Groenblijvende klimmer met bloem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Groenblijvende klimmer met bloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 10:55

Wij zijn op zoek naar een vlotgroeiende groenblijvende klimmer die lang bloeit (geen gele bloemen bij voorkeur)
We hebben nu een clematis en een sterjasmijn staan, maar die schieten echt niet op en we zoeken dus wat anders.
Jullie nog tips?

Mi_Amore

Re: Groenblijvende klimmer met bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:57

Ik volg even mee,hier ook nog geen geschikte plant gevonden die ook 'vol' blijft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:59

Klimhortensia?

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:22

Klimop blijft groen, groeit snel en heeft bloemen, al zijn ze wat onopvallend. Daarna komen er mooie besjes aan die door merels gegeten worden.
Als je de grootbladige versie neemt zijn ook veel insecten je dankbaar, er komt echt vanalles in! Als het echt groot wordt broeden er ook allerlei vogels in
Hij laat zich ook best snoeien

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:24

Ik had eens een zakje gekleurde klimmende winde gezaaid ...prachtig elke dag nieuwe bloemen mensen bleven staan om ze te bewonderen.Is één jarig denk ik.Zelfde als de zgn pis potjes maar dan in gezellige kleurtjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:27

Je zoekt iets dat niet bestaat :+

Ons klimaat is sowieso al niet echt geschikt voor groen blijven (al dat blad bevriest bij vorst), en dan wil je ook nog een niet-geelbloeiende...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:29

Ik heb klimhortensia tussen de klimop staan. (in een scherm)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 13:49

Cayenne schreef:
Klimhortensia?

Blijft niet groen helaas.
Klimop hebben we gehad, maar dat woekert wel heel erg en zijn we dus ook niet zo fan van.
We hebben een kiwi staan (zelfbestuivend, dus gaat ook vruchten dragen), maar die gaat ook nog niet zo vlot.
Laatst bijgewerkt door Liselot op 09-05-21 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:50

Groenblijvende kamperfoelie wil mits niet vol op de kou in de winter wel groen blijven. En die heb je in meerdere kleuren te koop.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 13:51

Ibbel schreef:
Je zoekt iets dat niet bestaat :+

Ons klimaat is sowieso al niet echt geschikt voor groen blijven (al dat blad bevriest bij vorst), en dan wil je ook nog een niet-geelbloeiende...

Haha ja daar was ik al een beetje bang voor :')
Wit/roze/blauw/paars/rood is allemaal prima, maar geel vind ik echt heel lelijk (en past ook niet bij de rest van de tuin)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:53

Dan vraag ik me weer af hoe een gele bloem niet in de rest van je tuin zou passen...vloekt je tuin ook bij de zon op de achtergrond?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 14:00

Dieselpaard schreef:
Dan vraag ik me weer af hoe een gele bloem niet in de rest van je tuin zou passen...vloekt je tuin ook bij de zon op de achtergrond?

:roll:
Wij hebben alleen de roze/paars/rood tinten in de tuin, dus ja geel vind ik daar niet mooi bij. Ik vind geel sowieso geen mooie kleur

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:02

Ah sorry niet goed gelezen, had het stukje klimmer over het hoofd gezien.

En iets zonder bloemen, zo als eucalyptus? Wij geen 2 verschillende, groeien als kool, zijn groenblijvend. Hebben een normale gomboom en de eucalyptus met rode bast en zilverkleurige bladeren.

(edit: niet goed gelezen)
Laatst bijgewerkt door Boheme op 09-05-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:07

Blauwe regen? Blijft niet groen maar groeit wel hard.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:12

Ik heb de ceanothus staan, blijft groen en bloeit met prachtige blauwe bloemen in het voorjaar. Ruikt ook lekker, hij heet ook wel de klimmende sering of amerikaanse sering. Daarnaast staat bij mij de sterjasmijn die jij ook al noemde, maar die schiet niet op inderdaad, mijn ceanothus is nu al ruim 1.5 meter hoog en mooi vol na een jaar, de jasmijn is nog steeds nauwelijks 50 cm :')

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:14

Kamperfoelie is Idd ook wel een goeie! Daar bestaan ook roze varianten van (ik heb er een staan)
Blijft deels groen in de winter.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 14:27

Amerikaanse sering noemde mijn man indetdaad ook al, dat lijkt wel een kanshebber!
Eucalyptus boom hebben we al staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:27

