Wakibi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Wakibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 22:32

Ik weet niet helemaal zeker of dit topic is toegestaan, maar ik geef het een gok.

Wie heeft er wel eens van stichting Wakibi gehoord? Het is een non-profit organisatie die een betere wereld willen realiseren en ze doen dat door kleine leningen uit te zetten. Wij, rijke westerlingen, kunnen een bedrag vanaf 25 euro uitlenen aan iemand naar keuze zodat deze dit kan investeren in het opgegeven project. Na korte of langere tijd, afhankelijk van het project, krijg je je geld weer terug omdat de lener nu zelf geld kan verdienen. Dan kun je met jouw inleg weer iemand anders naar keuze helpen.

Ik las hier een tijdje over in een blog en ik ga dit ook doen. Het lijkt me vreselijk leuk om dit op Bokt te delen en misschien andere bokkers enthousiast te maken. Het lijkt me vooral mooi om nauw betrokken te zijn bij de vooruitgang van de projecten en ook zelf de persoon te kiezen aan wie je de lening verstrekt. Ik heb nu nog niemand gekozen, maar ik ben op zoek.

Andere bokkers die ook mee willen doen?
https://www.wakibi.nl/

biancaaaa

Re: Wakibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:50

Ik volg graag, lijkt me mooi initiatief.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:28

Ik vind het initiatief heel mooi maar ben altijd huiverig hoeveel van mijn donatie bij de mensen terechtkomt, en wat er gebeurt als het volledige streefbedrag niet gehaald is.
Er wordt door Wakibi ook geld ingehouden voor hun eigen kosten.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:31

Ik dacht eigenlijk eerst dat je gehackt was en dat dit spam was, maar nu ik het een keer opnieuw lees klinkt het redelijk interessant. Ik volg even omdat ik eigenlijk benieuwd ben waar en of er een addertje onder het gras zit.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:48

Wij doen dit al jaren bij kiva.org, dat is een vergelijkbare organisatie. Het bevalt ons heel erg goed! Met één bedrag kun je meerdere mensen door de jaren heen helpen zonder ze afhankelijk te maken van donaties. Wij steunen vooral vrouwen in de landbouw omdat wat zij omzetten vaak ook bij het hele gezin terecht komt en de allerarmsten vaak in de landbouw werken. Maar soms kiezen we ook andere sectoren uit die ons aanspreken.
Wel even goed kijken naar de rente die de lokale organisatie/bank rekent, die zijn soms heel erg hoog.
We doen dit echt al 8+ jaar en hebben nog maar 2 keer mee gemaakt dat ze het niet terug konden betalen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 09:32

Suzanne F. schreef:
Ik vind het initiatief heel mooi maar ben altijd huiverig hoeveel van mijn donatie bij de mensen terechtkomt, en wat er gebeurt als het volledige streefbedrag niet gehaald is.
Er wordt door Wakibi ook geld ingehouden voor hun eigen kosten.

Snap dat je huiverig bent. Ik ken die vrouw die de blog heeft geschreven en zij doet dit al 2 jaar samen met haar dochter. Haar dochter mag steeds kiezen aan wie ze het geld leent, ze leest dus echt de verhalen en gaat nadenken. Dat wil ik ook met mijn kinderen gaan doen en ze hierin betrekken. Tot nu toe is het altijd terug betaald bij haar.
En dat Wakibi geld in moet houden snap ik wel, de organisatie moet ook betaald worden. Maar zoals ik lees mogen ze geen winst maken.

Hiraeth, niet gehackt gelukkig! Maar dat was ook waarom ik twijfelde of dit topic mag. Het klinkt wel een beetje als spam maar zelf heb ik geen enkele band of belang bij deze organisatie.

Nanna, Fijn om te horen dat er meer organisaties zoals deze zijn!