijven terecht vanaf half juli om daar te werken. Ik kan helaas alleen nog geen contract tekenen, omdat ik (bij gebrek aan een woning) nog geen verhuisdatum heb.

Mijn vriend is software developer. Momenteel druk bezig met zijn portfolio en hoopt deze week te beginnen met solliciteren. Met zijn beroep is er vrijwel zeker baangarantie.

Maar bij gebrek aan een baan in Nederland, weet ik niet hoe ik aan een woning moet komen..
Inkomenseis is vrijwel altijd (meer dan) 2,5x de huur, maar hoe ga ik dit aantonen te hebben, zolang wij (nog) geen contract voor een baan hebben?

Tijdelijk bij vrienden of familie intrekken is lastig ivm kinderopvangtoeslag of AOW

Ik hoop in de omgeving Nijmegen/Arnhem te gaan wonen en verwacht een huur van €1100 per maand zeker te kunnen gaan veroorloven.. Maar hoe ga ik dit aantonen bij makelaars?

Heeft er iemand tips?
Zowel aan hoe ik dit aan kan pakken?
Of misschien zelfs opties voor een tijdelijke woning, van waaruit wij verder kunnen kijken terwijl we werken?

lies_sparkle

Re: Verhuizen UK-NL, hoe huis huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:55

Sommige vakantieparken kun je terecht voor langere tijd verhuren. Maar dat wordt in het hoogseizoen wel lastig.
Bel anders even wat makelaars met deze vraag, wellicht is een intentieverklaring van je nieuwe werkgever al goed genoeg!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:24

Ik kan helaas geen tips geven, maar ben wel nieuwsgierig naar hoe het zit nu de UK niet meer bij de EU zit. Kan je vriend hier direct aan het werk? Of moeten daar nog een hoop papierwerk en bureaucratie aan vooraf?

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:29

Soms willen bedrijven ook wel woonruimte regelen voor hun werknemers. Bijv. Dat het bedrijf tijdelijk een woning huurt, of garant staat voor de huur. Dat zou je kunnen bespreken.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 21:31

Cubone schreef:
Ik kan helaas geen tips geven, maar ben wel nieuwsgierig naar hoe het zit nu de UK niet meer bij de EU zit. Kan je vriend hier direct aan het werk? Of moeten daar nog een hoop papierwerk en bureaucratie aan vooraf?

Doordat mijn vriend en ik (aantoonbaar) langere tijd samen zijn en wij samen een kindje hebben, kan hij via mij direct een soort van verblijfsvergunning aanvragen :) . Aan het werk gaan, zal dus ook geen probleem zijn.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:33

Er zijn hier in de omgeving een aantal parken waar je tijdelijk een chalet of caravan kan huren. Bijvoorbeeld camping overbetuwe in Heteren en de oude molen in Groesbeek (https://oudemolen.nl/tijdelijke-woonruimte). Ik zou dan eerst voor zoiets gaan en vanuit daar verder kijken.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:33

Ik zou een makelaar bellen. Bijvoorbeeld Hestia Nijmegen, daar hebben wij goede ervaringen mee. Misschien kunnen ze je helpen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 21:34

Sjira schreef:
Er zijn hier in de omgeving een aantal parken waar je tijdelijk een chalet of caravan kan huren. Bijvoorbeeld camping overbetuwe in Heteren en de oude molen in Groesbeek (https://oudemolen.nl/tijdelijke-woonruimte). Ik zou dan eerst voor zoiets gaan en vanuit daar verder kijken.

Thanks! Ga ik naar kijken!

Corien_ schreef:
Ik zou een makelaar bellen. Bijvoorbeeld Hestia Nijmegen, daar hebben wij goede ervaringen mee. Misschien kunnen ze je helpen.

Bedankt, die ga ik contacteren :)

_djoeke_ schreef:
Soms willen bedrijven ook wel woonruimte regelen voor hun werknemers. Bijv. Dat het bedrijf tijdelijk een woning huurt, of garant staat voor de huur. Dat zou je kunnen bespreken.