Clematis Armandii en die groeit een flink aantal meters per jaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:30

Ik weet alleen niet hoe je op het idee komt dat een Ceanothus een klimplant is. Het is een familie van kleine niet al te winterharde en niet al te wintergroene struiken uit Californië.
Hoger dan 1,5 meter worden ze niet, snel groeien doen ze niet. Meer dan 5 graden vorst en ze zijn kaal, meer dan 10 graden vorst en ze zijn dood.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:30

Ik volg even, Ik zoek ook zoiets tussen de buren en ons.
Had eerst passiebloem maar die is van de winter bruin geworden.
Ts iemand raden ons ook klimhortensia aan, die zou in de winter groen blijven.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:42

Ibbel schreef:
Ik weet alleen niet hoe je op het idee komt dat een Ceanothus een klimplant is. Het is een familie van kleine niet al te winterharde en niet al te wintergroene struiken uit Californië.
Hoger dan 1,5 meter worden ze niet, snel groeien doen ze niet. Meer dan 5 graden vorst en ze zijn kaal, meer dan 10 graden vorst en ze zijn dood.

Echt waar? Die van mij heeft de afgelopen winter zonder enige vorm van bescherming overleefd en we hebben een behoorlijke vorstperiode gehad met al dat schaatsen.... Ik heb m gesnoeid in maart en nu loopt ie prachtig uit. Er zijn heel veel soorten ceanothus, die van mij heb ik als klimmer en dat doet ie dus heel goed en hij blijft wintergroen, zelfs met vorst dus :) Misschien dat jij een oudere hebt die wat minder kan hebben?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:49

Hier hebben we rondom de tuin
Klimop als basis, daarnaast vuurdoorn (witte bloemen, oranje bessen), winterjasmijn (gele bloemen in februari) en wat klimrozen er tussen geplant.
Met regelmatig snoeien is de klimop goed in toom te houden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:55

Dieselpaard schreef:

Eh, huh. :') Ik moet ook geen gele bloemen in m'n tuin hoor. Roze, paars, rood en wit.

Ik ging clematis en sterjasmijn aanraden, maar die worden in de openingspost al genoemd. Mijn clematis is op dit moment hard bezig, maar voordat 't echt wat is moet je wel even geduld hebben ja. Ik lees wel mee voor inspiratie. :o

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:59

Liselot schreef:
Amerikaanse sering noemde mijn man indetdaad ook al, dat lijkt wel een kanshebber!
Eucalyptus boom hebben we al staan

amerikaanse sering moet ook wel een beetje beschut staan. anders vriest ie alsnog een end in. en echt koude winters zijn fataal.

Actinidia kolomikta (sierkiwi) heeft roze bladpunten. net zo mooi als echte bloemen en niet beperkt tot het bloeiseizoen. verliest helaas wel het blad.

in jou situatie zou ik een klimmende kardinaalsmuts (Euonymus fortunei) neer zetten voor het winter blad en daar een schijnaugurk (Akebia quinata) doorheen laten slingeren voor de paarse of witte (Akebia quinata Alba) bloemen.
De Euonymus is een gezonde krachtige groeier die gemakkelijk te leiden is, zon tot schaduw verdraagt en gewoon met de heggenschaar gesnoeid kan worden.
de Akebia is een hardloper die op eigen kracht met zachte windende scheuten in de Euonymus zal klimmen en met de euonymus mee gesnoeid kan worden. want zelfs als je hem helemaal afknipt groeit ie snel weer helemaal naar boven. als de akebia een al te grote bos bladeren vormt kan je hier dus ook zonder angst de schaar in zetten.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:02

Grainey schreef:
Ibbel schreef:

Echt waar? Die van mij heeft de afgelopen winter zonder enige vorm van bescherming overleefd en we hebben een behoorlijke vorstperiode gehad met al dat schaatsen.... Ik heb m gesnoeid in maart en nu loopt ie prachtig uit. Er zijn heel veel soorten ceanothus, die van mij heb ik als klimmer en dat doet ie dus heel goed en hij blijft wintergroen, zelfs met vorst dus :) Misschien dat jij een oudere hebt die wat minder kan hebben?

klopt zitten ook klimmers bij :j en heesters en kruipers. en een gevestigde plant op een beschutte plek kan wel redelijk wat vorst hebben. bovendien wordt er ook veel op winterhardheid gekweekt.