23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:30

Die meubels kan je eventueel ook tweedehands krijgen. Heb ik met een groot deel van mijn spullen toen ook gedaan :)

Vaak zat dat mensen tafels/stoelen/kasten in perfecte staat weg doen omdat ze hun hele huisstijl gaan aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:33

Alles wat in mijn woonkamer staat, is ook tweedehands. :j Twee rieten stoelen met verchroomd frame, leren bank en een leren poef met een groot dienblad erop als salontafel, voor in totaal nog geen 200 euro. Je moet alleen geen haast hebben, maar er je tijd voor nemen om te wachten op mooie koopjes. :)

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:33

Uitzet kun je in veel gevallen gratis afhalen.
De eerste pak um beet 10 jaar op mezelf heb ik niets gekocht aan uitzet. Mooi was het niet, wel functioneel.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:35

Maar je moet het wel aanschaffen ;) tweedehands heb ik ook gedeeltelijk gedaan, zdlf gemaakt ook, maar het kostte wel meer als ik verwacht had. Vooral al die kleine stomme dingen bij elkaar die goedkoop zijn en toch oplopen. Ik heb het juist niet alleen over meubels, maar een hele uitzet.

Maar als je nu nog geen fulltime baan hebt en spaargeld voor pony wilt houden moet je wel even nadenken hoe je de rest bij elkaar krijgt. Dat was het meer, je kan ergens wel niet aan willen komen maar probeer dan wel te bedenken hoe je het dan bij elkaar krijgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:37

MyWishMax schreef:
Maar je moet het wel aanschaffen ;) tweedehands heb ik ook gedeeltelijk gedaan, zdlf gemaakt ook, maar het kostte wel meer als ik verwacht had. Vooral al die kleine stomme dingen bij elkaar die goedkoop zijn en toch oplopen. Ik heb het juist niet alleen over meubels, maar een hele uitzet.

Maar als je nu nog geen fulltime baan hebt en spaargeld voor pony wilt houden moet je wel even nadenken hoe je de rest bij elkaar krijgt. Dat was het meer, je kan ergens wel niet aan willen komen maar probeer dan wel te bedenken hoe je het dan bij elkaar krijgt.

Werken. Maar dan moet je wel eerst een baan hebben.

Zonder baan of andere manier van inkomen, is een (huur)huis ook gewoon geen optie.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:40

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:
Maar je moet het wel aanschaffen ;) tweedehands heb ik ook gedeeltelijk gedaan, zdlf gemaakt ook, maar het kostte wel meer als ik verwacht had. Vooral al die kleine stomme dingen bij elkaar die goedkoop zijn en toch oplopen. Ik heb het juist niet alleen over meubels, maar een hele uitzet.

Maar als je nu nog geen fulltime baan hebt en spaargeld voor pony wilt houden moet je wel even nadenken hoe je de rest bij elkaar krijgt. Dat was het meer, je kan ergens wel niet aan willen komen maar probeer dan wel te bedenken hoe je het dan bij elkaar krijgt.

Werken. Maar dan moet je wel eerst een baan hebben.

Zonder baan of andere manier van inkomen, is een (huur)huis ook gewoon geen optie.


Ja, natuurlijk. En misschien juist wel die baan al een paar maanden zonder dat je verhuisd. Even in het positieve geval dat je snel een huis zou kunnen krijgen, want dat is ook niet zeker. Maar juist als je fulltime kan werken terwijl je nog thuis woont kan je spaargeld snel opbouwen, zowel voor paard als uitzet en andere vervelende en kostbare dingen die kunnen gebeuren als je eenmaal op jezelf woont. :+ hoge rekeningen, spullen die kapot gaan en natuurlijk paard die veel kan kosten. Dan heb je wat minder zorgen dat je paard niet meer kan betalen als er wat mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:51

Ja joh, verhuizen is duur maar die inrichting sprokkel je wel bij elkaar. Er staat een hoop vrijheid tegenover, dat is zoveel waard! Maar goed, ik zou dus aanraden om eerst werk te zoeken voordat je een huis zoekt, o.a. dus vanwege reistijd én reiskosten naar je werk. Mijn werkgever vergoedt ook woon-werkverkeer maar tot een X aantal kilometers.

