Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 22:42

Varekaj schreef:
Even snel gespiekt, mijn opa heeft in Gross-Rosen gezeten. Of dat lange tijd was of enkel doorreis weet ik niet. Ik spit het voor je na!



Oh wauw, dankjewel!!

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 22:47

Ik voeg alvast deze toe, ik upload later nog meer! :)

Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:49

Ik geloof dat René samen met iemand ook Partizanenkorps 037 heeft geschreven en dat daar ook aardig wat info in kan staan. Hij is eerst heemkundige geweest in Heist en vanaf 1956 dan archivaris. Hij zat tussen 1943 en 1945 in verschillende kampen, dus wie weet :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18155
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:50

Wat mooi dat je deze zoektocht in zijn nagedachtenis gaat doen. Ik hoop dat je heel veel te weten komt.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 23:04

Varekaj schreef:
Ik geloof dat René samen met iemand ook Partizanenkorps 037 heeft geschreven en dat daar ook aardig wat info in kan staan. Hij is eerst heemkundige geweest in Heist en vanaf 1956 dan archivaris. Hij zat tussen 1943 en 1945 in verschillende kampen, dus wie weet :)


Helemaal uitverkocht!
Gelukkig ben ik zo'n nerd die intens geniet van boekenmarkten, ooit kom ik hem wel tegen! :D

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 06:46

Wat spannend!
Ik hoop dat je nog veel informatie kan opdoen.

Een oude professor van mijn was in zijn studentenjaren een tijdje in Polen om graven (klopt dat?) op te sporen van mensen die in dit soort camps vermoord of overleden zijn te zoeken en de mensen te helpen identificeren en naar huis te brengen.
Ik zal eens kijken of ik nog op de naam kom, dan stuur ik je een bericht.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 07:50

Ipv van Gross-Rosen naar huis te werken kan je het ook anders doen. Werk van huis uit naar dat kamp toe.
Zat er in zijn dorp of stad een verzetsgroep, of in de buurt? Dan kan je daar alweer wat verder mee werken. Weet je wanneer hij opgepakt is? Dat geeft je marge qua data en transporten. Als hij in het leger zat kan je daar ook dingen opvragen denk ik. En in Mechelen heb je het oorlogsmuseum, die gaan je met wat geluk ook verder kunnen helpen.

Hijzelf werd in het boek niet benoemd (of zijn naam was niet gekend) maar ik ga wel de delen over dat kamp 1 dezer dagen eens herlezen, wie weet heb je daar wat aan. Er staan ook een hele reeks bronvermeldingen in van documenten die gebruikt zijn om dit boek tot stand te brengen/factchecken. Zal je die ook bezorgen.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 08:00

Varekaj schreef:
Ipv van Gross-Rosen naar huis te werken kan je het ook anders doen. Werk van huis uit naar dat kamp toe.
Zat er in zijn dorp of stad een verzetsgroep, of in de buurt? Dan kan je daar alweer wat verder mee werken. Weet je wanneer hij opgepakt is? Dat geeft je marge qua data en transporten. Als hij in het leger zat kan je daar ook dingen opvragen denk ik. En in Mechelen heb je het oorlogsmuseum, die gaan je met wat geluk ook verder kunnen helpen.

Hijzelf werd in het boek niet benoemd (of zijn naam was niet gekend) maar ik ga wel de delen over dat kamp 1 dezer dagen eens herlezen, wie weet heb je daar wat aan. Er staan ook een hele reeks bronvermeldingen in van documenten die gebruikt zijn om dit boek tot stand te brengen/factchecken. Zal je die ook bezorgen.


Ooh dankjewel!

Het probleem is dat ik niet weet waar hij oorspronkelijk is opgepakt. Nou ja, de eerste keer was in Antwerpen, daar woonde hij ook. Na zijn vrijlating, onderweg naar huis, is hij meteen opnieuw opgepakt, op een treinstation - maar ik weet niet welk station. Of wanneer juist.

Het enige wat ik zeker weet, is dat hij op 30/10/1944 van Gross-Strehlitz naar Gross-Rosen gedeporteerd is.

Ik kreeg vanochtend nog een mailtje van een museum, het betreft een lijst die ik wel al eens gezien heb, maar deze heeft een NL legende.
Het eerste deel van de legende snap ik nog wel, het deel dat ik hieronder plaats vind ik moeilijker. Iemand van jullie een idee? Wat bedoelen ze met "toestand 8/2/44"? En met "G-R"? Is die 204 een transportnummer? "DDR" en "trasport lode" snap ik ook niet :+

Afbeelding

Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:03

Kan je daar geen bestand bij downloaden? Het lijkt me een uittreksel van een register dat verwijst naar een document.

GR zag Gross-Rosen zijn, G-st gross sterlitzh. Dan is hij in dat laatste aangekomen op 15.3.44

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:20

Ik heb even gekeken, mijn opa staat er ook tussen.