Hier hopen wij idd een beetje op dat dat via werk van mijn vriend te regelen valt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:38

Heb je genoeg spaargeld om bijvoorbeeld een (half) jaar huur vooruit te betalen? Sommige verhuurders gaan ook akkoord met spaargeld in plaats van inkomen. Dat was bij ons in ieder geval het geval. (Wij hebben daar overigens geen gebruik van gemaakt, want gewoon inkomen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:39

Als je op FB zit kun je daar ook een oproepje plaatsen. Misschien dat er mensen zijn die zelf een vakantiehuisje hebben en dat wel tijdelijk aan je willen verhuren. :)
Wat je misschien ook kunt proberen, is om tegen die tijd een paar maanden huur vooruit te betalen als de verhuurder daarmee akkoord gaat. Zo deed ik dat in Bristol ook, omdat ik niemand heb in de UK die garant kan staan voor een huurwoning.

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:42

ImkeTarek schreef:
Nou lopen wij tegen het probleem aan dat we moeite hebben met het vinden van een woning...

Samen met de rest van Nederland :')
Sorry, geen tips.. Ben zelf al 3 jaar zoekende (gelukkig nog geen noodzaak).

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:14

Op FB zijn ook diverse 'huis huren nijmegen' en 'expats in nijmegen' groepen te vinden waar woningen/appartementen worden aangeboden. En die zijn er vast van arnhem ook..

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:17

xSwanHeart schreef:
Heb je genoeg spaargeld om bijvoorbeeld een (half) jaar huur vooruit te betalen? Sommige verhuurders gaan ook akkoord met spaargeld in plaats van inkomen. Dat was bij ons in ieder geval het geval. (Wij hebben daar overigens geen gebruik van gemaakt, want gewoon inkomen.)

Bij mijn verhuurder in omgeving Nijmegen-Arnhem (REBO) telden ze spaargeld mee voor max. 10%. Dat viel in mijn geval dus vies tegen want ik had meer verwacht :+

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 22:21

Ik had een tijdje geleden idd al een berichtje op facebook geplaatst, maar daar helaas nog geen succes mee gehad..

Ik zal eens op die facebook pagina's kijken Arienette, bedankt!

Palmboom95, hahaha, dat maakt het idd niet makkelijker!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:24

Sokje_6 schreef:
xSwanHeart schreef:

Bij mijn verhuurder in omgeving Nijmegen-Arnhem (REBO) telden ze spaargeld mee voor max. 10%. Dat viel in mijn geval dus vies tegen want ik had meer verwacht :+

Oh, dat schiet inderdaad niet echt op nee :') De exacte voorwaarden bij onze verhuurder (NMG) heb ik niet nagevraagd, misschien geldt bij hen ook zoiets. Maar wellicht is vooruitbetalen wel een optie?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 18:39

Flinke tijd geleden dat ik dit topic geopend heb, maar wil even het goeie nieuws delen!

Een aantal weken geleden werd ik gewezen op een advertentie op de app NextDoor. Deze mensen gingen verhuizen en zochten nieuwe mensen die geinteresseerd waren in hun huis, zodat zij deze konden voordragen aan de verhuurmakelaar bij opzegging.
Hier op gereageerd en alles besproken. Was erg spannend, omdat ik nog in het midden van mijn sollicitatieprocedure zat en mijn vriend pas aan het begin van het zijne.
Wij hebben beide de baan gekregen, alle papieren ingeleverd bij de verhuurmakelaar en vandaag het verlossende woord gekregen dat we het huis hebben!!

Echt een lot uit de loterij!!!! Gezinswoning precies op de plek waar wij het allerliefste wilden wonen!

Zaterdag 17 juli vliegen wij naar Nederland, 2 weekjes bij mijn ouders en dan kunnen wij per 1 augustus in dit huis trekken.
Wij zijn echt helemaal gelukkig!!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 00:04

Gefeliciteerd! Wat een leuk nieuws :D
Geniet van jullie nieuwe avontuur!