Over die huurcontracten die vaak een jaar zijn: dat komt in de praktijk vaak wel goed. Het staat zwart op wit en je tekent ervoor, dat is spannend, maar het gaat de verhuurder er vooral om dat hij zijn geld krijgt en niet te vaak nieuwe huurders moet zoeken. Ik ben twee keer binnen een jaar verhuisd, ondanks een jaarcontract, maar ik had zelf nieuwe huurders gevonden en toen vond de verhuurder het prima. Het blijft een gok natuurlijk, maar de woningmarkt zal het komende jaar nog wel overspannen blijven, dus er staat zo een nieuwe huurder klaar.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:03

MWM, bij gratis hoef je toch niets aan te schaffen?
Ik heb in het begin letterlijk alles gratis afgehaald, van mijn bed tot aan het bestek, echt alles.
Moest wel de muizengaten dichttapen in de bank, dus die rol plakband heb ik inderdaad wel moeten kopen :D

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:18

Jouw bericht over gratis had ik niet gezien. Maar daarom zeg ik erover nadenken. Als alles gratis halen iets is waar ze geen problemen mee heeft, of eigen problemen heeft met mindere kwaliteit of misschien iets stuk ofzo dan is er geen probleem. Maar denk er wel van te voren over na hoe je alles bij elkaar wil of moet krijgen. Ik kon niet alles gratis vinden, helaas :') en sommige dingen wilde ik niet 2ehands.

En helemaal omdat aan een huis komen niet zo heel makkelijk is heb je juist nog tijd om te sparen als je al wel die baan vindt. Alleen maar handig, als het niet voor spullen os dan misschien voor onverwachte hoge rekeningen ofzo en dan hoef je niet aan de paarden spaarrekening te komen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:49

Op je zelf geeft hoe dan ook veel kosten en dat goed op een rijtje zetten is absoluut belangrijk.
Mijn eerste baan was maar 32 uur en tegen minimumloon, om daarvan te kunnen leven in Amsterdam moest ik daarnaast ook nog regelmatig savonds bij een call centrum werken + nog in het weekend bij een pizzeria. Dan blijft er erg weinig tijd over voor je dier.
Zulke afwegingen moet je wel helder hebben, zeker als je ook nog 2 mensen moet voeden van jouw salaris.

MWM, het is jammer dat het grofvuil tegenwoordig meestal niet meer aan de straat staat, ik liep op zulke dagen altijd wel met iets onder de arm naar huis _O-

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 16:34

We hebben in ieder geval al een bank, een kast, en een bed, en afhankelijk van hoe groot ons plekje wordt zullen we toch niet ontzettend veel meer kwijt kunnen :+

En uiteraard dingen als handdoeken en bedspullen en kookgerei.
We zijn allebei niet van het super deluxe Design, zolang het maar functioneel is en geen regenboog wordt, bij wijze van spreken :')

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:50

Ikea hebben ze ook veel leuk spul ;)

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:56

De uitzet lijkt me in dit geval wel van de minste zorg.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 23:55

Mijn tip zou om voor zover mogelijk financieel zo veel mogelijk te leven alsof je al een eigen plek heb. Reken een X bedrag voor huur en andere vaste lasten en zet dat een paar maanden op je spaarrekening. Mogelijk kan je dit al samen met je vriend doen. Kan je dit bijv. 6 maanden zonder problemen doen, dan moet het wel goed komen, plus dat je dan dat geld kan gebruiken voor borg, inrichting enz. Met meubels ben je er nog niet, soms moet er nog een vloer komen, gordijnen, je wilt de boel ook een beetje schilderen en decoreren.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 10:18

zonnebloem18 schreef:
Mijn tip zou om voor zover mogelijk financieel zo veel mogelijk te leven alsof je al een eigen plek heb. Reken een X bedrag voor huur en andere vaste lasten en zet dat een paar maanden op je spaarrekening. Mogelijk kan je dit al samen met je vriend doen. Kan je dit bijv. 6 maanden zonder problemen doen, dan moet het wel goed komen, plus dat je dan dat geld kan gebruiken voor borg, inrichting enz. Met meubels ben je er nog niet, soms moet er nog een vloer komen, gordijnen, je wilt de boel ook een beetje schilderen en decoreren.