Je overgrootvader heeft iig niet in Dora gezeten. Er is geen foto van gevonden, DDR is Duitse Democratische Republiek.
Die Lode kan ook iode zijn. Dus... Jodentransport. Maar dan onder de noemer jodium (zout).

In Antwerpen had je in 1942 een Stormban, die toen eens een grote opkuis hebben gehouden: 20 Vlaamse SS'ers waren daarbij betrokken.

Edit: en ik denk dat ze op hetzelfde transport hebben gezeten...

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:02

Wow wat een ontzettend intense maar mooie nagedachtenis ben je hier aan het maken. Ik lees graag mee.

Kan je helaas niet helpen qua zoektocht, maar ik vind het super interessant. Ik was vroeger altijd verveeld als het aan kwam op de oorlog, vandaag de dag kijk ik alle docu's, films en ben ik ook op Omaha Beach in Frankrijk geweest (o.a.) Het respect voor hen die voor ons gestorven zijn is heel groot bij mij.

Ik hoop dat je meer te weten komt.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:19

LWDaisy schreef:
Ik kreeg vanochtend nog een mailtje van een museum, het betreft een lijst die ik wel al eens gezien heb, maar deze heeft een NL legende.
Het eerste deel van de legende snap ik nog wel, het deel dat ik hieronder plaats vind ik moeilijker. Iemand van jullie een idee? Wat bedoelen ze met "toestand 8/2/44"? En met "G-R"? Is die 204 een transportnummer? "DDR" en "trasport lode" snap ik ook niet :+

[ [url=m/MnjzcU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ksDbia.png]Afbeelding[/url] ]

Heb je de legenda ook in de andere taal? Misschien dat er ergens in de vertaling informatie verloren is gegaan.

G-R 204 zou misschien kunnen betekenen Grozs-Rosen barak 204 of Grosz-Rosen 2 barak 04. Dan zou hij daar in Barak 204 of 04 hebben "gewoond".

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 11:00

Varekaj schreef:
Ik heb even gekeken, mijn opa staat er ook tussen.

Je overgrootvader heeft iig niet in Dora gezeten. Er is geen foto van gevonden, DDR is Duitse Democratische Republiek.
Die Lode kan ook iode zijn. Dus... Jodentransport. Maar dan onder de noemer jodium (zout).

In Antwerpen had je in 1942 een Stormban, die toen eens een grote opkuis hebben gehouden: 20 Vlaamse SS'ers waren daarbij betrokken.

Edit: en ik denk dat ze op hetzelfde transport hebben gezeten...


Oh wauw...

Ik gok zo'n beetje dat het transport het nummer 204 had, van G-ST naar GR..

Ik antwoord straks uitgebreider op iedereen hoor, ben aan het werken nu :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:39

Ik heb het al wat kunnen uit elkaar puzzelen :P

Er werden 962 personen getransporteerd van Gross-Strelithz naar Gross-Rosen en de lijst die je hebt is de totale transportlijst, op datum van 30/11/1944.
Jouw overgrootopa werd op 15/3/1944 op dat transport gezet, net als mijn stiefopa :) en ze kwam dus uit Strehlitz.

Die GR-204 is het Sterfbuch, uitgegeven door Muzeum Gross-Rosen in 1992. Jouw overgrootvader staat vermeldt in het register vanuit Gross-Strelithz op pagina 184.
Die DDR is de Archiefverwerking en daar wordt hij vermeldt op pagina 185. Meer dan alleen zijn naam zal dat niet zijn. Kortom, hij werd op die plekken geregistreerd.

Nacht und Nebel was een hele grote opruimingsactie, en dat transport was een transport van verzetsstrijder. Die Lode moet je zien als Iode = jood = jodentransport/verzetstransport.

Dan heb je vooraan in de 2e kolom een nummer, voor jouw overgrootvader is dat 82273. Voor mijn opa is dat 82221. Dat is een gevangenisnummer volgens mij, het nummer dat ze weleens in de gevangenis van Antwerpen zouden kunnen gekregen hebben. Daarvoor moet ik het boek van mijn opa nakijken, dat zal daar wel in staan.
Jouw overgrootvader wordt evenmin vermeldt in het boek van mijn opa, anders stond dat erbij in dat excell-bestand.

Nu weet je dus het laatste station. Op 02/01/1945 was de bevrijding al flink aan de gang, het kan dat hij als 1 van de laatste nog is "opgeruimd" voor het kamp werd bevrijd/achtergelaten. Hiervoor moet ik ook nog wat verder graven. Mijn opa werd in maart 1945 bevrijdt namelijk, door de amerikanen als ik me goed herinner. In zijn boek staat wel het hele traject beschreven van dat transport waar ze op zaten, met de haltes en stopplaatsen. Als ik kan zal ik de stukken daarover op papier zetten en jou nog bezorgen, dan heb je een soort reisverslag van dat transport.