Dat zou ik graag willen doen, maar met mijn bijbaantje nu zou ik dat absoluut niet redden, en meer werken kan ik in dit semester van de universiteit ook echt niet, helaas.

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:34

Nu is het hier natuurlijk iets anders (zweden), maar ik zou toch eerst wel zorgen dat beide een baan hebben.
Ik was net 22 toen we samen gingen wonen, had toen twee paarden. Na een half jaar zijn we verhuisd omdat we vonden dat we te dicht op de huisbaas woonde (vooral ik kwam niet overeens met ze, vanwege de paarden) en hebben nu een dubbel zo hoge huur en ik heb nu 7 paarden, eentje staat uitgeleend dus kosten aan 6 paarden. Mn vriend betaald er geen cent aan, dat wil ik niet, het is mijn hobby en dan kan er ook geen ruzie over komen dat mijn hobby teveel kost, we weten allemaal dat paarden duur zijn.

Tjaa het ligt eraan wat je verdient natuurlijk, ik verdien genoeg om ook nog te kunnen sparen anders was ik er nooit aan begonnen.

Maar je mag bijvoorbeeld ook niet vergeten dat een auto geld kost, nu weet ik niet hoe je naar werk gaat maar ik las in een van je reacties dat je wat meer afgelegen wilde wonen.

Ik heb trouwens niet alle reacties in het topic geleden

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:44

7 paarden aan huis is wel gelijk een hele grote uitgave natuurlijk, lijkt me een niet zo‘n goede vergelijking met een starterswoning en een paard in pension. Een auto is inderdaad duur, die kon ik mij tot ongeveer mijn 30e niet permiteren naast een paard.

Iedereen begint ergens, beginnen met een baan zoeken lijkt me een prima start. Ondertussen een beetje om je heen kijken dn prijzen vergelijken, gewoon zonder haast. Uiteindelijk komt zo‘n beslissing dan redelijk vanzelf over het algemeen.

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:14

ik heb ze niet aan huis staan hoor ;) wij hebben alleen de alpacka´s aan huis staan. maar ik ben nu 25, 3,5 jaar later. ik bedoel dat als je het van het begin af aan voor elkaar hebt je er echt wel komt.
toen ik net samen ging wonen had ik er 2 in pension

edit: uiteraard kunnen er onverwachte dingen gebeuren, dat weet je nooit van te voren. kan ook negatief uitpakken, ik heb misschien gewoon mazzel gehad

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 14:45

Update: mijn vriend is aangenomen! Dus nu wordt het echt richting concreter plannen.

Alle tips en hulp is welkom!

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:27

Dilan93 schreef:
Als je de keuze hebt om te wachten, zou ik wachten.

Ik had de keuze niet, ben uit huis gegaan toen ik 18 was. Jarenlang echt heel weinig te besteden gehad (heb mn paard wel kunnen aanhouden).

Nu is het, samen met mijn vriend, financieel gezien goed te doen. Maar heb jarenlang maar net aan de huur, boodschappen, dierenarts, smid enzovoorts kunnen betalen.

Was dat slim, nee, absoluut niet. Kon bvb niet sparen om een huis te kopen oid. Dus als ik thuis had kunnen blijven voor een aantal jaar langer, had ik dat zeker gedaan tot ik een betere financiële situatie had :)


Hier ongeveer dezelfde situatie.
Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan. Op mijn 18e een eigen huisje gekregen en vaak met zorgen gezeten.
uiteindelijk zou ik ook wachten, omdat de zorgen rondom alle kosten erg vervelend kunnen zijn.
Maar wat de andere ook zeggen, als het kan is het heerlijk.
Echter is het werkelijke leven veel duurder als dat je het van te voren vaak uitrekent. Dus denk er goed over na, maar als je er klaar voor bent en het kan. Zeker doen.