Je zou nu kunnen uitzoeken of er vanuit Antwerpen rechtstreeks naar Strelithz transporten waren, of dat er misschien nog tussenstops zijn geweest. Mijn opa heeft in totaal in 5 kampen gezeten tussen 1943 en zijn bevrijding in 1945, de kans bestaat dat dat voor jouw overgrootvader ook zo was.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:47

Oeh wat een nare geschiedenis. Er zitten heel veel oorlogsmusea in Vlaanderen, mss kunnen die nog helpen? In Ieper heb je In Flanders Fields, mss weten die nog waar aankloppen. Daar zitten ook enkele kleinere musea maar vooral gericht op Ieper en de loopgraven.

Dat boek van je stief opa is op mijn Facebook enorm rondgegaan in mijn familie, es kijken of iemand hem kende.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:52

Ik ben helemaal niet van de oorlog, maar dit verhaal vind ik wel interessant om te volgen. Op de vorige pagina werd de suggestie gedaan om een dagboek bij te houden, lijkt mij wel een goede. Wellicht dat je ooit zelf nog een boek kunt schrijven over de zoektocht naar je overgrootvader :)

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:03

Ik volg op de voet en stuur sommige info door aan een Amerikaanse kennis die oorlogsslachtoffers wereldwijd probeert te achterhalen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:07

Voor Antwerpen kan je best kijken naar Mechelen en Willebroek. Er waren in Antwerpen best een hoop Belgen aangesloten bij de SS, waaronder opmerkelijk veel politieagenten.

Partizanekorps 037 was het korps waar mijn opa bij zat, en ik begin te denken dat die gelijktijdig in die grote opruimactie van Antwerpen gezeten hebben. De kans is redelijk dat je van daaruit misschien meer te weten gaat komen als dat allemaal diezelfde periode was. Met andere woorden, je overgrootvader kan weleens gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek gezeten hebben.

Helaas zijn mijn grootouders intussen overleden, vooral mijn oma, die nog jaren bij René heeft gewoond (en mijn moeder dus ook) kon echt mooi en eerlijk vertellen over die periode. Zij had vast wel meer geweten over de grote lijnen van wat er toen allemaal in Antwerpen is gebeurd.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 12:30

Daks schreef:
Ik volg op de voet en stuur sommige info door aan een Amerikaanse kennis die oorlogsslachtoffers wereldwijd probeert te achterhalen


Ik heb wel wat documenten in mijn bezit, oa de brief van het Rode Kruis waarin de familie op de hoogte werd gesteld van zijn dood. Die zal ik hier straks ook posten!

Ik ben idd in samenwerking met mijn oom van plan een boek te schrijven. In de eerste plaats voor onszelf en de familie. Konden we zijn dagboeken maar terug krijgen :(

Anoniem

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:31

Maar wat zegt die man dan die die dagboeken heeft? Dat is toch gewoon diefstal? Kun je hem niet aanklagen?

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:36

Ja weet je nog wie die man is?
Wellicht kunnen we achterhalen of hij ze gedoneerd heeft.

Of heeft familie van hem de dagboeken en zijn ze zo eerlijk ze terug te geven. Nee heb je ja kun je krijgen

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 13:42

Moestuin schreef:
Maar wat zegt die man dan die die dagboeken heeft? Dat is toch gewoon diefstal? Kun je hem niet aanklagen?


Oh ik zou het zeker durven vragen hoor! Alleen ontkende hij het toen... Moet eens polsen of mn oom die vent zijn naam nog weet, ik zou er gerust achter durven gaan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:49

Zou ik wel doen. Wel gewoon aardig van hey dit is voor ons wel van onschatbare waarde. Echt wel niet ok van die vent zeg.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 14:04

poes schreef:
Zou ik wel doen. Wel gewoon aardig van hey dit is voor ons wel van onschatbare waarde. Echt wel niet ok van die vent zeg.


Ik zou sowieso vriendelijk beginnen hoor, ik wil gerust een knieval doen als ik ze daardoor in handen kan krijgen.
Zoniet, zal mijn innerlijke draak wel boven duiken...

Heb zonet een aantal filmpjes bekeken met beeldmateriaal van vroeger. Zo erg...

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:29

Ik zou die leerkracht ook opsporen en desnoods met geweld die dagboeken terughalen. Is hij helemaal gek geworden?

Wat een zoektocht zeg! Ik ben heel erg benieuwd of je meer informatie krijgt omtrent het overlijden van je opa.


Zo loop ik al langer met het idee om een Joods vriendinnetje van mijn oma op te sporen én een Duitse militair die ze altijd heel erg dankbaar was. Zij had een zusje met down syndroom en hij weigerde dat door te geven, sterker nog: hij was altijd aan het spelen met haar. Zij heeft hem na de oorlog nog altijd willen bedanken, maar zoekmiddelen waren minimaal en een Duitser ging je toch zeker niet bedanken?

Misschien toch maar eens naar gaan zoeken, alleen geen idee waar te beginnen. Mijn oma leeft inmiddels niet meer en ik weet niet of ik nog ergens uit foto's van haar namen kan achterhalen. Ik weet dat de militair Werner of Werchter heette en dat hij op hun terrein op de Veluwe gelegerd was met een aantal andere militairen.